Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ONLINE ALIŞVERİŞTE TÜKETİCİ ÖDEME TERCİHLERİNİN CİNSİYETE GÖRE BELİRLENMESİ: AMASYA İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 1, 153 - 154, 30.07.2022
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1604

Öz

Amaç- Bu çalışmanın amacı, teknolojinin gelişmesi ve küresel anlamda internet kullanımının yaygınlaşması ile birlikte tüketicilerin online alışverişe olan ilgilerinin artması sonucu, tüketicilerin online alışveriş davranışlarında tercih ettikleri ödeme yöntemlerini saptamak ve cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını analiz etmektir.
Yöntem- Çalışma amacına ulaşmak üzere Googlesurvey üzerinden anket uygulaması yapılmasına karar verilmiştir. Ankette demografik sorularla birlikte katılımcılara hangi ödeme yöntemlerini kullandıkları sorusu yöneltilmiştir. Araştırmanın evrenini Amasya ilinde ikâmet eden 18 yaş ve üstü katılımcılar oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, evren içersinden kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 500 katılımcı oluşturmaktadır. Bu 500 katılımcıdan 4’ü ilgili soruya cevap vermemiş ve kayıp gözlem olarak kabul edilmiştir. Elde edilen verilere frekans ve ki-kare testleri uygulanmıştır.
Bulgular- Yapılan ankette katılımcılara, ‘’Online alışverişte hangi ödeme yöntemlerini tercih edersiniz?” sorusuna birden fazla seçeneği işaretleme imkânı verilmiştir. Verilen yanıtlar “Sanal ödeme (sadece kredi kartı ile sanal ödeme, havale/EFT, mobil ödeme veya sanal kart/sanal cüzdan seçeneklerinden en az biri)”, “Kapıda ödeme (sadece kapıda kredi kartı veya kapıda nakit ödeme seçeneklerinden en az biri)”, “Hem sanal hem kapıda ödeme” ve “Diğer” olmak üzere gruplandırılmıştır. Anketin sonucunda ilgili soruya yanıt veren 496 katılımcıdan 216’sının (%43,5) sanal ödeme yöntemi kullandığı, 46’sının (%9,3) kapıda ödeme yöntemini kullandığı, 211’inin (%42,5) hem sanal hem de kapıda ödeme yöntemini kullandığı ve 23’ünün (%4,6) diğer seçeneğini işaretlediği tespit edilmiştir. Ödeme yöntemlerinin cinsiyete göre değişip değişmediği ki-kare analizi ile ölçülmüştür. Ki-kare analizi sonucunda p=0,007<α=0,01 bulunmuş ve ödeme yöntemlerinin cinsiyete göre değişebildiği tespit edilmiştir.
Sonuç- Analiz sonuçlarından elde edilen bulgular sonucunda katılımcıların yaklaşık %86’sının sanal ödeme yöntemlerini kullandığı, sadece yaklaşık %9,3’nün kapıda fiziken ödeme yaptığı dikkat çekmektedir. Ki-kare analizi sonucunda ise erkeklerin özellikle bir yöntem seçmeyip, hem sanal hem de kapıda ödeme yapmaya beklenenden daha yatkın oldukları, kadınların ise sanal ödeme yöntemlerine yönelik daha seçici oldukları gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Akkuş, G., Yapraklı, T. Ş., & Akkuş, Ç. (2014). Online müşteri deneyiminin güvene etkisi: online alışveriş yapan tüketiciler üzerine bir araştırma. Journal of Academic Social Science Studies, 29(1), 403-425.
  • Algür, S., & Cengiz, F. (2011). Türk tüketicilere göre online (çevrimiçi) alışverişin riskleri ve yararları. Journal of Yasar University, 22(6), 3666-3680.
  • Aytekin, P., & Ay, C. (2015). Elektronik ticaret; tüketici davranış ve tercihleri üzerine bir çalışma. Niğde Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 141-156.
  • Bhagat, S. M. (2015). Factors Influencing Purchase and Non-Purchase Behaviour in Online Shopping. 8(1), 34-43.
  • Chen, Y. H., & Barnes, S. (2007). Initial Trust and Online Buyer Behaviour. Industrial Management and Data Systems. 107(1), 21-36.
  • Ooi, K.-B. & Tan, G.-H. (2016), Mobile Technology Acceptance Model: An İnvestigation Using Mobile UsersToExplore Smartphone CreditCard, ExpertSystemsWith Applications, 56, 33-46.
  • Özhan, Ş., & Altuğ, N. (2015). Tüketicilerin Demografik Özelliklerinin Online Alışveriş Davranışları Üzerine Etkileri. Ege Academic Review, 15(4), 122- 134.
  • Saydan, R. (2008). Tüketicilerin online alişverişe yönelik risk ve fayda algilamalari: geleneksel ve online tüketicilerin karşılaştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 386-402.
  • Tombaş, H., & Çelik, A. A. (2022). Genç tüketicilerin elektronik ödeme yöntemi kullanımlarının belirleyicilerine dair alan araştırması. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 47-63.
  • Uygun, M., Özçifçi, V., & Divanoğlu, S. U. (2011). Tüketicilerin online alışveriş davranışını etkileyen faktörler. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 373-385.

DETERMINING CONSUMER PAYMENT PREFERENCES IN ONLINE SHOPPING BY GENDER: AN EXAMPLE OF AMASYA PROVINCE

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 1, 153 - 154, 30.07.2022
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1604

Öz

Purpose- The purpose of this study the development of technology and the widespread use of the internet for global consumers as a result of the increase of the interest in online shopping, consumers ' online shopping behavior according to gender preferred payment method to identify and to analyze whether they differed in.
Methodology- In order to achieve the purpose of the study, it was decided to conduct a survey application via Googlesurvey. In the survey, along with demographic questions, the participants were asked which payment methods they used. The participants aged 18 and over residing in Amasya province constitute the universe of the research. The sample of the study consists of 500 participants selected from within the universe by an easy sampling method. Of these 500 participants, 4 did not answer the relevant question and were considered lost sightings. Frequency and chi-square tests were applied to the obtained data.
Findings- In the survey conducted, participants were asked, ‘which payment methods do you prefer for online shopping? the " question " is given the opportunity to select more than one option. The answers given are grouped as ”Virtual payment (virtual payment by credit card only, wire transfer/EFT, mobile payment or virtual card/virtual wallet options at least one)“, ”Payment at the door (credit card only or cash at the door payment options at least one)“, ”Both virtual and door payment“ and ”Other". As a result of the survey, it was determined that 216 (43.5%) of the 496 respondents who answered the relevant question used a virtual payment method, 46 (9.3%) used a payment method at the door, 211 (42.5%) used both a virtual and a payment method at the door, and 23 (4.6%) chose the other option. Whether payment methods changed according to gender was measured by chi-square analysis. As a result of Chi-square analysis, it was found that p=0.007<α=0.01 and it was determined that payment methods may vary depending on gender.
Conclusion- As a result of the findings obtained from the analysis results, it is noted that about 86% of the participants use virtual payment methods, while only about 9.3% physically pay at the door. As a result of the Chi-square analysis, it was observed that men were more likely than expected to not choose a particular method and make payments both in virtual and at the door, while women were more selective about virtual payment methods.

Kaynakça

  • Akkuş, G., Yapraklı, T. Ş., & Akkuş, Ç. (2014). Online müşteri deneyiminin güvene etkisi: online alışveriş yapan tüketiciler üzerine bir araştırma. Journal of Academic Social Science Studies, 29(1), 403-425.
  • Algür, S., & Cengiz, F. (2011). Türk tüketicilere göre online (çevrimiçi) alışverişin riskleri ve yararları. Journal of Yasar University, 22(6), 3666-3680.
  • Aytekin, P., & Ay, C. (2015). Elektronik ticaret; tüketici davranış ve tercihleri üzerine bir çalışma. Niğde Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 141-156.
  • Bhagat, S. M. (2015). Factors Influencing Purchase and Non-Purchase Behaviour in Online Shopping. 8(1), 34-43.
  • Chen, Y. H., & Barnes, S. (2007). Initial Trust and Online Buyer Behaviour. Industrial Management and Data Systems. 107(1), 21-36.
  • Ooi, K.-B. & Tan, G.-H. (2016), Mobile Technology Acceptance Model: An İnvestigation Using Mobile UsersToExplore Smartphone CreditCard, ExpertSystemsWith Applications, 56, 33-46.
  • Özhan, Ş., & Altuğ, N. (2015). Tüketicilerin Demografik Özelliklerinin Online Alışveriş Davranışları Üzerine Etkileri. Ege Academic Review, 15(4), 122- 134.
  • Saydan, R. (2008). Tüketicilerin online alişverişe yönelik risk ve fayda algilamalari: geleneksel ve online tüketicilerin karşılaştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 386-402.
  • Tombaş, H., & Çelik, A. A. (2022). Genç tüketicilerin elektronik ödeme yöntemi kullanımlarının belirleyicilerine dair alan araştırması. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 47-63.
  • Uygun, M., Özçifçi, V., & Divanoğlu, S. U. (2011). Tüketicilerin online alışveriş davranışını etkileyen faktörler. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 373-385.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans, İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Kartal 0000-0003-4936-0421

Didar Buyuker Isler Bu kişi benim 0000-0002-8747-2339

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kartal, M., & Isler, D. B. (2022). ONLINE ALIŞVERİŞTE TÜKETİCİ ÖDEME TERCİHLERİNİN CİNSİYETE GÖRE BELİRLENMESİ: AMASYA İLİ ÖRNEĞİ. PressAcademia Procedia, 15(1), 153-154. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1604
AMA Kartal M, Isler DB. ONLINE ALIŞVERİŞTE TÜKETİCİ ÖDEME TERCİHLERİNİN CİNSİYETE GÖRE BELİRLENMESİ: AMASYA İLİ ÖRNEĞİ. PAP. Temmuz 2022;15(1):153-154. doi:10.17261/Pressacademia.2022.1604
Chicago Kartal, Murat, ve Didar Buyuker Isler. “ONLINE ALIŞVERİŞTE TÜKETİCİ ÖDEME TERCİHLERİNİN CİNSİYETE GÖRE BELİRLENMESİ: AMASYA İLİ ÖRNEĞİ”. PressAcademia Procedia 15, sy. 1 (Temmuz 2022): 153-54. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1604.
EndNote Kartal M, Isler DB (01 Temmuz 2022) ONLINE ALIŞVERİŞTE TÜKETİCİ ÖDEME TERCİHLERİNİN CİNSİYETE GÖRE BELİRLENMESİ: AMASYA İLİ ÖRNEĞİ. PressAcademia Procedia 15 1 153–154.
IEEE M. Kartal ve D. B. Isler, “ONLINE ALIŞVERİŞTE TÜKETİCİ ÖDEME TERCİHLERİNİN CİNSİYETE GÖRE BELİRLENMESİ: AMASYA İLİ ÖRNEĞİ”, PAP, c. 15, sy. 1, ss. 153–154, 2022, doi: 10.17261/Pressacademia.2022.1604.
ISNAD Kartal, Murat - Isler, Didar Buyuker. “ONLINE ALIŞVERİŞTE TÜKETİCİ ÖDEME TERCİHLERİNİN CİNSİYETE GÖRE BELİRLENMESİ: AMASYA İLİ ÖRNEĞİ”. PressAcademia Procedia 15/1 (Temmuz 2022), 153-154. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2022.1604.
JAMA Kartal M, Isler DB. ONLINE ALIŞVERİŞTE TÜKETİCİ ÖDEME TERCİHLERİNİN CİNSİYETE GÖRE BELİRLENMESİ: AMASYA İLİ ÖRNEĞİ. PAP. 2022;15:153–154.
MLA Kartal, Murat ve Didar Buyuker Isler. “ONLINE ALIŞVERİŞTE TÜKETİCİ ÖDEME TERCİHLERİNİN CİNSİYETE GÖRE BELİRLENMESİ: AMASYA İLİ ÖRNEĞİ”. PressAcademia Procedia, c. 15, sy. 1, 2022, ss. 153-4, doi:10.17261/Pressacademia.2022.1604.
Vancouver Kartal M, Isler DB. ONLINE ALIŞVERİŞTE TÜKETİCİ ÖDEME TERCİHLERİNİN CİNSİYETE GÖRE BELİRLENMESİ: AMASYA İLİ ÖRNEĞİ. PAP. 2022;15(1):153-4.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.