This study investigated the relationship between teachers' job satisfaction and professional engagement. Additionally, the study investigated whether the variables of gender, age, marital status, type of school, and professional seniority of teachers created statistically significant differences in both job satisfaction and professional engagement levels. In the study, relational survey design, one of the quantitative research methods, was adopted in accordance with the relevant purpose. The sample of the study consists of 354 teachers working in primary, secondary and high schools in Sakarya province in the 2022/2023 academic year. "Personal Information Form", "Job Satisfaction Scale" and "Teachers’ Professional Engagement Scale" were used as data collection tools. According to the findings, both job satisfaction and professional engagement levels of teachers were found to be "high". The comparisons made within the scope of demographic variables showed that teachers' job satisfaction did not differ statistically significantly by gender, age, marital status, type of school and professional seniority. On the other hand, while it was observed that teachers' professional engagement levels differed statistically significantly by gender and age, they did not differ statistically significantly by marital status, type of school and professional seniority variables. It can be said that there is a statistically significant, moderate and positive relationship between job satisfaction and professional engagement levels of teachers. According to the simple linear regression analysis, job satisfaction predicts professional engagement in a statistically significant way.
Bu çalışma, öğretmenlerin iş doyumu ile mesleki adanmışlıkları arasındaki ilişkiyi araştırmıştır. Ayrıca, cinsiyet, yaş, medeni durum, okul türü ve mesleki kıdem değişkenlerinin öğretmenlerin hem iş doyumu hem de mesleki adanmışlık düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılık yaratıp yaratmadığı incelenmiştir. Çalışmada, ilgili amaç doğrultusunda nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama deseni benimsenmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2022/2023 akademik yılında Sakarya ilinde ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde görev yapan 354 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak "Kişisel Bilgi Formu", "İş Doyumu Ölçeği" ve "Öğretmenlerin Mesleki Adanmışlık Ölçeği" kullanılmıştır. Bulgulara göre, öğretmenlerin hem iş doyumu hem de mesleki adanmışlık düzeyleri "yüksek" bulunmuştur. Demografik değişkenler kapsamında yapılan karşılaştırmalar, öğretmenlerin iş doyumunun cinsiyet, yaş, medeni durum, okul türü ve mesleki kıdem değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. Öte yandan, öğretmenlerin mesleki adanmışlık düzeylerinin cinsiyet ve yaş değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği, ancak medeni durum, okul türü ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Öğretmenlerin iş doyumu ile mesleki adanmışlık düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı, orta düzeyde ve pozitif bir ilişki olduğu söylenebilir. Basit doğrusal regresyon analizine göre, iş doyumu mesleki adanmışlığı istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yordamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Education Planning |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 4, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 14, 2025 |
Acceptance Date | March 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |