Bilindiği gibi işletmelerin varlığını tehdit eden en önemli dış çevre unsuru kriz olgusudur. İşletmeler karşı karşıya kalındığında krizleri yapacakları doğru hamlelerle aşmak zorundadırlar. Kriz öncesi ve sonrası dönemlerde işletmelerin, krizden daha az etkilenmeleri hatta krizi fırsata çevirebilmeleri için pro-aktif stratejiler geliştirmeleri gerekmektedir. Etkin bir kriz yönetimi sağlama, kriz eylem planları hazırlamanın yanında ‘doğru pazarlama stratejileri’ saptama, gerekirse bu stratejileri değiştirmek bunlardan bazılarıdır. Bu çalışmadaki birinci amaç işletmelerin gelirler düzeyleri, büyüklükleri ve ihracat yapmaları ile krizden etkilenmeleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Diğer amaç ise ihracat yapan ve yapmayan işletmelerin kriz döneminde uyguladıkları pazarlama stratejileri arasındaki farklılıkların belirlenmesidir. Araştırmanın amaçları doğrultusunda İstanbul’da faaliyet gösteren küçük, orta ve büyük ölçekli mobilya işletmeleri yöneticilerinin görüşleri anket yöntemiyle araştırmaya dahil edilerek 412 işletme yöneticisinin görüşleri istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre gelir düzeyi yüksek, ihracat yapan büyük işletmeler krizlerden daha az etkilenmektedirler. Öte yandan ihracat yapan ve yapmayan işletmelerin kriz dönemlerinde uyguladıkları pazarlama stratejilerinde farklılıklar olduğu görülmüştür
Kriz Yönetimi pazarlama stratejileri ihracat büyüme stratejileri
As it is known the most essential external environment element threatining the existence of the firms is crisis fact. Firms should find right reactions to overcome the crisis they face. There is a need to develop pro active strategies before and after the crisis to be less affected or even to get advantage from it. Establishing an effective crisis management, determining "accurate marketing strategies" in addition to preparing crisis action plan, changing these strategies (if necessary) are one of these pro active strategies. First aim of this study is determing the relation between how firms are affected from the crisis and their level of income, size and export. Second aim is to determine differences between marketing strategies of exporting and not exporting firms during crisis. In direction of these aims, questionarre method was applied to the managers of the number of 412 small, medium and large scale furniture firms in Istanbul, and the results were statistically analyzed. According to the final results, the exporting and high level of income firms are less affected from the crisis .On the other hand, it is observed that there are differences between the marketing strategies of exporting and not exporting firms during the crisis
crisis management marketing strategies export growth strategies
Diğer ID | JA82KM56NA |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.