Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 2, 194 - 207, 30.12.2020

Öz

Kaynakça

  • Aktepe, V. ve Yel, S. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin değer yargılarının betimlenmesi: Kırşehir ili örneği [ The description of value judgments of primary school teachers: The case of Kirsehir]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi [Turkish Journal of Educational Sciences], 7(3), 607-622.
  • Artut, K. (2001). Eğitim fakülteleri ve ilköğretim öğretmenleri için sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri [Arts education theories and methods for education faculties and primary school teachers]. Ankara: Ani Publishing.
  • Ayaydın, A. (2010). Okul öncesi dönemde görsel sanatlar eğitiminin bireye kazandırdığı değerler [The Values visual arts education gain to individual in preschool period]. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Erzincan University Journal of Education Faculty], 12(1), 187-200.
  • Boydaş, N. (2004). Sanat eleştirisine giriş[Introduction to art criticism]. Ankara: Gunduz.
  • Baysal, Z. N. ve Samancı, O. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencileri ile değerler üzerine bir çalışma [A study on values with fifth grade students]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi [Electronic Journal of Social Sciences], 34(34).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akğün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştirma yöntemleri [Scientific research methods], (17th edt.). Ankara: Pegem Academy Publishing
  • Cevizci, (2002). Paradigma Felsefe Sözlüğü [Paradigm Philosophy Dictionary]. İstanbul: Paradigma Publishing.
  • Dilmaç, B., Deniz, M., & Deniz, M. E. (2009). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışları ile değer tercihlerinin incelenmesi [An investigation of university students’ self compassion and value preferences]. Değerler Eğitimi Dergisi [Journal of Values Education], 7(18), 9-24.
  • Dilmaç, O. (2015). Değerlerin Kazandırılmasında Sanat Eğitiminin Rolü [The Role of Art Education in Acquisition of Values]. H.H. Bircan ve B. Dilmaç (Ed.). Değerler Bilançosu [Balance of Values], (p. 299-310). Konya: Cizgi Publications.
  • Gençaydın, Z.(2002). Sanat Eğitimcisi Yetiştirmede G.E.F. Resim-İş Bölümünün Yeri ve Bugünkü Durumu [G.E.F. in Training Art Educators Picture - Place and Current Status of the Job Department]. Gazi University “1.Sanat Eğitimi Sempozyumu [1st Art Education Symposium] ”. Ankara, 25-30.
  • Güngör, E. (1993). Değerler psikolojisi [Psychology of values]. Amsterdam: Netherlands Turkish Academicians Association Foundation Publications.
  • Halstead, J. M. ve Taylor, M. J. (1996). Values in education and education in values. Washington: Falmer Press.
  • Izgar, G. ve Beyhan Ö. (2015). İlköğretim okulu 8. sınıf öğrencilerine uygulanan değerler eğitimi programının demokratik tutum ve davranışlarına etkisi [The effect to democratic manners and behaviors of values education programme which is applied on 8. grades students at the primary school]. Değerler Eğitimi Dergisi [Journal of Values Education], 13(29), 439- 470.
  • Kahriman, M. (2014). İlkokul 3.sınıf hayat bilgisi dersi benim eşsiz yuvam temasındaki konuların drama yöntemine dayalı öğretiminin öğrencilerin iletişim, empati becerileri ve değer algıları üzerine etkisi [The effect of drama method on empathy, communi̇cati̇on ski̇lls and value sensations of the 3rd grade students]. (Unpublished Master Dissertation), Mustafa Kemal University, Hatay.
  • Kurtdede Fidan, N. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri [Opinions of The Candidate Teachers About Value Education]. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 2(2), 1-18.
  • Lickona, T. (1992). Education for character: how our schools can teach respect and responsibility. New York: Bantam books.
  • M.E.B, (1983), Yüksek Danışma Kurulu Başkanlığı [High Advisory Board], Türkiye’deki Güzel Sanatlar Eğitiminin Geliştirilmesine Yönelik Öneriler [Fine Art Suggestions for the Development of Education in Turkey], Ankara.
  • MEB (2006b). Görsel sanatlar dersi (1-8 Sınıflar) Öğretim Programı [Visual Arts Lesson (Grades 1-8) Curriculum]. Retrieved from: http://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/programlar/ilkogretim/gorselsanatlar1_8.rar 23 February 2016
  • Mercin, L., Alakuş, A. O. (2007). Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği [The necessity of art education for individual and social]. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi [D.U. Ziya Gokalp Journal of Education Faculty], 9, 14-20.
  • MONE [Ministry of National Education]. (1973). Basic Law on National Education. Turkey.
  • Özensel, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değer [Value as a sociological phenomenon]. Değerler Eğitimi Dergisi [Journal of Values Education], 1(3), 217-23.
  • Özer, B. e Kızıltuğ, g. (2016). Türk müzik kültüründe aşıklar ve değer aktarımındaki roller [Lovers in Turkish music culture and their role in value transfer]. H. H. Bircan ve B. Dilmaç (Ed.). Değerler bilançosu [Balance of Values], (p. 267-286). Konya: Cizgi Publications.
  • Öztürü-Samur, A.(2011). Değerler eğitimi programının 6 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal gelişimlerine etkisi [Effects of values program on social emotional development of six year old children education]. Selçuk Üniversitesi [Selcuk University], Sosyal Bilimler Enstitüsü [Social Sciences Institute].Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi [Unpublished Master Dissertation].
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştirma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative Research & Evaluation Methods]. (M. Bütün & B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Academy.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.
  • Tansuğ, S. (1982). Sanatın görsel dili [Visual language of art], İstanbul: Altin Books.
  • Tural, S. (1992). Kültürel Kimlik üzerine düşünceler [Reflections on cultural identity]. Ankara: Ecdad.
  • Şimşir, Z. ve Dilmaç, B. (2016). Okullarda değerler eğitimi [Values education in schools]. H. H. Bircan ve B. Dilmaç (Ed.). Değerler bilançosu [Balance of values] (p. 185-208). Konya: Cizgi Publications
  • Uçan, A. (2002). Türkiye’de çağdaş sanat eğitiminde öğretmen yetiştirme süreci ve başlıca yapılanmalar [Teacher training process and the major structures of contemporary art education in Turkey]. Gazi University, ‘1st Art Education Symposium’ Ankara, p. 1-23.
  • Ulusoy, K., Dilmaç, B. (2016). Değerler eğitimi [Values education]. Ankara: Pegem Academy.
  • Yıldırım A, Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. (9th edt.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Teachers Views on The Effectiveness of Visual Arts Education

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 2, 194 - 207, 30.12.2020

Öz

The aim of this study is to reveal the opinions of teachers about the effectiveness of the fine arts course in transferring the values to the students studying in primary and secondary schools. Phenomenology (phenomenon) pattern was used in the study conducted by qualitative research method. The study group consisted of 19 teachers aged between 24 and 50 years. Appropriate sampling technique was used to involve teachers in the research. Within the scope of the research, interviews were made with visual arts teachers working in primary and secondary schools of Ministry of National Education in Konya. In the scope of the research, semi-structured interview form, consisting of open-ended questions, was used to get the views of visual arts teachers about the effectiveness of the visual arts education course. The data obtained through interviews were analyzed with content analysis method. In the content analysis, an inductive approach was presented, first categories were created and then the themes representing the categories in the best way were formed. As a result of content analysis, 5 themes emerged. These themes can be listed as follows: The role of the visual arts course in the value transfer, the different aspects of the visual arts course from the other courses in the value transfer process, the methods and techniques that can be used in the visual arts course in the value transfer, the effect of the use of the visual arts course in the value transfer on the students' attitudes and behaviors, contribution to moral development. These themes are divided into several categories. The results of the research were discussed and recommendations were made in the light of the relevant literature.

Kaynakça

  • Aktepe, V. ve Yel, S. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin değer yargılarının betimlenmesi: Kırşehir ili örneği [ The description of value judgments of primary school teachers: The case of Kirsehir]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi [Turkish Journal of Educational Sciences], 7(3), 607-622.
  • Artut, K. (2001). Eğitim fakülteleri ve ilköğretim öğretmenleri için sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri [Arts education theories and methods for education faculties and primary school teachers]. Ankara: Ani Publishing.
  • Ayaydın, A. (2010). Okul öncesi dönemde görsel sanatlar eğitiminin bireye kazandırdığı değerler [The Values visual arts education gain to individual in preschool period]. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Erzincan University Journal of Education Faculty], 12(1), 187-200.
  • Boydaş, N. (2004). Sanat eleştirisine giriş[Introduction to art criticism]. Ankara: Gunduz.
  • Baysal, Z. N. ve Samancı, O. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencileri ile değerler üzerine bir çalışma [A study on values with fifth grade students]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi [Electronic Journal of Social Sciences], 34(34).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akğün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştirma yöntemleri [Scientific research methods], (17th edt.). Ankara: Pegem Academy Publishing
  • Cevizci, (2002). Paradigma Felsefe Sözlüğü [Paradigm Philosophy Dictionary]. İstanbul: Paradigma Publishing.
  • Dilmaç, B., Deniz, M., & Deniz, M. E. (2009). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışları ile değer tercihlerinin incelenmesi [An investigation of university students’ self compassion and value preferences]. Değerler Eğitimi Dergisi [Journal of Values Education], 7(18), 9-24.
  • Dilmaç, O. (2015). Değerlerin Kazandırılmasında Sanat Eğitiminin Rolü [The Role of Art Education in Acquisition of Values]. H.H. Bircan ve B. Dilmaç (Ed.). Değerler Bilançosu [Balance of Values], (p. 299-310). Konya: Cizgi Publications.
  • Gençaydın, Z.(2002). Sanat Eğitimcisi Yetiştirmede G.E.F. Resim-İş Bölümünün Yeri ve Bugünkü Durumu [G.E.F. in Training Art Educators Picture - Place and Current Status of the Job Department]. Gazi University “1.Sanat Eğitimi Sempozyumu [1st Art Education Symposium] ”. Ankara, 25-30.
  • Güngör, E. (1993). Değerler psikolojisi [Psychology of values]. Amsterdam: Netherlands Turkish Academicians Association Foundation Publications.
  • Halstead, J. M. ve Taylor, M. J. (1996). Values in education and education in values. Washington: Falmer Press.
  • Izgar, G. ve Beyhan Ö. (2015). İlköğretim okulu 8. sınıf öğrencilerine uygulanan değerler eğitimi programının demokratik tutum ve davranışlarına etkisi [The effect to democratic manners and behaviors of values education programme which is applied on 8. grades students at the primary school]. Değerler Eğitimi Dergisi [Journal of Values Education], 13(29), 439- 470.
  • Kahriman, M. (2014). İlkokul 3.sınıf hayat bilgisi dersi benim eşsiz yuvam temasındaki konuların drama yöntemine dayalı öğretiminin öğrencilerin iletişim, empati becerileri ve değer algıları üzerine etkisi [The effect of drama method on empathy, communi̇cati̇on ski̇lls and value sensations of the 3rd grade students]. (Unpublished Master Dissertation), Mustafa Kemal University, Hatay.
  • Kurtdede Fidan, N. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri [Opinions of The Candidate Teachers About Value Education]. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 2(2), 1-18.
  • Lickona, T. (1992). Education for character: how our schools can teach respect and responsibility. New York: Bantam books.
  • M.E.B, (1983), Yüksek Danışma Kurulu Başkanlığı [High Advisory Board], Türkiye’deki Güzel Sanatlar Eğitiminin Geliştirilmesine Yönelik Öneriler [Fine Art Suggestions for the Development of Education in Turkey], Ankara.
  • MEB (2006b). Görsel sanatlar dersi (1-8 Sınıflar) Öğretim Programı [Visual Arts Lesson (Grades 1-8) Curriculum]. Retrieved from: http://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/programlar/ilkogretim/gorselsanatlar1_8.rar 23 February 2016
  • Mercin, L., Alakuş, A. O. (2007). Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği [The necessity of art education for individual and social]. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi [D.U. Ziya Gokalp Journal of Education Faculty], 9, 14-20.
  • MONE [Ministry of National Education]. (1973). Basic Law on National Education. Turkey.
  • Özensel, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değer [Value as a sociological phenomenon]. Değerler Eğitimi Dergisi [Journal of Values Education], 1(3), 217-23.
  • Özer, B. e Kızıltuğ, g. (2016). Türk müzik kültüründe aşıklar ve değer aktarımındaki roller [Lovers in Turkish music culture and their role in value transfer]. H. H. Bircan ve B. Dilmaç (Ed.). Değerler bilançosu [Balance of Values], (p. 267-286). Konya: Cizgi Publications.
  • Öztürü-Samur, A.(2011). Değerler eğitimi programının 6 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal gelişimlerine etkisi [Effects of values program on social emotional development of six year old children education]. Selçuk Üniversitesi [Selcuk University], Sosyal Bilimler Enstitüsü [Social Sciences Institute].Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi [Unpublished Master Dissertation].
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştirma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative Research & Evaluation Methods]. (M. Bütün & B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem Academy.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.
  • Tansuğ, S. (1982). Sanatın görsel dili [Visual language of art], İstanbul: Altin Books.
  • Tural, S. (1992). Kültürel Kimlik üzerine düşünceler [Reflections on cultural identity]. Ankara: Ecdad.
  • Şimşir, Z. ve Dilmaç, B. (2016). Okullarda değerler eğitimi [Values education in schools]. H. H. Bircan ve B. Dilmaç (Ed.). Değerler bilançosu [Balance of values] (p. 185-208). Konya: Cizgi Publications
  • Uçan, A. (2002). Türkiye’de çağdaş sanat eğitiminde öğretmen yetiştirme süreci ve başlıca yapılanmalar [Teacher training process and the major structures of contemporary art education in Turkey]. Gazi University, ‘1st Art Education Symposium’ Ankara, p. 1-23.
  • Ulusoy, K., Dilmaç, B. (2016). Değerler eğitimi [Values education]. Ankara: Pegem Academy.
  • Yıldırım A, Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. (9th edt.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Articles
Yazarlar

Sema Dilmaç Bu kişi benim 0000-0001-5252-8526

Mustafa Kınık 0000-0002-7280-8370

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dilmaç, S., & Kınık, M. (2020). Teachers Views on The Effectiveness of Visual Arts Education. Research on Education and Psychology, 4(2), 194-207.

17908

All the articles published in REP are licensed with "Creative Commons Attribution 4.0 International License"