Personal development is expressed as starting a process of change in order to be sufficient in insufficient areas for an individual. Personal development training plays an important role in this process of change. These trainings has purposes such as adapting to the changing world, developing positive attitudes, gaining the skills for people for thinking, behavior and managing the conflicts. In this context, personal development trainings that are taken during the period of being student is seen an
important factor for developing these skills.
The aim of this study is to determine perceptions of university students about the
personal development trainings. The study was carried out by conducting
questionnaire on 572 Sakarya University students studying at Business, Technology
and Education faculties. Data were analyzed by using frequency analysis,
independent sample T-Test and one-way ANOVA.
As a general result of the research, it was found that there is a positive relationship
between the students' personal development perception and personal development
trainings, personal development trainings have significant differences according to
gender and faculty. At the same time it was concluded that students believe the
benefits of personal developments trainings and they think that these trainings will be
effective in the job applications.
Personal Development Personal Development Training University Student
Kişisel gelişim bir birey için yeterli olunmayan alanlarda, yeterli olabilmek adına
değişim süreci başlatılması olarak ifade edilmektedir. Bu değişim sürecinde kişisel
gelişim eğitimleri önemli bir rol oynamaktadır. Bu eğitimlerin değişen dünyaya ayak
uydurmak, olumlu davranış geliştirmek, kişilere düşünce, davranış ve iç çatışmaları
yönetme becerisi kazanmak gibi amaçları bulunmaktadır. Bu bağlamda öğrencilik
döneminde alınan kişisel gelişim eğitimleri, bu becerilerin geliştirilmesinde önemli
bir faktör olarak görülmektedir.
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin kişisel gelişim eğitimleri konusundaki
algılarını tespit etmektir. Çalışma, Sakarya Üniversitesi İşletme, Teknoloji ve Eğitim
Fakültelerinde eğitim gören 572 öğrenci üzerinde anket uygulanarak
gerçekleştirilmiştir. Veriler frekans analizi, Bağımsız Örneklem T-Testi ve Tek
Yönlü ANOVA Testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırmanın genel sonucu olarak, öğrencilerin kişisel gelişim algısı ile kişisel
gelişim eğitimleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu, kişisel gelişim eğitimlerinin
cinsiyet ve fakültelere göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bununla
birlikte bu araştırmada öğrencilerin kişisel gelişim eğitimlerinin faydasına inandıkları
ve bu eğitimlerin iş başvurularında etkili olacağını düşündükleri sonucuna
ulaşılmıştır.
Kişisel gelişim kişisel gelişim eğitimleri üniversite öğrencileri
Diğer ID | JA76AM74NG |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 1 |