Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİNİN TOPLANTI YÖNETİMİ TUTUM VE BECERİLERİ 2009-2021 KARŞILAŞTIRMASI

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 140 - 159, 30.06.2021
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1403

Öz

Amaç- Eğitim sistemimizde okul yöneticilerinin toplantı yönetimi tutum ve becerilerinden olan toplantı yönetim becerileri, zaman yönetimi, salon tesislerini yönetme, toplantı gündemi, katılımcıları yönetme ve toplantı tutanaklarını yönetme becerilerine ne kadar sahip olduğunu ve öğretmenlerin bu konudaki algılarını 2009 ve 2021 yılı bulgularını karşılaştırarak incelemektir.
Yöntem- Araştırma, nicel bir saha çalışması niteliğinde temel bir araştırmadır. Veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Kolayda örneklem metoduyla anket katılımcılarına ulaşılmıştır. Araştırmanın değişkenlerini ölçmek için 5’li Likert Tipi ölçek kullanılmıştır.
Bulgular- MEB’e bağlı okullarda görevli yöneticilerin “Toplantı Yönetimi Tutum ve Becerileri” öğretmenlerin görüşlerine göre değerlendirildiğinde cinsiyet, öğrenim durumu ve meslekteki hizmet süresi değişkenleri açısından bu görüşlerin anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği görülmüştür. Okul yöneticilerinin toplantı yönetimi becerileri, zaman yönetimi, salon tesislerini yönetme, toplantı gündemi, katılımcıları yönetme ve toplantı tutanakları gibi alt boyutlar açısından yıllar içinde önemli ölçüde farklılık göstermiştir
Sonuç- Öğretmenlerin algılarına göre, okul yöneticilerinin toplantı yönetme becerileri, yıllara göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığa sahiptir. Araştırmaya 2021 yılında katılan öğretmenler, okul yöneticilerinin toplantı yönetme becerilerinin 2009 yılına göre zamanı yönetme, salon olanaklarını yönetme, toplantı gündemini yönetme, katılımcıları yönetme, toplantı tutanaklarını yönetme gibi alt boyutlar açısından daha olumlu yönde geliştiği algısındadırlar. Eğitimin dijital dönüşüm süreçlerinde dijital ortamda toplantı yönetme becerilerinin daha çok önem kazanacağı düşünüldğünde bu alanda yapılması gereken çok daha kapsamlı araştırmalar litaratüre fayda sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Açıkalın, A.(1995/a), toplumsal kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği, Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Altınok V. (2015). Competence of school administrators at conducting meetings in educational institutions. EIJEAS Electronic International Journal of Education, Arts and Science, 1(2), 1406163,Ohio, USA. http://www.eijeas.com.
  • Altuntas, B. , Demirdag, S. ve Ertem H. Y. (2020). Velilerin algılarına göre okul yöneticilerinin yönetim becerileri ile okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. AJER - Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi 5(2), 254-269. https://dergipark.org.tr/pub/egitim e-ISSN 2619-9351.
  • Avcı, U. ve Seferoglu, S. S. (2011). Bilgi toplumunda öğretmenin tükenmişliği: teknoloji kullanımı ve tükenmişliği önlemeye yönelik alınabilecek önlemler. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 9, 13-26. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/Avci-Seferoglu_MJER-2011-9_Tukenmislik.pdf, Erişim tarihi 20.10.2017.
  • Balcı, A.(1995). Örgütsel gelişme, Ankara: Pegema Yayın Dağıtım
  • CalıSkan, A.(2017). Okul yöneticilerinin algilarina göre ilçe milli eğitim müdürlerinin toplanti yönetimi becerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Calıskan U.(2009). Okul yöneticilerinin toplantı yönetimi ile ilgili tutum ve becerilerinin öğretmenler tarafından algılanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Ün. Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı.
  • Dogan, A. A. (2013). Toplantı ve sunu teknikleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Doyle M, ve Stratus D. (1998). Verimli bir toplantı nasıl yapılır?,(Çev.:Ramazan Saruhan), İstanbul:Nesil Yayınları.
  • Dunsing, Richard J. (1989). toplantı sanatı, (Çev.:Fatoş Dilber), İstanbul:İlgi Yayıncılık.
  • Ersoy, S.(2006). Ilköğretim okullarında yönetici ve öğretmenler arasındaki iletişim sorunları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Ün. Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı.
  • Icoz, O. (1998). Seyahat acenteleri ve tur operatörlüğü yönetimi, Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara:Turhan Kitabevi.
  • Issever, C. vd. (2001). Toplantı yönetimi. Ankara: MEB Erkek Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü Daire Başkanı.
  • Karasar, N.(2007). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara :Nobel Yayın Dağıtım.
  • Linkemer, B. (1993). Verimli toplantı nasıl yapılır?,(Çev.:Doğan Şahiner), İstanbul:Rota Yayın Yapım Ltd.
  • Mısırlı, İ. (2013). Toplantı yönetimi, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Morgan, N.(2006). Toplantı yönetimi,( Çev.:Ahmet Kardam), İstanbul:Optimist Yayıncılık.
  • Padem, H., Göksu A. ve Konaklı Z., (2012). Araştırma yöntemleri - SPSS uygulamalı, International Burch University: Sarajevo.
  • Payne, J. and S.(1998). Bir haftada başarılı toplantı yönetimi, (Çev.:Emel Köymen),İstanbul:”Globus” Dünya Basımevi.
  • Şişman, M. (2004). Oğretim liderliği. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Tavmergen, İ. Pınar ve Aksakal, E. Günlü, (2004). Kongre ve toplantı yönetimi, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Taymaz, H. (2003). Ilköğretim ve ortaöğretim okul müdürleri için okul yönetimi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Toplantı. Türk Dil Kurumu güncel Türkçe sözlük içinde. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Tümkaya, S. (2005). Öğretmenlerin sınıf içi disiplin anlayışları ve tükenmişlikle ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 44, 549‐568.
  • Türkiye’de Öğretmen Eğitimi ve İstihdami: Mevcut Durum ve Öneriler. (2017). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Erişim Adresi: http://www.egitim.hacettepe.edu.tr/belge/OgretmenEgitimi-istihdam_Raporu.pdf
  • Yurdakul, S., Gür, B. S., Çelik, Z. ve Kurt, T. (2016). Öğretmenlik Mesleği ve Mesleğin Statüsü. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi. Erişim adresi: http://www.ebs.org.tr/ebs_files/files/yayinlarimiz/mesleginstatusu_web.pdf

MEETING MANAGERIAL SKILLS AND ATTITUDE OF SCHOOL MANAGERS COMPARISATION 2009-2021

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 140 - 159, 30.06.2021
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1403

Öz

Purpose- is to examine the meeting management skills and attitudes of the school managers in our education system and to examine the perceptions of teachers on this issue by making a comparison between 2009 findings and 2021 findings.
Methodology- The research is a basic quantitative field study. Questionnaire was used as a data collection tool. Survey participants were reached using the convenience sampling method. 5-point Likert scales was used for measuring research variables.
Findings- When the meeting management attitudes and skills of the administrators working in schools affiliated to the Ministry of National Education are evaluated according to the opinions of the teachers, it is observed that these opinions differ significantly in terms of gender, educational status and duration of service in the profession. School managers’ meeting management skills have differentiated significantly over the years in terms of sub-dimensions such as time management, managing hall facilities, meeting agenda, managing participants and meeting minutes.
Conclusion- According to teachers’ perceptions, school managers meeting management skills have a statistically significant difference over the years. Teachers participating in the study in 2021 perceive that school managers' meeting management skills have improved more positively than in 2009. Considering that meeting management skills in the digital environment will gain more importance in the digital transformation processes of education, much more extensive research to be done in this field will benefit literature.

Kaynakça

  • Açıkalın, A.(1995/a), toplumsal kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği, Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Altınok V. (2015). Competence of school administrators at conducting meetings in educational institutions. EIJEAS Electronic International Journal of Education, Arts and Science, 1(2), 1406163,Ohio, USA. http://www.eijeas.com.
  • Altuntas, B. , Demirdag, S. ve Ertem H. Y. (2020). Velilerin algılarına göre okul yöneticilerinin yönetim becerileri ile okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. AJER - Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi 5(2), 254-269. https://dergipark.org.tr/pub/egitim e-ISSN 2619-9351.
  • Avcı, U. ve Seferoglu, S. S. (2011). Bilgi toplumunda öğretmenin tükenmişliği: teknoloji kullanımı ve tükenmişliği önlemeye yönelik alınabilecek önlemler. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 9, 13-26. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/Avci-Seferoglu_MJER-2011-9_Tukenmislik.pdf, Erişim tarihi 20.10.2017.
  • Balcı, A.(1995). Örgütsel gelişme, Ankara: Pegema Yayın Dağıtım
  • CalıSkan, A.(2017). Okul yöneticilerinin algilarina göre ilçe milli eğitim müdürlerinin toplanti yönetimi becerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Calıskan U.(2009). Okul yöneticilerinin toplantı yönetimi ile ilgili tutum ve becerilerinin öğretmenler tarafından algılanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Ün. Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı.
  • Dogan, A. A. (2013). Toplantı ve sunu teknikleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Doyle M, ve Stratus D. (1998). Verimli bir toplantı nasıl yapılır?,(Çev.:Ramazan Saruhan), İstanbul:Nesil Yayınları.
  • Dunsing, Richard J. (1989). toplantı sanatı, (Çev.:Fatoş Dilber), İstanbul:İlgi Yayıncılık.
  • Ersoy, S.(2006). Ilköğretim okullarında yönetici ve öğretmenler arasındaki iletişim sorunları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Ün. Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı.
  • Icoz, O. (1998). Seyahat acenteleri ve tur operatörlüğü yönetimi, Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara:Turhan Kitabevi.
  • Issever, C. vd. (2001). Toplantı yönetimi. Ankara: MEB Erkek Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü Daire Başkanı.
  • Karasar, N.(2007). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara :Nobel Yayın Dağıtım.
  • Linkemer, B. (1993). Verimli toplantı nasıl yapılır?,(Çev.:Doğan Şahiner), İstanbul:Rota Yayın Yapım Ltd.
  • Mısırlı, İ. (2013). Toplantı yönetimi, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Morgan, N.(2006). Toplantı yönetimi,( Çev.:Ahmet Kardam), İstanbul:Optimist Yayıncılık.
  • Padem, H., Göksu A. ve Konaklı Z., (2012). Araştırma yöntemleri - SPSS uygulamalı, International Burch University: Sarajevo.
  • Payne, J. and S.(1998). Bir haftada başarılı toplantı yönetimi, (Çev.:Emel Köymen),İstanbul:”Globus” Dünya Basımevi.
  • Şişman, M. (2004). Oğretim liderliği. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Tavmergen, İ. Pınar ve Aksakal, E. Günlü, (2004). Kongre ve toplantı yönetimi, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Taymaz, H. (2003). Ilköğretim ve ortaöğretim okul müdürleri için okul yönetimi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Toplantı. Türk Dil Kurumu güncel Türkçe sözlük içinde. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Tümkaya, S. (2005). Öğretmenlerin sınıf içi disiplin anlayışları ve tükenmişlikle ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 44, 549‐568.
  • Türkiye’de Öğretmen Eğitimi ve İstihdami: Mevcut Durum ve Öneriler. (2017). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Erişim Adresi: http://www.egitim.hacettepe.edu.tr/belge/OgretmenEgitimi-istihdam_Raporu.pdf
  • Yurdakul, S., Gür, B. S., Çelik, Z. ve Kurt, T. (2016). Öğretmenlik Mesleği ve Mesleğin Statüsü. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi. Erişim adresi: http://www.ebs.org.tr/ebs_files/files/yayinlarimiz/mesleginstatusu_web.pdf
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi
Bölüm Articles
Yazarlar

Umit Calıskan Bu kişi benim 0000-0003-3691-8975

Sevgi Kalkan Bu kişi benim 0000-0002-9131-4448

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Calıskan, U., & Kalkan, S. (2021). OKUL YÖNETİCİLERİNİN TOPLANTI YÖNETİMİ TUTUM VE BECERİLERİ 2009-2021 KARŞILAŞTIRMASI. Research Journal of Business and Management, 8(2), 140-159. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1403
AMA Calıskan U, Kalkan S. OKUL YÖNETİCİLERİNİN TOPLANTI YÖNETİMİ TUTUM VE BECERİLERİ 2009-2021 KARŞILAŞTIRMASI. RJBM. Haziran 2021;8(2):140-159. doi:10.17261/Pressacademia.2021.1403
Chicago Calıskan, Umit, ve Sevgi Kalkan. “OKUL YÖNETİCİLERİNİN TOPLANTI YÖNETİMİ TUTUM VE BECERİLERİ 2009-2021 KARŞILAŞTIRMASI”. Research Journal of Business and Management 8, sy. 2 (Haziran 2021): 140-59. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1403.
EndNote Calıskan U, Kalkan S (01 Haziran 2021) OKUL YÖNETİCİLERİNİN TOPLANTI YÖNETİMİ TUTUM VE BECERİLERİ 2009-2021 KARŞILAŞTIRMASI. Research Journal of Business and Management 8 2 140–159.
IEEE U. Calıskan ve S. Kalkan, “OKUL YÖNETİCİLERİNİN TOPLANTI YÖNETİMİ TUTUM VE BECERİLERİ 2009-2021 KARŞILAŞTIRMASI”, RJBM, c. 8, sy. 2, ss. 140–159, 2021, doi: 10.17261/Pressacademia.2021.1403.
ISNAD Calıskan, Umit - Kalkan, Sevgi. “OKUL YÖNETİCİLERİNİN TOPLANTI YÖNETİMİ TUTUM VE BECERİLERİ 2009-2021 KARŞILAŞTIRMASI”. Research Journal of Business and Management 8/2 (Haziran 2021), 140-159. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2021.1403.
JAMA Calıskan U, Kalkan S. OKUL YÖNETİCİLERİNİN TOPLANTI YÖNETİMİ TUTUM VE BECERİLERİ 2009-2021 KARŞILAŞTIRMASI. RJBM. 2021;8:140–159.
MLA Calıskan, Umit ve Sevgi Kalkan. “OKUL YÖNETİCİLERİNİN TOPLANTI YÖNETİMİ TUTUM VE BECERİLERİ 2009-2021 KARŞILAŞTIRMASI”. Research Journal of Business and Management, c. 8, sy. 2, 2021, ss. 140-59, doi:10.17261/Pressacademia.2021.1403.
Vancouver Calıskan U, Kalkan S. OKUL YÖNETİCİLERİNİN TOPLANTI YÖNETİMİ TUTUM VE BECERİLERİ 2009-2021 KARŞILAŞTIRMASI. RJBM. 2021;8(2):140-59.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.