Research Article
BibTex RIS Cite

EVALUATION OF THE EFFECTIVENESS OF THE CLINICAL OBSERVATION COURSE BOARD COURSE: Survey Study

Year 2025, Volume: 12 Issue: 4, 30 - 34, 19.09.2025
https://doi.org/10.15311/selcukdentj.1676381

Abstract

Aim: The aim of this study is to evaluate the contribution of the Clinical Observation Course Board course on the skills and attitudes of 4th-year undergraduate dentistry students taking clinical practice courses for the first time.
Methods: In the 2023-2024 academic year, a two-question survey was applied to students taking the Clinical Observation Course Board course via Google Forms at the end of the semester. In the 2024-2025 academic year, a new seven-question survey was applied to the same group of students via Google Forms while clinical practice courses were in progress in order to evaluate the contribution of the training they received within the scope of the Clinical Observation Course Board in the previous academic year to their clinical practice courses. The surveys consisted of questions questioning the satisfaction levels of the students. The similarity between the questions prepared as equivalents was checked by applying the Chi-square test. For the questions based on branches, descriptive statistics (frequency, % frequency) were obtained.
Results: When the similarity between the questions prepared as equivalent was tested with the Chi-square test, it was observed that the answers given in both surveys were similar regarding “Increasing the hours of the Clinical Observation Course Board course” (p=0.562), and the dissatisfaction of the students who were dissatisfied in the first survey regarding “the functioning of the Clinical Observation Course Board course” was statistically significantly eliminated in the second survey (p=0.006).
Conclusion: In general, it was understood that the students were satisfied with the functioning of the clinical observation course board and the increase in course hours.

Ethical Statement

Ethics committee approval for the study was obtained from Bolu Abant Izzet Baysal University Non-Interventional Clinical Research Ethics Committee. (2025/198)

References

  • 1. Çubukçu İ, Güleç B, Yapar Mİ? Diş hekimliği fakültesinde klinik öncesi verilen eğitimin değerlendirilmesi: Anket çalışması. Türkiye Klinikleri J Dent Sci. 2023;29(3):491-498.
  • 2. Akaltan F. Diş hekimliği eğitiminde güncelleme: Eğitim ve öğrenim yöntemleri. Selcuk Dent J. 2019;6(5):1-20.
  • 3. Kazancı F, Kazancı E, Memduhoğlu H, Sevimli Ş. Tıp ve diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin öğrenme stillerinin karşılaştırılması. J Dent Fac Ataturk Univ. 2014;24(1):67-73.
  • 4. Akaltan F. Diş hekimliğinde preklinik ve klinik eğitim çeşitliliği. Selcuk Dent J. 2019;6(5):37-51.
  • 5. Horst JA, Clark MD, Lee AH. Observation, assisting, apprenticeship: cycles of visual and kinesthetic learning in dental education. JDE. 2009;73(8):919-933.
  • 6. Eken Ş, Öğünç A. Preklinik eğitim sürecinin diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin psikomotor becerileri üzerine etkisi. IJ. 2024;3(03):30-12.
  • 7. Divaris K, Barlow PJ, Chendea SA, et al. The academic environment: the students' perspective. EJDE. 2008;12:120-130.
  • 8. Choi Y, Lee M, Kim J, Park W. Clinical observation using virtual reality for dental education on surgical tooth extraction: A comparative study. BMC med educ. 2024;24(1):643.
  • 9. Basudan S, Binanzan N, Alhassan A. Depression, anxiety and stress in dental students. IJME. 2017;8:179. 10. Schmitter M, Liedl M, Beck J, Rammelsberg P. Chronic stress in medical and dental education. MED TEACH. 2008;30(1):97-99.

KLİNİK GÖZLEM DERS KURULU DERSİNİN ETKİNLİĞİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: Anket Çalışması

Year 2025, Volume: 12 Issue: 4, 30 - 34, 19.09.2025
https://doi.org/10.15311/selcukdentj.1676381

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı, Klinik Gözlem Ders Kurulu dersinin, ilk defa klinik uygulama derslerini alan diş hekimliği 4. sınıf lisans öğrencilerinin beceri ve tutumları üzerine katkısını değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler: 2023-2024 eğitim-öğretim döneminde Klinik Gözlem Ders Kurulu dersini alan öğrencilere dönem sonunda Google Forms üzerinden iki soruluk bir anket uygulanmıştır. Aynı öğrenci grubuna 2024 - 2025 eğitim-öğretim döneminde, bir önceki eğitim öğretim döneminde Klinik Gözlem Ders Kurulu kapsamında aldıkları eğitimin klinik uygulama derslerine olan katkısını değerlendirmek için klinik uygulama dersleri devam ederken Google Forms üzerinden yedi soruluk yeni bir anket uygulanmıştır. Anketler öğrencilerin memnuniyet düzeylerini sorgulayan sorulardan oluşmuştur. Muadil olarak hazırlanan sorular arasında benzerlik olup olmadığı Ki-kare testi uygulanarak kontrol edilmiştir. Branşlar bazındaki sorular için ise tanıtıcı istatistikler (frekans, % frekans) elde edilmiştir.
Bulgular: Muadil olarak hazırlanan sorular arasındaki benzerlik Ki-kare testi ile test edildiğinde: “Klinik Gözlem Ders Kurulu dersinin saatlerinin artırılmasında’’ her iki ankette verilen cevapların benzer olduğu (p = 0.562), “Klinik Gözlem Ders Kurulu dersinin işleyişi’’ ile ilgili olarak ilk ankette memnuniyetsiz olan öğrencilerin ikinci ankette memnuniyetsizliklerinin istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde ortadan kalktığı gözlenmiştir (p = 0.006).
Sonuç: Genel olarak Klinik Gözlem Ders Kurulu dersinin işleyişi ve ders saatlerinin artırılması konusunda öğrencilerin memnun oldukları anlaşılmıştır.

Ethical Statement

Çalışmanın etik kurul onayı Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan alınmıştır. (2025/198)

References

  • 1. Çubukçu İ, Güleç B, Yapar Mİ? Diş hekimliği fakültesinde klinik öncesi verilen eğitimin değerlendirilmesi: Anket çalışması. Türkiye Klinikleri J Dent Sci. 2023;29(3):491-498.
  • 2. Akaltan F. Diş hekimliği eğitiminde güncelleme: Eğitim ve öğrenim yöntemleri. Selcuk Dent J. 2019;6(5):1-20.
  • 3. Kazancı F, Kazancı E, Memduhoğlu H, Sevimli Ş. Tıp ve diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin öğrenme stillerinin karşılaştırılması. J Dent Fac Ataturk Univ. 2014;24(1):67-73.
  • 4. Akaltan F. Diş hekimliğinde preklinik ve klinik eğitim çeşitliliği. Selcuk Dent J. 2019;6(5):37-51.
  • 5. Horst JA, Clark MD, Lee AH. Observation, assisting, apprenticeship: cycles of visual and kinesthetic learning in dental education. JDE. 2009;73(8):919-933.
  • 6. Eken Ş, Öğünç A. Preklinik eğitim sürecinin diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin psikomotor becerileri üzerine etkisi. IJ. 2024;3(03):30-12.
  • 7. Divaris K, Barlow PJ, Chendea SA, et al. The academic environment: the students' perspective. EJDE. 2008;12:120-130.
  • 8. Choi Y, Lee M, Kim J, Park W. Clinical observation using virtual reality for dental education on surgical tooth extraction: A comparative study. BMC med educ. 2024;24(1):643.
  • 9. Basudan S, Binanzan N, Alhassan A. Depression, anxiety and stress in dental students. IJME. 2017;8:179. 10. Schmitter M, Liedl M, Beck J, Rammelsberg P. Chronic stress in medical and dental education. MED TEACH. 2008;30(1):97-99.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Dentistry (Other)
Journal Section Research
Authors

Kuddusi Çekiç 0009-0003-4675-369X

Nazmiye Dönmez 0000-0002-5101-6155

Publication Date September 19, 2025
Submission Date April 15, 2025
Acceptance Date July 7, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 4

Cite

Vancouver Çekiç K, Dönmez N. KLİNİK GÖZLEM DERS KURULU DERSİNİN ETKİNLİĞİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: Anket Çalışması. Selcuk Dent J. 2025;12(4):30-4.