Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 13 - 17, 30.03.2022

Öz

Kaynakça

  • Akpınar, T. (2017). Türkiye’deki Suriyeli Mülteci  ocukların ve Kadınların Sosyal Politika Bağlamında Yaşadıkları Sorunlar ( The Problems of Syrian Refugee Children and Women in Turkey in the Context of Social Policy). Balkan and Near Eastern Journal of Social Sciences, 3(3), 16-29.
  • Ataman, A. (2021). Umut Temelli Müdahale Programının Suriyeli Mülteci  Ocukların Umut Ve Psikolojik Dayanıklılık Düzeylerine Etkisi. Master Thesis. İbn Haldun University, Istanbul.
  • Cengiz, İ. (2017). Suriyeli Mültecilerde Psikolojik  Örselenme,  Örselenme Sonrası Gerginlik Bozukluğu, Travma Sonrası Büyüme ve Psikolojik Dayanıklılık. Master Thesis. Yakın Doğu University, Lefkoşa
  • Cheavens, J. S., Feldman, D. B., Gum, A., Michael, S. T., & Snyder, C. R. (2006). Hope Therapy in A Community Sample: A Pilot Investigation. Social Indicators Research, 77(1), 61-78.
  • Çetin, İ.(2016). Suriyeli Mültecilerin İşgücüne Katılımları ve Entegrasyon: Adana-Mersin Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(4), 1001-1016. DOI: 10.21547/jss.265320.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli  ocukların eğitimi temel eğitim politikaları. Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı. İstanbul: Turkuvaz Yayıncılık
  • Fazel M, Stein, A (2002)The mental health of refugee children. Arch Dis Child, 87, 366-370.
  • Fazel, M. (2018). Psychological and Psychosocial Interventions for Refugee Children Resettled In High-income Countries. Epidemiology and Psychiatric Sciences, 27(2), 117-123.
  • Göksoy, S. (2020). Milli Eğitim Bakanlığının Mülteci  Öğrencilere Yönelik Eğitim Politikaları İle İlgili Eğitimci Görüşleri. (Educator Views on the Education Policies of the Ministry of National Education Regarding the Refugee Students ). Ekev Akademi Dergisi, 24(81), 449-466.
  • Gümüşten, D. (2017). Mülteci  Çocukların Eğitimi ve Uyumlarına Yönelik Yapılan Müdahale Programları  Üzerine Bir Derleme (Review on Intervention Programs for Refugee Children’s Education and Adaptation). Nesne Psikoloji Dergisi (NPD), 5(10), 247-264.
  • Hayatboyu  Öğrenme Genel Müdürlüğü (2017). Geçici süreli  öğretici ve rehberlik danışman alımına ilişkin duyuru. http://pictes.meb.gov.tr/www/gecici-sureli-ogretici-ve-rehberlik-danisman- alimina-iliskin-duyuru/icerik/18
  • Kağnıcı, D.Y. (2017). Suriyeli Mülteci  ocukların Kültürel Uyum Sürecinde Okul Psikolojik Danışmanlarına Düşen Rol ve Sorumluluklar (School Counselors’ Roles and Responsibilities in Cultural Adaptation Process of Syrian Refugee Children). Elementary Education Online, 16(4), 1768-1776
  • Kara,  T., Yiğit, A. & Ağırman, F. (2016).  Çukurova  Üniversitesi Türkçe  öğretmenliği bölümünde okuyan  öğrencilerin Suriyeli mülteci kavramına ilişkin algılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(4), 945-961.
  • Karasu, M. A. (2016). Şanlıurfa’da yaşayan Suriyeli sığınmacıların kentle uyum sorunu. Süleyman Demirel  Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21, 995-1014.
  • Kaya, .M. (2015). Komşuda misafirlik: Suriyeli sığınmacılarca kurulmuş mülteci derneklerinin perspektifinden Türkiye’de yaşamak. International Journal of Social Science, 39, 263-279 MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğü (2022). Psikososyal Destek Göç Kitabı.
  • Mercan Uzun, E., & Bütün, E. (2016). Okul  öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı  çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında  öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken  Çocukluk Eğitimi  Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Miller, K. E., & Jordans, M. J. (2016). Determinants of Children’s Mental Health in War-Torn Settings: Translating Research into Action. Current Psychiatry Reports, 18(6), 58.
  • Peltonen, K., & Punamki, R. L. (2010). Preventive Interventions among Children Exposed to Trauma of Armed Conflict: A Literature Review. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression, 36(2), 95-116
  • Rousseau, C., Drapeau, A., & Corin, E. (1996) School Performance and Emotional Problems in Refugee Children. American Journal od Orthopsychiatry, 66(2), 239-251.
  • Rousseau, C., & Guzder, J. (2008). School-based prevention programs for refugee children. Child Adolesce Psychiatric Clinics of North America, 17, 533–549.
  • Sakız, H. (2016). Göçmen  çocuklar ve okul kültürleri. Göç Dergisi, 2, 65-81.
  • Sever, M.B. (2020). Suriyeli Mülteci  ocukların Eğitim Durumu ve Sosyal Uyum  Örneklemi (Education Status and Social Cohesion Sample of Syrian Refugee Children), 10(1-2), 1-16.
  • Sullivan, A. L., & Simonson, G. R. (2016). A Systematic Review of School-based Social-Emotional interventions For Refugee and War-Traumatized Youth. Review of Educational Research, 86(2), 503-530.
  • Taylor, S., & Sidhu, R. K. (2012). Supporting refugee students in schools: What constitutes inclusive education?. International Journal of Inclusive Education, 16(1), 39-56.
  • Topkaya, Y., & Akdağ, H. (2016). Sosyal bilgiler  öğretmen adaylarının Suriyeli sığınmacılar hakkındaki görüşleri (Kilis 7 Aralık  Üniversitesi  Örneği).  Çankırı Karatekin  Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 767-786.
  • Turrini, G., Purgato, M., Ballette, F., Nos , M., Ostuzzi, G., & Barbui, C. (2017). Common Mental Disorders in Asylum Seekers and Refugees: Umbrella Review of Prevalence and Intervention Studies. International Journal of Mental Health Systems, 11(1), 51.
  • Türk, F., Kaçmaz, T., Türnüklü, A., & Tercan, M. (2018). Okul Psikolojik Danışmanlarının Penceresinden Türk ve Suriyeli İlkokul  Öğrencilerinin Gruplararası Empati Deneyimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 17(2), 786-811.
  • Vatansever, M. & Erden, G. (2018). Mülteci çocuklar ve ergenler ile yapılan psikolojik görüşme üzerine bir derleme ( A review on psychological interviewing with refugee children and adolescents). Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 25(2), 175- 186.
  • Weine, S. M. (2011). Developing Preventive Mental Health Interventions for Refugee Families in Resettlement. Family Process, 50(3), 410-430.

Examining the psychology of Syrian refugee students and the guidance and psychological support given: the case of Turkey

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 13 - 17, 30.03.2022

Öz

Turkey has covered a great distance in the adaptation of immigrants to the education system, with the phenomenon of immigration that it has met recently. In this study, the psychological support and guidance services received by Syrian refugee students in the Turkish education system were examined in terms of their psychology. In the research, the documents related to the applications and researches in this field were examined. First of all, the psychological problems experienced by refugee children who had to migrate from their countries were discussed. In order for the psychological support given to Syrian refugee students to be effective, the awareness of the stakeholders (school psychological counselors, classroom teachers, school administrators, etc.) who will provide this service should be increased. The practices in national and UNICEF supported projects to increase awareness and awareness of the phenomenon of migration are explained. Research findings on school adjustment of Syrian refugee students and remedial studies are explained. Information is given about the measures taken by school counselors in order to create effective intervention programs and which psychotherapy approaches they apply. The details of the Hope-Based Intervention Program, which is an application based on the theory of hope and adopting the cognitive behavioral approach in Turkey, and which gives positive results, are explained. As a result of the research, it can be suggested that more research and projects be carried out to increase the quality of psychological support for Syrian refugee students in Turkey.

Kaynakça

  • Akpınar, T. (2017). Türkiye’deki Suriyeli Mülteci  ocukların ve Kadınların Sosyal Politika Bağlamında Yaşadıkları Sorunlar ( The Problems of Syrian Refugee Children and Women in Turkey in the Context of Social Policy). Balkan and Near Eastern Journal of Social Sciences, 3(3), 16-29.
  • Ataman, A. (2021). Umut Temelli Müdahale Programının Suriyeli Mülteci  Ocukların Umut Ve Psikolojik Dayanıklılık Düzeylerine Etkisi. Master Thesis. İbn Haldun University, Istanbul.
  • Cengiz, İ. (2017). Suriyeli Mültecilerde Psikolojik  Örselenme,  Örselenme Sonrası Gerginlik Bozukluğu, Travma Sonrası Büyüme ve Psikolojik Dayanıklılık. Master Thesis. Yakın Doğu University, Lefkoşa
  • Cheavens, J. S., Feldman, D. B., Gum, A., Michael, S. T., & Snyder, C. R. (2006). Hope Therapy in A Community Sample: A Pilot Investigation. Social Indicators Research, 77(1), 61-78.
  • Çetin, İ.(2016). Suriyeli Mültecilerin İşgücüne Katılımları ve Entegrasyon: Adana-Mersin Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(4), 1001-1016. DOI: 10.21547/jss.265320.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli  ocukların eğitimi temel eğitim politikaları. Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı. İstanbul: Turkuvaz Yayıncılık
  • Fazel M, Stein, A (2002)The mental health of refugee children. Arch Dis Child, 87, 366-370.
  • Fazel, M. (2018). Psychological and Psychosocial Interventions for Refugee Children Resettled In High-income Countries. Epidemiology and Psychiatric Sciences, 27(2), 117-123.
  • Göksoy, S. (2020). Milli Eğitim Bakanlığının Mülteci  Öğrencilere Yönelik Eğitim Politikaları İle İlgili Eğitimci Görüşleri. (Educator Views on the Education Policies of the Ministry of National Education Regarding the Refugee Students ). Ekev Akademi Dergisi, 24(81), 449-466.
  • Gümüşten, D. (2017). Mülteci  Çocukların Eğitimi ve Uyumlarına Yönelik Yapılan Müdahale Programları  Üzerine Bir Derleme (Review on Intervention Programs for Refugee Children’s Education and Adaptation). Nesne Psikoloji Dergisi (NPD), 5(10), 247-264.
  • Hayatboyu  Öğrenme Genel Müdürlüğü (2017). Geçici süreli  öğretici ve rehberlik danışman alımına ilişkin duyuru. http://pictes.meb.gov.tr/www/gecici-sureli-ogretici-ve-rehberlik-danisman- alimina-iliskin-duyuru/icerik/18
  • Kağnıcı, D.Y. (2017). Suriyeli Mülteci  ocukların Kültürel Uyum Sürecinde Okul Psikolojik Danışmanlarına Düşen Rol ve Sorumluluklar (School Counselors’ Roles and Responsibilities in Cultural Adaptation Process of Syrian Refugee Children). Elementary Education Online, 16(4), 1768-1776
  • Kara,  T., Yiğit, A. & Ağırman, F. (2016).  Çukurova  Üniversitesi Türkçe  öğretmenliği bölümünde okuyan  öğrencilerin Suriyeli mülteci kavramına ilişkin algılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(4), 945-961.
  • Karasu, M. A. (2016). Şanlıurfa’da yaşayan Suriyeli sığınmacıların kentle uyum sorunu. Süleyman Demirel  Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21, 995-1014.
  • Kaya, .M. (2015). Komşuda misafirlik: Suriyeli sığınmacılarca kurulmuş mülteci derneklerinin perspektifinden Türkiye’de yaşamak. International Journal of Social Science, 39, 263-279 MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğü (2022). Psikososyal Destek Göç Kitabı.
  • Mercan Uzun, E., & Bütün, E. (2016). Okul  öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı  çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında  öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken  Çocukluk Eğitimi  Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Miller, K. E., & Jordans, M. J. (2016). Determinants of Children’s Mental Health in War-Torn Settings: Translating Research into Action. Current Psychiatry Reports, 18(6), 58.
  • Peltonen, K., & Punamki, R. L. (2010). Preventive Interventions among Children Exposed to Trauma of Armed Conflict: A Literature Review. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression, 36(2), 95-116
  • Rousseau, C., Drapeau, A., & Corin, E. (1996) School Performance and Emotional Problems in Refugee Children. American Journal od Orthopsychiatry, 66(2), 239-251.
  • Rousseau, C., & Guzder, J. (2008). School-based prevention programs for refugee children. Child Adolesce Psychiatric Clinics of North America, 17, 533–549.
  • Sakız, H. (2016). Göçmen  çocuklar ve okul kültürleri. Göç Dergisi, 2, 65-81.
  • Sever, M.B. (2020). Suriyeli Mülteci  ocukların Eğitim Durumu ve Sosyal Uyum  Örneklemi (Education Status and Social Cohesion Sample of Syrian Refugee Children), 10(1-2), 1-16.
  • Sullivan, A. L., & Simonson, G. R. (2016). A Systematic Review of School-based Social-Emotional interventions For Refugee and War-Traumatized Youth. Review of Educational Research, 86(2), 503-530.
  • Taylor, S., & Sidhu, R. K. (2012). Supporting refugee students in schools: What constitutes inclusive education?. International Journal of Inclusive Education, 16(1), 39-56.
  • Topkaya, Y., & Akdağ, H. (2016). Sosyal bilgiler  öğretmen adaylarının Suriyeli sığınmacılar hakkındaki görüşleri (Kilis 7 Aralık  Üniversitesi  Örneği).  Çankırı Karatekin  Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 767-786.
  • Turrini, G., Purgato, M., Ballette, F., Nos , M., Ostuzzi, G., & Barbui, C. (2017). Common Mental Disorders in Asylum Seekers and Refugees: Umbrella Review of Prevalence and Intervention Studies. International Journal of Mental Health Systems, 11(1), 51.
  • Türk, F., Kaçmaz, T., Türnüklü, A., & Tercan, M. (2018). Okul Psikolojik Danışmanlarının Penceresinden Türk ve Suriyeli İlkokul  Öğrencilerinin Gruplararası Empati Deneyimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 17(2), 786-811.
  • Vatansever, M. & Erden, G. (2018). Mülteci çocuklar ve ergenler ile yapılan psikolojik görüşme üzerine bir derleme ( A review on psychological interviewing with refugee children and adolescents). Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 25(2), 175- 186.
  • Weine, S. M. (2011). Developing Preventive Mental Health Interventions for Refugee Families in Resettlement. Family Process, 50(3), 410-430.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Psikoloji
Bölüm Social Psychology
Yazarlar

Hayrünnisa Dilek Keklik 0000-0003-1504-4981

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Keklik, H. D. (2022). Examining the psychology of Syrian refugee students and the guidance and psychological support given: the case of Turkey. Psychology Research on Education and Social Sciences, 3(1), 13-17.