Purpose: The aim of this study is to
evaluate the level of knowledge about the maxillofacial trauma approach for senior
dental school students and dentists.
Methods: A 20-question survey was prepared to
evaluate the knowledge levels and approaches of maxillofacial trauma and
conducted to the last year students of Ataturk University Faculty of Dentistry
and dentists working in the province of Erzurum. The study included 91 senior dental
students and 51 dentists.
Results: For 11 answers
of the 13 questions that assessed the level of knowledge, it’s showed that the
correct answer was preferred. Only for
two answers, the false choice was more preferred. For all of the 7 subjective
assessment questions directed to the participants and assessing the clinical
approach, negative results were obtained by both groups.
Conclusion: Despite the
level of knowledge about maxillofacial trauma for both senior students and
dentists were acceptable, it’s showed that participants were not self-confident
enough in this issue. This is concluded that theoretical knowledge on this
issue should be strengthened clinically and a suitable education strategy
should be established.
Amaç: Bu çalışmanın amacı diş hekimliği fakültesi son sınıf
öğrencileri ve mezun diş hekimleri için maksillofasiyal travmalara yaklaşım ile
ilgili bilgi düzeylerini değerlendirmektir.
Yöntem: Atatürk Üniversitesi
Diş Hekimliği Fakültesinde son sınıfta okuyan öğrenciler ve Erzurum ilinde
çalışmakta olan diş hekimlerine, maksillofasiyal travma bilgi düzeylerini ve
yaklaşımlarını değerlendirmek amacıyla hazırlanan 20 soruluk bir anket formu
uygulandı. Çalışmada 91 son sınıf öğrencisi ve 51 mezun diş hekimi yer almıştır.
Bulgular: Bilgi düzeyini değerlendiren 13 sorudan 11 tanesine
verilen cevaplarda, doğru cevabın daha çok tercih edildiği görülmüştür. Sadece
2 soruda yanlış cevap seçeneği daha çok tercih edilmiştir. Katılımcılara
yöneltilen ve klinik yaklaşımı değerlendiren 7 adet subjektif değerlendirme
sorularının tamamı için, her iki grup tarafından da negatif sonuçlar elde
edilmiştir.
Sonuç: Hem son sınıf öğrencisi hem de mezun diş hekimlerinin
maksillofasiyal travmalar konusundaki bilgi düzeylerinin kabul edilebilir
olmasına rağmen katılımcıların bu konuda yeterli özgüvene sahip olmadıkları
görülmüştür. Bu konudaki teorik bilgilerin, klinik olarak güçlendirilmesi
gerektiği ve gereken eğitim stratejisinin oluşturulması gerekliliği sonucuna
varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Submission Date | January 30, 2018 |
Acceptance Date | February 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 25 Issue: 4 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.