Amaç- Bilinçli farkındalık, kişinin hayat felsefesini ve yaşam biçimini “şimdi ve şu ana” odaklamasıyla gerçekleşmektedir. Günümüz literatüründe birçok farklı alanda kendini gösteren bilinçli farkındalık kavramının, kişinin dürtüsellik özelliğini ve kişiyi dürtüsel satın alma davranışına yönelmesini ne derece etkilediği literatürde yeni araştırılmaya başlanan bir konudur. Bu çalışmanın amacı bilinçli farkındalık kavramıyla, dürtüselik ve dürtüsel satın alma davranışı arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Yöntem- Bu çalışmada bilinçli farkındalık kavramı, dürtüsellik ve dürtüsel satın alma davranışı açısından kavramsal olarak incelenmiştir.
Bulgular- Bilinçli farkındalık, dürtüsellik ve dürtüsel satın alma davranışı arasındaki negative ilişki mevcut çalışmalar ışığında ortaya konmuştur.
Sonuç- Literatür taraması sonucunda bilinçli farkındalık, dürtüsellik ve dürtüsel satın alma davranışı arasında negatif bir ilişki olduğu belirlenmiş ve gelecek araştırmalar için öneriler sunulmuştur.
Bilinçli farkındalık bilinçli tüketim dürtüsellik dürtüsel satın alma davranışı
Purpose- Mindfulness is realized by focusing one’s life philosophy and lifestyle to “now and present”. The concept of mindfulness, which manifests itself in many different areas, and its effect on person’s impulsivity and his orientation toward impulse buying behavior is a newly researched in the literature. The purpose of this study is to examine the relationship between the concept of mindfulness, impulsivity and impulse buying behaviour.
Methodology- In thıs study, the concept of mindfulness is examined conceptually in terms of impulsivity and impulse buying behaviour.
Findings- The negative relationship between mindfulness, impulsivity and impulse buying behaviour has been releaved in the light of current studies.
Conclusion- As a result of literature review, it was determined that there are a negative relationship between mindfulness, impulsivity and impulse buying behaviour. The suggestions for future research were also presented.
Mindfulness mindful consumption impulsivity impulse buying behavior
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans, İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.