Bu çalışma çocukların ebeveyn-çocuk ve aile ilişkileri ile ilgili görüşlerini belirlemek amacı ile yapıldı.
Gereç ve Yöntem:
Tanımlayıcı olarak yapılan bu araştırmanın evrenini Karaman ili merkez ilçesindeki okulların beşinci sınıfına devam eden öğrenciler oluşturdu. Örnekleme, küme örnekleme yöntemi ile belirlenen iki okulda öğrenim gören, toplam 200 öğrenci alındı. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu ve “Çocuklar İçin Aile İlişkileri Ölçeği” kullanılarak sınıf ortamında toplandı. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, bağımsız gruplarda t testi, Mann Whitney U, Kruskal Wallis, ANOVA ve Tukey testleri kullanıldı.
Bulgular:
Çocukların yaş ortalaması 11,11±0,66 yıl olup cinsiyetlere göre dağılımları benzerdi. Annelerin %44,5’i ilkokul, %28,5’i ortaokul, %27’si lise ve üzeri okullardan mezun idi. Annelerin çalışma durumu değerlendirildiğinde %67’sinin ev hanımı olduğu belirlendi. Babaların eğitim durumlarına göre dağılımları benzer oranlarda idi. Çocukların yarıya yakını ilk çocuk (%47) idi. Çocukların aile ilişkileri ölçeği alt boyut puan ortalamaları destekleyici alt boyutu için 26,75±3,14, engelleyici alt boyutu için 14,87±3,34 olarak belirlendi. Ölçek alt boyutlarından alınan puanları açısından annenin eğitim durumu (F=3,604; p=0,029), çocukların cinsiyeti (t=-2,774; p=0,007), çocuk sırasına (F=4,506; p=0,012) göre gruplar arasında farklılık olduğu belirlendi. Annesi lise ve üzeri okullardan mezun olan öğrencilerin aile ilişkilerini daha destekleyici buldukları belirlendi. Ayrıca erkek çocukların (15,49 ± 3,50) ve ailenin ikinci çocuğu olan öğrencilerin (15,67±3,72) aile ilişkilerini daha engelleyici buldukları belirlendi (p<0,05).
Sonuç:
Çocukların aile ilişkilerini destekleyici bulma oranları engelleyici bulma oranlarından daha yüksek olup bu puanlar bazı demografik özelliklere göre değişmekte idi.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Congress Proceedings |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2019 |
Acceptance Date | January 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: Ek - IRUPEC 2019 Kongresi Tam Metin Bildirileri |