Introduction: The number of physicians is the basic parameters
of health care. For this reason, the education process in medical schools is
planned in relation to the number of students. In this planning process,
national and local physician education policies need to be organized in the
educational facilities of the faculties at various periods.
Objective: The aim of this
study is to evaluate the change of the number of
medical faculties in Turkey with the numbers of students in these faculties and
in Süleyman Demirel University Faculty of Medicine (SDUTF).
Material and Methods: In this cross-sectional study, the literature
has been used for the collection of data. The data of the study were
evaluated with the SPSS Statistics 17.0 program and the Spearman correlation
test was used for the analysis of the data under nonparametric conditions.
Results: In this study, a positive significant correlation
at a very high level was found between the time elapsed on a yearly basis
between 2006-2016, the number of medical faculties that received students by
ÖSYM from 2006 to 2016, number of students taken to medical faculties
throughout Turkey from 2006 to 2016 and the numbers of students taken to SDUTF
from 2006 to 2016.
Conclusion: It can be considered that a rapid increase in the number
of physicians in Turkey is aimed at by increasing the number of medical
faculties and increasing the number of students taken to these medical
faculties. In the direction of the findings obtained in this study, it is
possible to say that the rapid increase progress in the number of students
taken to the medical faculties throughout the country is reflected in to SDUTF. We think that considering the trend of change in the
number of students reflected in the country as well as SDÜTF in planning
related to medical education has a strategic role in terms of educational
plans.
Giriş: Sağlık hizmet
sunumunda hekim sayısı temel parametrelerdendir. Bu nedenle tıp fakültelerinde
eğitim süreci öğrenci sayısı ile ilişkili planlanır. Bu planlama sürecinde
ulusal ve yerel hekim eğitim politikası
doğrultusunda çeşitli dönemlerde fakültelerin eğitim olanaklarında düzenlemelere
ihtiyaç vardır.
Amaç: Bu
çalışmada, Türkiye’deki tıp fakültelerinin sayısındaki, bu fakültelerdeki ve
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi’ndeki (SDÜTF) öğrenci sayılarındaki
değişimin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipteki bu çalışmada, verilerin toplanması için
literatürden faydalanılmıştır. Çalışmanın verileri SPSS Statistics 17.0
programı ile değerlendirilmiş ve verilerin analizi için parametrik olmayan
şartlarda Spearman korelasyon testi kullanılmıştır.
Bulgular: Bu çalışmada, 2006-2016 yılları asında yıl bazında geçen
zaman, bu yıllar arasında ÖSYM’ce öğrenci alınan tıp fakültelerinin sayısı, bu
yıllar arasında Türkiye genelinde tıp fakültelerine alınan öğrenci sayıları ve
bu yıllar arasında SDÜTF’ye alınan öğrenci sayılarının her birinin diğer üçü
ile arasında çok yüksek düzeyde, pozitif anlamlı bir korelasyon olduğu
görülmüştür.
Sonuç: ÖSYM’ce
öğrenci alınan tıp fakültelerinin sayısının artışı ile birlikte tıp
fakültelerine alınan öğrenci sayılarındaki anlamlı artıştan yola çıkılarak,
Türkiye’deki hekim sayısında hızlı bir artışın hedeflendiği düşünülebilir. Bu
çalışmada elde edilen bulgular doğrultusunda, ülke genelinde tıp fakültelerine
alınan öğrenci sayılarındaki hızlı artış sürecinin SDÜTF’ye de yansıdığını
söylemek mümkündür. Tıp
eğitimi ile ilgili planlanlamalarda ülke genelindeki ve SDÜTF’ye de yansıyan
öğrenci sayılarındaki değişim trendinin göz önünde bulundurulmasının eğitim
planlamaları açısından stratejik role sahip olduğu kanaatindeyiz.
Subjects | Clinical Sciences |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2018 |
Submission Date | August 16, 2017 |
Acceptance Date | September 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.