Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’NİN TEKSTİL İHRACATINDAKİ GÜCÜ VE ÇİN İLE OLAN REKABET BOYUTU

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 1, 54 - 58, 30.07.2022
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1577

Öz

Amaç- Tekstil ve hazır giyim sektörü, çok eski dönemlere dayanan ve rekabetin oldukça fazla olduğu sektörlerin başında gelmektedir. Rekabet
ortamının her geçen gün artış gösterdiği tekstil sektörü, küresel ticarette özellikle gelişmekte olan ülkeler için gerek ihracat potansiyeli gerek
istihdam olanakları gerekse de ekonomik kalkınma açısından önemli bir role sahiptir. Türkiye, tekstil ve hazır giyim sektöründe çok önemli
konuma sahip olup birçok ülke ile rekabet edilebilir seviyeye ulaşmıştır. Türkiye’nin tekstil ve hazır giyim sektörü zaman içerisinde göstermiş
olduğu gelişme ve ekonomik açıdan sağladığı katma değer ile birlikte önemli bir rekabet dalı haline gelmiştir. Çalışmanın amacı tekstil ve
hazır giyim ihracatının Türkiye’nin toplam ihracatı içerisindeki öneminin ve Çin ile olan rekabet boyutunun ortaya konulmasıdır.
Metodoloji- Belirtilen amaç doğrultusunda ilk olarak Türkiye’nin tekstil ve hazır giyim sektöründeki konumu ve ihracat potansiyeli
değerlendirilmiştir. Daha sonra dünya ticaretindeki başarısını kanıtlamış olan Çin’in, tekstil ve hazır giyim sektöründen kısaca bahsedilmiş ve
Türkiye ile arasındaki rekabet boyutu değerlendirilmiştir. Çalışmada trend analizinden faydalanmış olup tablolar yardımıyla her iki ülkenin
tekstil ve hazır giyim sektöründeki ihracat değerleri, incelenen dönemlerboyunca gerçekleşen değişimleri, dünya ticaretindeki sıralamaları ve
buradan yola çıkarak aralarındaki rekabet boyutu incelenmiştir.
Bulgular- Yapılan trend analizinde, tablolardan elde edilen bulgular doğrultusunda Çin’in ülkeler içerisinde en fazla tekstil ve hazır giyim
ihracatı yapan ülke konumunda olduğu görülmüştür. Türkiye de Çin’in en büyük rakiplerinden birisi olmasının yanında, her sene en fazla tekstil ve hazır giyim ihracatı yapan ülkeler arasında ilk 10’a girmeyi başarmıştır. Aynı zamanda yıllar içerisinde tekstil ve hazır giyim ihracat
hacminde artış söz konusudur.
Sonuç- Bulgular doğrultusunda Çin’in tekstil ve hazır giyim sektöründe tüm ülkeler için tehdit unsuru olduğu görülmektedir. Her yıl en fazla
tekstil ve hazır giyim ihracatı yaparak bu sektörde ilk sıraya yerleşmiştir. Buna karşın oldukça büyük ekonomiye sahip olan Çin karşısında
gelişmekte olan ülke konumunda ki Türkiye,tekstil ve hazır giyim sektöründe sahip olduğu ihracat payıyla bu sektörde kendini kanıtlamıştır.
Türkiye tekstil ve hazır giyim ihracatında her sene bir önceki yıla göre artış göstererek bu sektörde potansiyel rakip olduğunu ortaya
koymuştur.

Kaynakça

  • Altay Topçu, B., Sürmeli Sarıgül, S. (2015). Comparative advantage and the products mapping of exporting sectors in Turkey.Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(18): 330-348.
  • Aydoğuş, İ., Diler, H.G. (2009). Tekstil Ürünleri İhracatında Stratejik Dış Ticaret Yaklaşımı: Türkiye ve Çin Üzerine Bir Uygulama.Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 11(2): 1-17.
  • Bostan,A., Ürüt, S., Ateş, İ. (2010). Türkiye Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Rekabet Gücü: Avrupa Birliği ülkeleri ile Bir Karşılaştırma. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi,8(13): 43-58.
  • COMTRADE (2020). International trade statistics yearbook 2020. Erişim linki: https://comtrade.un.org/pb/downloads/2020/VolII2020.pdf, Erişim tarihi: 18.05.2022.
  • EGİAD (2020). Çin raporu: kuşak,yol ve saat kulesi Çin ile ekonomik ilişkilere İzmir ve Ege bölgesinden bakış. Erişim linki: https://www.egiad.org.tr/wp-content/uploads/arastirma-raporlari/egiad-cin-raporu.pdf, Erişim tarihi: 20.05.2022.
  • Erkan, B. (2013). Türkiye'nin Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü İhracatında Uluslararası Rekabet Gücünün Belirlenmesi.Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1): 93-110.
  • İHKİB (2020). Türkiye genel, hazirgiyim ve tekstil dış ticareti. Erişim linki: https://www.ihkib.org.tr/fp-icerik/ia/d/2020/06/03/turkiye-genelhazirgiyim-tekstil-ihr-ith-2020-ocak-mart-kapakli-202006031740580907-9C38B.pdf, Erişim tarihi: 23.05.2022.
  • Kaya, Ö., Oduncu, A. (2016). Türk Tekstil Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü Değerlendirmesi.Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 54:418 - 428.
  • Şahin, D. (2015). Türkiye ve Çin’de Tekstil ve Hazır Giyim Sektöründe Rekabet Gücünün Analizi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi,47:155 - 171.
  • T.C. Sanayi ve Teknoloji BakaNLIĞI (2020). Tekstil, Hazirgiyim ve Deri Ürünleri Sektörleri Raporu (2020). Erişim linki: https://www.sanayi.gov.tr/assets/pdf/plan-program/TekstilHazirgiyimveDeriUrunleriSektorleriRaporu2020.pdf, Erişim tarihi: 21.05.2022.
  • T.C. Ticaret Bakanlığı (2022). Çin ülke profile. Erişim Linki: https://ticaret.gov.tr/data/5f3b925713b876ea88e4c9c4/chc_ulke_profili_2021_11.pdf, Erişim tarihi: 22.05.2022.
  • Uyanık, S., Çelikel D. (2019). Türk Tekstil Endüstrisi Genel Durumu.Teknik Bilimleri Dergisi,9(1):32 - 41.
  • Yıldız, B. (2019). Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektöründe Rekabetçi Yaklaşımlar (İstanbul örneği).Uluslararası Ekonomi Araştırmaları ve Finansal Piyasalar Kongresi, Gaziantep.
  • Yücel, Y. (2010). Uluslararası Ticaretin Serbestleştirilmesi Sürecinde Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Rekabet Gücü ve Çin Tehdidi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 29(2): 227-250.

THE POWER OF TURKEY IN TEXTILE EXPORT AND THE DIMENSION OF COMPETITION WITH CHINA

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 1, 54 - 58, 30.07.2022
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1577

Öz

Purpose- The textile and ready-made clothing sector is the leading industry, which dates back to very old times and has a lot of competition.
The textile industry, where the competitive environment is increasing day by day, has a key role in global trade, especially in developing
countries, both in export potential, employment opportunities and economic development. Turkey has a very important position in the
textile and ready-to-wear industry and has reached a competitive level with many countries. Turkey's textile and ready-to-wear industry has
become a major competition with its development over time and the added value it provides economically. The purpose of the study is to
determine the importance of textile and ready-made clothing exports within Turkey's total exports and the competition size with China.
Methodology-For this purpose, Turkey's position in the textile and ready-made clothing sector and export potential were first evaluated.
China, which then proved its success in the world trade, was briefly mentioned in the textile and ready-made clothing industry and examined
the competition size between Turkey and Turkey.In the study, the trend analysis was used, and with the help of paintings, the export values
in the textile and ready-made clothing sector of both countries, their changes over the years, the number of places in the world trade, and
what size of competition they are from there.
Findings- In the trend analysis, it was found to be the country that exports the most textiles and clothing in China, based on the findings from
the tables.Turkey has also been one of China's biggest competitors, but has managed to enter the top 10 of the countries that export the
most textiles and ready-made clothing each year.There is also an increase in the export volume of textile and ready-made clothing over the
years.
Conclusion- Based on the findings, we can say that China is a threat to all countries in the textile and clothing industry.Each year, he was the
first in the industry to export the most textiles and ready-made clothing.However, in the developing country against China, which has a very
large economy, Turkey has proven itself in this sector with its share of exports in the textile and clothing industry.Turkey has shown that
there is a potential competitor in the industry, increasing its exports of textiles and clothing by year-on-year.

Kaynakça

  • Altay Topçu, B., Sürmeli Sarıgül, S. (2015). Comparative advantage and the products mapping of exporting sectors in Turkey.Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(18): 330-348.
  • Aydoğuş, İ., Diler, H.G. (2009). Tekstil Ürünleri İhracatında Stratejik Dış Ticaret Yaklaşımı: Türkiye ve Çin Üzerine Bir Uygulama.Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 11(2): 1-17.
  • Bostan,A., Ürüt, S., Ateş, İ. (2010). Türkiye Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Rekabet Gücü: Avrupa Birliği ülkeleri ile Bir Karşılaştırma. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi,8(13): 43-58.
  • COMTRADE (2020). International trade statistics yearbook 2020. Erişim linki: https://comtrade.un.org/pb/downloads/2020/VolII2020.pdf, Erişim tarihi: 18.05.2022.
  • EGİAD (2020). Çin raporu: kuşak,yol ve saat kulesi Çin ile ekonomik ilişkilere İzmir ve Ege bölgesinden bakış. Erişim linki: https://www.egiad.org.tr/wp-content/uploads/arastirma-raporlari/egiad-cin-raporu.pdf, Erişim tarihi: 20.05.2022.
  • Erkan, B. (2013). Türkiye'nin Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü İhracatında Uluslararası Rekabet Gücünün Belirlenmesi.Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1): 93-110.
  • İHKİB (2020). Türkiye genel, hazirgiyim ve tekstil dış ticareti. Erişim linki: https://www.ihkib.org.tr/fp-icerik/ia/d/2020/06/03/turkiye-genelhazirgiyim-tekstil-ihr-ith-2020-ocak-mart-kapakli-202006031740580907-9C38B.pdf, Erişim tarihi: 23.05.2022.
  • Kaya, Ö., Oduncu, A. (2016). Türk Tekstil Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü Değerlendirmesi.Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 54:418 - 428.
  • Şahin, D. (2015). Türkiye ve Çin’de Tekstil ve Hazır Giyim Sektöründe Rekabet Gücünün Analizi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi,47:155 - 171.
  • T.C. Sanayi ve Teknoloji BakaNLIĞI (2020). Tekstil, Hazirgiyim ve Deri Ürünleri Sektörleri Raporu (2020). Erişim linki: https://www.sanayi.gov.tr/assets/pdf/plan-program/TekstilHazirgiyimveDeriUrunleriSektorleriRaporu2020.pdf, Erişim tarihi: 21.05.2022.
  • T.C. Ticaret Bakanlığı (2022). Çin ülke profile. Erişim Linki: https://ticaret.gov.tr/data/5f3b925713b876ea88e4c9c4/chc_ulke_profili_2021_11.pdf, Erişim tarihi: 22.05.2022.
  • Uyanık, S., Çelikel D. (2019). Türk Tekstil Endüstrisi Genel Durumu.Teknik Bilimleri Dergisi,9(1):32 - 41.
  • Yıldız, B. (2019). Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektöründe Rekabetçi Yaklaşımlar (İstanbul örneği).Uluslararası Ekonomi Araştırmaları ve Finansal Piyasalar Kongresi, Gaziantep.
  • Yücel, Y. (2010). Uluslararası Ticaretin Serbestleştirilmesi Sürecinde Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Rekabet Gücü ve Çin Tehdidi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 29(2): 227-250.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans, İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nisanur Bayraktar Bu kişi benim 0000-0003-3302-0887

Ayberk Seker Bu kişi benim 0000-0001-7750-6286

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bayraktar, N., & Seker, A. (2022). TÜRKİYE’NİN TEKSTİL İHRACATINDAKİ GÜCÜ VE ÇİN İLE OLAN REKABET BOYUTU. PressAcademia Procedia, 15(1), 54-58. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1577
AMA Bayraktar N, Seker A. TÜRKİYE’NİN TEKSTİL İHRACATINDAKİ GÜCÜ VE ÇİN İLE OLAN REKABET BOYUTU. PAP. Temmuz 2022;15(1):54-58. doi:10.17261/Pressacademia.2022.1577
Chicago Bayraktar, Nisanur, ve Ayberk Seker. “TÜRKİYE’NİN TEKSTİL İHRACATINDAKİ GÜCÜ VE ÇİN İLE OLAN REKABET BOYUTU”. PressAcademia Procedia 15, sy. 1 (Temmuz 2022): 54-58. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1577.
EndNote Bayraktar N, Seker A (01 Temmuz 2022) TÜRKİYE’NİN TEKSTİL İHRACATINDAKİ GÜCÜ VE ÇİN İLE OLAN REKABET BOYUTU. PressAcademia Procedia 15 1 54–58.
IEEE N. Bayraktar ve A. Seker, “TÜRKİYE’NİN TEKSTİL İHRACATINDAKİ GÜCÜ VE ÇİN İLE OLAN REKABET BOYUTU”, PAP, c. 15, sy. 1, ss. 54–58, 2022, doi: 10.17261/Pressacademia.2022.1577.
ISNAD Bayraktar, Nisanur - Seker, Ayberk. “TÜRKİYE’NİN TEKSTİL İHRACATINDAKİ GÜCÜ VE ÇİN İLE OLAN REKABET BOYUTU”. PressAcademia Procedia 15/1 (Temmuz 2022), 54-58. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1577.
JAMA Bayraktar N, Seker A. TÜRKİYE’NİN TEKSTİL İHRACATINDAKİ GÜCÜ VE ÇİN İLE OLAN REKABET BOYUTU. PAP. 2022;15:54–58.
MLA Bayraktar, Nisanur ve Ayberk Seker. “TÜRKİYE’NİN TEKSTİL İHRACATINDAKİ GÜCÜ VE ÇİN İLE OLAN REKABET BOYUTU”. PressAcademia Procedia, c. 15, sy. 1, 2022, ss. 54-58, doi:10.17261/Pressacademia.2022.1577.
Vancouver Bayraktar N, Seker A. TÜRKİYE’NİN TEKSTİL İHRACATINDAKİ GÜCÜ VE ÇİN İLE OLAN REKABET BOYUTU. PAP. 2022;15(1):54-8.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.