Purpose- The study aims to examine the antecedents and consequences of consumers' perceived value within the scope of mobile grocery shopping (MGS). In the study, the effect of financial risk and performance risk on perceived value, and the effect of perceived value on repurchase intention and corporate image were examined.
Methodology- Convenience sampling method has been used in the study. Data are collected from 271 users living in Ankara by survey method and analyzed by structural equation model. Normality and Cronbach Alpha values are conducted with SPSS 26 package program; Goodness of fit values, validity analysis and path modelling are carried out with the AMOS 24 package program.
Findings- Financial risk (β=-0.389; p<0.001) has a slightly stronger negative impact on perceived value than performance risk (β=-0.228; p<0.001). It was concluded that perceived value positively affects repurchase intention (β=0.622; p<0.001) and corporate identity (β=0.262; p<0.001).
Conclusion- As a result of the research, it is revealed that financial risk and performance risk affect the perceived value negatively. When the use of MMA is worth the money to the consumer, it will lead to the individual to consider continuing to use this mobile service to purchase products. Moreover, the fact that the use of MMA is beneficial for the consumer causes the perception that this company, which sells grocery products, has a social contribution and a positive image to the society.
Mobile grocery shopping mobile commerce perceived value repurchase intention corporate image
Amaç- Çalışma, mobil market alışveriş (MMA) kapsamında tüketicilerin algıladıkları değerin öncüllerinin ve sonuçlarının incelenmesini amaçlamaktadır. Çalışmada finansal riskin ve performans riskinin algılanan değer üzerindeki, algılanan değerin yeniden satın alma niyeti ve kurumsal imaj üzerindeki etkisi incelenmiştir.
Yöntem- Çalışmada kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veriler, Ankara’da yaşayan 271 kullanıcıdan anket yöntemiyle toplanmış ve yapısal eşitlik modellemesi ile analiz edilmiştir. Normallik ve Cronbach Alfa değerleri SPSS 26 paket programıyla; uyum iyiliği değerleri, geçerlilik analizi ve yol modellemesi ise AMOS 24 paket programıyla gerçekleştirilmiştir.
Bulgular- Finansal riskin (β=-0,389; p<0,001) algılanan değer üzerinde performans riskine (β=-0,228; p<0,001) göre biraz daha güçlü bir olumsuz etkisi vardır. Algılanan değerin, yeniden satın alma niyeti (β=0,622; p<0,001) ve kurumsal kimliği (β=0,262; p<0,001) üzerinde olumlu etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç- Araştırma sonucunda finansal riskin ve performans riskin algılanan değeri negatif yönde etkilediği ortaya çıkartılmıştır. MMA kullanımı tüketicinin parasının karşılığını verdiği zaman, bireyin ürün satın almak için bu mobil hizmeti kullanmaya devam etmeyi düşünmesine neden olacaktır. Ayrıca MMA kullanımının tüketici için faydalı olması, bireylerde market alışverişi ürünleri satan bu şirketin topluma sosyal bir katkısı ve olumlu bir imajı olduğu algısının oluşmasına sebep olmaktadır.
Mobil market alışverişi mobil alışveriş algılanan değer yeniden satın alma niyeti kurumsal imaj
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 17 Issue: 1 |
PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.
PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants.
PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.
PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing.
Please contact to procedia@pressacademia.org for your conference proceedings.