Objective: Emotional literacy is the ability
of individuals to recognize, understand and respond to the
feelings of their own and others’ in a healthy way. It is important that midwives
are professionals who recognize and manage their feelings, cope effectively
with their problems, and have meaningful relationships with their environment
so that they can be able to recognize and be sensitive to the emotional needs
of the individual they provide care. This research was conducted to determine
the relationship between emotional literacy levels and communication skills of
midwifery students.
Materials and Methods: The sample of this descriptive study
consisted of 646 students who accepted to participate in the study and who were
studying in the midwifery department of three universities in Sivas (40.7%),
Malatya (29.3%) and Tokat (30.9%). The data were collected using the Personal
Information Form, the Emotional Literacy Scale (ELS) and the Communication
Skills Scale (CSS). Percentage
distribution, mean, standard deviation, one-way variance analysis and Pearson
correlation analysis were used in the analysis of the data.
Results: The average age of the students was 20.4±1.65. At the end of the
research, it was found that the average ELS score of the students was
122.8±25.98 (moderate) and total CSS score was 102.7±13.09 (high level). There
was a significant positive correlation (r=0.532; p=0.000) between the total
scores of the ELS and the CSS.
Conclusion: Emotional literacy levels of students are moderate, their communication
skills are high, and their communication skills increase as emotional literacy
levels increase. The creation of programs to improve the emotional literacy of
midwife candidates is important to educate midwives who can recognize and
manage their own and others' feelings, who can emphatize and have strong
communicational skills in the future.
Midwifery students; emotional literacy; communication skills
Amaç: Duygusal okuryazarlık; bireyin kendisinin ve
başkalarının duygularını sağlıklı bir şekilde tanıma, anlama ve bu duygulara
karşılık verme yeteneğidir. Ebelerin bakım verdikleri bireyin duygusal
gereksinimlerine duyarlı olması, fark edebilmesi ve uygun yaklaşımlarda
bulunulabilmesi için duygularını
tanıyan, yöneten, ilişkilerini kontrol edebilen, sorunlarıyla etkin baş
edebilen, çevresi ile anlamlı ilişkiler kurabilen meslek profesyonelleri
olmaları önemlidir.
Araştırma ebelik öğrencilerinin duygusal okuryazarlık düzeyleri ve iletişim
becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki araştırmanın
örneklemini Sivas (%40.7), Malatya (%29.3) ve Tokat’ta (%30.9) bulunan üç
üniversitenin ebelik bölümünde öğrenim görmekte olan, çalışmaya katılmayı kabul
eden 646 öğrenci oluşturmuştur. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Duygusal Okuryazarlık Ölçeği (DOYÖ), İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği
(İBDÖ) ile toplanmıştır. Verilerin analizinde yüzdelik
dağılım, ortalama, standart sapma ve,tek yünlü vayans analizi, Pearson
korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20,4±1,65’tir.
Araştırma sonucunda öğrencilerin toplam DOYÖ puan ortalamasının 122,8±25,98
(orta düzeyde), toplam İBDÖ puan ortalamasının
102,7±13,09 (yüksek düzeyde) olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin toplam
DOYÖ ve İBDÖ puanları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu (r=0.532;
p=0.000) saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin duygusal okuryazarlık düzeyleri
orta, iletişim becerileri yüksek düzeydedir ve duygusal okuryazarlık düzeyleri
arttıkça iletişim becerileri de artmaktadır. Henüz öğrencilik yaşantısı içinde olan ebe
adaylarının duygusal okuryazarlıklarını geliştirecek programların oluşturulması
gelecekte kendisinin
ve başkalarının duygularını tanıyıp yönetebilen, empati yapabilen, güçlü
iletişim becerileri olan ebelerin yetişmesi açısından önem taşımaktadır.
Ebelik öğrencileri; duygusal okuryazarlık; iletişim becerileri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2018 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır