Citizens’ satisfaction with public sector has been a focus of interest especially in new public management literature for almost four decades. For this reason, investigating perceptions and evaluations of citizens for public service quality has become more vital for both scholars and practitioners. Field studies in different contexts can provide evidence for new public management scholars to expand theory and for governments to improve current policies and operations in the bureaucracy. Based on these arguments, this study aims to reveal how politicization in public organizations is harmful for ethics in public administration and public service quality and the importance of ethical public administration to increase the quality of public services. Results from a field survey study in Diyarbakır has provided support for the proposed arguments of the study. Citizens’ perceptions about the increased politicization in public organizations have shown negative relationships with ethical public administration and public service quality. Also, support is found for the positive relationship with ethical public administration and public service quality. Theoretical contributions and practical implications of these findings are also discussed with the limitations of field study in the last section.
Vatandaşların kamu yönetiminden duyduğu memnuniyet ile ilgili çalışmalar yeni kamu işletmeciliği yazınında neredeyse kırk yıldır incelenen bir konu olmuştur. Vatandaşların kamu hizmet kalitesine dair algı ve değerlendirmelerini araştırmak hem akademisyenler hem de uygulayıcılar için önemli bir durum haline gelmiştir. Konuyla ilgili farklı bağlamlarda gerçekleştirilecek saha çalışmaları yeni kamu işletmeciliği konusunda araştırma yapan akademisyenlere mevcut kuramı genişletme imkanı verirken hükümetlerin de hali hazırdaki politikalarını ve bürokrasideki uygulamalarını geliştirme imkanı sağlayacaktır. Bu önermelerle bağlantılı olarak mevcut çalışma, kamu kurumlarının siyasallaşmasının kamu yönetimi etiği ve kamu hizmet kalitesine nasıl zarar verdiğini ve kamu hizmet kalitesinin artmasında kamu yönetimi etiğinin önemini açıklamayı amaçlamaktadır. Diyarbakır’da anket yöntemiyle gerçekleştirilen bir saha araştırmasından elde edilen bulgular bu önermeleri desteklemiştir. Vatandaşların kamu kurumlarının siyasallaşmasının artmasına yönelik algısı ile kamu yönetimi etiği ve kamu hizmet kalitesi algısı arasında olumsuz ilişkiler tespit edilmiştir. Ayrıca kamu yönetimi etiği ile kamu hizmet kalitesi arasında olumlu yönde bir ilişki olduğu görülmüştür. Çalışmanın teorik katkıları ve uygulamaya yansımaları ile ilgili bulgular saha araştırmasının kısıtları ile birlikte son bölümde tartışılmıştır.
Kamu Yönetimi Etiği Siyasallaşma Hizmet Kalitesi Diyarbakır Public Administration Ethics Politicization Service Quality Diyarbakır
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 8, 2022 |
Submission Date | February 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 31 Issue: 2 |