Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Relationship Between Teachers' Professional Attitudes and the Student-Centered Teacher Behaviors

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 13, 28.02.2021

Öz

This study was aimed to determine the perception levels of teachers towards professional attitudes and student-centered teacher behaviors and to reveal whether there is a significant relationship between these perceptions. Besides, it was tried to determine whether the relationships between teachers 'perceptions of professional attitudes and perceptions of student-centered teacher behaviors were statistically significant according to teachers' personal variables. The study is a quantitative research and has been carried out in a correlational scanning model. The sample of the research was composed of 302 teachers who were employed in the primary and secondary schools chosen by random sampling method in the 2018-2019 academic year in the central district of Bolu province. As a measurement tool in the research were used ‘Professional Attitude Scale’ developed by Özgür (1994) and ‘Teacher Behaviors in the Classroom’ developed by Büyüköztürk, Kılıç, Karadeniz, and Karataş (2004). For the analysis of data were used Mean, standard deviation, Mann Whitney U test, Kruskal Wallis, and Spearman Rho correlation analysis. According to the results of the study, it was found that teachers 'professional attitude was at a medium level. there was a significant difference between teachers'  professional attitudes and gender variables, and no significant difference was found in education level, age, seniority, and branch variables. Teachers' views on the student-centered teacher behaviors in the classroom were at medium level. There were significant differences between teachers' student-centered behaviors in terms of gender, age, and branch, and there was no significant difference in terms of education level and seniority. It was concluded that there was a positive and moderate level relationship between teachers' professional attitudes and teachers' student-centered behaviors.

Kaynakça

  • Aşkar P. ve Erden M. (1987). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği. İstanbul: Çağdaş Eğitim Yayınları.
  • Ayık, A. ve Ataş, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-43.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem,teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Başar, H. (2001). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bilgin, H. (1996). Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin öğretmenlik tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, S; Kılıç, E; Karadeniz, S. ve Karataş, S. (2004). Sınıf içi öğretmendavranışlarıölçeğiningeliştirilmesi: Geçerlik güvenirlik analizleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 212-229.
  • Bozca, S. (2015). Öğretmenlerin mesleklerine yönelik tutumları ile iş doyumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Camadan, F. ve Duysak, A. (2010). Farklı programlardaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması: Rize üniversitesi örneği. International Conference on New Trends in Educationand Their Implications,11-13 November, 2010 Antalya-Turkey.
  • Çakır, M., (2015), Öğretmenlerin liderlik stilleri ile sınıf içi öğretmen davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi (İzmir ili konak ilçesi örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, B.A.İ.B.Ü Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Çakmak, Z. (2019). İlkokul öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Psikoloji Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Çeliköz, N., Seçer, Z., Sarı, Ş., Çetin, Ş. & Büyüktaşkapu, S. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları (Konya ili örneği). Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 393-406
  • Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (Geçerlik ve güvenirlik çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-37.
  • Dalgan, Z. (1998). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin iş tatmini ve öğretmen tutumlarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Demir, C. G. ve Gelişli, Y. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile mesleki görevlerine yönelik ders dışı zaman kullanımları arasındaki ilişki. Kastamonu Educatıon Journal, 26(2), 487-497.
  • Duran, O. (2009). Anadolu öğretmen liselerinde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüksek LisansTezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Durmuşoğlu, M. C., Yanık, C. ve Akkoyunlu, B. (2009). Türk ve azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (36), 76-86.
  • Emre, Ş.C. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin öz yeterlilik algılar ile mesleğe yönelik tutumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Güven, B. ve Demirhan G. (2006). Beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetiminin öğretmen davranışı boyutuna ilişkin görüşleri, H.Ü. Spor Bilimleri Dergisi,17(4), 158-172
  • İpek, C. ve Bayraktar, Ş. (2004). Aday öğretmenlerin fen bilimleri ve sosyal bilimlere bakışları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1,35-50.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Kahraman, N. (2008). Öğretmenlerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri nelerdir?. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Dönem Projesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Korkmaz, G. (2009). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul yaşam kalitesini algılama düzeyleri ve mesleki tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış YüksekLisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Krejcie, R. V. ve Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement. (30), 607-610.
  • MEB, (2018). Strateji ve geliştirme başkanlığı, https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=327 Erişim: 09.05.2019. Özer , B., Gelen, İ.(2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyleri hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Bilimleri Dergisi, 5(9), 39-55.
  • Özgür, N. (1994). Öğretmenlik mesleğine karşı tutum. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family influence on student attitudes toward science; Based on TIMSS data for Cyprus. Studies in Educational Evaluation, 28, 71-86.
  • Semerci, N., ve Semerci, Ç. (2004) Türkiye’de öğretmenlik tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (1), 137-146.
  • Sözer, Z. (2015). Köy ilkokul ve ortaokullarında görev yapan öğretmenlerin sosyolojik profilleri ve öğretmenlik meleğine yönelik tutumları (Mersin örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Sünbül, A. M. (2001). Bir meslek olarak öğretmenlik. öğretmenlik mesleğine giriş. (Edit: Ö. Demirel-Z. Kaya) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Şahin, A. (2011), Öğretmen algılarına göre etkili öğretmen davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 39-59.
  • Şahin, Z.S. (2010). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin mesleğe yönelik tutumları ve yeterlilik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Temizkan, M., (2008). Türkçe öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 461-486.
  • Tuncel, S.D. (2011). Sınıf içi öğretmen davranışlarının beden eğitimi ve diğer branş öğretmenleri açısından karşılaştırılması. Spormetre Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, IX (2) 65-69.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 45, 109-127.
  • YÖK, (2018). Yüksek öğretim bilgi yönetim sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/Erişim: 16.03.2019.
Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 13, 28.02.2021

Öz

Kaynakça

  • Aşkar P. ve Erden M. (1987). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği. İstanbul: Çağdaş Eğitim Yayınları.
  • Ayık, A. ve Ataş, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-43.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem,teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Başar, H. (2001). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bilgin, H. (1996). Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin öğretmenlik tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, S; Kılıç, E; Karadeniz, S. ve Karataş, S. (2004). Sınıf içi öğretmendavranışlarıölçeğiningeliştirilmesi: Geçerlik güvenirlik analizleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 212-229.
  • Bozca, S. (2015). Öğretmenlerin mesleklerine yönelik tutumları ile iş doyumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Camadan, F. ve Duysak, A. (2010). Farklı programlardaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması: Rize üniversitesi örneği. International Conference on New Trends in Educationand Their Implications,11-13 November, 2010 Antalya-Turkey.
  • Çakır, M., (2015), Öğretmenlerin liderlik stilleri ile sınıf içi öğretmen davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi (İzmir ili konak ilçesi örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, B.A.İ.B.Ü Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Çakmak, Z. (2019). İlkokul öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Psikoloji Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Çeliköz, N., Seçer, Z., Sarı, Ş., Çetin, Ş. & Büyüktaşkapu, S. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları (Konya ili örneği). Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 393-406
  • Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (Geçerlik ve güvenirlik çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-37.
  • Dalgan, Z. (1998). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin iş tatmini ve öğretmen tutumlarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Demir, C. G. ve Gelişli, Y. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile mesleki görevlerine yönelik ders dışı zaman kullanımları arasındaki ilişki. Kastamonu Educatıon Journal, 26(2), 487-497.
  • Duran, O. (2009). Anadolu öğretmen liselerinde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüksek LisansTezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Durmuşoğlu, M. C., Yanık, C. ve Akkoyunlu, B. (2009). Türk ve azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (36), 76-86.
  • Emre, Ş.C. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin öz yeterlilik algılar ile mesleğe yönelik tutumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Güven, B. ve Demirhan G. (2006). Beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetiminin öğretmen davranışı boyutuna ilişkin görüşleri, H.Ü. Spor Bilimleri Dergisi,17(4), 158-172
  • İpek, C. ve Bayraktar, Ş. (2004). Aday öğretmenlerin fen bilimleri ve sosyal bilimlere bakışları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1,35-50.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Kahraman, N. (2008). Öğretmenlerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri nelerdir?. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Dönem Projesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Korkmaz, G. (2009). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul yaşam kalitesini algılama düzeyleri ve mesleki tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış YüksekLisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Krejcie, R. V. ve Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement. (30), 607-610.
  • MEB, (2018). Strateji ve geliştirme başkanlığı, https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=327 Erişim: 09.05.2019. Özer , B., Gelen, İ.(2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyleri hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Bilimleri Dergisi, 5(9), 39-55.
  • Özgür, N. (1994). Öğretmenlik mesleğine karşı tutum. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family influence on student attitudes toward science; Based on TIMSS data for Cyprus. Studies in Educational Evaluation, 28, 71-86.
  • Semerci, N., ve Semerci, Ç. (2004) Türkiye’de öğretmenlik tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (1), 137-146.
  • Sözer, Z. (2015). Köy ilkokul ve ortaokullarında görev yapan öğretmenlerin sosyolojik profilleri ve öğretmenlik meleğine yönelik tutumları (Mersin örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Sünbül, A. M. (2001). Bir meslek olarak öğretmenlik. öğretmenlik mesleğine giriş. (Edit: Ö. Demirel-Z. Kaya) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Şahin, A. (2011), Öğretmen algılarına göre etkili öğretmen davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 39-59.
  • Şahin, Z.S. (2010). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin mesleğe yönelik tutumları ve yeterlilik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Temizkan, M., (2008). Türkçe öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 461-486.
  • Tuncel, S.D. (2011). Sınıf içi öğretmen davranışlarının beden eğitimi ve diğer branş öğretmenleri açısından karşılaştırılması. Spormetre Beden Egitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, IX (2) 65-69.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 45, 109-127.
  • YÖK, (2018). Yüksek öğretim bilgi yönetim sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/Erişim: 16.03.2019.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serdar Koçak 0000-0003-0806-3690

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2021
Gönderilme Tarihi 9 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koçak, S. (2021). Relationship Between Teachers’ Professional Attitudes and the Student-Centered Teacher Behaviors. Political Economy and Management of Education, 2(1), 1-13.

Copyrights for the articles are retained by the author(s), with first publication rights granted to the Journal.

The work is licensed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License