Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Does Physical Disability Affect Children's Choice of Toys?

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 3, 130 - 136, 31.12.2021
https://doi.org/10.21765/pprjournal.1036324

Öz

Aim:This research was carried out to determine the factors affecting the toy selection of physically handicapped children.
Material and Method:19 children, 19 mothers and 10 teachers participated in this study, which used a qualitative research design. The 'Data Collection Form' consisting of similar questions about the toy was collected through structured interviews. The researcher interviewed the child, mother and teacher separately and alone. While analyzing the sociodemographic characteristics of the data, frequency, mean, standard deviation were used.
Results:When the answers given to the "toy definition" in the research were examined, the children emphasized that the toy should be "fun", while mothers and teachers emphasized that it was "useful", "educative and instructive". When the answers given to the 'toy selection' are examined, it is seen that the children's should be 'color' and 'of their own will', and that should be 'chosen by the children', 'quality and healthy', 'appropriate for their age', 'inexpensive' and 'according to the disability' by mothers and teachers. determined. When the responses to the 'toy perception' were analyzed, it was emphasized that children should be 'gender-specific', while mothers and teachers should not be 'non-gender-specific'. When the answers given to the "added information about the toy" were examined, it was determined that the children should be toys "according to my mobility and disability" and that the mothers should be "more development toys for the physically disabled".
Conclusion:In this study, it was found that the toy selection of children with physical disabilities affected the toy selection of children, especially mothers.

Kaynakça

  • Adak Özdemir A, Ramazan O. Attitudes of child, mother and teacher towards toy. Journal of Educational Sciences Research 2012;2(1):1–16.
  • Ayan S, Memiş UA, Eynur BR, Kabakçı A. Özel eğitime ihtiyaç duyan çocuklarda oyuncak ve oyunun önemi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık Ve Tıp Bilimleri Dergisi 2012;2(4):80-9.
  • Tuğrul B, Metin Aslan Ö, Ertürk HG, Özen Altınkaynak Ş. Anaokuluna devam eden altı yaşındaki çocuklar ile okul öncesi öğretmenlerinin oyun hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2014;15(1):97-116.
  • Pehlivan H. Oyun ve öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık; 2005.
  • Ummanel A. A comparative analysis of children’s, mothers’ and teachers’ views about play and toys. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 2017;3(2):222-41.
  • Oktay A. Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları; 2002.
  • Landreth G, Homeyer L, Morrison M. Play as the language of children’s feelings. Play from birth to twelve. Contexts, perspectives and meanings; 2006.
  • Avcu AU. 0-2 yaş bebeği olan annelerin oyuncak tercihlerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi 2015;2(4):37-46.
  • Özyürek A, Akça F. Zihinsel yetersizliği olan çocukların oyuncak profillerinin incelenmesi. Bartın University Journal of Faculty of Education 2015;4(2):516-29.
  • Blakemore JEO, Centers RE. Characteristics of boys’ and girls’ toys. Sex Roles 2005;53:619-33.
  • Aksoy P, Baran G. Annelerin cinsiyet rollerine ilişkin özellikleri ile çocukların oyuncak tercihleri ve oynadıkları oyun türleri arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 2017;5(1):102-36.
  • Caldera YM, Huston AC, O’Brien M. Social interactions and play patterns of parents and toddlers with feminine, masculine, and neutral toys. Child Development 1989;60:70-6. Demirkaya G, Kömleksiz FÖ, Özdemir S. Okul öncesi dönemde çocuğu olan anne-babaların geçmişte kullandıkları oyuncaklar ve oyuncak seçiminde dikkat ettikleri unsurlar. Kastamonu Eğitim Dergisi 2018;26(6):2001-09.
  • Yıldırım A, Şimşek H. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2005.
  • Patton MQ. Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.), California: Sage Publications; 2002.
  • Venkatesan S, Yashodharakumar GY. Parent opinions and attitudes on toys for children with or without developmental disabilities. The International Journal of Indian Psychology 2017;4(4):6-20.
  • Karaca NH. 36-72 aylar arasinda çocuğu olan annelerin oyuncak seçimindeki görüşlerinin incelenmesi. Çocuk ve Gelişim Dergisi 2020;3(5):29-40.
  • Bilgin N. Sosyal bilimlerde içerik analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi; 2006.

Bedensel Engelli Olmak Çocukların Oyuncak Seçimini Etkiler Mi?

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 3, 130 - 136, 31.12.2021
https://doi.org/10.21765/pprjournal.1036324

Öz

Amaç: Bu araştırma, bedensel engelli olan çocukların oyuncak seçimini etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Nitel araştırma deseni kullanılan bu araştırmaya 19 çocuk, 19 anne ve 10 öğretmen katıldı. Oyuncak ile ilgili benzer sorulardan oluşan ‘Veri Toplama Formu’ yapılandırılmış görüşme yapılarak toplandı. Araştırmacı çocuk, anne ve öğretmen ile ayrı ayrı ve yalnız görüştü. Verilerin sosyodemografik özelliklerinin analizi yapılırken frekans, ortalama, standart sapma kullanıldı.
Bulgular: Araştırmada ‘oyuncak tanımı’ verilen yanıtlar incelendiğinde oyuncağın çocuklar ‘eğlenceli’, anneler ve öğretmenler ise ‘faydalı’, ‘eğitici ve öğretici’ özellikte olmasını vurguladı. ‘Oyuncak seçimi’ verilen yanıtlar incelediğinde çocukların oyuncağın ‘renk’ ve ‘kendi isteği’, annelerin ve öğretmenlerin ise ‘çocukların seçmesi’, ‘kaliteli ve sağlıklı’, ‘yaşına uygun’, ‘ucuz olması’ ve ‘engel yerine göre’ olması gerektiği belirlendi. ‘Oyuncak algısı’ verilen yanıtlar incelediğinde çocukların ‘cinsiyete özgü,’ annelerin ve öğretmenlerin ise ‘cinsiyete özgü olmaması’ gerektiği vurgulandı. ‘Oyuncak ile ilgili eklenen bilgiler’ verilen cevaplara bakıldığında çocukların ‘hareketimi sağlama ve engelime göre’ oyuncak olması annelerin ise ‘bedensel engelli bireyler için daha geliştirici oyuncaklar olması’ gerektiği belirlendi.
Sonuç: Bu araştırmada bedensel engelli olan çocukların oyuncak seçimi, çocukların özellikle annelerin oyuncak seçimini etkilediği bulunmuştur.

Kaynakça

  • Adak Özdemir A, Ramazan O. Attitudes of child, mother and teacher towards toy. Journal of Educational Sciences Research 2012;2(1):1–16.
  • Ayan S, Memiş UA, Eynur BR, Kabakçı A. Özel eğitime ihtiyaç duyan çocuklarda oyuncak ve oyunun önemi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık Ve Tıp Bilimleri Dergisi 2012;2(4):80-9.
  • Tuğrul B, Metin Aslan Ö, Ertürk HG, Özen Altınkaynak Ş. Anaokuluna devam eden altı yaşındaki çocuklar ile okul öncesi öğretmenlerinin oyun hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2014;15(1):97-116.
  • Pehlivan H. Oyun ve öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık; 2005.
  • Ummanel A. A comparative analysis of children’s, mothers’ and teachers’ views about play and toys. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 2017;3(2):222-41.
  • Oktay A. Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları; 2002.
  • Landreth G, Homeyer L, Morrison M. Play as the language of children’s feelings. Play from birth to twelve. Contexts, perspectives and meanings; 2006.
  • Avcu AU. 0-2 yaş bebeği olan annelerin oyuncak tercihlerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi 2015;2(4):37-46.
  • Özyürek A, Akça F. Zihinsel yetersizliği olan çocukların oyuncak profillerinin incelenmesi. Bartın University Journal of Faculty of Education 2015;4(2):516-29.
  • Blakemore JEO, Centers RE. Characteristics of boys’ and girls’ toys. Sex Roles 2005;53:619-33.
  • Aksoy P, Baran G. Annelerin cinsiyet rollerine ilişkin özellikleri ile çocukların oyuncak tercihleri ve oynadıkları oyun türleri arasındaki ilişki üzerine bir çalışma. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 2017;5(1):102-36.
  • Caldera YM, Huston AC, O’Brien M. Social interactions and play patterns of parents and toddlers with feminine, masculine, and neutral toys. Child Development 1989;60:70-6. Demirkaya G, Kömleksiz FÖ, Özdemir S. Okul öncesi dönemde çocuğu olan anne-babaların geçmişte kullandıkları oyuncaklar ve oyuncak seçiminde dikkat ettikleri unsurlar. Kastamonu Eğitim Dergisi 2018;26(6):2001-09.
  • Yıldırım A, Şimşek H. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2005.
  • Patton MQ. Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.), California: Sage Publications; 2002.
  • Venkatesan S, Yashodharakumar GY. Parent opinions and attitudes on toys for children with or without developmental disabilities. The International Journal of Indian Psychology 2017;4(4):6-20.
  • Karaca NH. 36-72 aylar arasinda çocuğu olan annelerin oyuncak seçimindeki görüşlerinin incelenmesi. Çocuk ve Gelişim Dergisi 2020;3(5):29-40.
  • Bilgin N. Sosyal bilimlerde içerik analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi; 2006.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Selda Ateş Beşirik 0000-0002-0744-3213

Ayşe Sonay Türkmen 0000-0002-3716-3255

Erken Görünüm Tarihi 15 Eylül 2021
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Kabul Tarihi 28 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Ateş Beşirik S, Türkmen AS. Does Physical Disability Affect Children’s Choice of Toys?. pediatr pract res. 2021;9(3):130-6.