Aim:This research was carried out to determine the factors affecting the toy selection of physically handicapped children.
Material and Method:19 children, 19 mothers and 10 teachers participated in this study, which used a qualitative research design. The 'Data Collection Form' consisting of similar questions about the toy was collected through structured interviews. The researcher interviewed the child, mother and teacher separately and alone. While analyzing the sociodemographic characteristics of the data, frequency, mean, standard deviation were used.
Results:When the answers given to the "toy definition" in the research were examined, the children emphasized that the toy should be "fun", while mothers and teachers emphasized that it was "useful", "educative and instructive". When the answers given to the 'toy selection' are examined, it is seen that the children's should be 'color' and 'of their own will', and that should be 'chosen by the children', 'quality and healthy', 'appropriate for their age', 'inexpensive' and 'according to the disability' by mothers and teachers. determined. When the responses to the 'toy perception' were analyzed, it was emphasized that children should be 'gender-specific', while mothers and teachers should not be 'non-gender-specific'. When the answers given to the "added information about the toy" were examined, it was determined that the children should be toys "according to my mobility and disability" and that the mothers should be "more development toys for the physically disabled".
Conclusion:In this study, it was found that the toy selection of children with physical disabilities affected the toy selection of children, especially mothers.
Amaç: Bu araştırma, bedensel engelli olan çocukların oyuncak seçimini etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Nitel araştırma deseni kullanılan bu araştırmaya 19 çocuk, 19 anne ve 10 öğretmen katıldı. Oyuncak ile ilgili benzer sorulardan oluşan ‘Veri Toplama Formu’ yapılandırılmış görüşme yapılarak toplandı. Araştırmacı çocuk, anne ve öğretmen ile ayrı ayrı ve yalnız görüştü. Verilerin sosyodemografik özelliklerinin analizi yapılırken frekans, ortalama, standart sapma kullanıldı.
Bulgular: Araştırmada ‘oyuncak tanımı’ verilen yanıtlar incelendiğinde oyuncağın çocuklar ‘eğlenceli’, anneler ve öğretmenler ise ‘faydalı’, ‘eğitici ve öğretici’ özellikte olmasını vurguladı. ‘Oyuncak seçimi’ verilen yanıtlar incelediğinde çocukların oyuncağın ‘renk’ ve ‘kendi isteği’, annelerin ve öğretmenlerin ise ‘çocukların seçmesi’, ‘kaliteli ve sağlıklı’, ‘yaşına uygun’, ‘ucuz olması’ ve ‘engel yerine göre’ olması gerektiği belirlendi. ‘Oyuncak algısı’ verilen yanıtlar incelediğinde çocukların ‘cinsiyete özgü,’ annelerin ve öğretmenlerin ise ‘cinsiyete özgü olmaması’ gerektiği vurgulandı. ‘Oyuncak ile ilgili eklenen bilgiler’ verilen cevaplara bakıldığında çocukların ‘hareketimi sağlama ve engelime göre’ oyuncak olması annelerin ise ‘bedensel engelli bireyler için daha geliştirici oyuncaklar olması’ gerektiği belirlendi.
Sonuç: Bu araştırmada bedensel engelli olan çocukların oyuncak seçimi, çocukların özellikle annelerin oyuncak seçimini etkilediği bulunmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Orjinal Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Eylül 2021 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 3 |