Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINATION AND COMPARISON OF TURKISH STUDENT CHARACTERISTICS AFFECTING SCIENCE LITERACY IN TURKEY ACCORDING TO PISA 2012

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 34 - 51, 30.03.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.369

Öz

Purpose- The main aim
of this study is to determine student characteristics which affect science
literacy of students aged 15 years and compare these results with the other
countries according to PISA 2012. 

Methodology
In this field study descriptive research has been utilized. The data have
been obtained via the internet from the official PISA site (
http://www.pisa.oecd.org). In this
study, the data obtained with the participation of students from 4 countries
(Turkey, Finland, America and Israel) involved in PISA 2012 were used. SPSS 15
program was used to analyses the data. In this study, the relationship between
the dependent variable (Science Literacy) and student characteristics was
tested.

Findings- According to
the results of this study, there is a meaningful relationship between science
literacy and students characteristics. Statistically meaningful relationship
was also found between students’ science literacy and the number of books,
computers and cell phones in their home. In addition, there were significant
differences between the science literacy averages of students in four countries
(Turkey, Finland, USA and Israel) and the presence of world classics and books of
poetry  in their homes. 







Conclusion- Similarly,
the science literacy average of students in Turkey, Finland and the United
States varies significantly according to the availability of supplementary
textbooks in their homes. This situation was not the case for Israel students.
Moreover, four countries had different results in terms of the level of science
literacy and student characteristics.

Kaynakça

  • Abazaoğlu, İ. (2014). Fen Bilgisi Öğretmen Özelliklerinin Öğrenci Fen Başarısı İle İlişkisi (Singapur, Güney Kore, Japonya, İngiltere, Türkiye, Romanya, Gürcistan, Malezya, Makedonya). Türkiye Alim Kitapları, Saarbrücken, Almanya. 2014. ISBN: 978-3-639-67231-2.
  • Acar, T. (2012b). 2009 Yılı Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programında Türk Öğrencilerin Başarılarını Etkileyen Faktörler, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, Kış 2012, 3(2), 309-314.
  • Afacan, Ö. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Fen- Teknoloji-Toplum-Cevre(FTTÇ)İlişkisini Algılama Düzeyleri Ve Bilimsel Tutumlarının Tespiti (Kırşehir İli Orneği) Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Anıl, D. (2009). Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler, Eğitim ve Bilim, Cilt 34, Sayı 152.
  • Atar, H. Y. ve Atar, B. (2012). Türk Eğitim Reformunun Öğrencilerin TIMSS 2007 Fen Başarılarına Etkisinin İncelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4) , Güz, 2621-2636.
  • Bayraktar, Ş. (2010). Uluslararası Fen Ve Matematik Çalışması (Tımss 2007) Sonuçlarına Göre Türkiye’ De Fen Eğitiminin Durumu: Fen Başarısını Etkileyen Faktörler, Selçuk Üniversitesiahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi,sayı 30, Sayfa 249-270.
  • Ben-Haim, R. (2003). İsrail Hakkında Gerçekler, İsrail Enformasyon Merkezi, Erişim Adresi: www.mfa.gov.il, Erişim Tarihi: 6.12.2016, 20.59.
  • Boztunç, N. (2010). Uluslar arası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA)’na Katılan Türk Öğrencilerin 2003 ve 2006 Yıllarındaki Matematik ve Fen Bilimleri Başarılarının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • BüyükalanFiliz, S. and Kaya, V. H. (2013). Examine the Relationship Between the Curriculum of Science and Technology Course in Elementary Education and the Curriculum of Undergraduate and Graduate Programs of Science Teacher Education in Terms of Philosophy, Goal and Content., Journal of Turkish Educatinal Science, 11 (2), 185-208.
  • Chiu, M. M. (2007). Families, Economies, Cultures, and Science Achievement in 41 Countries: Country-school and Student-level Analyses. Journal of FamilyPsychology, 21(3), 510-519.
  • Çavaş Huyugüzel, P.(2009). “Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Okuryazarlıkları İle Öğretim Yeterliklerinin Belirlenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi,Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir.
  • Deboer, G. E. (2000). Scientific Literacy: Another Look at ItsHistoricalandContemporaryMeaningsandItsRelationshiptoScienceEducation Reform, Journal of Research in ScienceTeaching, 37(6), 582–601.
  • Gündüver, A. ve Gökdaş, İ. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Seviye Belirleme Sınav Başarılarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 30-47
  • Gürsakal, S. (2009). Pısa 2009 Öğrenci Başarı Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi, Süleyman Demirel Üniversitesiİktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Y.2012, C.17, S.1, 441-452.
  • Fuchs, T.,& WöBmann, L. (2007). What accounts for international differences in student performance? A re-examinationusing PISA data.Empirical Economics, 32(2-3), 433-464.
  • Karabay, E. (2012). Sosyo- Kültürel Değişkenlerin PISA Fen Okuryazarlığını Yordama Güçlerinin Yıllara Göre İncelenmesi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimeri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaya, V.H., Bahçeci, Z. and Kaya, E. (2016). A Study on Ataturk’sView on Education, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt: 6,Sayı: 3.
  • Kaya, V. H., GodekAltuk, Y., Bahceci, D. (2012). Elementary School Students’ Views and Images Concerning Science Teachers, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 47, Pages 433-438.
  • Lemke, M.,Calsyn, C., Lippman, L., Jocelyn, C., Kastberg, D., Liu, Y. Y., Roey, S., Williams, T., Kruger, T.,&Bairu, G. (2002). Outcomes of learning: Results from the 2000 Program for International Student Assessment of 15-year-olds in reading, mathematics, and science literacy. Education Statistics Quarterly, 4(1), 59-67.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005b). İlkoğretim Fen ve Teknoloji Dersi 4. 5. Sınıflar Oğretim Programı.Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010a). PISA 2006 Projesi Ulusal Nihai Raporu, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013d). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, Erişim Adresi: http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari/icerik/151 (Erişim Tarihi 20.01.2015, 15.30).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). PISA 2012 Araştırması Ulusal Nihai Rapor, Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Oral, I. ve McGivney, E. (2013). Türkiye’de Matematik ve Fen Bilimleri Alanlarında Öğrenci Performansı ve Başarının Belirleyicileri TIMSS 2011 Analizi, Eğitim Reformu Girişimi, Ankara.
  • Özer, Y. (2009). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) Verilerine Göre Türk Öğrencilerin Matematik ve Fen Bilimleri Başarıları ile İlişkili Faktörler, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Uzun,S. Bütüner, S.Ö. ve Yiğit, N. (2010). 1999-2007 TIMSS Fen Bilimleri ve Matematik Sonuçlarının Karşılaştırılması: Sınavda En Başarılı İlk Beş Ülke-Türkiye Örneği İlköğretim Online, 9(3), 1174-1188.
  • Polat, D., Gödek, Y. ve Kaya, V.H. (2016).PISA 2012 Verilerine Göre Matematik Okuryazarlığı ve Matematik Alan Bilgisinin Fen Bilimleri Okuryazarlığı ile İlişkisinin Belirlenmesi: Türkiye Örneği, International Conference on Quality in HigherEducationProceedingBook, Sakarya, Turkey.
  • Spiezia, V. (2010). Does Computer Use Increase Educational Achievements? Student-level Evidence from PISA, OECD Journal: Economic Studies, Volume 2010.
  • Şahin, R.,Sanalan, V.A., Bektaş, Ö. ve Kaygısız, Y. (2010). Ebeveynlerin Fen Okuryazarlık Düzeylerinin İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersi Başarılarına Etkisi, EÜFBED - Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt-Sayı: 3-1, 125-143.
  • Tabachnick, B. G.,Fidell, L. S. (2001). Using multivariatestatistics . New York: Harper Collins Publishers.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, H. H., Yıldırım S., Ceylan, E. ve Yetişir, M.İ. (2013). Türkiye Perspektifinden TIMSS 2011 Sonuçları, Türk Eğitim Derneği Tedmem Analiz Dizisi I, Ankara.
  • Yıldırım, K. (2011). Uluslararası Araştırma Verilerine Göre Türkiye’de İlköğretim Fen ve Teknoloji Derslerindeki Öğretim Uygulamaları, Türk Fen Eğitimi Dergisi, Yıl 8, Sayı 1.
Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 34 - 51, 30.03.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.369

Öz

Kaynakça

  • Abazaoğlu, İ. (2014). Fen Bilgisi Öğretmen Özelliklerinin Öğrenci Fen Başarısı İle İlişkisi (Singapur, Güney Kore, Japonya, İngiltere, Türkiye, Romanya, Gürcistan, Malezya, Makedonya). Türkiye Alim Kitapları, Saarbrücken, Almanya. 2014. ISBN: 978-3-639-67231-2.
  • Acar, T. (2012b). 2009 Yılı Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programında Türk Öğrencilerin Başarılarını Etkileyen Faktörler, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, Kış 2012, 3(2), 309-314.
  • Afacan, Ö. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Fen- Teknoloji-Toplum-Cevre(FTTÇ)İlişkisini Algılama Düzeyleri Ve Bilimsel Tutumlarının Tespiti (Kırşehir İli Orneği) Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • Anıl, D. (2009). Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler, Eğitim ve Bilim, Cilt 34, Sayı 152.
  • Atar, H. Y. ve Atar, B. (2012). Türk Eğitim Reformunun Öğrencilerin TIMSS 2007 Fen Başarılarına Etkisinin İncelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4) , Güz, 2621-2636.
  • Bayraktar, Ş. (2010). Uluslararası Fen Ve Matematik Çalışması (Tımss 2007) Sonuçlarına Göre Türkiye’ De Fen Eğitiminin Durumu: Fen Başarısını Etkileyen Faktörler, Selçuk Üniversitesiahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi,sayı 30, Sayfa 249-270.
  • Ben-Haim, R. (2003). İsrail Hakkında Gerçekler, İsrail Enformasyon Merkezi, Erişim Adresi: www.mfa.gov.il, Erişim Tarihi: 6.12.2016, 20.59.
  • Boztunç, N. (2010). Uluslar arası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA)’na Katılan Türk Öğrencilerin 2003 ve 2006 Yıllarındaki Matematik ve Fen Bilimleri Başarılarının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • BüyükalanFiliz, S. and Kaya, V. H. (2013). Examine the Relationship Between the Curriculum of Science and Technology Course in Elementary Education and the Curriculum of Undergraduate and Graduate Programs of Science Teacher Education in Terms of Philosophy, Goal and Content., Journal of Turkish Educatinal Science, 11 (2), 185-208.
  • Chiu, M. M. (2007). Families, Economies, Cultures, and Science Achievement in 41 Countries: Country-school and Student-level Analyses. Journal of FamilyPsychology, 21(3), 510-519.
  • Çavaş Huyugüzel, P.(2009). “Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Okuryazarlıkları İle Öğretim Yeterliklerinin Belirlenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi,Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir.
  • Deboer, G. E. (2000). Scientific Literacy: Another Look at ItsHistoricalandContemporaryMeaningsandItsRelationshiptoScienceEducation Reform, Journal of Research in ScienceTeaching, 37(6), 582–601.
  • Gündüver, A. ve Gökdaş, İ. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Seviye Belirleme Sınav Başarılarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 30-47
  • Gürsakal, S. (2009). Pısa 2009 Öğrenci Başarı Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi, Süleyman Demirel Üniversitesiİktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Y.2012, C.17, S.1, 441-452.
  • Fuchs, T.,& WöBmann, L. (2007). What accounts for international differences in student performance? A re-examinationusing PISA data.Empirical Economics, 32(2-3), 433-464.
  • Karabay, E. (2012). Sosyo- Kültürel Değişkenlerin PISA Fen Okuryazarlığını Yordama Güçlerinin Yıllara Göre İncelenmesi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimeri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaya, V.H., Bahçeci, Z. and Kaya, E. (2016). A Study on Ataturk’sView on Education, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt: 6,Sayı: 3.
  • Kaya, V. H., GodekAltuk, Y., Bahceci, D. (2012). Elementary School Students’ Views and Images Concerning Science Teachers, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 47, Pages 433-438.
  • Lemke, M.,Calsyn, C., Lippman, L., Jocelyn, C., Kastberg, D., Liu, Y. Y., Roey, S., Williams, T., Kruger, T.,&Bairu, G. (2002). Outcomes of learning: Results from the 2000 Program for International Student Assessment of 15-year-olds in reading, mathematics, and science literacy. Education Statistics Quarterly, 4(1), 59-67.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005b). İlkoğretim Fen ve Teknoloji Dersi 4. 5. Sınıflar Oğretim Programı.Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010a). PISA 2006 Projesi Ulusal Nihai Raporu, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013d). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, Erişim Adresi: http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari/icerik/151 (Erişim Tarihi 20.01.2015, 15.30).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). PISA 2012 Araştırması Ulusal Nihai Rapor, Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Oral, I. ve McGivney, E. (2013). Türkiye’de Matematik ve Fen Bilimleri Alanlarında Öğrenci Performansı ve Başarının Belirleyicileri TIMSS 2011 Analizi, Eğitim Reformu Girişimi, Ankara.
  • Özer, Y. (2009). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) Verilerine Göre Türk Öğrencilerin Matematik ve Fen Bilimleri Başarıları ile İlişkili Faktörler, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Uzun,S. Bütüner, S.Ö. ve Yiğit, N. (2010). 1999-2007 TIMSS Fen Bilimleri ve Matematik Sonuçlarının Karşılaştırılması: Sınavda En Başarılı İlk Beş Ülke-Türkiye Örneği İlköğretim Online, 9(3), 1174-1188.
  • Polat, D., Gödek, Y. ve Kaya, V.H. (2016).PISA 2012 Verilerine Göre Matematik Okuryazarlığı ve Matematik Alan Bilgisinin Fen Bilimleri Okuryazarlığı ile İlişkisinin Belirlenmesi: Türkiye Örneği, International Conference on Quality in HigherEducationProceedingBook, Sakarya, Turkey.
  • Spiezia, V. (2010). Does Computer Use Increase Educational Achievements? Student-level Evidence from PISA, OECD Journal: Economic Studies, Volume 2010.
  • Şahin, R.,Sanalan, V.A., Bektaş, Ö. ve Kaygısız, Y. (2010). Ebeveynlerin Fen Okuryazarlık Düzeylerinin İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersi Başarılarına Etkisi, EÜFBED - Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt-Sayı: 3-1, 125-143.
  • Tabachnick, B. G.,Fidell, L. S. (2001). Using multivariatestatistics . New York: Harper Collins Publishers.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, H. H., Yıldırım S., Ceylan, E. ve Yetişir, M.İ. (2013). Türkiye Perspektifinden TIMSS 2011 Sonuçları, Türk Eğitim Derneği Tedmem Analiz Dizisi I, Ankara.
  • Yıldırım, K. (2011). Uluslararası Araştırma Verilerine Göre Türkiye’de İlköğretim Fen ve Teknoloji Derslerindeki Öğretim Uygulamaları, Türk Fen Eğitimi Dergisi, Yıl 8, Sayı 1.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Articles
Yazarlar

Volkan Hasan Kaya

Alev Dogan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaya, V. H., & Dogan, A. (2017). DETERMINATION AND COMPARISON OF TURKISH STUDENT CHARACTERISTICS AFFECTING SCIENCE LITERACY IN TURKEY ACCORDING TO PISA 2012. Research Journal of Business and Management, 4(1), 34-51. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.369
AMA Kaya VH, Dogan A. DETERMINATION AND COMPARISON OF TURKISH STUDENT CHARACTERISTICS AFFECTING SCIENCE LITERACY IN TURKEY ACCORDING TO PISA 2012. RJBM. Mart 2017;4(1):34-51. doi:10.17261/Pressacademia.2017.369
Chicago Kaya, Volkan Hasan, ve Alev Dogan. “DETERMINATION AND COMPARISON OF TURKISH STUDENT CHARACTERISTICS AFFECTING SCIENCE LITERACY IN TURKEY ACCORDING TO PISA 2012”. Research Journal of Business and Management 4, sy. 1 (Mart 2017): 34-51. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.369.
EndNote Kaya VH, Dogan A (01 Mart 2017) DETERMINATION AND COMPARISON OF TURKISH STUDENT CHARACTERISTICS AFFECTING SCIENCE LITERACY IN TURKEY ACCORDING TO PISA 2012. Research Journal of Business and Management 4 1 34–51.
IEEE V. H. Kaya ve A. Dogan, “DETERMINATION AND COMPARISON OF TURKISH STUDENT CHARACTERISTICS AFFECTING SCIENCE LITERACY IN TURKEY ACCORDING TO PISA 2012”, RJBM, c. 4, sy. 1, ss. 34–51, 2017, doi: 10.17261/Pressacademia.2017.369.
ISNAD Kaya, Volkan Hasan - Dogan, Alev. “DETERMINATION AND COMPARISON OF TURKISH STUDENT CHARACTERISTICS AFFECTING SCIENCE LITERACY IN TURKEY ACCORDING TO PISA 2012”. Research Journal of Business and Management 4/1 (Mart 2017), 34-51. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.369.
JAMA Kaya VH, Dogan A. DETERMINATION AND COMPARISON OF TURKISH STUDENT CHARACTERISTICS AFFECTING SCIENCE LITERACY IN TURKEY ACCORDING TO PISA 2012. RJBM. 2017;4:34–51.
MLA Kaya, Volkan Hasan ve Alev Dogan. “DETERMINATION AND COMPARISON OF TURKISH STUDENT CHARACTERISTICS AFFECTING SCIENCE LITERACY IN TURKEY ACCORDING TO PISA 2012”. Research Journal of Business and Management, c. 4, sy. 1, 2017, ss. 34-51, doi:10.17261/Pressacademia.2017.369.
Vancouver Kaya VH, Dogan A. DETERMINATION AND COMPARISON OF TURKISH STUDENT CHARACTERISTICS AFFECTING SCIENCE LITERACY IN TURKEY ACCORDING TO PISA 2012. RJBM. 2017;4(1):34-51.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.