A Content Analysis on the Literature in Terms of Social Media and Consumer Behavior
Year 2024,
Issue: 100, 74 - 85, 27.12.2024
Berna Balcı Izgı
,
Ertan Beceren
,
Nur Banu Ateş
,
Seçkin Kabak
Abstract
The results of many studies show that most consumers are affected by what is said about products on social media, and this situation makes social media more important for companies. Brands pay regard to consumers' requests by using social media marketing and shape their brand’s image and consumers' attitudes towards them. At this stage, consumers can examine the content created by users and brands. In addition, product use upon recommendation has become widespread. In this study, a content analysis is conducted by examining the literature on the effect of social media on consumer behavior. Studies conducted since 2015 have shown that quantitative research methods are frequently used and the majority of the sample consists of social media users and university students. The potential contribution of this study to the existing literature in the field is that, despite the abundance of quantitative studies, the content analysis shows that qualitative studies are still very few. Furthermore, social media as a topic is clearly related to many topics in the field in addition to consumer purchasing behavior.
References
- Akturan, U. (2007). Tüketici davranışına yönelik araştırmalarda alternatif bir teknik: Etnografik araştırma.
İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 237–7.
- Alsharif, A. H., Salleh, N. Z. M., & Baharun, R. (2020). Research trends of neuromarketing: A bibliometric
analysis. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 98(15), 15.
- Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2006). Modern Pazarlama. Sakarya: Değişim Yayınları.
- Arslan, E., & Beğendik, B. (2023). Sosyal medya pazarlamasının tüketici davranışlarına etkisi ve
öğretmenlereyönelik nitel bir araştırma. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 9(3), 339–361.
https://doi.org/10.30855/gjeb.2023.9.3.007
- Berger, J. (2014). Word of mouth and interpersonal communication: A review and directions for future
research. Journal of Consumer Psychology, 24(4), 586–607. https://doi.org/10.1016/J.JCPS.2014.05.002
- Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2008). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of
Computer-Mediated Communication, 13(1), 210–230. https://doi.org/10.1111/J.1083-6101.2007.00393.X
- Çakır, E. (2006). Satın Alma Karalarında Çocukların Rolleri. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Çeltek, E. (2004). Motivasyon yönetimi. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 6(1).
- Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., & Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis:
An overview and guidelines. Journal of Business Research, 133, 285–296.
https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.04.070
- Erbaşlar, G. (2012). Yeşil pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 1(2), 94–101.
- Erdem, A. (2006). Tüketici Odaklı Bütünleşik Pazarlama İletişimi. Ankara: Nobel Yayınları.
- Gunelius, S. (2011). 30-Minute Social Media Marketing: Step-by-step Techniques to Spread the Word About
Your Business.
- Günindi, Y., & Giren, S. Y. (2011). Aile kavramının değişim süreci ve okul öncesi dönemde ailenin önemi. Elçuk
Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 349–361.
- Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health
Research, 15(9), 1277–1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
- İzgi, B. B., & Şahin, İ. (2013). Elektronik perakende sektörü ve internet alışverişi tüketici davranışı: Türkiye
örneği. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, (1).
- Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social
Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/J.BUSHOR.2009.09.003
- Karafakıoğlu, M. (2016). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
- Keskin, S., & Baş, M. (2015). Sosyal medyanın tüketici davranışları üzerine etkisinin belirlenmesi. Gazi
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 51–69.
- Kuckartz, U., & Rädiker, S. (2019). Analyzing Qualitative Data with MAXQDA: Text, Audio, and Video. In
Analyzing Qualitative Data with MAXQDA: Text, Audio, and Video. Springer International Publishing.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-15671-8
- Mucuk, İ. (2009). Temel Pazarlama Bilgileri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
- Odabaşı, Y., & Barış, G. (2007). Tüketici Davranışı. İstanbul: MediCat Yayıncılık.
- Punj, G. (2011). Effect of Consumer Beliefs on Online Purchase Behavior: The Influence of Demographic
Characteristics and Consumption Values. Journal of Interactive Marketing, 25(3), 134–144.
https://doi.org/10.1016/J.INTMAR.2011.04.004
- Pütter, M. (2017). The impact of social media on consumer buying intention. Journal of International
Business Research and Marketing, 3(1), 7–13.
- Reid, A. R. (2008). Maslow’s theory of motivation and hierarchy of human needs: A critical analysis. School
Of Social Welfare University Of California., Berkeley.
- Şahin, B. G., & Akballı, E. E. (2019). Tüketici davranışlarını etkileyen faktörler ve yöntem analizi. Uluslararası
Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1(1), 43–85.
- Seçer, A., & Boğa, M. (2017). Sosyal Medyanın Tüketicilerin Gıda Ürünleri Satın Alma Davranışına Etkisi.
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Doğa Bilimleri Dergisi, 20(4).
https://doi.org/10.18016/ksudobil.280469
- Seyidoğlu, H. (2002). Tüketici. In Ekonomik Terimler Ansiklopedik Sözlük. Güzem Can Yayınları.
- Sundaram, D., Mitra, K., & Webster, C. M. (1998). Word-Of-Mouth Communications: a Motivational Analysis.
ACR North American Advances.
- Ünlü, A., Kabak, S., & Dur, D. T. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemisinin Türkiye’nin BİST finansallar sektör
endeksi üzerindeki etkisi. Journal of Economics and Research, 1(2), 26–41.
- Voramontri, D., & Klieb, L. (2019). Impact of social media on consumer behaviour. International Journal of
Information and Decision Sciences, 11(3), 209–233. https://doi.org/10.1504/IJIDS.2019.101994
- Wang, X., Yu, C., & Wei, Y. (2012). Social media peer communication and impacts on purchase intentions: A
consumer socialization framework. Journal of Interactive Marketing, 26(4), 198–208.
https://doi.org/10.1016/J.INTMAR.2011.11.004
- Wasserman, S., & Faust, K. (1994). Social Network Analysis: Methods And Applications. Cambridge University
Press.
Year 2024,
Issue: 100, 74 - 85, 27.12.2024
Berna Balcı Izgı
,
Ertan Beceren
,
Nur Banu Ateş
,
Seçkin Kabak
References
- Akturan, U. (2007). Tüketici davranışına yönelik araştırmalarda alternatif bir teknik: Etnografik araştırma.
İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 237–7.
- Alsharif, A. H., Salleh, N. Z. M., & Baharun, R. (2020). Research trends of neuromarketing: A bibliometric
analysis. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 98(15), 15.
- Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2006). Modern Pazarlama. Sakarya: Değişim Yayınları.
- Arslan, E., & Beğendik, B. (2023). Sosyal medya pazarlamasının tüketici davranışlarına etkisi ve
öğretmenlereyönelik nitel bir araştırma. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 9(3), 339–361.
https://doi.org/10.30855/gjeb.2023.9.3.007
- Berger, J. (2014). Word of mouth and interpersonal communication: A review and directions for future
research. Journal of Consumer Psychology, 24(4), 586–607. https://doi.org/10.1016/J.JCPS.2014.05.002
- Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2008). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of
Computer-Mediated Communication, 13(1), 210–230. https://doi.org/10.1111/J.1083-6101.2007.00393.X
- Çakır, E. (2006). Satın Alma Karalarında Çocukların Rolleri. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Çeltek, E. (2004). Motivasyon yönetimi. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 6(1).
- Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., & Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis:
An overview and guidelines. Journal of Business Research, 133, 285–296.
https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.04.070
- Erbaşlar, G. (2012). Yeşil pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 1(2), 94–101.
- Erdem, A. (2006). Tüketici Odaklı Bütünleşik Pazarlama İletişimi. Ankara: Nobel Yayınları.
- Gunelius, S. (2011). 30-Minute Social Media Marketing: Step-by-step Techniques to Spread the Word About
Your Business.
- Günindi, Y., & Giren, S. Y. (2011). Aile kavramının değişim süreci ve okul öncesi dönemde ailenin önemi. Elçuk
Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 349–361.
- Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health
Research, 15(9), 1277–1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
- İzgi, B. B., & Şahin, İ. (2013). Elektronik perakende sektörü ve internet alışverişi tüketici davranışı: Türkiye
örneği. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, (1).
- Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social
Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/J.BUSHOR.2009.09.003
- Karafakıoğlu, M. (2016). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
- Keskin, S., & Baş, M. (2015). Sosyal medyanın tüketici davranışları üzerine etkisinin belirlenmesi. Gazi
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 51–69.
- Kuckartz, U., & Rädiker, S. (2019). Analyzing Qualitative Data with MAXQDA: Text, Audio, and Video. In
Analyzing Qualitative Data with MAXQDA: Text, Audio, and Video. Springer International Publishing.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-15671-8
- Mucuk, İ. (2009). Temel Pazarlama Bilgileri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
- Odabaşı, Y., & Barış, G. (2007). Tüketici Davranışı. İstanbul: MediCat Yayıncılık.
- Punj, G. (2011). Effect of Consumer Beliefs on Online Purchase Behavior: The Influence of Demographic
Characteristics and Consumption Values. Journal of Interactive Marketing, 25(3), 134–144.
https://doi.org/10.1016/J.INTMAR.2011.04.004
- Pütter, M. (2017). The impact of social media on consumer buying intention. Journal of International
Business Research and Marketing, 3(1), 7–13.
- Reid, A. R. (2008). Maslow’s theory of motivation and hierarchy of human needs: A critical analysis. School
Of Social Welfare University Of California., Berkeley.
- Şahin, B. G., & Akballı, E. E. (2019). Tüketici davranışlarını etkileyen faktörler ve yöntem analizi. Uluslararası
Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1(1), 43–85.
- Seçer, A., & Boğa, M. (2017). Sosyal Medyanın Tüketicilerin Gıda Ürünleri Satın Alma Davranışına Etkisi.
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Doğa Bilimleri Dergisi, 20(4).
https://doi.org/10.18016/ksudobil.280469
- Seyidoğlu, H. (2002). Tüketici. In Ekonomik Terimler Ansiklopedik Sözlük. Güzem Can Yayınları.
- Sundaram, D., Mitra, K., & Webster, C. M. (1998). Word-Of-Mouth Communications: a Motivational Analysis.
ACR North American Advances.
- Ünlü, A., Kabak, S., & Dur, D. T. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemisinin Türkiye’nin BİST finansallar sektör
endeksi üzerindeki etkisi. Journal of Economics and Research, 1(2), 26–41.
- Voramontri, D., & Klieb, L. (2019). Impact of social media on consumer behaviour. International Journal of
Information and Decision Sciences, 11(3), 209–233. https://doi.org/10.1504/IJIDS.2019.101994
- Wang, X., Yu, C., & Wei, Y. (2012). Social media peer communication and impacts on purchase intentions: A
consumer socialization framework. Journal of Interactive Marketing, 26(4), 198–208.
https://doi.org/10.1016/J.INTMAR.2011.11.004
- Wasserman, S., & Faust, K. (1994). Social Network Analysis: Methods And Applications. Cambridge University
Press.