Katılım bankaları faizsizlik ilkesine göre çalışırlar ve finansal tüketicilerden bu ilke çerçevesinde fon toplayıp fon kullandırırlar. Son yıllarda Türkiye’de katılım bankasını tercih eden finansal tüketici sayısı hızla artmaktadır. Bu çalışmada, İslami Finans Kabul Modeli olarak adlandırılan bir model geliştirilerek finansal tüketicilerin katılım bankacılığına bakış açılarını etkileyen faktörler araştırılmaktadır. Hizmet kalitesi, dini hassasiyet, bilinirlik, şeffaflık ve güvenilirlik ile ilgili 4 hipotez geliştirilmiştir. Veriler hazırlanan anket formu aracılığıyla Türkiye’nin çeşitli üniversitelerinde görev yapan akademik personele online olarak uygulanmıştır. 708 anket analize dâhil edilmiştir. Anket neticesinde toplanan veriler Yapısal Eşitlik Modeli yardımıyla test edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre finansal tüketicilerin hizmet kalitesi algısı katılım kullanım niyetini etkileyen en önemli faktördür. Bilinirlik, Şeffaflık ve güvenilirlik katılım bankacılığı kullanım niyetini etkileyen diğer faktörlerdir. Dini hassasiyetler ise sanılanın aksine katılım bankacılığı kullanım niyeti üzerinde bir etkiye sahip değildir
Participation banks operate according to the interest-free banking principle and raise fund from financial consumers in line with this principle in order to use the funds they collect. The number of financial consumers who prefer Islamic banking in Turkey has been rapidly increasing recently. This study investigates the factors influencing the way financial consumer regard participation banking having developed a model called Islamic Finance Acceptance Model. Service quality, religious sensitivity, awareness, developed four hypotheses regarding transparency and accountability. Surveys were developed in order to collect data online and they were delivered to academics working in Turkish universities. 708 questionnaires were included in the analysis. According to the results of the financial consumer service quality perception it is the most important factor affecting participation in usage intentions. Awareness, Transparency and accountability are the other factors that affect the use of participation banking intentions. Unlike the religious sensibilities are not supposed participation banking have an impact on the intention to use
Other ID | JA85SC58TU |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.