Objective
In this study, it was aimed to determine the culturespecific
caregiving competence, difficulties
experienced, and recommendations for solution
regarding the students taking a pediatric nursing
course.
Material and Method
169 students were included in the study. The data
of the research were collected online using the
"Introductory Information Form" and the "Nurse
Cultural Competence Scale". SPSS 20.0 software
was used in the analysis of the data, and comparisons
according to demographic characteristics were made
with a t-test and ANOVA. Ethics committee approval
to conduct the study and the participants' consent
were obtained.
Results
The mean age of the students participating in the
study was 22.72±1.77 years, and the majority of
them (74%) were female. The mean score obtained
by the students on the Nurse Cultural Competence
Scale was calculated as 72.20±11.41. The cultural
competence levels of the students who did not have
the experience of caring for a patient from a different
culture (75.03±10.91) were found to be significantly
higher than the students who had such experience
(70.73±11.44) (p=0.019). The cultural competence
levels of the students who thought that the courses
taken during their nursing education were sufficient
to provide care to patients from different cultures
(74.76±9.34) were found to be significantly higher than
the students who did not think (69,15±12,88) that the
nursing education was sufficient (p=0.002).
Conclusion
It is considered that supporting students in foreign
language education during nursing education, including
practices specific to different cultures in the course
content, and providing students with the opportunity
to work with patients from different countries through
exchange programs as much as possible will increase
their levels of cultural competence.
Yoktur.
Amaç
Bu araştırmada; pediatri hemşireliği dersi alan öğrencilerin
kültüre özgü bakım verme yeterliliği, yaşadığı
güçlükler ve çözüm önerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem
Araştırmaya 169 öğrenci dahil edilmiştir. Araştırmanın
verileri “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Hemşire Kültürel
Yeterlik Ölçeği” kullanılarak online olarak toplanmıştır.
Verilerin analizinde SPSS 20.0 programı kullanılmış
olup demografik özelliklere göre karşılaştırmalar
t-testi ve ANOVA ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
yürütülebilmesi için etik kurul onayı ve katılımcılardan
bilgilendirilmiş onam alınmıştır.
Bulgular
Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamaları
22,72±1,77 yıl ve çoğunluğu (%74) kadındır. Öğrencilerin
Hemşire Kültürel Yeterlik Ölçeği’ne verdikleri puan
ortalaması 72,20±11,41 olarak hesaplandı. Farklı bir
kültürden gelen hastaya bakım verme deneyimi olmayan
öğrencilerin kültürel yeterlik düzeyleri (75,03±10,91)
deneyimi olan öğrencilere göre (70,73±11,44) anlamlı
düzeyde yüksek bulunmuştur (p=0,019). Hemşirelik eğitimi
boyunca alınan derslerin farklı kültürdeki hastalara
bakım vermede yeterli olduğunu düşünen öğrencilerin
kültürel yeterlik düzeyi (74,76±9,34) yeterli olduğunu düşünmeyenlere
göre (69,15±12,88) anlamlı düzeyde yüksek
bulunmuştur (p=0,002).
Sonuç
Hemşirelik eğitimi boyunca öğrencilerin yabancı dil
eğitimi konusunda desteklenmesi, farklı kültürlere
özgü uygulamaların ders içeriklerinde yer alması ve
mümkün olduğunca öğrencilere değişim programları
ile farklı ülkelerdeki hastalarla çalışma imkanı sağlanmasının
kültürel yeterlik düzeyini artıracağı düşünülmektedir.
Yoktur.
Yoktur.
Araştırmaya katılan tüm öğrencilerimize teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Implementation Science and Evaluation |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | Yoktur. |
Publication Date | September 23, 2023 |
Submission Date | July 7, 2023 |
Acceptance Date | August 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 30 Issue: 3 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.