Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 54 - 72, 26.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Akdöner, S. (2019). Argümantasyon destekli işbirlikli öğrenme yönteminin genetiği değiştirilmiş organizma (GDO) konusunda uygulanmasının onuncu sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisinin incelenmesi [Investigation of the effect of the application of the development of argumentatıon - supported cooperative learning methods on the genetics of a modified organization (GMO) on the academic achievements of the ten years students]. (Master’s thesis, Çukurova Uludağ University, Adana, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Akgül, G. (2020). Ortaokul altıncı sınıf sosyal bilgiler dersinde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin yardımseverlik değerine ilişkin tutumlarına etkisi [The effect of cooperative learning method on helpfulness value on students’ attitudes teaching at middle school sixth grade social studies course]. (Master’s thesis, Bursa Uludağ University, Bursa, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Alp, G. (2019). Scratch programı ile web destekli işbirlikli öğrenme yönteminin ilkokul 5. sınıf öğrencilerinin kavramsal anlama düzeylerine ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi [The impact of Scratch program and web assisted cooperative learning method on the level of conceptual understanding and critical thinking skills of 5th grade students]. (Master’s thesis, Bursa Uludağ University, Bursa, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Arslan, A., & Yanpar, T. (2006). Oluşturmacı (constructivist) yaklaşıma dayalı işbirliğine dayalı öğrenmenin ilköğretim sosyal bilgiler dersindeki etkileri [The effects of cooperative learning based on constructivist approach in primary social studies]. Eurasian Journal of Educational Research, 24, 22-32.
  • Aşık, S. (2018). The effects of paper-based and computer supported collaborative writing on the writing performances of pre-intermediate level preparatory students at Uludag University. (Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Aydoğan, A. (2019). Simülasyon destekli işbirlikli öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarılarına ve fene yönelik tutumlarına etkisi: DNA ve genetik kod ünitesi [Effect of cooperative teaching method supported by simulation on students’ academic success and science attitudes: DNA and genetic code subject]. (Master’s thesis, İnönü University, Malatya, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Balyalı Yılmaz, S. (2019). Turkish adult EFL learners' motivation, participation and performance in collaborative strategic reading classes. (Master’s thesis, Hacettepe University, Ankara, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Baş, G., & Beyhan, Ö. (2016). Sosyal-yapılandırmacı öğrenme ortamı tasarımının öğrenenlerin akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi [Effect of social-constructivist learning environment design on learners’ academic achievement and attitudes towards course]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty], 41, 137-162.
  • Başdemir, H. (2019). Öğrencilerin işbirlikli öğrenmesini ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmek için çevrimiçi ansiklopedilerin kullanılması [Using online encyclopedias to improve students' cooperative learning and creative thinking skills]. (Master’s thesis, Çanakkale Onsekiz Mart University, Çanakkale, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Başol, G. (2009). Meta-analizin genel bir değerlendirmesi [A general assessment of meta-analysis]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Sakarya University Journal of Education Faculty], 17(4), 345-360.
  • Bolatlı, Z. (2018). Mobil uygulama ile desteklenmiş ters-yüz öğretim ortamı kullanan öğrencilerin akademik başarılarının ve işbirlikli öğrenmeye yönelik görüşlerin incelenmesi [Determiiıng the academic achievement of students who use flipped classroom method supported by mobile application and their views on cooperative learning]. (Master’s thesis, Selçuk University, Konya, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Boyraz, A. (2019). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin maddenin yapısı ve özellikleri ünitesindeki başarılarına legolarla zenginleştirilmiş işbirlikçi öğrenme yönteminin etkisi [The effect of cooperative learning enriched with lego on seventh grade students’ achievements in the unit of structure of matter and its properties]. (Master’s thesis, Erciyes University, Kayseri, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Bozkurt, T. (2019). 9. sınıf İngilizce dersinde işbirlikli öğrenme tekniğinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimine etkisi [The ninth of cooperative learning technique on the ninth grade students’ critical thinking disposition in the English teaching]. (Master’s thesis, Yıldız Teknik University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Büker, M. V. (2019). İş birliğine dayalı öğretim yönteminin lise öğrencilerinin Osmanlı Türkçesi metinlerini okuma becerilerine etkisi [The influence of colloborative learning method on reading skills with the Ottoman Turkish texts of high school students]. (Master’s thesis, Atatürk University, Erurum, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Cacim, S. (2018). İşbirlikli ve geleneksel öğretim yöntemlerinin voleybol dersinin öğretiminde karşılaştırmalı olarak incelenmesi [A comparative study of cooperative and traditional teaching methods in teaching volleyball lesson]. (Master’s thesis, Ağrı İbrahim Çeçen University, Ağrı, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Cohen, J. (1992). Statistical power analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101.
  • Çalışkan, H. İ. (2018). İşbirlikli öğrenme yönteminin dokuzuncu sınıf öğrencilerinin fonksiyon konusundaki başarısına etkisi [The effect of cooperative learning tecnique on the academic success of functions subject of the ninth grade students]. (Master’s thesis, Necmettin Erbakan University, Konya, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Çelebi Yıldız, N. (2002). Verilerin değerlendirilmesinde meta analiz [Meta analysis method in data evaluation]. (Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Çiftçi, O. (2018). Üçgenler konusundaki öğrenme güçlüklerinin belirlenerek önlenmesine yönelik tasarlanan teknoloji destekli işbirlikli öğrenme ortamının incelenmesi [The invesiıgation of the technology supported cooperative learning environment designed for the prevention of learning dıffıculties in triangles]. (Doctoral dissertation, Atatürk University, Erzurum, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Demiray, P. (2013). Proje tabanlı öğrenme modelinin etkililiği: Bir meta analiz çalışması [The effect of project based learning method: A meta analytic study]. (Master’s thesis, Ankara University, Ankara, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Diker, H. (2019). İşbirliğine dayalı öğrenme yaklaşımının altıncı sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki problem çözme ve akademik risk alma düzeylerine etkisi: Afyonkarahisar Sinanpaşa ilçesi örneği [The effect of cooperative learning approach on 6th grade students’ problem solve and academic risk taking levels in mathematic lesson]. (Master’s thesis, Afyon Kocatepe University, Afyonkarahisar, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz [Applied meta-analysis in education sciences]. Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Edeş, O. (2019). 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde işbirliğine dayalı öğretim yöntemi takım - oyun - turnuva tekniğinin öğrenci başarısına olan etkisi [Effect of cooperative teaching method team - game - tournament technigue on social studies course success for 7th grade students]. (Master’s thesis, Kafkas University, Kars, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Erbil, D. G. (2019). Tersine çevrilmiş sınıf ortamında işbirlikli öğrenme yönteminin akademik başarı ve psikososyal değişkenler üzerindeki etkisi [The effects of cooperative learning applied in flipped classroom on academic achievement and psychosocial variables]. (Doctoral dissertation, Dokuz Eylül University, İzmir, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Ercan, İ. (2019). İş birlikli öğrenme yönteminin ortaokul öğrencilerinin bilgilendirici metin yazma becerilerine ve yazma tutumlarına etkisi [The effect of collaborative learning method on informative text writing skills and writing attitudes of secondary school students]. (Master’s thesis, Kırıkkale University, Kırıkkale, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Ergün, S. (2019). Maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinde işbirliğine dayalı bilgisayar destekli öğrenmenin başarı ve tutuma etkisi [The effect of computer based cooperative learning on the success and attitude of the students through “the structure and properties of matter” unit]. (Master’s thesis, Trakya University, Edirne, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Erkoç, M. E. (2018). İşbirlikli oyun tasarımının eleştirel düşünme, problem çözme ve algoritma geliştirme becerisine etkisi [The effect of collaborative game design on critical thinking, problem solving and algorithm development skills]. (Doctoral dissertation, İstanbul University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Felder, R. M., & Brent, R. (2007). Cooperative learning. Active Learning, 34-53. doi:10.1021/bk-2007-0970.ch004
  • Glass, G. V. (1976). Primary, secondary, and meta-analysis of research. Educational Researcher, 5(10), 3-8.
  • Hedeen, T. (2003). The reverse jigsaw: A process of cooperative learning and discussion. Teaching Sociology, 31(3), 325-332.
  • İleri, Y. E. (2019). Fen bilimlerinde işbirlikli öğrenme yaklaşımı’nın akademik başarıya etkisinin incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması [The effect of a cooperative learning approach on academic success in science education: a meta-analysis study]. (Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Jacobs, G. M., Lee, C, & Ng, M. (1997). Co-operative learning in the thinking classroom. Paper presented at the International Conference on Thinking, Singapore.
  • Johnson, R. T., & Johnson, D. W. (2009). Making cooperative learning work. Theory Into Practice, 38(2) , 67-73, doi: 10.1080/00405849909543834
  • Johnson, R. T., & Johnson, D. W. (1986). Cooperative learning in the science classroom. Science and children, 19-20.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Stanne, M. B. (2000). Cooperative learning methods: A meta-analysis. Minneapolis, MN: University of Minnesota.
  • Kayış, E. (2019). Dörtgenlerin sınıflandırılması ve alan bağıntılarının oluşturulması konularında işbirlikli öğrenme yöntemiyle tasarlanan öğrenme ortamının değerlendirilmesi [Evaluation of learning environment designed by cooperative learning method for classification of quadrilateral and forming their area formulas]. (Master’s thesis, Trabzon University, Trabzon, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Kil, G. (2019). 6. sınıf yabancı dil (İngilizce) dersinde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin sözcük dağarcıklarını geliştirmelerine ve derse yönelik tutumlarına etkisi [The effects of the cooperative learning method on students’ vocabulary learning and their attitudes towards lesson in 6th grade foreign language (English) class]. (Master’s thesis, Burdur Mehmet Akif University, Burdur, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Koçyiğit, M. (2018). İşbirlikli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin coğrafya derslerindeki akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi [The effects of cooperative learning method on the students achievement and attitudes in geography lesson]. (Master’s thesis, Atatürk University, Erzurum, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Kurtuldu, G. (2019). Ortaokul 6. sınıf “Yurdumuzdaki başlıca müzik türlerini ayırt eder” kazanımının işbirlikli öğrenme yaklaşımı ile öğretilmesine dönük bir çalışma [A study about teaching a gain named “Distinguish primary music kinds in our country” stated in secondary school curriculum by using cooperative learning]. (Master’s thesis, Trabzon University, Trabzon, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Küçük Turgut, B. (2018). Sosyal bilgiler dersinde sorumluluk, yardımseverlik, hak ve özgürlüklere saygı değerlerinin kazanımında işbirlikli öğrenme modelinin etkisi [The effect of cooperative learning method on the acquisition of responsibility, helpfulness, respect of rights and freedoms values in social studies lesson]. (Doctoral dissertation, Atatürk University, Erzurum, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Macit, E., & Aslaner, R. (2019). Ortaokul matematik derslerinde işbirlikli öğrenmenin kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri [Views of teacher on using cooperative learning in math lessons at primary school]. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi [Journal of science, Mathematics, Entrepreneurship and Technology Education], 2(2), 134-157.
  • Özer, M. A. (2005). Etkin öğrenmede yeni arayışlar: işbirliğine dayalı öğrenme ve buluş yoluyla öğrenme [New quests in effective learning: Cooperative learning and discovery learning]. BİLİG, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi [Journal of Social Sciences of the Turkic World], 35, 105-131.
  • Özmen Ülük, S. (2019). Öğrenme kutuları ile işbirlikli öğrenme yaklaşımının 10. sınıf öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi [The effect of cooperative learning approach with learning boxes on 10th grade students' attitudes towards biology course and scientific process skills]. (Master’s thesis, Dicle University, Diyarbakır, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim [Development, learning and teaching]. Ankara, Turkey: Yargı Yayınevi.
  • Sever, E. (2019). İş birliğine dayalı öğrenmenin yazılı anlatıma, öz düzenleme becerisine ve yazma motivasyonuna etkisi [The impact of collaborative learning on written expression, self regulation skill and writing motivation]. (Doctoral dissertation, Gazi University, Ankara, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Shimazoe, J., & Aldrich, H. E. (2010). Group work can be gratifying: Understanding & overcoming resistance to cooperative learning. College Teaching, 58(2), 52-57.
  • Slavin, R. E. (1980). Cooperative learning. Review of Educational Research, 50(2), 315-342.
  • Slavin, R. E. (1983). When does cooperative learning increase student achievement? Psychological Bulletin, 94(3), 429-445. doi:10.1037/0033-2909.94.3.429
  • Sönmez, V. (2019). Öğretim ilke ve yöntemleri [Teaching principles and methods]. Ankara, Turkey: Anı Yayıncılık.
  • Şen, S., & Akbaş, N. (2016). Çok düzeyli meta-analiz yöntemleri üzerine bir çalışma [A study on multilevel meta-analysis methods]. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi [Journal of Meas urement and Evaluation in Education and Psychology], 7(1), 1-17.
  • Tanrıverdi, T. (2019). İlkokul ikinci sınıfta işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin kelime hazinesi gelişimine ve Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi [Investigation of the effect of cooperative learning method on the development of vocabulary and towards Turkish lecture in elementary school second year]. (Master’s thesis, Sakarya University, Sakarya, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Uslu, A. (2019). İşbirlikli dijital hikâye anlatımının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma ve sosyal duygusal öğrenme becerilerine etkisi [The effect of collaborative digital storytelling on creative writing and social emotional learning skills of primary school 4th grade students]. (Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Vygotsky, L. S.(1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Yıldırım, R. (2019). İşbirlikçi öğrenme yönteminin ortaöğretim 10. sınıf biyoloji dersindeki hücre bölünmeleri konusunda öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi [The effect of cooperative learning method on teaching the unit of “cell division” in biology course on the achievement and attidudes of 10th grade high school students]. (Master’s thesis, Necmettin Erbakan University, Konya, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yıldız, V. (1999). İşbirlikli öğrenme ile geleneksel öğrenme grupları arasındaki farklar [The differences between cooperative learning and traditional learning groups]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 16(17), 155-163.
  • Yılmaz, A. (2001). Sınıf içi öğrenci - öğrenci etkileşiminin öğrenme ve sosyal gelişim üzerindeki etkileri [In-class student - effects of student interaction on learning and social development]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 25, 147-158.
  • Yılmaz, H. E. (2018). İşbirlikli öğrenme yöntemi ile yapılan egzersizlerin fiziksel gelişime etkisi [Effects of exercises made with cooperative learning method on physical development]. (Master’s thesis, Selçuk University, Konya, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Zakaria, E., Chin, L. C., & Daud, Md. Y. (2010). The effects of cooperative learning on students’ mathematics achievement and attitude towards mathematics. Journal of Social Sciences, 6(2), 272-275.

The Effect of Cooperative Learning in Education: A Meta-Analysis Study

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 54 - 72, 26.06.2020

Öz

The present study examines through meta-analysis method academic theses of experimental model and with pre/post-test control groups related to cooperative learning conducted in the period 2018-2020 and accepted by universities in Turkey. The meta-analysis covers 5 doctoral dissertations and 26 post-graduate theses that are commensurate with the problematic of the study and have sufficient statistical data. Operational effectiveness meta-analysis was used in the study. The analysis covered the effects of cooperative learning method on students’ scores in cognitive (achievement), affective (attitude) and psychomotor skills. Meta-analysis conducted shows that the effect size of cooperative learning related to students’ cognitive domain scores is 1.213, 0.504 in affective domain, and 0.714 in psychomotor domain. These values obtained from meta-analysis suggest that the effect size is large when cognitive domain is concerned and medium in the case of affective domain. According to findings, the significance level of the effect of cooperative learning in class teaching is large when cognitive domain scores are concerned and medium in the case of affective domain. The effect is not significant in the case of psychomotor domain.

Kaynakça

  • Akdöner, S. (2019). Argümantasyon destekli işbirlikli öğrenme yönteminin genetiği değiştirilmiş organizma (GDO) konusunda uygulanmasının onuncu sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisinin incelenmesi [Investigation of the effect of the application of the development of argumentatıon - supported cooperative learning methods on the genetics of a modified organization (GMO) on the academic achievements of the ten years students]. (Master’s thesis, Çukurova Uludağ University, Adana, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Akgül, G. (2020). Ortaokul altıncı sınıf sosyal bilgiler dersinde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin yardımseverlik değerine ilişkin tutumlarına etkisi [The effect of cooperative learning method on helpfulness value on students’ attitudes teaching at middle school sixth grade social studies course]. (Master’s thesis, Bursa Uludağ University, Bursa, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Alp, G. (2019). Scratch programı ile web destekli işbirlikli öğrenme yönteminin ilkokul 5. sınıf öğrencilerinin kavramsal anlama düzeylerine ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi [The impact of Scratch program and web assisted cooperative learning method on the level of conceptual understanding and critical thinking skills of 5th grade students]. (Master’s thesis, Bursa Uludağ University, Bursa, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Arslan, A., & Yanpar, T. (2006). Oluşturmacı (constructivist) yaklaşıma dayalı işbirliğine dayalı öğrenmenin ilköğretim sosyal bilgiler dersindeki etkileri [The effects of cooperative learning based on constructivist approach in primary social studies]. Eurasian Journal of Educational Research, 24, 22-32.
  • Aşık, S. (2018). The effects of paper-based and computer supported collaborative writing on the writing performances of pre-intermediate level preparatory students at Uludag University. (Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Aydoğan, A. (2019). Simülasyon destekli işbirlikli öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarılarına ve fene yönelik tutumlarına etkisi: DNA ve genetik kod ünitesi [Effect of cooperative teaching method supported by simulation on students’ academic success and science attitudes: DNA and genetic code subject]. (Master’s thesis, İnönü University, Malatya, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Balyalı Yılmaz, S. (2019). Turkish adult EFL learners' motivation, participation and performance in collaborative strategic reading classes. (Master’s thesis, Hacettepe University, Ankara, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Baş, G., & Beyhan, Ö. (2016). Sosyal-yapılandırmacı öğrenme ortamı tasarımının öğrenenlerin akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi [Effect of social-constructivist learning environment design on learners’ academic achievement and attitudes towards course]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty], 41, 137-162.
  • Başdemir, H. (2019). Öğrencilerin işbirlikli öğrenmesini ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmek için çevrimiçi ansiklopedilerin kullanılması [Using online encyclopedias to improve students' cooperative learning and creative thinking skills]. (Master’s thesis, Çanakkale Onsekiz Mart University, Çanakkale, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Başol, G. (2009). Meta-analizin genel bir değerlendirmesi [A general assessment of meta-analysis]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Sakarya University Journal of Education Faculty], 17(4), 345-360.
  • Bolatlı, Z. (2018). Mobil uygulama ile desteklenmiş ters-yüz öğretim ortamı kullanan öğrencilerin akademik başarılarının ve işbirlikli öğrenmeye yönelik görüşlerin incelenmesi [Determiiıng the academic achievement of students who use flipped classroom method supported by mobile application and their views on cooperative learning]. (Master’s thesis, Selçuk University, Konya, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Boyraz, A. (2019). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin maddenin yapısı ve özellikleri ünitesindeki başarılarına legolarla zenginleştirilmiş işbirlikçi öğrenme yönteminin etkisi [The effect of cooperative learning enriched with lego on seventh grade students’ achievements in the unit of structure of matter and its properties]. (Master’s thesis, Erciyes University, Kayseri, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Bozkurt, T. (2019). 9. sınıf İngilizce dersinde işbirlikli öğrenme tekniğinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimine etkisi [The ninth of cooperative learning technique on the ninth grade students’ critical thinking disposition in the English teaching]. (Master’s thesis, Yıldız Teknik University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Büker, M. V. (2019). İş birliğine dayalı öğretim yönteminin lise öğrencilerinin Osmanlı Türkçesi metinlerini okuma becerilerine etkisi [The influence of colloborative learning method on reading skills with the Ottoman Turkish texts of high school students]. (Master’s thesis, Atatürk University, Erurum, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Cacim, S. (2018). İşbirlikli ve geleneksel öğretim yöntemlerinin voleybol dersinin öğretiminde karşılaştırmalı olarak incelenmesi [A comparative study of cooperative and traditional teaching methods in teaching volleyball lesson]. (Master’s thesis, Ağrı İbrahim Çeçen University, Ağrı, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Cohen, J. (1992). Statistical power analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101.
  • Çalışkan, H. İ. (2018). İşbirlikli öğrenme yönteminin dokuzuncu sınıf öğrencilerinin fonksiyon konusundaki başarısına etkisi [The effect of cooperative learning tecnique on the academic success of functions subject of the ninth grade students]. (Master’s thesis, Necmettin Erbakan University, Konya, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Çelebi Yıldız, N. (2002). Verilerin değerlendirilmesinde meta analiz [Meta analysis method in data evaluation]. (Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Çiftçi, O. (2018). Üçgenler konusundaki öğrenme güçlüklerinin belirlenerek önlenmesine yönelik tasarlanan teknoloji destekli işbirlikli öğrenme ortamının incelenmesi [The invesiıgation of the technology supported cooperative learning environment designed for the prevention of learning dıffıculties in triangles]. (Doctoral dissertation, Atatürk University, Erzurum, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Demiray, P. (2013). Proje tabanlı öğrenme modelinin etkililiği: Bir meta analiz çalışması [The effect of project based learning method: A meta analytic study]. (Master’s thesis, Ankara University, Ankara, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Diker, H. (2019). İşbirliğine dayalı öğrenme yaklaşımının altıncı sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki problem çözme ve akademik risk alma düzeylerine etkisi: Afyonkarahisar Sinanpaşa ilçesi örneği [The effect of cooperative learning approach on 6th grade students’ problem solve and academic risk taking levels in mathematic lesson]. (Master’s thesis, Afyon Kocatepe University, Afyonkarahisar, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz [Applied meta-analysis in education sciences]. Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Edeş, O. (2019). 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde işbirliğine dayalı öğretim yöntemi takım - oyun - turnuva tekniğinin öğrenci başarısına olan etkisi [Effect of cooperative teaching method team - game - tournament technigue on social studies course success for 7th grade students]. (Master’s thesis, Kafkas University, Kars, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Erbil, D. G. (2019). Tersine çevrilmiş sınıf ortamında işbirlikli öğrenme yönteminin akademik başarı ve psikososyal değişkenler üzerindeki etkisi [The effects of cooperative learning applied in flipped classroom on academic achievement and psychosocial variables]. (Doctoral dissertation, Dokuz Eylül University, İzmir, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Ercan, İ. (2019). İş birlikli öğrenme yönteminin ortaokul öğrencilerinin bilgilendirici metin yazma becerilerine ve yazma tutumlarına etkisi [The effect of collaborative learning method on informative text writing skills and writing attitudes of secondary school students]. (Master’s thesis, Kırıkkale University, Kırıkkale, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Ergün, S. (2019). Maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinde işbirliğine dayalı bilgisayar destekli öğrenmenin başarı ve tutuma etkisi [The effect of computer based cooperative learning on the success and attitude of the students through “the structure and properties of matter” unit]. (Master’s thesis, Trakya University, Edirne, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Erkoç, M. E. (2018). İşbirlikli oyun tasarımının eleştirel düşünme, problem çözme ve algoritma geliştirme becerisine etkisi [The effect of collaborative game design on critical thinking, problem solving and algorithm development skills]. (Doctoral dissertation, İstanbul University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Felder, R. M., & Brent, R. (2007). Cooperative learning. Active Learning, 34-53. doi:10.1021/bk-2007-0970.ch004
  • Glass, G. V. (1976). Primary, secondary, and meta-analysis of research. Educational Researcher, 5(10), 3-8.
  • Hedeen, T. (2003). The reverse jigsaw: A process of cooperative learning and discussion. Teaching Sociology, 31(3), 325-332.
  • İleri, Y. E. (2019). Fen bilimlerinde işbirlikli öğrenme yaklaşımı’nın akademik başarıya etkisinin incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması [The effect of a cooperative learning approach on academic success in science education: a meta-analysis study]. (Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Jacobs, G. M., Lee, C, & Ng, M. (1997). Co-operative learning in the thinking classroom. Paper presented at the International Conference on Thinking, Singapore.
  • Johnson, R. T., & Johnson, D. W. (2009). Making cooperative learning work. Theory Into Practice, 38(2) , 67-73, doi: 10.1080/00405849909543834
  • Johnson, R. T., & Johnson, D. W. (1986). Cooperative learning in the science classroom. Science and children, 19-20.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Stanne, M. B. (2000). Cooperative learning methods: A meta-analysis. Minneapolis, MN: University of Minnesota.
  • Kayış, E. (2019). Dörtgenlerin sınıflandırılması ve alan bağıntılarının oluşturulması konularında işbirlikli öğrenme yöntemiyle tasarlanan öğrenme ortamının değerlendirilmesi [Evaluation of learning environment designed by cooperative learning method for classification of quadrilateral and forming their area formulas]. (Master’s thesis, Trabzon University, Trabzon, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Kil, G. (2019). 6. sınıf yabancı dil (İngilizce) dersinde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin sözcük dağarcıklarını geliştirmelerine ve derse yönelik tutumlarına etkisi [The effects of the cooperative learning method on students’ vocabulary learning and their attitudes towards lesson in 6th grade foreign language (English) class]. (Master’s thesis, Burdur Mehmet Akif University, Burdur, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Koçyiğit, M. (2018). İşbirlikli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin coğrafya derslerindeki akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi [The effects of cooperative learning method on the students achievement and attitudes in geography lesson]. (Master’s thesis, Atatürk University, Erzurum, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Kurtuldu, G. (2019). Ortaokul 6. sınıf “Yurdumuzdaki başlıca müzik türlerini ayırt eder” kazanımının işbirlikli öğrenme yaklaşımı ile öğretilmesine dönük bir çalışma [A study about teaching a gain named “Distinguish primary music kinds in our country” stated in secondary school curriculum by using cooperative learning]. (Master’s thesis, Trabzon University, Trabzon, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Küçük Turgut, B. (2018). Sosyal bilgiler dersinde sorumluluk, yardımseverlik, hak ve özgürlüklere saygı değerlerinin kazanımında işbirlikli öğrenme modelinin etkisi [The effect of cooperative learning method on the acquisition of responsibility, helpfulness, respect of rights and freedoms values in social studies lesson]. (Doctoral dissertation, Atatürk University, Erzurum, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Macit, E., & Aslaner, R. (2019). Ortaokul matematik derslerinde işbirlikli öğrenmenin kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri [Views of teacher on using cooperative learning in math lessons at primary school]. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi [Journal of science, Mathematics, Entrepreneurship and Technology Education], 2(2), 134-157.
  • Özer, M. A. (2005). Etkin öğrenmede yeni arayışlar: işbirliğine dayalı öğrenme ve buluş yoluyla öğrenme [New quests in effective learning: Cooperative learning and discovery learning]. BİLİG, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi [Journal of Social Sciences of the Turkic World], 35, 105-131.
  • Özmen Ülük, S. (2019). Öğrenme kutuları ile işbirlikli öğrenme yaklaşımının 10. sınıf öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi [The effect of cooperative learning approach with learning boxes on 10th grade students' attitudes towards biology course and scientific process skills]. (Master’s thesis, Dicle University, Diyarbakır, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim [Development, learning and teaching]. Ankara, Turkey: Yargı Yayınevi.
  • Sever, E. (2019). İş birliğine dayalı öğrenmenin yazılı anlatıma, öz düzenleme becerisine ve yazma motivasyonuna etkisi [The impact of collaborative learning on written expression, self regulation skill and writing motivation]. (Doctoral dissertation, Gazi University, Ankara, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Shimazoe, J., & Aldrich, H. E. (2010). Group work can be gratifying: Understanding & overcoming resistance to cooperative learning. College Teaching, 58(2), 52-57.
  • Slavin, R. E. (1980). Cooperative learning. Review of Educational Research, 50(2), 315-342.
  • Slavin, R. E. (1983). When does cooperative learning increase student achievement? Psychological Bulletin, 94(3), 429-445. doi:10.1037/0033-2909.94.3.429
  • Sönmez, V. (2019). Öğretim ilke ve yöntemleri [Teaching principles and methods]. Ankara, Turkey: Anı Yayıncılık.
  • Şen, S., & Akbaş, N. (2016). Çok düzeyli meta-analiz yöntemleri üzerine bir çalışma [A study on multilevel meta-analysis methods]. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi [Journal of Meas urement and Evaluation in Education and Psychology], 7(1), 1-17.
  • Tanrıverdi, T. (2019). İlkokul ikinci sınıfta işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin kelime hazinesi gelişimine ve Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisinin incelenmesi [Investigation of the effect of cooperative learning method on the development of vocabulary and towards Turkish lecture in elementary school second year]. (Master’s thesis, Sakarya University, Sakarya, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Uslu, A. (2019). İşbirlikli dijital hikâye anlatımının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma ve sosyal duygusal öğrenme becerilerine etkisi [The effect of collaborative digital storytelling on creative writing and social emotional learning skills of primary school 4th grade students]. (Master’s thesis, Marmara University, İstanbul, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Vygotsky, L. S.(1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Yıldırım, R. (2019). İşbirlikçi öğrenme yönteminin ortaöğretim 10. sınıf biyoloji dersindeki hücre bölünmeleri konusunda öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi [The effect of cooperative learning method on teaching the unit of “cell division” in biology course on the achievement and attidudes of 10th grade high school students]. (Master’s thesis, Necmettin Erbakan University, Konya, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Yıldız, V. (1999). İşbirlikli öğrenme ile geleneksel öğrenme grupları arasındaki farklar [The differences between cooperative learning and traditional learning groups]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 16(17), 155-163.
  • Yılmaz, A. (2001). Sınıf içi öğrenci - öğrenci etkileşiminin öğrenme ve sosyal gelişim üzerindeki etkileri [In-class student - effects of student interaction on learning and social development]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 25, 147-158.
  • Yılmaz, H. E. (2018). İşbirlikli öğrenme yöntemi ile yapılan egzersizlerin fiziksel gelişime etkisi [Effects of exercises made with cooperative learning method on physical development]. (Master’s thesis, Selçuk University, Konya, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Zakaria, E., Chin, L. C., & Daud, Md. Y. (2010). The effects of cooperative learning on students’ mathematics achievement and attitude towards mathematics. Journal of Social Sciences, 6(2), 272-275.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Articles
Yazarlar

Füsun Gülderen Alacapınar 0000-0001-7515-3851

Hatice Uysal 0000-0003-3935-5899

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Alacapınar, F. G., & Uysal, H. (2020). The Effect of Cooperative Learning in Education: A Meta-Analysis Study. Research on Education and Psychology, 4(1), 54-72.

17908

All the articles published in REP are licensed with "Creative Commons Attribution 4.0 International License"