Research Article
BibTex RIS Cite

The Impact of Turkish Cypriot Folktales on Middle School Students' Social Skills

Year 2024, Volume: 11 Issue: 6, 94 - 111, 01.11.2024
https://doi.org/10.17275/per.24.81.11.6

Abstract

Folktales, as products of oral culture, play a significant role in supporting children's language development during their preschool and primary school years. They facilitate children's adaptation to social and cultural environments and contribute significantly to their cultural and educational lives. Additionally, folktales enhance children's social skills, including critical thinking, communication, problem-solving, planning, analysis, and coping with stress. This study aims to investigate how Turkish Cypriot folktales influence the social skills of middle school students. This research highlights the potential of folktales in enhancing children's social skills. A mixed-methods research design was employed to measure the impact of Turkish Cypriot folktales on middle school students' social skills. The study group consists of 56 students attending a private school in the Northern Cyprus. The quantitative data collection tool used was the "Matson Evaluation of Social Skills in Children (MESSY)" scale, and two open-ended interview questions created by the researchers were administered. According to the quantitative data, the intervention of teaching social skills with Cyprus Turkish folktales did not statistically make a difference on the experimental group students. However, the qualitative data revealed that according to the expressions of the participating students, Cyprus Turkish folktales have increased their awareness of social skills such as problem-solving, planning, analysis, and coping with stress.

Ethical Statement

Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.

Supporting Institution

Girne Amerikan Un,veristesi Etik Kurulu

References

  • Akın, E., & Akın, E. (2021). Öğretmen bakış açısına göre masal ve masal anlatıcılığı [Teacher's perspective on folktales and storytelling]. Journal of Muş Alparslan University Faculty of Education, 1(1), 17-28.
  • Aksoy, P. (2021). Okul öncesi öğretmenleriyle yapılan görüşmelere göre okul öncesi dönemde sosyal becerilere ilişkin çok yönlü bir değerlendirme [A multifaceted assessment of social skills in early childhood: Insights from preschool teachers' perspectives]. Trakya Education Magazine, 11(1), 386-411. 10.24315/tred.749188
  • Alptekin, A. B., & Sakaoğlu, S. (1985). Kıbrıs Türk masalları, folklor ve etnografya araştırmaları [Cypriot Turkish folktales: Research on folklore and ethnography]. Anatolian Industry.
  • Alptekin, C. (2002). Towards intercultural communicative competence in ELT. ELT Journal, 56, 57-64. doi:10.1093/elt/56.1.57
  • Arıcı, A. F., & Bayındır, N. (2015). Masalların öğretim aracı olarak kullanılması üzerine bir araştırma [A study on the use of folk tales as an educational tool]. Journal of Language and Literature Education, p.107. Retrieved from https://www.proquest.com/scholarly-journals/masallarinögretim-araci-olarak-kullanilmasi/docview/1756954709/se-2?accountid=201395
  • Arıcı, A.F. (2016). Estetik değer oluşturmada masalların rolü: Türk masalları örneği [The role of folk tales in creating aesthetic value: A case study of Turkish folk tales]. Journal of Erzincan University Faculty of Education, 18(2), 1017-1035.DOI=10.17556/jef.92998
  • Aydın, M. Z. & Akyol Gürler, Ş. (2012). Okulda değerler eğitimi [Values education at school]. Ankara: Nobel Publishing.
  • Bacanlı, H. (1999). Sosyal beceri eğitimi [Social skills education]. Nobel Publishing.
  • Boratav, P. N., (1992). 100 soruda Türk halk edebiyatı [Turkish folk literature in 100 questions]. İstanbul: Gerçek Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı [ Handbook of data analysis for social sciences] Ankara: Pegem Academy.
  • Cihangir, Y. (2013). Tekerlemeli ve sözlü oyunların KKTC’deki okul öncesi çocukların Türkçe dil becerilerine kazanımları [The acquisition of Turkish language skills in pre-school children in Northern Cyprus through tongue twisters and oral games]. Motif Academy Folklore Journal, Cyprus Special Issue I, 1, 175-183.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 4th ed. Thousand Oaks, California, SAGE Publications.
  • Çakır, R. (2020). Kıbrıs masallarında yer alan geleneksel değerlerin ward’s bağlantı yöntemiyle sınıflandırılması ve incelenmesi [Classification and examination of traditional values in Cypriot folktales using Ward's linkage method]. International Turkish Culture and Art Symposium Proceedings Book, Ankara, 490-518.
  • Çakır, R. (2022). Kıbrıs ve Elazığ Masallarında yer alan toplumsal ve bilimsel değerlerin ward bağlantı yöntemiyle değerler eğitimi açısından incelenmesi [Examination of social and scientific values in Cypriot and Elazığ Folk tales using Ward's linkage method: Implications for values education]. International Journal of Turkish Educational Sciences, 2022 (19), 411-432. DOI: 10.46778/goputeb.
  • Çeker, S. (2020). Günümüzde hikâye-masal anlatıcılığı eğitimi [In today's world, storytelling training] [Unpublished Master Thesis]. Haliç University, Institute of Social Sciences, İstanbul.
  • Çevik, A., & Müldür, M. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının çocuk edebiyati farkındalığı [Children's literature awareness of classroom teacher candidates]. Electronic Journal of Social Sciences, 18(72), 1942-1956. https://doi.org/10.17755/esosder.564082.
  • Çiftçi, İ., & Sucuoğlu, B. (2012). Bilişsel süreç yaklaşımıyla sosyal beceri öğretimi [Teaching social skills with the cognitive process approach]. Kök Publishing.
  • Çubukçu, Z., & Gültekin, M. (2006). İlköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal beceriler [Social skills that students should acquire in primary education] Bahar Dergisi, 37, 155 - 174.
  • Dereli, E. (2008). Çocuklar için sosyal beceri eğitim programının 6 yaş çocukların sosyal problem çözme becerilerine etkisi [Unpublished doctoral dissertation). Selçuk University Institute of Social Sciences.
  • Elliott, S. N., & Busse, R.T. (1991). Social skills assessment and intervention with children and adolescents. School Psychology International, 12, 63- 83.
  • Elliott, S. N., & Gresham, F. M. (1987). Children's social skills: Assessment and classification practices. Journal of Counselling & Development, 66(2), 96-99.
  • Enginün, İ. (1987). Çocuk edebiyatına toplu bir bakış [An overview of children's literature]. Turkish Language Magazine, Children's Literature Special Issue.
  • Erdal, Z. (2020). Drama temelli masal anlatıcılığı yöntemi ile verilen problem çözme eğitiminin beş yaş çocuklarının problem çözme becerilerine etkisi [The effect of drama-based storytelling method on problem-solving skills of five-year-old children] [Unpublished Master Thesis]. Selçuk University Institute of Social Sciences, Konya.
  • Fleer, M., & Hammer, M. (2013). Emotions in imaginative situations: The valued place of fairytales for supporting emotion regulation. Mind, Culture, and Activity, 20(3), 240–259. https://doi.org/10.1080/10749039.2013.781652
  • Gazioğlu, M. (2021). Çoklu duyusal öğrenme modeline göre masal anlatıcılığının dinleme becerisinin geliştirilmesine etkisi [The impact of storytelling on developing listening skills according to the multisensory learning model] [Unpublished Master Thesis]. Yıldız Technical University Social Sciences Institute, Istanbul.
  • Gökçeoğlu, M. (2005). Toplu masallar I-II [Collected folk tales I-II]. Özyay Press.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı çocuk edebiyatı [Creative Children's Literature]. Ankara: Pegem Publising.
  • Gültekin, M., Bayır, Ö. ve Yaşar, E. (2020). Karma araştırma yöntemleri [Mixed research methods]. B. Oral, A. Çoban (Eds.), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri [Scientific Research Methods in Education from Theory to Practice] (pp. 317-354). Ankara: Pegem Academy.
  • Helimoğlu Yavuz, M. (1999). Masallar ve eğitimsel işlevleri [Fairy tales and their educational functions]. Ankara: Ürün Publishing.
  • Huiyu, G. (2018). A study on the educational strategy of using folktales in kindergarden. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, vol.264. https:// download.atlantis press.com/article/25906295.pdf
  • Fleer, M. & Hammer, M. (2013). Emotions in imaginative situations: The valued place of folktales for supporting emotion regulation. Mind, Culture and Activity, 20(3), 240-259. Retrieved on 20 December 2023 https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10749039.2013.781652
  • İslamoğlu, M., & Öznur, Ş., (2007). Karşılaştırmalı Kıbrıs Türk ve Rum masalları [Comparative Analysis of Turkish Cypriot and Greek Cypriot Folktales]. Lefkoşa: Ateş Press.
  • İyican, F. (2009). Kıbrıs Türk eğitiminde sözlü ürünlerinin yeri [The place of oral traditions in Turkish Cypriot Education] [Unpublished Master Thesis]. Near East University Institute of Social Sciences, Lefkoşa.
  • Karabacak, H. E., Öznur, Ş., & Piro, A. (2023). Masal ve estetik yapı: bir Kıbrıs Türk masalı estetik örneği [Folk tale and aesthetic structure: An aesthetic example of a Cypriot Turkish folk tale] International Social Sciences and Arts Research, 2 (1), 92-102. DOI: 10.32955/neuissar202321679.
  • Karadağ, M. (1999). Türk halk edebiyatı anlatı türleri [Narrative genres in Turkish folk literature]. Ürün Publishing.
  • Karatay, H. (2007). Dil edinimi ve değer öğretimi süresince masalın önemi ve işlevi [The importance and function of folk tales in language acquisition and values education]. Turkish Journal of Educational Sciences, 3, 463-475.
  • Kaya, T. (2000). Kıbrıs Türk çocuk edebiyatında Ayşen Dağlı’nın masalları [Ayşen Dağlı's Folk Tales in Turkish Cypriot Children's Literature]. III. Proceedings of the International Cyprus Studies Congress, Volume 2, 339-351. EMU Publishing.
  • Keppel, G. (1991). Design and analysis: A researcher's handbook (3rd ed.). Prentice-Hall, Inc.
  • Kıbrıs, İ. (2002). Yeni yüzyıl için uygulamalı çocuk edebiyatı [Applied children's literature for the new century] Ankara: Eylül Book and Press House.
  • Konedralı, G. (1996). Kıbrıs Türk halk edebiyatından derlenen bir masalın kişilerarası iletişim çatışmaları açısından analizi [Analysis of a tale compiled from Turkish Cypriot folk literature in terms of interpersonal communication conflicts] [Unpublished Master Thesis]. Ankara University Institute of Social Sciences
  • Konedralı, G., Güneyli, A., & Ummanel, A. (2007). Kıbrıs masallarının eğitsel özelliklerine genel bir bakış. [A general overview of the educational characteristics of Cypriot folktales]. S. Sever (Ed.), II. National Children and Youth Literature Symposium Proceedings Book. 545–551. Ankara University Press.
  • Matson, J. L., Matson, M. L., & Rivet, T. T. (2007). Social skills treatments with children with autism spectrum disorders. Behavior Modification, 31, 682-707.
  • Mert, E. L. (2012). Anadili eğitimi - öğretimi sürecinde çocuk yazını ürünlerinden yararlanma ve masal türüne yönelik bazı belirlemeler [Utilizing children's literature products in native language education - teaching process and some determinations regarding the folk tale genre]. Pamukkale University Faculty of Education Journal, 31(31), 1-12.
  • Önalan Akfırat, F. (2006). Sosyal yeterlilik, sosyal beceri ve yaratıcı drama [Social competence, social skills, and creative drama]. Creative Drama Magazine, 1(1), 39-58.
  • Öznur, Ş. (2002). Masal metinleri, akıldane, ahdımamım olsun, gülbalım, halkbilimi [masal texts, akıldane, ahdımamım, gülbalım, folklore]. Folk Arts Foundation.
  • Pekdoğan, S. (2016). Hikâye Temelli Sosyal Beceri Eğitim Programının 5-6 yaş çocukların sosyal becerilerinin gelişimine etkisinin incelenmesi [Examining the impact of story-based social skills training program on the development of social skills in 5-6 year-old children]. Journal of Education and Science, 41, 305-318.
  • Pilli, O. & Çakır, R. (2022). Öğretmen adaylarının sosyal beceri öğretiminde Kıbrıs masallarının kullanımına yönelik görüşleri [Prospective teachers' views on the use of Cypriot folktales in teaching social skills]. Erciyes Academy, 36(4), 2119-2139. DOI: 10.48070/erciyesakademi.1194232.
  • Sakaoğlu, S. (1983). Kıbrıs Türk masalları [Kıbrıs Turkish Folktales]. Ankara: Ministry of Culture and Tourism Publications.
  • Sakaoğlu, S. (2002). Gümüşhane ve Bayburt masalları [Folktales of Gümüşhane and Bayburt]. Ankara: Akçağ Publishing.
  • Sanders, B. (1994). Öküzün a’sı [the A of the ox]. (Translated by Şehnaz Tahir). İstanbul: Ayrıntı Publishing.
  • Sarwar, S. S., (2023). The effect of folktales on children’s development in the early years: a perception study of parents & teachers [Unpublished Master Thesis]. Brac University, Dhaka, Bangladesh.
  • Sue, S., Zane, N., Nagayama Hall, G. C., & Berger, L. K. (2009). The case for cultural competency in psychotherapeutic interventions. Annual review of psychology, 60, 525–548. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.60.110707.163651
  • Şimşek, E. (2001). Yukarıçukurova masallarında motif ve tip araştırması [Motif and type analysis in Upper Çukurova folk tales]. C.1. Ankara: TDK Publising.
  • Tosunoğlu, M. & Melanlıoğlu, D. (2007). Türk topluluklarında söylenen tekerlemelerin çocuk gelişimindeki yeri ve önemi [The place and importance of nursery rhymes in Turkish communities in child development]. III. National Children and Youth Literature Symposium (04-06 October 2006) Proceedings Book. Ankara: Ankara University Press.
  • Yalçın, A., & Gıyasettin, A. (2003). Çocuk edebiyatı "Children literature". Akçağ Publishing.
  • Yeniasır, M., & Gökbulut, B. (2017). Eğitimsel açıdan Uygur ve Kıbrıs Türk masal kahramanları bağlamında iletilen olumsuz mesajlar [The conveyance of negative messages through Uyghur and Cypriot Turkish folk tale characters in an educational context]. Selçuk University Journal of Literature, 38, 307-324. DOI Number: http://dx.doi.org/10.21497/sefad.377331
  • Yeniasır, M., Gökbulut, B., & Kaya, T., (2021). Anadolu ve Kıbrıs Türk halk masallarında yer alan kültürel unsurlar üzerine bir karşılaştırma [A comparison of cultural elements in Anatolian and Cypriot Turkish Folk tales]. Journal of Turkish Studies at Selçuk University, 52, 81-113. DOI: 10.21563/sutad.986484
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences] (9th ed.) Seçkin.
  • Yılmaz, A. (2012). Çocuk eğitiminde masalın yeri (binbir gece masalları örneği) [The role of folk tales in children's education (example of one thousand- and one-nights tales)]. SDU Journal of Social Sciences of the Faculty of Arts and Sciences, 25, 299-306.
  • Yorgancıoğlu, O. M. (1998). Masallar/Kıbrıs Türk folklorunda derlemeler [Gatherings in folk tales/compilation of Turkish Cypriot folklore]. Arif Printing Press.
  • Yücel, F. (2015). Kültürel yozlaşma bağlamında okul öncesi- ilkokul öğrencilerinin masal ve çizgi filmle ilgili algıları [Perceptions of preschool and primary school students regarding folk tales and cartoons in the context of cultural degradation]. Kazım Karabekir Faculty of Education Journal, 30, 119- 135.
  • Zengin, A.Y., & Zengin, N. (2007). Eğitim fakülteleri için çocuk edebiyatı [Children's literature for education faculties]. İstanbul: Truva Publishing.
Year 2024, Volume: 11 Issue: 6, 94 - 111, 01.11.2024
https://doi.org/10.17275/per.24.81.11.6

Abstract

References

  • Akın, E., & Akın, E. (2021). Öğretmen bakış açısına göre masal ve masal anlatıcılığı [Teacher's perspective on folktales and storytelling]. Journal of Muş Alparslan University Faculty of Education, 1(1), 17-28.
  • Aksoy, P. (2021). Okul öncesi öğretmenleriyle yapılan görüşmelere göre okul öncesi dönemde sosyal becerilere ilişkin çok yönlü bir değerlendirme [A multifaceted assessment of social skills in early childhood: Insights from preschool teachers' perspectives]. Trakya Education Magazine, 11(1), 386-411. 10.24315/tred.749188
  • Alptekin, A. B., & Sakaoğlu, S. (1985). Kıbrıs Türk masalları, folklor ve etnografya araştırmaları [Cypriot Turkish folktales: Research on folklore and ethnography]. Anatolian Industry.
  • Alptekin, C. (2002). Towards intercultural communicative competence in ELT. ELT Journal, 56, 57-64. doi:10.1093/elt/56.1.57
  • Arıcı, A. F., & Bayındır, N. (2015). Masalların öğretim aracı olarak kullanılması üzerine bir araştırma [A study on the use of folk tales as an educational tool]. Journal of Language and Literature Education, p.107. Retrieved from https://www.proquest.com/scholarly-journals/masallarinögretim-araci-olarak-kullanilmasi/docview/1756954709/se-2?accountid=201395
  • Arıcı, A.F. (2016). Estetik değer oluşturmada masalların rolü: Türk masalları örneği [The role of folk tales in creating aesthetic value: A case study of Turkish folk tales]. Journal of Erzincan University Faculty of Education, 18(2), 1017-1035.DOI=10.17556/jef.92998
  • Aydın, M. Z. & Akyol Gürler, Ş. (2012). Okulda değerler eğitimi [Values education at school]. Ankara: Nobel Publishing.
  • Bacanlı, H. (1999). Sosyal beceri eğitimi [Social skills education]. Nobel Publishing.
  • Boratav, P. N., (1992). 100 soruda Türk halk edebiyatı [Turkish folk literature in 100 questions]. İstanbul: Gerçek Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı [ Handbook of data analysis for social sciences] Ankara: Pegem Academy.
  • Cihangir, Y. (2013). Tekerlemeli ve sözlü oyunların KKTC’deki okul öncesi çocukların Türkçe dil becerilerine kazanımları [The acquisition of Turkish language skills in pre-school children in Northern Cyprus through tongue twisters and oral games]. Motif Academy Folklore Journal, Cyprus Special Issue I, 1, 175-183.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 4th ed. Thousand Oaks, California, SAGE Publications.
  • Çakır, R. (2020). Kıbrıs masallarında yer alan geleneksel değerlerin ward’s bağlantı yöntemiyle sınıflandırılması ve incelenmesi [Classification and examination of traditional values in Cypriot folktales using Ward's linkage method]. International Turkish Culture and Art Symposium Proceedings Book, Ankara, 490-518.
  • Çakır, R. (2022). Kıbrıs ve Elazığ Masallarında yer alan toplumsal ve bilimsel değerlerin ward bağlantı yöntemiyle değerler eğitimi açısından incelenmesi [Examination of social and scientific values in Cypriot and Elazığ Folk tales using Ward's linkage method: Implications for values education]. International Journal of Turkish Educational Sciences, 2022 (19), 411-432. DOI: 10.46778/goputeb.
  • Çeker, S. (2020). Günümüzde hikâye-masal anlatıcılığı eğitimi [In today's world, storytelling training] [Unpublished Master Thesis]. Haliç University, Institute of Social Sciences, İstanbul.
  • Çevik, A., & Müldür, M. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının çocuk edebiyati farkındalığı [Children's literature awareness of classroom teacher candidates]. Electronic Journal of Social Sciences, 18(72), 1942-1956. https://doi.org/10.17755/esosder.564082.
  • Çiftçi, İ., & Sucuoğlu, B. (2012). Bilişsel süreç yaklaşımıyla sosyal beceri öğretimi [Teaching social skills with the cognitive process approach]. Kök Publishing.
  • Çubukçu, Z., & Gültekin, M. (2006). İlköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal beceriler [Social skills that students should acquire in primary education] Bahar Dergisi, 37, 155 - 174.
  • Dereli, E. (2008). Çocuklar için sosyal beceri eğitim programının 6 yaş çocukların sosyal problem çözme becerilerine etkisi [Unpublished doctoral dissertation). Selçuk University Institute of Social Sciences.
  • Elliott, S. N., & Busse, R.T. (1991). Social skills assessment and intervention with children and adolescents. School Psychology International, 12, 63- 83.
  • Elliott, S. N., & Gresham, F. M. (1987). Children's social skills: Assessment and classification practices. Journal of Counselling & Development, 66(2), 96-99.
  • Enginün, İ. (1987). Çocuk edebiyatına toplu bir bakış [An overview of children's literature]. Turkish Language Magazine, Children's Literature Special Issue.
  • Erdal, Z. (2020). Drama temelli masal anlatıcılığı yöntemi ile verilen problem çözme eğitiminin beş yaş çocuklarının problem çözme becerilerine etkisi [The effect of drama-based storytelling method on problem-solving skills of five-year-old children] [Unpublished Master Thesis]. Selçuk University Institute of Social Sciences, Konya.
  • Fleer, M., & Hammer, M. (2013). Emotions in imaginative situations: The valued place of fairytales for supporting emotion regulation. Mind, Culture, and Activity, 20(3), 240–259. https://doi.org/10.1080/10749039.2013.781652
  • Gazioğlu, M. (2021). Çoklu duyusal öğrenme modeline göre masal anlatıcılığının dinleme becerisinin geliştirilmesine etkisi [The impact of storytelling on developing listening skills according to the multisensory learning model] [Unpublished Master Thesis]. Yıldız Technical University Social Sciences Institute, Istanbul.
  • Gökçeoğlu, M. (2005). Toplu masallar I-II [Collected folk tales I-II]. Özyay Press.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı çocuk edebiyatı [Creative Children's Literature]. Ankara: Pegem Publising.
  • Gültekin, M., Bayır, Ö. ve Yaşar, E. (2020). Karma araştırma yöntemleri [Mixed research methods]. B. Oral, A. Çoban (Eds.), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri [Scientific Research Methods in Education from Theory to Practice] (pp. 317-354). Ankara: Pegem Academy.
  • Helimoğlu Yavuz, M. (1999). Masallar ve eğitimsel işlevleri [Fairy tales and their educational functions]. Ankara: Ürün Publishing.
  • Huiyu, G. (2018). A study on the educational strategy of using folktales in kindergarden. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, vol.264. https:// download.atlantis press.com/article/25906295.pdf
  • Fleer, M. & Hammer, M. (2013). Emotions in imaginative situations: The valued place of folktales for supporting emotion regulation. Mind, Culture and Activity, 20(3), 240-259. Retrieved on 20 December 2023 https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10749039.2013.781652
  • İslamoğlu, M., & Öznur, Ş., (2007). Karşılaştırmalı Kıbrıs Türk ve Rum masalları [Comparative Analysis of Turkish Cypriot and Greek Cypriot Folktales]. Lefkoşa: Ateş Press.
  • İyican, F. (2009). Kıbrıs Türk eğitiminde sözlü ürünlerinin yeri [The place of oral traditions in Turkish Cypriot Education] [Unpublished Master Thesis]. Near East University Institute of Social Sciences, Lefkoşa.
  • Karabacak, H. E., Öznur, Ş., & Piro, A. (2023). Masal ve estetik yapı: bir Kıbrıs Türk masalı estetik örneği [Folk tale and aesthetic structure: An aesthetic example of a Cypriot Turkish folk tale] International Social Sciences and Arts Research, 2 (1), 92-102. DOI: 10.32955/neuissar202321679.
  • Karadağ, M. (1999). Türk halk edebiyatı anlatı türleri [Narrative genres in Turkish folk literature]. Ürün Publishing.
  • Karatay, H. (2007). Dil edinimi ve değer öğretimi süresince masalın önemi ve işlevi [The importance and function of folk tales in language acquisition and values education]. Turkish Journal of Educational Sciences, 3, 463-475.
  • Kaya, T. (2000). Kıbrıs Türk çocuk edebiyatında Ayşen Dağlı’nın masalları [Ayşen Dağlı's Folk Tales in Turkish Cypriot Children's Literature]. III. Proceedings of the International Cyprus Studies Congress, Volume 2, 339-351. EMU Publishing.
  • Keppel, G. (1991). Design and analysis: A researcher's handbook (3rd ed.). Prentice-Hall, Inc.
  • Kıbrıs, İ. (2002). Yeni yüzyıl için uygulamalı çocuk edebiyatı [Applied children's literature for the new century] Ankara: Eylül Book and Press House.
  • Konedralı, G. (1996). Kıbrıs Türk halk edebiyatından derlenen bir masalın kişilerarası iletişim çatışmaları açısından analizi [Analysis of a tale compiled from Turkish Cypriot folk literature in terms of interpersonal communication conflicts] [Unpublished Master Thesis]. Ankara University Institute of Social Sciences
  • Konedralı, G., Güneyli, A., & Ummanel, A. (2007). Kıbrıs masallarının eğitsel özelliklerine genel bir bakış. [A general overview of the educational characteristics of Cypriot folktales]. S. Sever (Ed.), II. National Children and Youth Literature Symposium Proceedings Book. 545–551. Ankara University Press.
  • Matson, J. L., Matson, M. L., & Rivet, T. T. (2007). Social skills treatments with children with autism spectrum disorders. Behavior Modification, 31, 682-707.
  • Mert, E. L. (2012). Anadili eğitimi - öğretimi sürecinde çocuk yazını ürünlerinden yararlanma ve masal türüne yönelik bazı belirlemeler [Utilizing children's literature products in native language education - teaching process and some determinations regarding the folk tale genre]. Pamukkale University Faculty of Education Journal, 31(31), 1-12.
  • Önalan Akfırat, F. (2006). Sosyal yeterlilik, sosyal beceri ve yaratıcı drama [Social competence, social skills, and creative drama]. Creative Drama Magazine, 1(1), 39-58.
  • Öznur, Ş. (2002). Masal metinleri, akıldane, ahdımamım olsun, gülbalım, halkbilimi [masal texts, akıldane, ahdımamım, gülbalım, folklore]. Folk Arts Foundation.
  • Pekdoğan, S. (2016). Hikâye Temelli Sosyal Beceri Eğitim Programının 5-6 yaş çocukların sosyal becerilerinin gelişimine etkisinin incelenmesi [Examining the impact of story-based social skills training program on the development of social skills in 5-6 year-old children]. Journal of Education and Science, 41, 305-318.
  • Pilli, O. & Çakır, R. (2022). Öğretmen adaylarının sosyal beceri öğretiminde Kıbrıs masallarının kullanımına yönelik görüşleri [Prospective teachers' views on the use of Cypriot folktales in teaching social skills]. Erciyes Academy, 36(4), 2119-2139. DOI: 10.48070/erciyesakademi.1194232.
  • Sakaoğlu, S. (1983). Kıbrıs Türk masalları [Kıbrıs Turkish Folktales]. Ankara: Ministry of Culture and Tourism Publications.
  • Sakaoğlu, S. (2002). Gümüşhane ve Bayburt masalları [Folktales of Gümüşhane and Bayburt]. Ankara: Akçağ Publishing.
  • Sanders, B. (1994). Öküzün a’sı [the A of the ox]. (Translated by Şehnaz Tahir). İstanbul: Ayrıntı Publishing.
  • Sarwar, S. S., (2023). The effect of folktales on children’s development in the early years: a perception study of parents & teachers [Unpublished Master Thesis]. Brac University, Dhaka, Bangladesh.
  • Sue, S., Zane, N., Nagayama Hall, G. C., & Berger, L. K. (2009). The case for cultural competency in psychotherapeutic interventions. Annual review of psychology, 60, 525–548. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.60.110707.163651
  • Şimşek, E. (2001). Yukarıçukurova masallarında motif ve tip araştırması [Motif and type analysis in Upper Çukurova folk tales]. C.1. Ankara: TDK Publising.
  • Tosunoğlu, M. & Melanlıoğlu, D. (2007). Türk topluluklarında söylenen tekerlemelerin çocuk gelişimindeki yeri ve önemi [The place and importance of nursery rhymes in Turkish communities in child development]. III. National Children and Youth Literature Symposium (04-06 October 2006) Proceedings Book. Ankara: Ankara University Press.
  • Yalçın, A., & Gıyasettin, A. (2003). Çocuk edebiyatı "Children literature". Akçağ Publishing.
  • Yeniasır, M., & Gökbulut, B. (2017). Eğitimsel açıdan Uygur ve Kıbrıs Türk masal kahramanları bağlamında iletilen olumsuz mesajlar [The conveyance of negative messages through Uyghur and Cypriot Turkish folk tale characters in an educational context]. Selçuk University Journal of Literature, 38, 307-324. DOI Number: http://dx.doi.org/10.21497/sefad.377331
  • Yeniasır, M., Gökbulut, B., & Kaya, T., (2021). Anadolu ve Kıbrıs Türk halk masallarında yer alan kültürel unsurlar üzerine bir karşılaştırma [A comparison of cultural elements in Anatolian and Cypriot Turkish Folk tales]. Journal of Turkish Studies at Selçuk University, 52, 81-113. DOI: 10.21563/sutad.986484
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences] (9th ed.) Seçkin.
  • Yılmaz, A. (2012). Çocuk eğitiminde masalın yeri (binbir gece masalları örneği) [The role of folk tales in children's education (example of one thousand- and one-nights tales)]. SDU Journal of Social Sciences of the Faculty of Arts and Sciences, 25, 299-306.
  • Yorgancıoğlu, O. M. (1998). Masallar/Kıbrıs Türk folklorunda derlemeler [Gatherings in folk tales/compilation of Turkish Cypriot folklore]. Arif Printing Press.
  • Yücel, F. (2015). Kültürel yozlaşma bağlamında okul öncesi- ilkokul öğrencilerinin masal ve çizgi filmle ilgili algıları [Perceptions of preschool and primary school students regarding folk tales and cartoons in the context of cultural degradation]. Kazım Karabekir Faculty of Education Journal, 30, 119- 135.
  • Zengin, A.Y., & Zengin, N. (2007). Eğitim fakülteleri için çocuk edebiyatı [Children's literature for education faculties]. İstanbul: Truva Publishing.
There are 62 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Ramazan Çakır 0000-0001-9862-0846

Olga Pilli 0000-0002-4876-3977

Early Pub Date November 8, 2024
Publication Date November 1, 2024
Submission Date March 15, 2024
Acceptance Date October 10, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 6

Cite

APA Çakır, R., & Pilli, O. (2024). The Impact of Turkish Cypriot Folktales on Middle School Students’ Social Skills. Participatory Educational Research, 11(6), 94-111. https://doi.org/10.17275/per.24.81.11.6