Amaç: Bu çalışma, Isparta il merkezinde görev yapan öğretmenlerin ilkyardım bilgi düzeylerini ölçmek, karşılaştıkları sorunları belirlemek ve ilkyardım ile ilgili yapılacak eğitim çalışmalarına karşı tutumlarını saptamak amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Isparta il merkezinde kesitsel analitik olarak planlanan çalışmada, rasgele örnekleme yöntemi ile seçilen 12 ilköğretim okulu ve 7 lisede toplam 364 öğretmene ulaşıldı. Beş tanımlayıcı soru, 12 ilkyardım bilgi sorusu ve 7 ilkyardımla ilgili tutumlarına yönelik soru olmak üzere toplam 24 sorudan oluşan anket formu cevaplandırıldı. Oniki ilkyardım bilgi sorusunun her doğru cevabı için 1 puan verilerek öğretmenlerin ilkyardım bilgi puanı (İBP) 12 puan üzerinden hesaplandı.
Bulgular: Tüm öğretmenlerin İBP ortalaması 7.07±1.92 idi. Kadınların İBP ortalamaları (7.44±1.87), erkeklerin İBP ortalamalarından (6.93±1.93) anlamlı olarak daha yüksekti. İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin İBP ortalamaları da (7.29±1.97), liselerde görev yapan öğretmenlere göre (6.79±1.84) anlamlı olarak daha yüksek bulundu.
En az yanlış cevaplandırılan soruların konuları sırası ile yanıklı hastaya, asidik veya bazik bir madde yutmuş hastaya ve burun kanamalı hastaya yaklaşımdı.
Okullarda en sık karşılaştıkları ilkyardım gerektiren durumları ise sırasıyla kanama (% 51.6), bayılma (% 33.0), kırık-çıkıklar (% 12.9) olarak ifade edildi. Öğretmenlerin % 86.0'ı ilkyardım bilgi düzeylerini yeterli bulmadıklarını, %81.0'ı ilkyardım konusunda eğitim almak istediğini ifade etti.
Sonuç: Öğretmenlerin İBP'nın orta düzeyde olduğu, büyük çoğunluğunun ilkyardım konusunda kendilerini yetersiz buldukları ve yapılacak olan eğitim çalışmalarına karşı istekli oldukları tespit edildi.
Anahtar Sözcükler: İlkyardım, Öğretmen, Okul
ABSTRACT
The Firstaid Knowledge Levels And Attitude Of The Teachers Who Work in Isparta City Center
Objective: This study has been planned in order to evaluate the level of first aid knowledge and to detect the problems teachers face and to determine their attitude towards the educational studies related to first aid among the teachers who work in the Isparta city center.
Material-Method: 364 teachers in total have been achieved in 12 primary schools and 7 high schools that are randomly selected in the provincial center of Isparta. Survey sheet with 24 questions overall, including 5 descriptive questions, 12 questions of first aid knowledge and 7 questions about their attitude related to first aid has been answered with the survey method of observation. The teachers' point of first aid knowledge (FKP) has been calculated out of 12 points by giving 1 point per every true answer of the 12 first aid questions.
Results: The average FKP among teachers were 7.07±1.92. FKP of women were considerably higher than that of men. Also the avarage FKP of the teachers who work in primary schools (7.29±1.97) were considerably higher than the teachers who work in high schools (6.79±1.84).
The questions of the subjects which were given the least wrong answers were, respectively, approach to burned patients, the patients who drank acidic or basic liquids and the patients who have bleeding nose.
Most common situations which require first aid are told to be, respectively, hemorrhage, fainting, fracture and protuberants. 38.5% of them had had first aid training before. 86% of the teachers mentioned that they didn't find their first aid knowledge level sufficient whereas 81% expressed their will to acquire first aid knowledge.
Conclusion: It has been established that FKP of teachers is mediocre, the majority of them find themselves insufficent about first aid and are willing to take part in future training courses.
Key words: Firstaid, Teacher, School
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2011 |
Submission Date | February 15, 2012 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 18 Issue: 4 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.