Amaç: Farmakovijilans, advers ilaç reaksiyonları (AİR) başta olmak üzere ilaçla ilgili sorunların tespit edilmesi, yorumlanması ve önlenmesi ile ilgili bilimsel çalışmalardır. AİR bir ilaca karşı gelişen zararlı ve beklenmeyen cevap olarak tanımlanmaktadır. AİR’nın saptanması ve takibi, mortalite ve morbidite oranlarını artırması, iş gücü kaybı gibi sonuçlar nedeniyle önemlidir. Bu çalışmada tıp fakültesi 4. 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin; farmakovijilans ve AİR konusundaki farkındalığını, bilgi ve görüşlerini belirleyerek farmakovijilans uygulamalarına ilişkin görevlerine yeterince hazırlıklı olup olmadıklarının incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem ve Gereçler : Bu çalışma gözlemsel, kesitsel ve tanımlayıcı tipte 2022-2023 tarihleri arasında Sağlık Bilimleri Üniversitesi Gülhane Tıp Fakültesinde yapılmıştır. Öğrencilere, çalışma hakkında bilgi verilerek, Microsoft Forms uygulaması üzerinden anketi doldurmaları sağlanmıştır. Kullanılan anket ile tıp fakültesi öğrencilerinin demografik özellikleri, farmakovijilans ve AİR’na yönelik bilgi, tutum ve uygulamaları değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrenci sayısı 338’dir. Öğrencilerin %70’i farmakovijilansın tanımına doğru cevap vermiştir. %38’i Türkiye’de bir Farmakovijilans Merkezi’nin (TÜ- FAM) olduğunu ve %58’i Türkiye’de AİR izlenmesinden sorumlu kurumunun TÜFAM olduğunu ifade etmektedir. Öğrencilerinin %87,2’si AİR bildiriminin gerekli olduğunu düşünürken %26’sı hastanede farmakovijilans irtibat noktasının olduğunu bilmektedir. Öğrencilerin %81,6’sı AİR bildiriminin profesyonel bir yükümlülük olduğunun farkındadır. Öğrencilerin %53,5’i farmakovijilansın tıp fakültesi eğitiminde ayrıntılı olarak ele alınması gerektiğini belirtirken yalnızca %14’ü farmakovijilansın eğitimi müfredatında yeterli şekilde yer aldığını ifade etmektedir.
Sonuç: Çalışmamızda tıp fakültesi öğrencilerinin farmakovijilansa yönelik bilgi, tutum ve uygulamalarında eksiklikler olduğu gösterilmiştir. Bu eksikliklerin giderilmesi için tıp fakültesi eğitim müfredatında farmakovijilans ve AİR bildirimi ile ilgili düzenlemelerin yapılması ve ilgili hastanelerin farmakovijilans irtibat noktaları ve TÜFAM’ın bu konuda aktif rol oynamaları önemlidir.
Tıp öğrencisi Farmakovijilans İstenmeyen ilaç reaksiyon Tıp eğitimi
Yok
-
-
Purpose: Pharmacovigilance is characterized as scientific studies related to the detection, interpretation, and prevention of drug-related problems, especially adverse drug reactions (ADRs). ADR is defined as a harmful and unintended response to a drug. Detection and monitoring of ADR is important due to consequences such as increased mortality and morbidity rates and loss of workforce. In this study, we aimed to determine whether the 4th, 5th, and 6th year medical faculty students are sufficiently prepared for their duties regarding pharmacovigilance practices by determining their awareness, knowledge, and opinions about pharmacovigilance and ADR.
Method: This observational, cross-sectional, and descriptive study was conducted between 2022-2023 at Gülhane Faculty of Medicine, University of Health Sciences. Students were informed about the study and were asked to fill out the survey via Microsoft Forms application. The demographic characteristics of medical faculty students, their knowledge, attitudes, and practices toward pharmacovigilance and ADR were evaluated.
Results: 338 students participated in the study. While 70% of the students answered correctly to the definition of pharmacovigilance, 38% stated that there is a Pharmacovigilance Center (Turkish Pharmacovigilance Center-TÜFAM) in Turkey and 58% stated that the institution responsible for monitoring ADRs in Turkey is TÜFAM. While 87.2% of the students think that ADR notification is necessary, 26% know that there is a pharmacovigilance contact point in the hospital. 81.6% of the students are aware that reporting ADR is a professional obligation. While 53.5% of the students stated that pharmacovigilance should be discussed in detail in medical school education, only 14% stated that pharmacovigilance was adequately included in the curriculum.
Conclusion: Our study showed that medical faculty students have deficiencies in their knowledge, attitudes, and practices toward pharmacovigilance. To resolve these deficiencies, it is important that regulations regarding pharmacovigilance and ADR notification be made in the medical faculty education curriculum and that the pharmacovigilance contact points of the relevant hospitals and TÜFAM must play an active role in this regard.
Medical student Pharmacovigilance Adverse drug reaction Medical education
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır