Objective
Treatment side effects lead to a negative impact on
the quality of life in breast cancer survivors. Exercise
is reported to improve the physical and psychological
status of these patients. We aimed to investigate the
effect of exercise during radiotherapy on physical and
psychological status in breast cancer patients.
Material and Method
A randomized controlled study was set in outpatient
rehabilitation clinic. Histologically proven stage
I-III breast cancer patients referred for adjuvant
radiotherapy were randomly assigned to a supervised
aerobic and strengthening exercise program or usual
medical care without exercise training. The primary
outcome parameters were Rosenberg Self Esteem
Scale (RSES), Short Form-36 (SF_36) Quality of life,
Coping Strategies Questionnaire (COPE Inventory),
Fatigue Severity Scale (FSS), Beck Depression
Inventory (BDI), Beck Anxiety Inventory (BAI). End
points were assessed 1 week prior to and 1 week
following 6 weeks of exercise training.
Results
In the repeated measured analysis, BAI and FSS
scores decreased, general health (GH) and energy/
fatigue (E) scores of SF-36 increased in the exercise
group (p=0.045, Cohen d=0.757 for BAI, p=0.02,
Cohen d=0.863, p=0.010, Cohen d =1.02 for GH,
p=0.032, Cohen d=0.801 for E), while the use of
problem-based coping score decreased in the control
group (p=0.049, Cohen d=0.641). No significant
differences were found in scores for BDI and RSES
(p>0.05).
Conclusion
In conclusion, supervised comined exercise training
during adjuvant radiotherapy improved anxiety,
fatigue, energy, general health perceptions and
prevented decreasing in using effective coping
strategies.
Breast cancer radiotherapy Fatigue Coping Maximal oxygen uptake Supervised exercise Work rate
Amaç
Meme kanserindenkurtulan hastalarda uzun dönem
tedavi yan etkileri yaşam kalitesi üzerinde olumsuz
etkilere yol açmaktadır. Egzersizin, bu hastaların fiziksel
ve psikolojik durumları üzerindeki olumlu etkisi
bilinmektedir. Bu çalışmada, meme kanseri tanısıyla
radyoterapi alan hastalarda tedavi sırasında egzersizin
fiziksel ve psikolojik duruma etkisini araştırmayı
amaçladık.
Gereç ve Yöntem
Çalışma, randomize kontrollü olarak rehabilitasyon
polikliniğinde yapıldı. Adjuvan radyoterapi için sevk
edilen histolojik olarak kanıtlanmış evre I - III meme
kanseri hastaları, denetimli bir aerobik ve güçlendirme
egzersiz programı veya egzersiz eğitimi olmaksızın
standart tıbbi bakım olmak üzere iki gruba randomize
edildi. Birincil sonuç parametreleri Rosenberg
Benlik Saygısı Ölçeği (RSES), Kısa Form-36 (SF_36)
Yaşam Kalitesi, Başa Çıkma Stratejileri Anketi (COPE
Envanteri), Yorgunluk Şiddeti Ölçeği (FSS), Beck
Depresyon Envanteri (BDI), Beck Anksiyete Envanteri
( BAI) olarak belirlendi. Bu parametreler 6 haftalık egzersiz
antrenmanından 1 hafta önce ve 1 hafta sonra
değerlendirildi.
Bulgular
Tekrarlanan ölçüm analizinde egzersiz grubunda BAI
ve FSS skorları azalmış, genel sağlık (GH) ve enerji/
yorgunluk (E) skorları egzersiz grubunda artmış
(p=0.045, Cohen d=0.757 BAI için, p= 0.02, Cohen
d=0.863, p=0.010, Cohen d =1.02 GH için, p=0.032,
Cohen d=0.801 E için) olarak bulundu. Kontrol grubunda
probleme dayalı başa çıkma puanının ise
azaldığı saptandı (p=0.049, Cohen d=0.641). BDI ve
RSES puanlarında anlamlı fark bulunmadı (p>0.05).
Sonuç
Sonuç olarak, adjuvan radyoterapi sırasında denetimli
egzersiz eğitiminin anksiyete, yorgunluk, enerji, genel
sağlık algılarını iyileştirdiği ve etkili baş etme stratejilerinin
kullanılmasında azalmayı önlediği görüldü.
Başa çıkma Çalışma hızı Denetimli egzersiz Maksimal oksijen uptake Meme radyoterapisi Yorgunluk Breast cancer radiotherapy Fatigue Coping Maximal oxygen uptake Supervised exercise Work rate
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2022 |
Submission Date | July 4, 2022 |
Acceptance Date | August 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 29 Issue: 4 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.