Kariyer, bireyin kimliğini, toplumsal durumunu, statüsünü ve yaşam tarzını oluşturmasından dolayı büyük öneme sahiptir. İnsan, çalışma hayatına atıldığı ilk günden itibaren ihtiyaçlarını karşılamak, beklenti ve arzularını tatmin etmek, geleceğe yönelik planlar yaparak yükselmek, ilerlemek ve başarılı olmak istemektedir. Meslek hayatına atılmanın getirdiği korku ve gittikçe karmaşıklaşan iş piyasaları üniversite öğrencilerini endişelendirmekte ve iyi bir gelecek umutlarını azaltmaktadır. Ülkemizde mezuniyet yaklaştıkça üniversite öğrencilerinin en önemli endişesi uygun bir işe yerleşebilmektir. 21. yüzyılda hızla değişen çevrede, yeni kariyer modelleri işgücü esnekliğini, uyum yeteneklerini ve yaşam boyu öğrenmeyi vurgulamalıdır. Bu çalışmanın amacı, Üniversite Öğrencilerinin pozitif psikolojik sermayelerinin kariyer uyum yetenekleri bağlamında incelenmesidir. Araştırmamız, Dumlupınar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde eğitim alan işletme bölümü öğrencileri arasından tesadüfi olarak seçilen 374 örneklem üzerinde anket yöntemiyle uygulanmıştır. Yapılan araştırmada psikolojik sermaye ile kariyer uyum yeteneği özellikleri arasında regresyon analizinde pozitif anlamlı ilişkiler bulunmuştur
Special decision, especially in terms of career college years are a critical period in which they make important decisions regarding the future careers of young people s. During this period, the decisions taken regarding the future careers of young people vocational, psychological and physical well-being affects the overall quality of life due to social acceptance. The increasingly complex labor market and fear their entry into professional life are concerned that university students and reduce their good future prospects. The most important concern of our country is to settle on a suitable work students approaching graduation. In the rapidly changing environment of the 21st century, new career models of labor flexibility should emphasize adaptability and lifelong learning.The aim of this study was to investigate the positive psychological capital in the context of career adaptability of University Students. Our research on Dumlupınar University of Economics and Administrative Sciences Faculty of education in business administration from randomly selected sample of 374 students were administered the questionnaire
Other ID | JA83BJ46BF |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.