Spor pazarlaması literatüründe kazanmanın önemi, nefret, takım kimliği, tutumsal ve davranışsal sadakat arasında önemli ilişkiler olduğu ortaya konulmuştur. Bu araştırmanın amacı kazanmanın önemi ve nefretin takım kimliği, davranışsal ve tutumsal sadakat üzerindeki etkilerinin futbol bağlamında incelenmesidir. Kazanmanın önemi ve nefretin takım kimliği, taraftar sadakati üzerindeki etkilerini araştıranilişkisel model araştırma kapsamında önerilmiştir. Araştırmanın örneklemi kolayda örnekleme yöntemi ile oluşturulmuş, araştırma verileri online ve kişisel görüşme yoluyla toplanmıştır. Araştırma kapsamında doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modeli AMOS 22 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular takım kimliği, tutumsal ve davranışsal sadakat arasında güçlü ve anlamı ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Bunun yanında, takım kimliğinin kazanmanın önemi, nefret ve taraftar sadakati arasındaki ilişkiye aracı etkisi olduğu ortaya konulmuştur. Bu araştırmadan elde sonuçlar spor pazarlaması uygulamaları için önemli öneriler içermektedir. Bunun yanında, futbol takım yöneticilerinin araştırma değişkenlerini nasıl yorumlaması gerektiğini ilişkin önemli öneriler araştırma kapsamında ortaya konulmuştur.
Sports marketing literature
indicates that there are important relationships between importance of winning,
schadenfreude, team identification, attitudinal and behavioral loyalty. The
purpose of this study is to investigate importance of winning, schadenfreude on
team identification and attitudinal and behavioral loyalty in the context of
soccer. A structural model based on relationships is proposed in this study to
explore the influence of importance of winning, schadenfreude on team
identification and fans’ loyalty. Convenience sampling was chosen in this study
and empirical data were collected among soccer fans via an online and
self-administration questionnaire. The data were analyzed using confirmatory
factor analysis (CFA) and structural equation model with Amos 20.0 software.
Findings indicate that there were a significant and strong relationship between
team identification and attitudinal and behavioral loyalty. Furthermore, this
paper shows that team identification was a mediator between importance of
winning and schadenfreude, and loyalty. The results of this research have
significant implications for the practice of sports marketing. Having said
that, the study has significant implications as to how soccer teams’ managers
should be interpreting these variables or phenomenon.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.