Otomotiv
sanayindeki gelişmelere paralel olarak sürtünme katsayısı yüksek ve aşınmaya
dayanıklı asbestsiz fren balataları üretilmektedir. Üretilen bu balataların
aşınma, sürtünme ve gürültü seviyelerinin belirlenmesi için çok sayıda cihazlar
geliştirilmiştir. Bu çalışmada, doğal tozlarla üretilen balataların sürtünme
karakteristiği SAE J-661 standardına göre test edilmiştir. Bu amaç için
bilgisayarlı yeni tip fren balata sürtünme test cihazı tasarlanarak
üretilmiştir. Bu fren test cihazı; hidrolik kontrol, mekanik tasarım ve
otomasyon sistemlerinden oluşmaktadır. Geliştirilen sürtünme test cihazı diğer
sistemlerden ayıran en önemli fark, gerçek ortam şartlarında kullanılan balata
numunelerini çok yüksek hassasiyette test edebilen ve gürültü seviyesini
ölçebilen bir sistem olmasıdır. Çalışma sonunda, gerçek balata numunelerinin
sürtünme katsayısını en kısa sürede ve yüksek doğrulukta tespit eden yeni bir
tip balata test cihazının geliştirilmesi sağlanmıştır.
An
improvement in automotive industry; high coefficient of friction and wear
resistance-non asbestos friction pads can be produced. Various types of test
apparatus are constructed for wear, friction and noise level detection. In this
study, natural dust reinforced brake pads were tested and characterized by
SAEJ-661 standards. For this purpose computer aided new type of brake pad friction
tester produced. This test machine consists of hydraulic control, mechanical
design, and automation systems. The main difference of this new type of tester
compared to other is that brake pads can be tested in real dimension and test
conditions with high precision. Also noise levels can be measured by the test
machine. At the end of the study, real brake pad friction responses can be
determined with fast and high precision by newly developed friction pad tester.
The friction coefficient is increased
rapidly at the beginning with the disc speed increased and the started to
decrease and then continued constantly. From this, it is concluded that the
whole brake pad pattern is related to surface contact and two interface
resistances.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Malzeme Üretim Teknolojileri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mart 2017 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.