Year 2025,
Volume: 9 Issue: 1, 156 - 180, 24.06.2025
Hatice Karaca
,
Yahya Çıkılı
References
-
Akcan, E. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı tarafından genel eğitim sınıflarında kaynaştırma öğrencilerine yönelik belirlenen eğitim-öğretim faaliyetlerinin uygulanma düzeyinin incelenmesi [Examination of the level of implementation of educational activities determined by the Ministry of National Education for inclusive students in general education classes] (Master's Thesis, Istanbul University, İstanbul, Türkiye). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
-
Aksoy, V., & Şafak, P. (2020). 573 Sayılı KHK'dan günümüze özel eğitimde tanı ve değerlendirme: Neredeyiz, nereye gitmeliyiz? [Diagnosis and evaluation in special education from Decree Law No. 573 to the present: Where are we, where should we go?]. Türkiye Özel Eğitim Araştırma ve Uygulama Dergisi [Turkish Journal of Special Education Research and Practice], 2(1), 47-67. https://doi.org/10.37233/TRSPED.2020.0108
-
Altun, N., & Karasu, N. (2021). Risk altındaki öğrenciler için ön gönderim sürecinde veriye dayalı karar verme [Data-driven decision-making in the pre-submission process for at-risk students]. Türkiye Eğitim Bilimleri Dergisi [Turkish Journal of Educational Sciences], 19(1), 593-612. https://doi.org/10.37217/tebd.906636
-
Avcıoğlu, H. (2015). A’dan Z'ye bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesi [Development of individualized training programs from A to Z]. Ankara, Türkiye: Vize Yayıncılık.
-
Ayas, B. ve Öpengin, E. (2019). Özel Eğitimde Formal Değerlendirme [Formal Assessment in Special Education]. In V. Aksoy (Ed.), Özel gereksinimli öğrencilerin eğitiminde değerlendirme [Assessment in special education] ( pp: 130-150). Ankara, Türkiye: Maya Academy
-
Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel araştırma nasıl yapılır? [Qualitative research process: how is qualitative research done? ]. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi [Ahi Evran University Journal of Social Sciences Institute]. 5(2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
-
Baran Karalar, E., Bögenç, A., & Kargin, T. (2024). Sınıf ve rehber öğretmenlerin kaynaştırma eğitiminde yaşadıkları zorluklara ilişkin görüşlerinin incelenmesi [Examination of the views of classroom and guidance counselors on the difficulties they experience in inclusive education]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi [Ankara University Faculty of Educational Sciences Journal of Special Education]. 25(1), 51-70. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.1078468
-
Bigge, June L., and C. S. Stump. 1999. Curriculum, Assessment, and Instruction for Students with Disabilities. The Wadsworth Special Educator Series. Wadsworth Publishing Co: 10 Davis Dr., Belmont, CA : Wadsworth Pub. http://www. wadsworth.com. (January 14, 2025).
-
Borucu, B., & Işıkdoğan Uğurlu, N. (2018). Genel eğitim okullarında özel gereksinimli öğrencilerin eğitim öncesi, sırası ve sonrasında eğitsel değerlendirmelerine ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers' views on the educational evaluations of students with special needs before, during and after education in general education schools]. M. A. Melek oğlu (Ed.), In 28. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Tam Metin Bildiri Kitabı [28th National Special Education Congress Full Text Proceedings Book]. Paper presented at the 28th National Special Education Congress , (pp. 18-29), Eskişehir, Türkiye.
-
Bozkurt, F. (2009). Zihinsel yetersizlik tanısı almış çocukların tanı süreçlerinin tanımlanması [Defining the diagnostic processes of children diagnosed with intellectual disability] (Doctoral dissertation Anadolu University, Eskişehir, Türkiye). Retrieved from https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/3861/210397.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-
Cavkaytar, A., & Diken, I. H. (2005). Özel eğitime giriş [Introduction to special education]. Ankara, Türkiye: Kök Publishing.
-
Çay, E., Sivrikaya, T., & Çetin, M. E. (2022). Rehberlik araştırma merkezlerinde eğitsel değerlendirme yapan personelin çoklu yetersizliği olan bireyleri değerlendirme süreçlerine ilişkin görüşleri [The opinions of the staff who make educational evaluations in the guidance research centers on the evaluation processes of individuals with multiple disabilities]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Van Yüzüncü Yıl University Journal of Education Faculty), 19(3), Article 3. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1108291
-
Çetinkol Sarı, A. (2019). Branş öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına yönelik görüşlerinin belirlenmesi [Determining the opinions of branch teachers on inclusive practices] (Master's Thesis, Necmettin Erbakan University, Konya, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
-
Çıkılı, Y. (2019). Özel eğitimde informal değerlendirme [Informal assessment in special education]. In V. Aksoy (Ed.), Özel Eğitimde Değerlendirme [Assessment in Special Education] (pp. 91-100). Ankara, Türkiye: Maya Academy.
-
Çuhadar, S. (2017a). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin bakış açılarıyla gönderme öncesi süreç ve öğrencilerin ayrıntılı değerlendirme için gönderilmesi [The pre-submission process from the perspectives of primary school classroom teachers and the submission of students for detailed evaluation]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Trakya University Journal of Education Faculty], 7 (2), 526-526. https://doi.org/10.24315/trkefd.307946
-
Çuhadar, S. (2017b). Sınıf öğretmenlerinin eğitsel değerlendirme sürecine ilişkin görüşleri [Classroom teachers' views on the educational evaluation process]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Trakya University Journal of Education Faculty), 7(2), 526 – 549, https://doi.org/10.24315/trkefd.307946
-
Dayı, E., Ataman, S., & Kösretaş, B. (2022). Özel gereksinimli bireylerin eğitsel tanılama ve değerlendirme sürecinde iş birliği: aile deneyimleri [Cooperation in the educational diagnosis and evaluation process of individuals with special needs: family experiences]. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (Gazi University Journal of Gazi Faculty of Education), 42(3), 2663-2693. https://doi.org/10.17152/gefad.1150770
-
Engelliler Hakkında Kanun, 5378 § birinci bölüm (2005). https://mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.5378.pdf
-
Esmer, B., Yilmaz, E., & Güneş, A. M. (2017). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerinin eğitimine ilişkin deneyimleri [Classroom teachers' experiences in the education of inclusive students]. Kastamonu Eğitim Dergisi (Kastamonu Education Journal), 25(4), 1601-1618. https://doi.org/10.24106/kefdergi.332532
-
Fiscus, E. D., & Mandell, C. J. (1997). Bi̇reyselleşti̇ri̇lmi̇ş eği̇ti̇m programlarinin geli̇şti̇ri̇lmesi̇ [Development of individualized education programs] (. H. Günayer Şenel & E. Tekin, Trans, Gönül Akçamete, Trans. Ed). Ankara, Türkiye: Özman Matbaacılık.
-
Fuchs, D., Mock, D., Morgan, P. L., & Young, C. L. (2003). Responsiveness‐to‐ıntervention: definitions, evidence, and ımplications for the learning disabilities construct. Learning Disabilities Research & amp; Practice, 18(3), 157-171. Retrieved from https://www.academia.edu/12534431/Responsiveness_to_Intervention_Definitions_Evidence_and_Implications_for_the_Learning_Disabilities_Construct
-
Fuchs, L. S., Fuchs, D., Compton, D. L., Hamlett, C. L., & Wang, A. Y. (2015). Is word-problem solving a form of text comprehension?, Scientific Studies of Reading, 19(3), 204-223. https://doi.org/10.1080/10888438.2015.1005745
-
Gullo, D. F. (2005). Understanding assessment and evaluation in early childhood education (2th Edicition). New York: USA: Teachers College Press.
-
Gürgür, H. (2005). Kaynaştırma uygulamasının yapıldığı ilköğretim sınıfında işbirliği ile öğretim yaklaşımının incelenmesi [Examination of the collaborative teaching approach in the primary school classroom where inclusion is practiced]. (Doctoral dissertation, Ankara University, Ankara, Türkiye). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
-
Işıkdoğan Uğurlu, N., & Kayhan, N. (2018). Sınıf öğretmenlerinin özel gereksinimli öğrencilerin eğitsel değerlendirme süreçlerine yönelik görüşlerinin incelenmesi [Investigation of Classroom Teachers' Views on Educational Evaluation Processes of Students with Special Needs]. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitisü Dergisi [Journal of Adıyaman University Institute of Social Sciences], 10(29), 626-669. https://doi.org/10.14520/adyusbd.398385
-
Işıkoğlu Erdoğan, N., & Canbeldek, M. (2017). Erken çocukluk eği̇ti̇mi̇nde ölçme ve değerlendi̇rme [Assessment and evaluation in early childhood education]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Abant İzzet Baysal University Journal of Education Faculty], 17(3), 1306-1327. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.31178-338827
-
Kalkan, S. (2019). Özel Eğitimde Tarama Ve Tanılama Amaçlı Değerlendirme [Abant İzzet Baysal University Journal of Education Faculty]. In V. Aksoy (Ed.), Özel eğitimde değerlendirme [Assessment in special education]. Ankara, Türkiye: Maya Akademi.
-
Kaplan Şahin, B. (2016). Rehberli̇k araştirma merkezleri̇nde görev yapan öğretmenleri̇n oti̇zm spektrum bozukluğu olan çocuklarin eği̇tsel değerlendi̇rme süreci̇ne i̇li̇şki̇n yeterli̇li̇kleri̇ni̇n değerlendi̇ri̇lmesi̇ [Evaluation of the competencies of teachers working in guidance research centers regarding the educational evaluation process of children with autism spectrum disorder]. (Master's Thesis: Necmettin Erbakan University, Konya, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
-
Kargın, T. (2007). Eğitsel değerlendirme ve bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama süreci [Educational evaluation and individualized education program preparation process]. Ankara Universitesi Egitim Bilimleri Fakultesi Ozel Egitim Dergisi [Ankara University Faculty of Educational Sciences Journal of Special Education], 8(01), (1-15). https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000103
-
Kaya, S., Ak, A. S., & Melekoğlu, M. A. (2022). Özel öğrenme güçlüğünde erken müdahale ve erken tanı: müdahaleye tepki modeli [Early intervention and early diagnosis of specific learning disabilities: a model of response to intervention]. Milli Eğitim Dergisi [Journal of National Education], 51(236), 3679 – 3692. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1034793
-
Khan, Z. (2014, Aralık 29). Diagnostic evaluation and remedial ınstruction. Your Article Library. https://www.yourarticlelibrary.com/education/diagnostic-evaluation-and-remedial-instruction/45222
-
Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi [Document analysis as a qualitative data analysis method]. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi [Journal of Siirt University Institute of Social Sciences]. 8(15), 170-189. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbid/issue/54983/727462
-
Kırbıyık, M. E. (2011). Özel eğitim değerlendirme kurulunda görevli rehber öğretmenlerin eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecine ilişkin görüşleri [Opinions of guidance counselors working in the special education evaluation board on the educational evaluation and diagnosis process] (Master's Thesis, Uşak University, Uşak, Türkiye ). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
-
Koretz, D., & Barton, K. (2004). Assessing Students With Disabilities: Issues and Evidence. Educational Assessment, 9(1), 29-60. https://doi.org/10.1080/10627197.2004.9652958
-
Kuruyer, H. G., & Çakıroğlu, A. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Eğitsel Değerlendirme Ve Eğitimsel Müdahale Sürecine İlişkin Görüşlerinin Ve Uygulamaları [Classroom Teachers' Opinions and Practices of Students with Special Learning Disabilities on Educational Evaluation and Educational Intervention Process]. Journal of Turkish Studies, 12(28), 539-555. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12494
-
Küçükahmet, L. (2001). Öğretim ilke ve yöntemleri [Principles and methods of teaching].Ankara, Türkiye: Nobel Yayın Dağıtım.
-
Küçükgöz, M. (2020). Rehberlik ve araştırma merkezinde otizm spektrum bozukluğu olan çocukların eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecine ilişkin bir durum çalışması [A case study on the educational evaluation and diagnosis process of children with autism spectrum disorder at the guidance and research center ] (Master’s thesis, Hasan Kalyoncu University, Gaziantep, Türkiye). Retrieved from http://openaccess.hku.edu.tr/xmlui/handle/20.500.11782/3807
-
Maraklı, Ö. (2016). Rehberlik araştırma merkezinde çalışan özel eğitim öğretmenlerinin eğitsel değerlendirme ve yerleştirmeye bağlı olarak kullanılan modül programlarının uygulanması hakkındaki görüşlerinin incelenmesi [Examination of the opinions of special education teachers working in the guidance research center about the implementation of the module programs used depending on educational evaluation and placement ] (Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Turkey ). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
-
Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (2004). The inclusive classroom: Strategies for effective instruction. Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill Prentice Hall.
-
Matson, J. L., & Sevin, J. A. (1994). Theories of dual diagnosis in mental retardation. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62(1), 6-16. https://doi.org/10.1037/0022-006X.62.1.6
-
McLoughlin, J. A., & Lewis, R. B. (2005). Assessing students with special needs (6th Edt). Pearson Education.
-
Muşmal, H., & Gürbüz, İ. (2018). Doküman incelemesi [Document review.]. In Ş. Aslan (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri nicel, nitel ve karma tasarımlar için bir rehber [Research methods in the social sciences: a guide to quantitative, qualitative, and mixed designs] (1. edt, pp. 217-243). Konya, Türkiye: Eğitim Yayınevi.
-
Nakken, H., & Vlaskamp, C. (2007). A Need for a Taxonomy for Profound Intellectual and Multiple Disabilities. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 4(2), 83-87. https://doi.org/10.1111/j.1741-1130.2007.00104.x
-
Overton, T. (1996). Assessment in special education: An applied approach (7 th edt). New Jersey, ABD: Pearson Education.
-
Özak, H., Vural, M., & Avcıoğlu, H. (2008). Rehberlik ve araştırma merkezi müdürlerinin gönderme tanılama yerleştirme izleme ve değerlendirmeye ilişkin görüş ve önerileri [Opinions and suggestions of guidance and research center directors on submission, diagnosis, placement, monitoring and evaluation]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Abant İzzet Baysal University Journal of Education Faculty] 8(1), 189-206.
-
Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, Khk 46 (2018). https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_07072018.pdf
-
Özyürek, M. (2006). Bireysel farklılıkları inceleme yaklaşımları [Approaches to examining individual differences]. Ankara, Türkiye: Kök Yayıncılık.
-
Özyürek, M. (2015). Özel eğitimde ölçümleme ve değerlendirme [Approaches to examining individual differences]. Ankara, Türkiye: Kök Yayıncılık.
-
Poon-McBrayer, K. F. (2018). Practicing response to-intervention model: A case of leadership practices. International Journal of Whole Schooling, 1(14), 154-171. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1183588.pdf
-
Sak, R., Sak, İ. T. Ş., Şendil, Ç. Ö., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi [Document analysis as a research method]. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi [Kocaeli University Journal of Education], 4(1), 227-250 . https://doi.org/10.33400/kuje.843306
-
Salvia, J., Ysseldyke, J. E., & Bolt, S. (2013). Assessment in special and inclusive education (12th Edt). CA: USA: Wadsworth, Cengage Learning.
-
Sarı, H., Karakoç, B., & Karamuklu, E. S. (2023). Rehberlik araştırma merkezlerinde (RAM) kaynaştırma tanısı almış öğrencilerin belirlenmesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi [Examination of teachers' opinions on the identification of students diagnosed with inclusion in guidance research centers (GRC)]. RumeliDE Uluslararası Hakemli Dil & Edebiyat Arastirmalari Dergisi, (32), 196-211. https://doi.org/10.29000/rumelide.1252803
-
Topuz, Ç. (2019). Özel eğitimde değerlendirmenin temelleri. ( V. Aksoy, Ed.; ss. 1-11). Ankara, Türkiye: Maya Akademi. Retrieved from https://avesis.anadolu.edu.tr/yayin/05312c1c-c7dc-473e-8e28-5dd361be0942/ozel-egitimde-degerlendirmenin-temelleri
-
Türkiye Cumhuriyeti Kanun Hükmünde Kararname, 573 sayılı 8 (1997). https://mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=573&MevzuatTur=4&MevzuatTertip=5
-
Türkkal, A., & Doğan, Z. (2019). Matematik becerilerinde yetersizlik görülen ilkokul öğrencilerinin rehberlik ve araştırma merkezindeki̇ eğitsel tanılama süreçlerinin incelenmesi̇ [Examination of educational diagnostic processes in the guidance and research center of primary school students with inadequacy in mathematics skills]. Journal of Turkish Studies, 14(3), 1391-1410. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22593
-
Uysal, A. Z., Sola Özgüç, C., & Uzunkol, E. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının Rehberlik ve Araştırma Merkezlerine ilişkin metaforik algıları [Metaphorical perceptions of pre-service classroom teachers about Guidance and Research Centers]. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi [Kocaeli University Journal of Education], 2(1), 48-63. https://doi.org/10.33400/kuje.554572
-
Venn, J. J. (2004). Assessing students with special needs (3th Edt). New Jersey, ABD: Pearson Education.
-
Yazıcıoğlu, T. (2019). Risk grubundaki öğrenciler için sınıf öğretmenlerinin yaptığı uyarlamalar ve okul rehberlik servisi ile işbirliğine ilişkin rehberlik öğretmenlerinin görüşleri[Guidance teachers' opinions on the adaptations made by classroom teachers for students in the risk group and cooperation with the school guidance service]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi [Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Journal of SBE], 9(2), 410-425. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/nevsosbilen/issue/51363/592693#article_cite
-
Yılmaz, Y., & Doğan, M. (2023). Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde Tanı, Değerlendirme ve İzleme Süreçlerinin İncelenmesi: İşitme Kayıplı Çocuklar Örneği [Investigation of Diagnosis, Evaluation and Monitoring Processes in Guidance and Research Centers: The Case of Children with Hearing Loss]. Özel Eğitim Dergisi [Journal of Special Education], 24(1), 135-157. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.901899
-
Yurtsever, Ş. (2013). Eğitsel tanılama ve değerlendirme sürecinde görev alan rehberlik ve araştırma merkezi personelinin karşılaştığı sorunların belirlenmesi (yayımlanmamış yüksek lisans tezi) [Determination of the problems faced by the guidance and research center staff involved in the educational diagnosis and evaluation process (unpublished master's thesis) ](Marmara University, İstanbul, Türkiye). Retrieved from https://avesis.marmara.edu.tr/yonetilen-tez/dd81eb14-4cd3-4b19-b65a-b76d698b7c78/egitsel-tanilama-ve-degerlendirme-surecinde-gorev-alan-rehberlik-ve-arastirma-merkezi-personelinin-karsilastigi-sorunlarin-belirlenmesi
-
Zülfikar, H. (2022). Nitel Araştırma Yöntemleri [Qualitative Research Methods]. In Y. Saraç (Ed.), Sosyal Bilimler Ansiklopedisi̇ [Encyclopedıa of socıal scıences] (V. 3, pp. 195). Ankara Türkiye: TÜBİTAK Popüler Bilim Yayınları.
Reviewing the Information in the Educational Evaluation Request Form
Year 2025,
Volume: 9 Issue: 1, 156 - 180, 24.06.2025
Hatice Karaca
,
Yahya Çıkılı
Abstract
This study aims to examine the information contained in the educational assessment request forms completed by teachers. The research employs qualitative research methods, specifically document analysis, with data gathered through literature review. The study includes the preliminary assessment forms randomly selected from those sent to Guidance And Research Centres (GRC) in central districts of Konya province during the 2023-2024 academic year. A total of 60 forms were analysed. The data obtained from the forms were transferred verbatim into data collection forms (Appendix 1) developed by the researchers, without any alterations to the teachers' written information. The collected data were analysed descriptively and presented graphically. The analysis revealed that, while teachers generally used general expressions regarding the activities conducted with students in the educational assessment request forms sent for detailed evaluation to the guidance and research centres, they did not provide specific information about the activities and their outcomes. Based on these findings, in-service training can be offered to teachers on gathering the expected information for the educational assessment request forms and reporting the results.
References
-
Akcan, E. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı tarafından genel eğitim sınıflarında kaynaştırma öğrencilerine yönelik belirlenen eğitim-öğretim faaliyetlerinin uygulanma düzeyinin incelenmesi [Examination of the level of implementation of educational activities determined by the Ministry of National Education for inclusive students in general education classes] (Master's Thesis, Istanbul University, İstanbul, Türkiye). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
-
Aksoy, V., & Şafak, P. (2020). 573 Sayılı KHK'dan günümüze özel eğitimde tanı ve değerlendirme: Neredeyiz, nereye gitmeliyiz? [Diagnosis and evaluation in special education from Decree Law No. 573 to the present: Where are we, where should we go?]. Türkiye Özel Eğitim Araştırma ve Uygulama Dergisi [Turkish Journal of Special Education Research and Practice], 2(1), 47-67. https://doi.org/10.37233/TRSPED.2020.0108
-
Altun, N., & Karasu, N. (2021). Risk altındaki öğrenciler için ön gönderim sürecinde veriye dayalı karar verme [Data-driven decision-making in the pre-submission process for at-risk students]. Türkiye Eğitim Bilimleri Dergisi [Turkish Journal of Educational Sciences], 19(1), 593-612. https://doi.org/10.37217/tebd.906636
-
Avcıoğlu, H. (2015). A’dan Z'ye bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesi [Development of individualized training programs from A to Z]. Ankara, Türkiye: Vize Yayıncılık.
-
Ayas, B. ve Öpengin, E. (2019). Özel Eğitimde Formal Değerlendirme [Formal Assessment in Special Education]. In V. Aksoy (Ed.), Özel gereksinimli öğrencilerin eğitiminde değerlendirme [Assessment in special education] ( pp: 130-150). Ankara, Türkiye: Maya Academy
-
Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: nitel araştırma nasıl yapılır? [Qualitative research process: how is qualitative research done? ]. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi [Ahi Evran University Journal of Social Sciences Institute]. 5(2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
-
Baran Karalar, E., Bögenç, A., & Kargin, T. (2024). Sınıf ve rehber öğretmenlerin kaynaştırma eğitiminde yaşadıkları zorluklara ilişkin görüşlerinin incelenmesi [Examination of the views of classroom and guidance counselors on the difficulties they experience in inclusive education]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi [Ankara University Faculty of Educational Sciences Journal of Special Education]. 25(1), 51-70. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.1078468
-
Bigge, June L., and C. S. Stump. 1999. Curriculum, Assessment, and Instruction for Students with Disabilities. The Wadsworth Special Educator Series. Wadsworth Publishing Co: 10 Davis Dr., Belmont, CA : Wadsworth Pub. http://www. wadsworth.com. (January 14, 2025).
-
Borucu, B., & Işıkdoğan Uğurlu, N. (2018). Genel eğitim okullarında özel gereksinimli öğrencilerin eğitim öncesi, sırası ve sonrasında eğitsel değerlendirmelerine ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers' views on the educational evaluations of students with special needs before, during and after education in general education schools]. M. A. Melek oğlu (Ed.), In 28. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Tam Metin Bildiri Kitabı [28th National Special Education Congress Full Text Proceedings Book]. Paper presented at the 28th National Special Education Congress , (pp. 18-29), Eskişehir, Türkiye.
-
Bozkurt, F. (2009). Zihinsel yetersizlik tanısı almış çocukların tanı süreçlerinin tanımlanması [Defining the diagnostic processes of children diagnosed with intellectual disability] (Doctoral dissertation Anadolu University, Eskişehir, Türkiye). Retrieved from https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/3861/210397.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-
Cavkaytar, A., & Diken, I. H. (2005). Özel eğitime giriş [Introduction to special education]. Ankara, Türkiye: Kök Publishing.
-
Çay, E., Sivrikaya, T., & Çetin, M. E. (2022). Rehberlik araştırma merkezlerinde eğitsel değerlendirme yapan personelin çoklu yetersizliği olan bireyleri değerlendirme süreçlerine ilişkin görüşleri [The opinions of the staff who make educational evaluations in the guidance research centers on the evaluation processes of individuals with multiple disabilities]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Van Yüzüncü Yıl University Journal of Education Faculty), 19(3), Article 3. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1108291
-
Çetinkol Sarı, A. (2019). Branş öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına yönelik görüşlerinin belirlenmesi [Determining the opinions of branch teachers on inclusive practices] (Master's Thesis, Necmettin Erbakan University, Konya, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
-
Çıkılı, Y. (2019). Özel eğitimde informal değerlendirme [Informal assessment in special education]. In V. Aksoy (Ed.), Özel Eğitimde Değerlendirme [Assessment in Special Education] (pp. 91-100). Ankara, Türkiye: Maya Academy.
-
Çuhadar, S. (2017a). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin bakış açılarıyla gönderme öncesi süreç ve öğrencilerin ayrıntılı değerlendirme için gönderilmesi [The pre-submission process from the perspectives of primary school classroom teachers and the submission of students for detailed evaluation]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Trakya University Journal of Education Faculty], 7 (2), 526-526. https://doi.org/10.24315/trkefd.307946
-
Çuhadar, S. (2017b). Sınıf öğretmenlerinin eğitsel değerlendirme sürecine ilişkin görüşleri [Classroom teachers' views on the educational evaluation process]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Trakya University Journal of Education Faculty), 7(2), 526 – 549, https://doi.org/10.24315/trkefd.307946
-
Dayı, E., Ataman, S., & Kösretaş, B. (2022). Özel gereksinimli bireylerin eğitsel tanılama ve değerlendirme sürecinde iş birliği: aile deneyimleri [Cooperation in the educational diagnosis and evaluation process of individuals with special needs: family experiences]. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (Gazi University Journal of Gazi Faculty of Education), 42(3), 2663-2693. https://doi.org/10.17152/gefad.1150770
-
Engelliler Hakkında Kanun, 5378 § birinci bölüm (2005). https://mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.5378.pdf
-
Esmer, B., Yilmaz, E., & Güneş, A. M. (2017). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerinin eğitimine ilişkin deneyimleri [Classroom teachers' experiences in the education of inclusive students]. Kastamonu Eğitim Dergisi (Kastamonu Education Journal), 25(4), 1601-1618. https://doi.org/10.24106/kefdergi.332532
-
Fiscus, E. D., & Mandell, C. J. (1997). Bi̇reyselleşti̇ri̇lmi̇ş eği̇ti̇m programlarinin geli̇şti̇ri̇lmesi̇ [Development of individualized education programs] (. H. Günayer Şenel & E. Tekin, Trans, Gönül Akçamete, Trans. Ed). Ankara, Türkiye: Özman Matbaacılık.
-
Fuchs, D., Mock, D., Morgan, P. L., & Young, C. L. (2003). Responsiveness‐to‐ıntervention: definitions, evidence, and ımplications for the learning disabilities construct. Learning Disabilities Research & amp; Practice, 18(3), 157-171. Retrieved from https://www.academia.edu/12534431/Responsiveness_to_Intervention_Definitions_Evidence_and_Implications_for_the_Learning_Disabilities_Construct
-
Fuchs, L. S., Fuchs, D., Compton, D. L., Hamlett, C. L., & Wang, A. Y. (2015). Is word-problem solving a form of text comprehension?, Scientific Studies of Reading, 19(3), 204-223. https://doi.org/10.1080/10888438.2015.1005745
-
Gullo, D. F. (2005). Understanding assessment and evaluation in early childhood education (2th Edicition). New York: USA: Teachers College Press.
-
Gürgür, H. (2005). Kaynaştırma uygulamasının yapıldığı ilköğretim sınıfında işbirliği ile öğretim yaklaşımının incelenmesi [Examination of the collaborative teaching approach in the primary school classroom where inclusion is practiced]. (Doctoral dissertation, Ankara University, Ankara, Türkiye). Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
-
Işıkdoğan Uğurlu, N., & Kayhan, N. (2018). Sınıf öğretmenlerinin özel gereksinimli öğrencilerin eğitsel değerlendirme süreçlerine yönelik görüşlerinin incelenmesi [Investigation of Classroom Teachers' Views on Educational Evaluation Processes of Students with Special Needs]. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitisü Dergisi [Journal of Adıyaman University Institute of Social Sciences], 10(29), 626-669. https://doi.org/10.14520/adyusbd.398385
-
Işıkoğlu Erdoğan, N., & Canbeldek, M. (2017). Erken çocukluk eği̇ti̇mi̇nde ölçme ve değerlendi̇rme [Assessment and evaluation in early childhood education]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Abant İzzet Baysal University Journal of Education Faculty], 17(3), 1306-1327. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.31178-338827
-
Kalkan, S. (2019). Özel Eğitimde Tarama Ve Tanılama Amaçlı Değerlendirme [Abant İzzet Baysal University Journal of Education Faculty]. In V. Aksoy (Ed.), Özel eğitimde değerlendirme [Assessment in special education]. Ankara, Türkiye: Maya Akademi.
-
Kaplan Şahin, B. (2016). Rehberli̇k araştirma merkezleri̇nde görev yapan öğretmenleri̇n oti̇zm spektrum bozukluğu olan çocuklarin eği̇tsel değerlendi̇rme süreci̇ne i̇li̇şki̇n yeterli̇li̇kleri̇ni̇n değerlendi̇ri̇lmesi̇ [Evaluation of the competencies of teachers working in guidance research centers regarding the educational evaluation process of children with autism spectrum disorder]. (Master's Thesis: Necmettin Erbakan University, Konya, Türkiye). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
-
Kargın, T. (2007). Eğitsel değerlendirme ve bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama süreci [Educational evaluation and individualized education program preparation process]. Ankara Universitesi Egitim Bilimleri Fakultesi Ozel Egitim Dergisi [Ankara University Faculty of Educational Sciences Journal of Special Education], 8(01), (1-15). https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000103
-
Kaya, S., Ak, A. S., & Melekoğlu, M. A. (2022). Özel öğrenme güçlüğünde erken müdahale ve erken tanı: müdahaleye tepki modeli [Early intervention and early diagnosis of specific learning disabilities: a model of response to intervention]. Milli Eğitim Dergisi [Journal of National Education], 51(236), 3679 – 3692. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1034793
-
Khan, Z. (2014, Aralık 29). Diagnostic evaluation and remedial ınstruction. Your Article Library. https://www.yourarticlelibrary.com/education/diagnostic-evaluation-and-remedial-instruction/45222
-
Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi [Document analysis as a qualitative data analysis method]. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi [Journal of Siirt University Institute of Social Sciences]. 8(15), 170-189. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbid/issue/54983/727462
-
Kırbıyık, M. E. (2011). Özel eğitim değerlendirme kurulunda görevli rehber öğretmenlerin eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecine ilişkin görüşleri [Opinions of guidance counselors working in the special education evaluation board on the educational evaluation and diagnosis process] (Master's Thesis, Uşak University, Uşak, Türkiye ). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
-
Koretz, D., & Barton, K. (2004). Assessing Students With Disabilities: Issues and Evidence. Educational Assessment, 9(1), 29-60. https://doi.org/10.1080/10627197.2004.9652958
-
Kuruyer, H. G., & Çakıroğlu, A. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Eğitsel Değerlendirme Ve Eğitimsel Müdahale Sürecine İlişkin Görüşlerinin Ve Uygulamaları [Classroom Teachers' Opinions and Practices of Students with Special Learning Disabilities on Educational Evaluation and Educational Intervention Process]. Journal of Turkish Studies, 12(28), 539-555. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12494
-
Küçükahmet, L. (2001). Öğretim ilke ve yöntemleri [Principles and methods of teaching].Ankara, Türkiye: Nobel Yayın Dağıtım.
-
Küçükgöz, M. (2020). Rehberlik ve araştırma merkezinde otizm spektrum bozukluğu olan çocukların eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecine ilişkin bir durum çalışması [A case study on the educational evaluation and diagnosis process of children with autism spectrum disorder at the guidance and research center ] (Master’s thesis, Hasan Kalyoncu University, Gaziantep, Türkiye). Retrieved from http://openaccess.hku.edu.tr/xmlui/handle/20.500.11782/3807
-
Maraklı, Ö. (2016). Rehberlik araştırma merkezinde çalışan özel eğitim öğretmenlerinin eğitsel değerlendirme ve yerleştirmeye bağlı olarak kullanılan modül programlarının uygulanması hakkındaki görüşlerinin incelenmesi [Examination of the opinions of special education teachers working in the guidance research center about the implementation of the module programs used depending on educational evaluation and placement ] (Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Turkey ). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
-
Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (2004). The inclusive classroom: Strategies for effective instruction. Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill Prentice Hall.
-
Matson, J. L., & Sevin, J. A. (1994). Theories of dual diagnosis in mental retardation. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62(1), 6-16. https://doi.org/10.1037/0022-006X.62.1.6
-
McLoughlin, J. A., & Lewis, R. B. (2005). Assessing students with special needs (6th Edt). Pearson Education.
-
Muşmal, H., & Gürbüz, İ. (2018). Doküman incelemesi [Document review.]. In Ş. Aslan (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri nicel, nitel ve karma tasarımlar için bir rehber [Research methods in the social sciences: a guide to quantitative, qualitative, and mixed designs] (1. edt, pp. 217-243). Konya, Türkiye: Eğitim Yayınevi.
-
Nakken, H., & Vlaskamp, C. (2007). A Need for a Taxonomy for Profound Intellectual and Multiple Disabilities. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 4(2), 83-87. https://doi.org/10.1111/j.1741-1130.2007.00104.x
-
Overton, T. (1996). Assessment in special education: An applied approach (7 th edt). New Jersey, ABD: Pearson Education.
-
Özak, H., Vural, M., & Avcıoğlu, H. (2008). Rehberlik ve araştırma merkezi müdürlerinin gönderme tanılama yerleştirme izleme ve değerlendirmeye ilişkin görüş ve önerileri [Opinions and suggestions of guidance and research center directors on submission, diagnosis, placement, monitoring and evaluation]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Abant İzzet Baysal University Journal of Education Faculty] 8(1), 189-206.
-
Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, Khk 46 (2018). https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_07072018.pdf
-
Özyürek, M. (2006). Bireysel farklılıkları inceleme yaklaşımları [Approaches to examining individual differences]. Ankara, Türkiye: Kök Yayıncılık.
-
Özyürek, M. (2015). Özel eğitimde ölçümleme ve değerlendirme [Approaches to examining individual differences]. Ankara, Türkiye: Kök Yayıncılık.
-
Poon-McBrayer, K. F. (2018). Practicing response to-intervention model: A case of leadership practices. International Journal of Whole Schooling, 1(14), 154-171. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1183588.pdf
-
Sak, R., Sak, İ. T. Ş., Şendil, Ç. Ö., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi [Document analysis as a research method]. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi [Kocaeli University Journal of Education], 4(1), 227-250 . https://doi.org/10.33400/kuje.843306
-
Salvia, J., Ysseldyke, J. E., & Bolt, S. (2013). Assessment in special and inclusive education (12th Edt). CA: USA: Wadsworth, Cengage Learning.
-
Sarı, H., Karakoç, B., & Karamuklu, E. S. (2023). Rehberlik araştırma merkezlerinde (RAM) kaynaştırma tanısı almış öğrencilerin belirlenmesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi [Examination of teachers' opinions on the identification of students diagnosed with inclusion in guidance research centers (GRC)]. RumeliDE Uluslararası Hakemli Dil & Edebiyat Arastirmalari Dergisi, (32), 196-211. https://doi.org/10.29000/rumelide.1252803
-
Topuz, Ç. (2019). Özel eğitimde değerlendirmenin temelleri. ( V. Aksoy, Ed.; ss. 1-11). Ankara, Türkiye: Maya Akademi. Retrieved from https://avesis.anadolu.edu.tr/yayin/05312c1c-c7dc-473e-8e28-5dd361be0942/ozel-egitimde-degerlendirmenin-temelleri
-
Türkiye Cumhuriyeti Kanun Hükmünde Kararname, 573 sayılı 8 (1997). https://mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=573&MevzuatTur=4&MevzuatTertip=5
-
Türkkal, A., & Doğan, Z. (2019). Matematik becerilerinde yetersizlik görülen ilkokul öğrencilerinin rehberlik ve araştırma merkezindeki̇ eğitsel tanılama süreçlerinin incelenmesi̇ [Examination of educational diagnostic processes in the guidance and research center of primary school students with inadequacy in mathematics skills]. Journal of Turkish Studies, 14(3), 1391-1410. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22593
-
Uysal, A. Z., Sola Özgüç, C., & Uzunkol, E. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının Rehberlik ve Araştırma Merkezlerine ilişkin metaforik algıları [Metaphorical perceptions of pre-service classroom teachers about Guidance and Research Centers]. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi [Kocaeli University Journal of Education], 2(1), 48-63. https://doi.org/10.33400/kuje.554572
-
Venn, J. J. (2004). Assessing students with special needs (3th Edt). New Jersey, ABD: Pearson Education.
-
Yazıcıoğlu, T. (2019). Risk grubundaki öğrenciler için sınıf öğretmenlerinin yaptığı uyarlamalar ve okul rehberlik servisi ile işbirliğine ilişkin rehberlik öğretmenlerinin görüşleri[Guidance teachers' opinions on the adaptations made by classroom teachers for students in the risk group and cooperation with the school guidance service]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi [Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Journal of SBE], 9(2), 410-425. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/nevsosbilen/issue/51363/592693#article_cite
-
Yılmaz, Y., & Doğan, M. (2023). Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde Tanı, Değerlendirme ve İzleme Süreçlerinin İncelenmesi: İşitme Kayıplı Çocuklar Örneği [Investigation of Diagnosis, Evaluation and Monitoring Processes in Guidance and Research Centers: The Case of Children with Hearing Loss]. Özel Eğitim Dergisi [Journal of Special Education], 24(1), 135-157. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.901899
-
Yurtsever, Ş. (2013). Eğitsel tanılama ve değerlendirme sürecinde görev alan rehberlik ve araştırma merkezi personelinin karşılaştığı sorunların belirlenmesi (yayımlanmamış yüksek lisans tezi) [Determination of the problems faced by the guidance and research center staff involved in the educational diagnosis and evaluation process (unpublished master's thesis) ](Marmara University, İstanbul, Türkiye). Retrieved from https://avesis.marmara.edu.tr/yonetilen-tez/dd81eb14-4cd3-4b19-b65a-b76d698b7c78/egitsel-tanilama-ve-degerlendirme-surecinde-gorev-alan-rehberlik-ve-arastirma-merkezi-personelinin-karsilastigi-sorunlarin-belirlenmesi
-
Zülfikar, H. (2022). Nitel Araştırma Yöntemleri [Qualitative Research Methods]. In Y. Saraç (Ed.), Sosyal Bilimler Ansiklopedisi̇ [Encyclopedıa of socıal scıences] (V. 3, pp. 195). Ankara Türkiye: TÜBİTAK Popüler Bilim Yayınları.