Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Study on the Technological Pedagogical and Content Knowledge of Teacher Candidates and Their Learning Strategies

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 2, 47 - 58, 30.08.2015
https://doi.org/10.17275/per.15.06.2.2

Öz

The aim of this paper is to evaluate the Technological Pedagogical
and Content Knowledge (TPACK) of teacher candidates, defining
the learning strategies of same candidates and researching whether
there is relationship between these changes, or not. The research
was carried out upon 493 senior class teachers candidate who
studied in Necmettin Erbakan University Ahmet Keleşoğlu Faculty
of Education in 2011-2012 spring term. The data is acquired by
using Technological Pedagogical Content Knowledge Scale and
Motivated Strategies for Learning Questionnaire. The data which is
acquired from the scales and the information belongs to participants
are analyzed with the SPSS (Statistical Package for the Social
Sciences) 19.0 packaged software. During the analysis of data, it
was used independent-samples t-test, correlation and regression
analysis. According to the findings which were obtained from the
research, TPACK levels of teacher candidates are occasionally,
male candidates’ technology, pedagogy and technological content
knowledge skills are higher than girls. In the research, it can’t be
seen that there isn’t any significant difference between groups according
to score type used for the placement at university in TPACK components,
a significant relationship was found between TPACK and learning
strategies such as recursion, learning from friend, help search strategies’
elaboration, organizing, critical thinking, metacognitive self-regulation,
time operation environment monitoring, additionally it was understood
that organization and critical thinking strategies predicted the
TPACK.

Teşekkür

It is made from the first author's master's thesis named ‘Analysis Of Relationship Between Technological Pedagogical and Content Knowledge And Learning Strategies Of Teacher Candidates’.

Kaynakça

  • Altun, S. (2005). Öğrencilerin öz düzenlemeye dayalı öğrenme stratejilerinin ve öz yeterlik algılarının öğrenme stilleri ve cinsiyete göre matematik başarısını yordama gücü. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altun, S., & Erden, M. (2006). Öğrenmede motive edici stratejiler ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yeditepe Üniversitesi. Edu7, 2(1), 1-16.
  • Büyüköztürk, S., Çakmak, E. K., Akgün, Ö., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2008). Bilimsel arastirma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayincilik.
  • Canbolat, N. (2011). Matematik Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgileri ile Düşünme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Karakış, Ö., & Çelenk, S. (2007). Farklı Fakültelerde Öğrenim Gören Öğrencilerin Genel Öğrenme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri" AİB Ü Örneği". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Nurten, E., Sağırlı, M. Ö., İhsan, Ü., & Kaşkaya, A. (2009). The Examination Of Learning Strategies According To Different Variables. Journal of Education Faculty, 11(2), 227-238.
  • Öztürk, B. (1995). Genel öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pintrich, P. R., Smith, D. A., García, T., & McKeachie, W. J. (1993). Reliability and predictive validity of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Educational and psychological measurement, 53(3), 801-813.
  • Saban, A. İ., & Tümkaya, S. (2008). Öğretmen adaylarının öğrenme stratejileri ile sosyo demografik özellikler ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 9(1).
  • Sahin, I. (2011). Development of survey of technological pedagogical and content knowledge (TPACK). Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 10(1), 97-105.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 4-14.
  • Şahin, H., & Çakar, E. (2011). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğrenme Stratejilerini ve Akademik Güdülenme Düzeylerinin Akademik Başarılarına Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3).
  • Timur, B., & Taşar, M. F. (2011). Teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven ölçeğinin (TPABÖGÖ) Türkçe’ye uyarlanması. Gaziantep University-Journal of Social Sciences, 10(2), 867-890.
  • Yüksel, S., & Koşar, E. (2001). Eğitim fakültesi öğrencilerinin ders çalışırken kullandıkları öğrenme stratejileri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 278, 29-36.
Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 2, 47 - 58, 30.08.2015
https://doi.org/10.17275/per.15.06.2.2

Öz

Kaynakça

  • Altun, S. (2005). Öğrencilerin öz düzenlemeye dayalı öğrenme stratejilerinin ve öz yeterlik algılarının öğrenme stilleri ve cinsiyete göre matematik başarısını yordama gücü. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altun, S., & Erden, M. (2006). Öğrenmede motive edici stratejiler ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yeditepe Üniversitesi. Edu7, 2(1), 1-16.
  • Büyüköztürk, S., Çakmak, E. K., Akgün, Ö., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2008). Bilimsel arastirma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayincilik.
  • Canbolat, N. (2011). Matematik Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgileri ile Düşünme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Karakış, Ö., & Çelenk, S. (2007). Farklı Fakültelerde Öğrenim Gören Öğrencilerin Genel Öğrenme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri" AİB Ü Örneği". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Nurten, E., Sağırlı, M. Ö., İhsan, Ü., & Kaşkaya, A. (2009). The Examination Of Learning Strategies According To Different Variables. Journal of Education Faculty, 11(2), 227-238.
  • Öztürk, B. (1995). Genel öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pintrich, P. R., Smith, D. A., García, T., & McKeachie, W. J. (1993). Reliability and predictive validity of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Educational and psychological measurement, 53(3), 801-813.
  • Saban, A. İ., & Tümkaya, S. (2008). Öğretmen adaylarının öğrenme stratejileri ile sosyo demografik özellikler ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 9(1).
  • Sahin, I. (2011). Development of survey of technological pedagogical and content knowledge (TPACK). Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 10(1), 97-105.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 4-14.
  • Şahin, H., & Çakar, E. (2011). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğrenme Stratejilerini ve Akademik Güdülenme Düzeylerinin Akademik Başarılarına Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3).
  • Timur, B., & Taşar, M. F. (2011). Teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven ölçeğinin (TPABÖGÖ) Türkçe’ye uyarlanması. Gaziantep University-Journal of Social Sciences, 10(2), 867-890.
  • Yüksel, S., & Koşar, E. (2001). Eğitim fakültesi öğrencilerinin ders çalışırken kullandıkları öğrenme stratejileri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 278, 29-36.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Niyazi Gündoğmuş Bu kişi benim

Şemseddin Gündüz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2015
Kabul Tarihi 27 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gündoğmuş, N., & Gündüz, Ş. (2015). Study on the Technological Pedagogical and Content Knowledge of Teacher Candidates and Their Learning Strategies. Participatory Educational Research, 2(2), 47-58. https://doi.org/10.17275/per.15.06.2.2