Dietil eter (DEE) dizel motorlarında
kullanılabilecek yenilenebilir, yüksek setan sayılı, makul seviyede enerji
yoğunluğu, yüksek oksijen içeriği, düşük ateşleme sıcaklığı ve yüksek uçuculuğa
sahip alternatif yakıtlardan biridir. Bu çalışmada tek silindirli, direkt
enjeksiyonlu (DI), su soğutmalı bir dizel motorunda DEE-Dizel karışımlarının
motor performans ve emisyon karakteristiklerine etkisi deneysel olarak
incelenmiştir. DEE-dizel karımları karışımları kütlesel olarak, DEE3 (%3
DEE+%97 Dizel), DEE5 (%5 DEE) ve DEE7 (%7 DEE) hazırlanmıştır. Deneysel
çalışmalar dizel yakıtı ve 3 farklı DEE-Dizel karışımları motorda kullanılarak
tam yük şartlarında 1000, 1300, 1600, 1900 ve 2000 d/d motor hızlarında
gerçekleştirilmiştir. Çalışmalar sonucunda motorda DEE karışımları
kullanıldığında standart motor verilerine göre motor döndürme momenti ve
efektif gücünde azalma, özgül yakıt sarfiyatı ve efektif verimde ise
iyileşmelerin olduğu tespit edilmiştir. Dizel motorları için büyük problem olan
NOx ve İs emisyonlarında ise kayda değer oranda azalmaların meydana geldiği
saptanmıştır.
Diethyl ether (DEE) is one of the alternative fuels that can be used in diesel engines with renewable, high cetane number, energy density at reasonable level, high oxygen content, low ignition temperature and high volatility. In this study, the effects of DEE-Diesel mixtures on engine performance and emissions characteristics in a single-cylinder, direct-injection, water-cooled diesel engine was investigated experimentally. DEE-diesel mixtures were prepared at different mass ratios as DEE3 (3% DEE + 97% Diesel), DEE5 (5% DEE) and DEE7 (7% DEE). Experimental studies were carried out under full load conditions using diesel fuel and DEE-diesel mixtures at 1000, 1300, 1600, 1900 and 2000 rpm engine speeds. As a result of the studies, it has been found that, when DEE blends are used as fuel, in engine torque and effective power decrease, the specific fuel consumption and the effective efficiency improvement compared to standard engine datas. It has been found that NOx and smoke emissions, which are major problems for diesel engines, decrease considerably.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 31 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.