Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KONUT PAZARLAMASI VE DİYARBAKIR HALKININ KONUT TERCİHİNDE ETKİLİ OLAN UNSURLAR

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 1, 21 - 25, 30.07.2022
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1572

Öz

Amaç- Bu çalışmanın amacı Diyarbakır ili özelinde konut edinimi konusunda alıcıların tercihlerini etkileyen unsurları belirlemektir. Ayrıca, bu
unsurların konut tercihlerinde ne kadar önemli olup olmadığını tespit etmektir. Burdan yola çıkarak bu çalışmada pazarlama kararlarının
alınmasında konut pazarlamasının tüm taraflarına yol gösterici, katkı sağlayıcı verilerin sunulması beklenmektedir.
Yöntem- Araştırmada çevrimiçi (online) anket yöntemi uygulanmıştır. Diyarbakır’da 18 yaşından büyük olup konut alma potansiyelindeki
kişilere kolayda örnekleme yöntemine göre sorular yöneltilmiştir. Gelen yanıtlar istatistik paket programına konulmuş olup frekans analizine
tabi tutulmuştur. Diyarbakır halkının konut tercihinde etkili olan unsurlar başlığında düzenlenen ankette katılımcılara mülkiyet özellikleri,
mülkiyet görünümü, mülkiyet çevresi, batıl inançlar ve satın alma niyetinin bulunduğu toplamda 34 soru yöneltilmiştir. 500 kişiye anket
soruları yöneltilmiştir. Bunlardan 481 adedi uygun görülerek analize tabi tutulmuştur. Ayrıca katılımcı yanıtlarının ortalamaları genel tablolar
halinde verilmiştir.
Bulgular- Elde edilen bulgular neticesinde Diyarbakır halkının konut tercihinde etkili olan unsurlar sırasıyla; %73,18 ile konutun fiyatı; %70,89
ile evin güvenliği; %69,44 evin bulunduğu yerleşim alanı; %66,11 ile tesisler (imkânlar) altyapı; %62,58 ile evin tamamlanmış durumu (ör:Klima mutfak dolabı); %61,95 ile evin çevre kalitesi; %61,12 ile konut alanının görünümü ve %60,71 ile evin eğitim alanına yakınlığı olarak
tespit edilmiştir.
Sonuç- Tüketicilerin en çok önemsedikleri konuların başında konutun fiyatı gelmektedir. Bu da katılımcıların büyük kısmının fiyata duyarlı bir
kitleden oluştuğu sonucunu ortaya koymaktadır. Diğer önemsenen konular ise sırasıyla evin güvenliği, evin bulunduğu yerleşim alanı,
tesisler(imkânlar) altyapılar, evin tamamlanm durumu, evin çevre kalitesi, konut alanının görünümü ve evin eğitim alanına yakınlığı
şeklindedir. Ayrıca satın alma niyeti ve batıl inanç konuları konut satın almada pek de etkili olmayan unsurlar olarak görülmüştür.

Kaynakça

  • Aktürk, E., & Tekman, N. (2016). Konut talebi ve Erzurum kent merkezinde tüketicilerin konut edinme kararlarını etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(2), 423-440.
  • Altun, D. (2017). Konut satın alma kararını belirleyen faktörler Karaman iline yönelik bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, T.C. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Karaman.
  • Göncü, Ü. (2004). Konut pazarlama stratejileri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Gül, G. (2012). Gayrimenkul yatırımcısı inşaat firmalarında konut pazarlama yönetim süreci. Yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • İçli, G. E. (2008). Konut Pazarlaması. İstanbul: Beta yayınları.
  • İnce, E. (2017). Kent kimliğinin markalaştırılma sorunsalı: İstanbul’da “Prestijli” konut pazarlaması. Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Koç, E. (2013). Tüketici davranışı ve pazarlama stratejileri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Memiş, S. (2019). Tüketicilerin konut tercihini etkileyen faktörlerinin AHP ile ölçülmesi: Giresun İli Örneği. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 783-796.
  • Kılıç, H. Ö., & Özer, H. A. (2016). Konut pazarlamasında müşteri memnuniyetinin ölçülmesi: Safranbolu örneği. Business & Management Studies: An International Journal, 4(2), 162-184.
  • Öztürk, N. (1997). Türkiye’de konut sektörü. Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi , Sivas.
  • Siso, O. (2009). Türkiye’de konut pazarlaması ve üniversite öğrencilerinin gelecekte konut satın alma kararlarını etkileyen faktörler ve bir araştırma. Doktora tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sivas.
  • Özgül, S. U., & Kaplan, B. Konut pazarlamasında pazarlama karması stratejileri üzerine bir araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(15), 1-26.
  • Şibil, Ö. (2009). Konut pazarlaması: Gümüşhane ilinde tüketicilerin konut satın alma davranışlarını ölçmeye yönelik bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi,. Gümüşhane.
  • Tarakçı, İ. S. (2004). Konut pazarlaması ve Trabzon ili'nde konut satın almada tüketici davranışlarını ölçmeye yönelik uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Trabzon.
  • Terzi, B. (2019). Gayrimenkul pazarlaması temelinde uluslararası tüketicilerin Türkiye’de gayrimenkul satın alma karar süreçlerinin incelenmesi ve İstanbul’da bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Üçışık, H. (2013). Kamu yönetiminde sorunlar ve çözüm önerileri. İstanbul: Ötüken Yayınları.

HOUSING MARKETING AND ELEMENTS AFFECTING THE HOUSING PREFERENCE OF DIYARBAKIR PEOPLE

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 1, 21 - 25, 30.07.2022
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1572

Öz

Purpose-The aim of this study is to determine the factors affecting the preferences of buyers in terms of housing acquisition in Diyarbakır
province. In addition, it is to determine how important these factors are in housing preferences. Based on this, in this study, it is expected to
provide guiding and contributing data to all parties of housing marketing in making marketing decisions.
Methodology- The online survey method was used in the research. In Diyarbakır, questions were asked according to the convenience
sampling method to people who are over the age of 18 and have the potential to buy a house. Incoming responses were included in the
statistical package program and were subjected to frequency analysis. In the survey, which was organized under the title of factors affecting
the housing preference of the people of Diyarbakır, 34 questions were asked in total, including property characteristics, property appearance,
property environment, superstitions and purchase intention. Questionnaires were asked to 500 people. Of these, 481 were deemed
appropriate and analyzed. In addition, the arithmetic averages of participant responses are given in general tables.
Findings- As a result of the findings, the factors that are effective in the housing preference of the people of Diyarbakır are respectively; The
price of the house with 73.18%; home security with 70.89%; the residential area where 69.44% of the houses are located; facilities
(opportunities) infrastructure with 66.11%; complete status of the house with 62.58% (eg air conditioner kitchen cabinet); The environmental
quality of the house with 61.95%; it was determined that the appearance of the residential area with 61.12% and the proximity of the house
to the education area with 60.71%.
Conclusion-One of the most important issues for consumers is the price of the house. This shows that the majority of the participants consist
of a price sensitive audience. Other important issues are the safety of the house, the residential area where the house is located, facilities
(facilities) infrastructures, the completion of the house, the environmental quality of the house, the appearance of the residential area and
the proximity of the house to the education area. In addition, purchase intention and superstition were seen as ineffective factors in
purchasing a house.

Kaynakça

  • Aktürk, E., & Tekman, N. (2016). Konut talebi ve Erzurum kent merkezinde tüketicilerin konut edinme kararlarını etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(2), 423-440.
  • Altun, D. (2017). Konut satın alma kararını belirleyen faktörler Karaman iline yönelik bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, T.C. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Karaman.
  • Göncü, Ü. (2004). Konut pazarlama stratejileri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Gül, G. (2012). Gayrimenkul yatırımcısı inşaat firmalarında konut pazarlama yönetim süreci. Yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • İçli, G. E. (2008). Konut Pazarlaması. İstanbul: Beta yayınları.
  • İnce, E. (2017). Kent kimliğinin markalaştırılma sorunsalı: İstanbul’da “Prestijli” konut pazarlaması. Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Koç, E. (2013). Tüketici davranışı ve pazarlama stratejileri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Memiş, S. (2019). Tüketicilerin konut tercihini etkileyen faktörlerinin AHP ile ölçülmesi: Giresun İli Örneği. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 783-796.
  • Kılıç, H. Ö., & Özer, H. A. (2016). Konut pazarlamasında müşteri memnuniyetinin ölçülmesi: Safranbolu örneği. Business & Management Studies: An International Journal, 4(2), 162-184.
  • Öztürk, N. (1997). Türkiye’de konut sektörü. Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi , Sivas.
  • Siso, O. (2009). Türkiye’de konut pazarlaması ve üniversite öğrencilerinin gelecekte konut satın alma kararlarını etkileyen faktörler ve bir araştırma. Doktora tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sivas.
  • Özgül, S. U., & Kaplan, B. Konut pazarlamasında pazarlama karması stratejileri üzerine bir araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(15), 1-26.
  • Şibil, Ö. (2009). Konut pazarlaması: Gümüşhane ilinde tüketicilerin konut satın alma davranışlarını ölçmeye yönelik bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi,. Gümüşhane.
  • Tarakçı, İ. S. (2004). Konut pazarlaması ve Trabzon ili'nde konut satın almada tüketici davranışlarını ölçmeye yönelik uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Trabzon.
  • Terzi, B. (2019). Gayrimenkul pazarlaması temelinde uluslararası tüketicilerin Türkiye’de gayrimenkul satın alma karar süreçlerinin incelenmesi ve İstanbul’da bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Üçışık, H. (2013). Kamu yönetiminde sorunlar ve çözüm önerileri. İstanbul: Ötüken Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans, İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cengiz Guzel Bu kişi benim 0000-0003-1591-7770

Halil Ibrahim Sengun Bu kişi benim 0000-0002-3933-787X

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Guzel, C., & Sengun, H. I. (2022). KONUT PAZARLAMASI VE DİYARBAKIR HALKININ KONUT TERCİHİNDE ETKİLİ OLAN UNSURLAR. PressAcademia Procedia, 15(1), 21-25. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1572
AMA Guzel C, Sengun HI. KONUT PAZARLAMASI VE DİYARBAKIR HALKININ KONUT TERCİHİNDE ETKİLİ OLAN UNSURLAR. PAP. Temmuz 2022;15(1):21-25. doi:10.17261/Pressacademia.2022.1572
Chicago Guzel, Cengiz, ve Halil Ibrahim Sengun. “KONUT PAZARLAMASI VE DİYARBAKIR HALKININ KONUT TERCİHİNDE ETKİLİ OLAN UNSURLAR”. PressAcademia Procedia 15, sy. 1 (Temmuz 2022): 21-25. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1572.
EndNote Guzel C, Sengun HI (01 Temmuz 2022) KONUT PAZARLAMASI VE DİYARBAKIR HALKININ KONUT TERCİHİNDE ETKİLİ OLAN UNSURLAR. PressAcademia Procedia 15 1 21–25.
IEEE C. Guzel ve H. I. Sengun, “KONUT PAZARLAMASI VE DİYARBAKIR HALKININ KONUT TERCİHİNDE ETKİLİ OLAN UNSURLAR”, PAP, c. 15, sy. 1, ss. 21–25, 2022, doi: 10.17261/Pressacademia.2022.1572.
ISNAD Guzel, Cengiz - Sengun, Halil Ibrahim. “KONUT PAZARLAMASI VE DİYARBAKIR HALKININ KONUT TERCİHİNDE ETKİLİ OLAN UNSURLAR”. PressAcademia Procedia 15/1 (Temmuz 2022), 21-25. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1572.
JAMA Guzel C, Sengun HI. KONUT PAZARLAMASI VE DİYARBAKIR HALKININ KONUT TERCİHİNDE ETKİLİ OLAN UNSURLAR. PAP. 2022;15:21–25.
MLA Guzel, Cengiz ve Halil Ibrahim Sengun. “KONUT PAZARLAMASI VE DİYARBAKIR HALKININ KONUT TERCİHİNDE ETKİLİ OLAN UNSURLAR”. PressAcademia Procedia, c. 15, sy. 1, 2022, ss. 21-25, doi:10.17261/Pressacademia.2022.1572.
Vancouver Guzel C, Sengun HI. KONUT PAZARLAMASI VE DİYARBAKIR HALKININ KONUT TERCİHİNDE ETKİLİ OLAN UNSURLAR. PAP. 2022;15(1):21-5.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.