Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Parents’ Perceptıon of Educational Qualıty for Prımary Schools

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 32 - 52, 28.02.2021

Öz

The aim of this study is to examine and determine parents’ perception of educational quality for primary schools. 30 primary school parents were the subjects in conducting this research; these subjects were selected using stratified sampling methods. The data was collected with a semi-structured interview questionnaire form. According to the research findings; parents’ perception of teacher quality was the highest one among the input variables related to educational quality. Additionally, among the process variables, especially curriculum and method are regarded essential for a quality education. Finally, parents’ expectations as the output of a quality education are good citizens, self-confident individuals, qualified students and cultured people. According to two strata of parents, teacher was described as the most important factor for educational quality, while for the third strata it was qualified person. In addition, given the fact that parents classified 17, 18 and 16 different concepts having primary, secondary and tertiary importance respectively for educational quality, it is clear that parents have different perceptions of educational quality.

Kaynakça

  • Adams, D. (1998). Defining educational quality: Educational planing. (N. Cemaloğlu, Çev.). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 4 (14), 68-81.
  • Akgündüz, D. ve Ertepınar, H., Ed. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi?. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Aksoy, H. H. (2001). Eğitimde kalitenin kalite sistemleri, eşitlik ve küreselleşmeye ilişkin boyutları. Türkiye Kalite Derneği Ankara Şubesi Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi Paneli, ODTÜ Kongre ve Kültür Merkezi, Ankara, 21 Şubat.
  • Bakioğlu, A ve Baltacı, R. (2010). Akreditasyon, eğitimde kalite. Ankara : Nobel Yayınları.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma. yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Başanbaş, Ş. (2013). Algılanan kalite ile müşteri tatmini arasındaki ilişki: Filtre kullanıcıları üzerine yapılan amprik bir çalışma. Akademik Bakış Dergisi, 34, 1-21.
  • Başkan, G. ve Aydın, A. (2000). Eğitim sisteminde insan unsuru ve toplam kalite yönetimi anlayışı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 51-55.
  • Bursalıoğlu, Z. (2015). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cafoğlu, Z. (1996). Eğitimde toplam kalite yönetimi. İstanbul: Serçe Yayınevi.
  • Crissien-Borrero, T.J., Velásquez-Rodríguez, J., Neira-Rodado, D. and Turizo-Martnez, L.G. (2019). Measuring the quality of management in educaton. El Profesional De La İnformación, 28 (6), e280604. htps://doi.org/10.3145/epi.2019.nov.04
  • Çelik, V. (1996). Eğitim örgütlerinde örgütsel kültür ve kalite. 5. Ulusal Kalite Kongresi Kitabı (347-350). İstanbul: TÜSİAD-KAL-DER Yayınları.
  • Çelik, M. ve Taşar, H. (2012). Eğitimde toplam kalite bilinci üzerine bir inceleme: Adıyaman örneği. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4 (2), 1-12. Dünya Bankası (2011). Türkiye’de temel eğitimde kalite ve eşitliğin geliştirilmesi zorluklar ve seçenekler. The World Bank: USA.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eleren, A. (2007). Eğitim başarısının artırılmasında süreç geliştirme yöntemlerinin kullanılması ve bir uygulama. Afyon Kocatepe Üniversitesi. İ.İ.B.F. Dergisi, IX (II), 1-25.
  • Erdoğan, İ. (2002). Eğitimde değişim yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Eroğlu, E. (2004). Yüksek öğretimde hizmet kalitesi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Glasser, W. (1999). Okulda kaliteli eğitim (U. Kaplan, Çev.). İstanbul: Beyaz Yayınları (1999,2016).
  • Gökçe, F. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin gösterdikleri davranışların kaliteli eğitim açısından değerlendirilmesi (Denetçi görüşleri). Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2), 415-432.
  • Göksoy, S. (2014). Eğitim sistemlerinde kalite standartları ve kalite standart alanları. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 3 (7), 85-99.
  • Gülcemal E. (2012). İlköğretim okullarında hizmet kalitesinin veli görüşlerine göre ölçülmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Karaca, E. (2008). Eğitimde kalite arayışları ve eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 61-77.
  • Karadağ, E. (2010). İlköğretim okullarında hizmet kalitesi: Veli algılarına dayalı bir araştırma. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi / Teori ve Uygulama, 1, 19-42.
  • Karslı, M. D. (1997). Teknik eğitimin yönetimi ve kalite. Eğitim Yönetimi Dergisi, 2, 207-218.
  • Kayadibi, F. (2001). Eğitim kalitesine etki eden faktörler ve kaliteli eğitimin üretime katkısı. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3, 72-94.
  • Kuş, E. (2003). Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri nitel mi, nicel mi?. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Mandal, A. (2007). Quality and cost-effectiveness. Burns: An International Journal, 33, 414-417.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2007). Eğitimde kalite ödülü el kitabı. Ankara: Millî Eğitim Yayınları.
  • Moss, P. and Pence, A. (Eds.). (1994). Valuing quality in early childhood services: New approaches to defining quality. London: Sage Publication.
  • OECD (Organization for Economic Coperation and Development) (2009). Creating effective teaching and learning environments: First results from TALIS. Paris: OECD
  • Okumuş, A. ve Duygun, A. (2008). Eğitim hizmetlerinin pazarlanmasında hizmet kalitesinin ölçümü ve algılanan hizmet kalitesi ile öğrenci memnuniyeti arasındaki ilişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 17-38.
  • Peker, Ö. (1994). Toplam kalite yönetiminin eğitim sistemine uygulanabilirliği. Amme İdaresi Dergisi, 27 (2), 63-78.
  • Peker, Ö. (1996). Eğitimde kalite ve akreditasyon. Amme İdaresi Dergisi, 29 (4), 19-32.
  • Robbins, S. P. and Judge, T. A. (2015). Organizational Behaviour. (İ. Erdem, Çev. Ed.). 14. Basım Ankara: Nobel Yayınevi. Sahney, S., Banwet, D. K. and Karunes, S. (2008). An integrated framework of indices for quality management in educaton: A faculty perspectve. The TQM Journal, 20,(5), 502-519.htps://doi.org/10.1108/17542730810898467.
  • Şahan, M. A. (2011). İlköğretim okullarında öğrencisi olan velilerin yönetici ve öğretmenlerden beklentileri. (Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, Denizli.
  • Şener, F. (2016). Kaliteli olmak yetmez kaliteli olarak algılanmak gerekir. Kobitek. Erişim: 29.11.2016. http://kobitek.com/kalitenin-pazarlama-boyutu
  • Şişman, M. (1999). Toplam kalite yönetiminin okulda uygulanması. Kamu Yönetiminde Kalite 1. Ulusal Kongresi. Ankara: TODAİE, 26-27 Mayıs.
  • Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı etkili okullar. Ankara: Pegama Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları. Temel, A. (1999). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Milli Eğitim Dergisi, 144. Erişim: 25.11.2016. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/144/temel.htm
  • Uluğ, F. (2003). Okul kalite sistemi modeli. Amme İdaresi Dergisi, 36 (4), 69-82.
  • Ulutaş Özşen, A. (2014). Öğretmenlerin liderlik stilleri ile toplam kaliteye ilişkin tutumlarının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Ünal, S. (1997). Eğitim-kalite-istihdam. Anahtar Gazetesi, 9 (105), 5-9.
  • Ünal, A., Yıldırım, A. ve Çelik, M. (2010). İlköğretim okulu müdür ve öğretmenlerinin velilere ilişkin algılarının analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 261-272.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve H. Şimşek. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüzgeç, M. E. (2008). İlköğretim kurumlarının 4. ve 5. sınıfında öğrencileri bulunan velilerin, yönetici ve öğretmenlerden beklentileri. (Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı, İstanbul.

Parents’ Perceptıon of Educational Qualıty for Prımary Schools

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 32 - 52, 28.02.2021

Öz

The aim of this study is to examine and determine parents’ perception of educational quality for primary schools. 30 primary school parents were the subjects in conducting this research; these subjects were selected using stratified sampling methods. The data was collected with a semi-structured interview questionnaire form. According to the research findings; parents’ perception of teacher quality was the highest one among the input variables related to educational quality. Additionally, among the process variables, especially curriculum and method are regarded essential for a quality education. Finally, parents’ expectations as the output of a quality education are good citizens, self-confident individuals, qualified students and cultured people. According to two strata of parents, teacher was described as the most important factor for educational quality, while for the third strata it was qualified person. In addition, given the fact that parents classified 17, 18 and 16 different concepts having primary, secondary and tertiary importance respectively for educational quality, it is clear that parents have different perceptions of educational quality.

Kaynakça

  • Adams, D. (1998). Defining educational quality: Educational planing. (N. Cemaloğlu, Çev.). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 4 (14), 68-81.
  • Akgündüz, D. ve Ertepınar, H., Ed. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi?. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Aksoy, H. H. (2001). Eğitimde kalitenin kalite sistemleri, eşitlik ve küreselleşmeye ilişkin boyutları. Türkiye Kalite Derneği Ankara Şubesi Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi Paneli, ODTÜ Kongre ve Kültür Merkezi, Ankara, 21 Şubat.
  • Bakioğlu, A ve Baltacı, R. (2010). Akreditasyon, eğitimde kalite. Ankara : Nobel Yayınları.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma. yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Başanbaş, Ş. (2013). Algılanan kalite ile müşteri tatmini arasındaki ilişki: Filtre kullanıcıları üzerine yapılan amprik bir çalışma. Akademik Bakış Dergisi, 34, 1-21.
  • Başkan, G. ve Aydın, A. (2000). Eğitim sisteminde insan unsuru ve toplam kalite yönetimi anlayışı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 51-55.
  • Bursalıoğlu, Z. (2015). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cafoğlu, Z. (1996). Eğitimde toplam kalite yönetimi. İstanbul: Serçe Yayınevi.
  • Crissien-Borrero, T.J., Velásquez-Rodríguez, J., Neira-Rodado, D. and Turizo-Martnez, L.G. (2019). Measuring the quality of management in educaton. El Profesional De La İnformación, 28 (6), e280604. htps://doi.org/10.3145/epi.2019.nov.04
  • Çelik, V. (1996). Eğitim örgütlerinde örgütsel kültür ve kalite. 5. Ulusal Kalite Kongresi Kitabı (347-350). İstanbul: TÜSİAD-KAL-DER Yayınları.
  • Çelik, M. ve Taşar, H. (2012). Eğitimde toplam kalite bilinci üzerine bir inceleme: Adıyaman örneği. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4 (2), 1-12. Dünya Bankası (2011). Türkiye’de temel eğitimde kalite ve eşitliğin geliştirilmesi zorluklar ve seçenekler. The World Bank: USA.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eleren, A. (2007). Eğitim başarısının artırılmasında süreç geliştirme yöntemlerinin kullanılması ve bir uygulama. Afyon Kocatepe Üniversitesi. İ.İ.B.F. Dergisi, IX (II), 1-25.
  • Erdoğan, İ. (2002). Eğitimde değişim yönetimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Eroğlu, E. (2004). Yüksek öğretimde hizmet kalitesi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Glasser, W. (1999). Okulda kaliteli eğitim (U. Kaplan, Çev.). İstanbul: Beyaz Yayınları (1999,2016).
  • Gökçe, F. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin gösterdikleri davranışların kaliteli eğitim açısından değerlendirilmesi (Denetçi görüşleri). Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2), 415-432.
  • Göksoy, S. (2014). Eğitim sistemlerinde kalite standartları ve kalite standart alanları. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 3 (7), 85-99.
  • Gülcemal E. (2012). İlköğretim okullarında hizmet kalitesinin veli görüşlerine göre ölçülmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Karaca, E. (2008). Eğitimde kalite arayışları ve eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 61-77.
  • Karadağ, E. (2010). İlköğretim okullarında hizmet kalitesi: Veli algılarına dayalı bir araştırma. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi / Teori ve Uygulama, 1, 19-42.
  • Karslı, M. D. (1997). Teknik eğitimin yönetimi ve kalite. Eğitim Yönetimi Dergisi, 2, 207-218.
  • Kayadibi, F. (2001). Eğitim kalitesine etki eden faktörler ve kaliteli eğitimin üretime katkısı. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3, 72-94.
  • Kuş, E. (2003). Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri nitel mi, nicel mi?. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Mandal, A. (2007). Quality and cost-effectiveness. Burns: An International Journal, 33, 414-417.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2007). Eğitimde kalite ödülü el kitabı. Ankara: Millî Eğitim Yayınları.
  • Moss, P. and Pence, A. (Eds.). (1994). Valuing quality in early childhood services: New approaches to defining quality. London: Sage Publication.
  • OECD (Organization for Economic Coperation and Development) (2009). Creating effective teaching and learning environments: First results from TALIS. Paris: OECD
  • Okumuş, A. ve Duygun, A. (2008). Eğitim hizmetlerinin pazarlanmasında hizmet kalitesinin ölçümü ve algılanan hizmet kalitesi ile öğrenci memnuniyeti arasındaki ilişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 17-38.
  • Peker, Ö. (1994). Toplam kalite yönetiminin eğitim sistemine uygulanabilirliği. Amme İdaresi Dergisi, 27 (2), 63-78.
  • Peker, Ö. (1996). Eğitimde kalite ve akreditasyon. Amme İdaresi Dergisi, 29 (4), 19-32.
  • Robbins, S. P. and Judge, T. A. (2015). Organizational Behaviour. (İ. Erdem, Çev. Ed.). 14. Basım Ankara: Nobel Yayınevi. Sahney, S., Banwet, D. K. and Karunes, S. (2008). An integrated framework of indices for quality management in educaton: A faculty perspectve. The TQM Journal, 20,(5), 502-519.htps://doi.org/10.1108/17542730810898467.
  • Şahan, M. A. (2011). İlköğretim okullarında öğrencisi olan velilerin yönetici ve öğretmenlerden beklentileri. (Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, Denizli.
  • Şener, F. (2016). Kaliteli olmak yetmez kaliteli olarak algılanmak gerekir. Kobitek. Erişim: 29.11.2016. http://kobitek.com/kalitenin-pazarlama-boyutu
  • Şişman, M. (1999). Toplam kalite yönetiminin okulda uygulanması. Kamu Yönetiminde Kalite 1. Ulusal Kongresi. Ankara: TODAİE, 26-27 Mayıs.
  • Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı etkili okullar. Ankara: Pegama Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları. Temel, A. (1999). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Milli Eğitim Dergisi, 144. Erişim: 25.11.2016. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/144/temel.htm
  • Uluğ, F. (2003). Okul kalite sistemi modeli. Amme İdaresi Dergisi, 36 (4), 69-82.
  • Ulutaş Özşen, A. (2014). Öğretmenlerin liderlik stilleri ile toplam kaliteye ilişkin tutumlarının incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Ünal, S. (1997). Eğitim-kalite-istihdam. Anahtar Gazetesi, 9 (105), 5-9.
  • Ünal, A., Yıldırım, A. ve Çelik, M. (2010). İlköğretim okulu müdür ve öğretmenlerinin velilere ilişkin algılarının analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 261-272.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve H. Şimşek. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüzgeç, M. E. (2008). İlköğretim kurumlarının 4. ve 5. sınıfında öğrencileri bulunan velilerin, yönetici ve öğretmenlerden beklentileri. (Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı, İstanbul.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Reyhan Geçdoğan Yılmaz 0000-0001-8942-4915

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2021
Gönderilme Tarihi 26 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Geçdoğan Yılmaz, R. (2021). Parents’ Perceptıon of Educational Qualıty for Prımary Schools. Political Economy and Management of Education, 2(1), 32-52.

Copyrights for the articles are retained by the author(s), with first publication rights granted to the Journal.

The work is licensed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License