Amaç- Bu çalışmanın temel amacı öğretmenlerin otantik liderlik algıları ile örgütsel sinizm davranışı arasındaki ilişkiyi belirlemek ve otantik liderliğin örgütsel sinizmin bir yordayıcısı olup olmadığını tespit etmektir.
Yöntem- Çalışma ilişkisel tarama modelinde olup araştırmanın örneklemini 2019- 2020 eğitim- öğretim yılında İstanbul’un Anadolu yakası ilçelerinde görev yapan 204 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır.
Bulgular- Öğretmenlerin otantik liderlik algılarının ve örgütsel sinizm davranışlarının ortalamanın üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında otantik liderlik ile öğretmenlerin sinizm davranışları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki söz konu olduğu görülmektedir.
Sonuç- Öğretmenlerin örgütsel sinizm davranışlarının okul müdürlerinin otantik liderlik davranışlarını ne ölçüde yordadığını belirlemek için yapısal eşitlik modellemesi yapılmıştır. Elde edilen analiz sonuçlarına göre otantik liderlik algısı öğretmenlerin örgütsel sinizm davranışlarını %49 (standardize edilmiş regresyon katsayısı) oranında etkilemektedir.
Purpose- The main purpose of this study is to determine the relationship between teachers' perceptions of authentic leadership and the behavior of organizational cynicism and to determine whether authentic leadership is a predictor of organizational cynicism.
Methodology- The study is a relational screening model and the sample of the study consists of 204 secondary school teachers working in the Anatolian side of Istanbul in the 2019-2020 academic year.
Findings- It has been determined that authentic leadership perceptions and organizational cynicism of teachers are above average. Additionally there is a positive relationship between authentic leadership and teachers' cynicism behavior.
Conclusion- Structural equation modeling was carried out to determine to what extent teachers' organizational cynicism behaviors predicted the authentic leadership behaviors of school principals. According to the analysis results obtained, authentic leadership perception affects teachers' organizational cynicism behavior by 49% (standardized regression coefficient).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance, Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.