Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fasıl Müziği İcrasında Nota Dışı Farklılıklar

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 1, 1165 - 1184, 15.04.2016

Öz

2007 Ocak ayında İTÜ Sosyal Bilimlerde yapılan tez çalışmasından kaynaklanan bu

makale, 10 icracı üzerinden yapılan 14 eserin ses kayıtlarında yalnızca insan sesi ile

gerçekleştirilen süsleme elemanları olan nota dışı farklılıklar üzerinde belirleme ve sınıflama

girişimi ile bu elemanların müziğe sağladıkları katkı ve etkilerin neler olduğu tespit edilmeye

çalışılmıştır. Müziğin tarihsel gelişim ve değişiminin tespiti açısından kayıt örneklerinin

çözümlemesi ile Türk makam müziğinde üslûp analizi çalışmalarında hızla yol alınacaktır. Bu

çalışmalar ile müziğin bilimsel ve estetik yönünün açığa çıkarılması ve kuramsallaştırılması

mümkün olacaktır. Fasıl şarkıcılığında bireysel yaratıcılığın asâletine ve icrâ ekolünün

sorumluluğuna sahip müzisyenin icrâsı sırasında gerçekleştirdiği melodik örgü ve motifleri

zenginleştirmek için kullandıkları süsleme elemanlarının analiz ve sınıflandırmaları gereklidir.

Böylece, fasıl şarkıcılığı eğitimi açısından metodik oluşumlara yönelik ve icra kolaylığı açısından

süslemelerin nota yazımında kullanılabilmesi için gerekli işaretlerin tespitinin yanı sıra fasıl

şarkıcılığı icra tarihinin oluşturulması konusunda da gerekli verilerin oluşmasına mümkün

olacaktır.

Kaynakça

  • Apel,Willi, (1953), Harvard Music Dictionary, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press.,s: 542.a. Ayangil, Prof. Ruhi, 21 Nisan 2006, 03 Mayıs 2006, 10 Mayıs 2006, Kişisel Görüşme. Ayangil, Ruhi, 2005.Türk Makam Müziğinde Yazım Yöntemleri, (Basıma hazır yayın.) Behar, Cem, 1987. Klasik Türk Müziği Üzerine Denemeler, Bağlam Yayıncılık, İst. Çelebi, Veled, Mektep Mecmuası, sayı:10,11 Zilkâde 1311, Tic. ve San. A.Ş. Behar, Cem, (1993), Zaman, Mekan, Müzik, Afa Türkiye Üzerine Araştırmalar, İstanbul ,s:80- 81,Borrel, Eugene, 4 Aralık 1922, “La Musique Turque”, Revue de Musicologie, VI, s: 151-152 Çelik, Nurettin, (Hanende) 9 Mart 2005, Kişisel Görüşme. Eruzun, Aslıhan, 1997. Tan. Cemil Bey’in Kemençe ile eser icrası Üzerine bir çalışma. (İcrâ – Nota farklılığı),YL. Tezi, İTÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Ezgi, Suphi, 1935.Nazari Ameli Türk Musikisi, İstanbul Konservatuarı Neşriyatı c:III, İst. Gazimihal, Mahmut R. , 1961. Musiki Sözlüğü, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul Judetz, E. Popescu, 2002. Tanburi Küçük Artin, Pan Yayıncılık, İstanbul. Judetz, E. Popescu, 1996. Türk Musiki Kültürünün Anlamları, Pan Yayıncılık, İstanbul. Karolyi Otto, 1996. Müziğe Giriş, Pan Yayınları, İstanbul. Özbilen, N. Özgül, (2007) Fasıl Şarkıcılığı Açısından Türk Makam Müziğinde Süslemeler, San. Yet. Tezi, ITÜ, İstanbul, Sezgin, Bekir Sıtkı, Samanyolu TV “Telve” Programı, 4 Şubat 1996. The New Grove Dictionary of Music and Musicians, , 2001, Macmillan Publishers Limited, London, (ed. Stanley Sadie) / Erişim Tarihi: 20.01.2005. Torun, Mutlu, (1993), Ders Notları, İstanbul. Torun, Mutlu, (1996), Ud Metodu, Çağlar Yayınları, İstanbul, s:283 Yavaşça, Prof. Dr. Alâeddin, 14 Nisan 2005, 24 Ocak 2005, Kişisel görüşme. www.bohemianopera.com,//jsf?bid=CBO9780511781834&cid=CBO9780511781834A0122006 5. Erişim tarihi: 5 Ocak 2005 www.recorderhomepage.net/technique/tremolo-and-vibrato Erişim tarihi :25.07.2005
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Orijinal araştırma
Yazarlar

Nesibe Özgül Turgay

Ruhi Ayangil Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Turgay, N. Ö., & Ayangil, R. (2016). Fasıl Müziği İcrasında Nota Dışı Farklılıklar. Rast Musicology Journal, 4(1), 1165-1184.

Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.