Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Emotional Literacy Levels and Communication Skills of Midwifery Students

Yıl 2018, , 108 - 116, 26.03.2018
https://doi.org/10.31832/smj.382539

Öz

Objective: Emotional literacy is the ability
of individuals to recognize, understand and respond to the
feelings of their own and others’ in a healthy way
. It is important that midwives
are professionals who recognize and manage their feelings, cope effectively
with their problems, and have meaningful relationships with their environment
so that they can be able to recognize and be sensitive to the emotional needs
of the individual they provide care. This research was conducted to determine
the relationship between emotional literacy levels and communication skills of
midwifery students.

Materials and Methods: The sample of this descriptive study
consisted of 646 students who accepted to participate in the study and who were
studying in the midwifery department of three universities in Sivas (40.7%),
Malatya (29.3%) and Tokat (30.9%).
The data were collected using the Personal
Information Form, the Emotional Literacy Scale (ELS) and the Communication
Skills Scale (CSS).
Percentage
distribution, mean, standard deviation, one-way variance analysis and Pearson
correlation analysis were used in the analysis of the data.

Results: The average age of the students was 20.4±1.65. At the end of the
research, it was found that the average ELS score of the students was
122.8±25.98 (moderate) and total CSS score was 102.7±13.09 (high level). There
was a significant positive correlation (r=0.532; p=0.000) between the total
scores of the ELS and the CSS.









Conclusion: Emotional literacy levels of students are moderate, their communication
skills are high, and their communication skills increase as emotional literacy
levels increase. The creation of programs to improve the emotional literacy of
midwife candidates is important to educate midwives who can recognize and
manage their own and others' feelings, who can emphatize and have strong
communicational skills in the future.

Kaynakça

  • 1. Steiner C. (2003) Emotional literacy; Intelligence with a heart, http://emotional-literacy-training.com/wp-content/uploads/2015/09/Steiner-Emotional-Literacy.pdf, Erişim Tarihi: 01.11.2017.
  • 2. Palancı M, Kandemir M, Dündar H, Özpolat RA. Duygusal Okuryazarlık Ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Human Sciences. 11(1): 481-494. doi: 10.14687/ijhs.v11i1.2806.
  • 3. Kandemir M., Dundar H., Duygusal okuryazarlık ve duygusal okuryazar öğrenme ortamları, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (2008): 83-90.
  • 4. Bocchino R., Emotional literacy: To be a different kind of smart, Corwin Press, Inc, California;1999.
  • 5. Ersanlı K, Balcı S. İletişim Becerileri Envanterinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 1998;2(10):7-13.
  • 6. Çetinkaya Ö, Alparslan MA. Duygusal zekanın iletişim becerileri üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2011;16(1):363-377.
  • 7. Türken H, Es B, İldan Çalım S., Öğrenci ebelerin duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. CBU-SBED. 2016; 3(4): 447-452.
  • 8. Sakar T., Özorhan E.Y., Duygusal zekânın gelişimi ve sağlık alanında duygusal zekâya bakış. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi/ International Refereed Journal of Nursing Research. 2014; 01 (01):78-92.
  • 9. Akerjordet K, Severinsson E. Emotional intelligence in mental health nurses talking about practice. International Journal of Mental Health Nursing. 2004; 13: 164-170.
  • 10. Korkut, F. (1996). İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği’nin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2 (7): 18-23.
  • 11. Korkut, F. (2005). Yetişkinlere yönelik iletişim becerileri eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28: 143-149.
  • 12. Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik Öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. C. Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2002; 6:36-41.
  • 13. Bekmezci H, Ejder Apay S, Özkan H. Duygusal Zekâ ve Ebelik. HSP. 2014; 1(2):95-101.
  • 14. Kuzu A, Eker F. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2010; 3: 14-29.
  • 15. Bingöl G, Demir A. Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri, Göztepe Tıp Dergisi. 2011; 26(4):152-159, doi:10.5222/J.GOZTEPETRH.2011.152.
  • 16. Aydın Avcı İ, Altay B, Gök Uğur H, Yılmaz A, Güzeltemel N. Sağlık hizmetlerinde çalışan ebelerin iletişim becerileri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012; 15 (3): 161-166.
  • 17. Ertekin Pınar Ş, Duran Aksoy Ö, Cesur B, Dağlar G. (2017). Ebelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve iletişim becerileri: Yıllara göre izlem çalışması. Journal of Human Sciences. 14(2): 1117-1128. doi:10.14687/jhs.v14i2.4250.
  • 18. Erci B, Çokbekler N, Işık K. Aile sağlığı merkezlerinde çalışmakta olan ebe ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi, Bozok Tıp Derg. 2017; 7(1): 49-53.
  • 19. Namdar H, Sahebihagh M, Ebrahimi H, Rahmani A. Assessing emotional intelligence and its relationship with demographic factors of nursing students. IJNMR. 2008; 13(4): 145-149.
  • 20. Rahkar Farshi M, Vahidi M, Jabraeili M. Relationship between emotional ıntelligence and clinical competencies of nursing students in Tabriz Nursing and Midwifery School. Res Dev Med Educ. 2015; 4(1): 91-95.
  • 21. Yılmaz Kuşaklı B, Bahçecik N. Yönetici hemşirelerin duygusal zekâ yetenekleri ve liderlik davranışları, İ.Ü.F.N. Hem. Derg. 2012; (20)2: 112-119.
  • 22. Ünsar S, Yıldız Fındık Ü, Kurt Sadırlı S, Erol Ö, Ünsar S. Edirne Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri. Üniversite ve Toplum; 2009;9 (1).
  • 23. Avşar G, Kaşıkcı M, Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zeka düzeyi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2010; 13 (1):1-6.
  • 24. Taşlıyan M, Hırlak B, Harbalıoğlı M. Duygusal zeka, iletişim becerileri ve akademik başarı arasındaki ilişki: üniversite öğrencilerine bir uygulama. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi. 2015; 3: 45-58.
  • 25. Fırat Kılıç H, Çaglıyan S, Sucu Dag G. Hemsirelik ögrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2017;14 (4): 275-282.
  • 26. Karakaş SA, Küçükoğlu, S. Bir Eğitim Araştırma Hastanesinde çalışan hemşirelerin duygusal zeka düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(3): 8-13.
  • 27. Sevindik F, Uncu F, Güneş Dağ D, Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. F.Ü.Sağ.Bil.Tıp Derg. 2012; 26 (1): 21- 26.
  • 28. Tuncer M, Demiralp M. Psikiyatri kliniklerinde çalışan hemşirelerde duygusal zekâ ve iletişim becerileri ilişkisi: çok merkezli bir çalışma. TAF Preventive Medicine Bulletin; 2016;15(5): 389-395.

Ebelik Öğrencilerinin Duygusal Okuryazarlık Düzeyleri ve İletişim Becerileri Arasındaki İlişki

Yıl 2018, , 108 - 116, 26.03.2018
https://doi.org/10.31832/smj.382539

Öz

Amaç: Duygusal okuryazarlık; bireyin kendisinin ve
başkalarının duygularını sağlıklı bir şekilde tanıma, anlama ve bu duygulara
karşılık verme yeteneğidir.
Ebelerin bakım verdikleri bireyin duygusal
gereksinimlerine duyarlı olması, fark edebilmesi ve uygun yaklaşımlarda
bulunulabilmesi için
duy­gularını
tanıyan, yöneten, ilişkilerini kontrol edebilen, sorunlarıyla etkin baş
edebilen, çevresi ile anlamlı ilişkiler kurabilen meslek profesyonelleri
olmaları
önemlidir.
Araştırma ebelik öğrencilerinin duygusal okuryazarlık düzeyleri ve iletişim
becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.

Gereç ve
Yöntem:
Tanımlayıcı nitelikteki araştırmanın
örneklemini Sivas (%40.7), Malatya (%29.3) ve Tokat’ta (%30.9) bulunan üç
üniversitenin ebelik bölümünde öğrenim görmekte olan, çalışmaya katılmayı kabul
eden 646 öğrenci oluşturmuştur. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Duygusal Okuryazarlık Ölçeği (DOYÖ), İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği
(İBDÖ) ile toplanmıştır. Verilerin analizinde yüzdelik
dağılım, ortalama, standart sapma ve,tek yünlü vayans analizi, Pearson
korelasyon analizi kullanılmıştır.

Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20,4±1,65’tir.
Araştırma sonucunda öğrencilerin toplam DOYÖ puan ortalamasının 122,8±25,98
(orta düzeyde), toplam İBDÖ
puan ortalamasının
102,7
±13,09 (yüksek düzeyde) olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin toplam
DOYÖ ve İBDÖ puanları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu (r=0.532;
p=0.000) saptanmıştır.











Sonuç: Öğrencilerin duygusal okuryazarlık düzeyleri
orta, iletişim becerileri yüksek düzeydedir ve duygusal okuryazarlık düzeyleri
arttıkça iletişim becerileri de artmaktadır.
Henüz öğrencilik yaşantısı içinde olan ebe
adaylarının duygusal okuryazarlıklarını geliştirecek programların oluşturulması
gelecekte
kendisinin
ve başkalarının duygularını tanıyıp yönetebilen, empati yapabilen, güçlü
iletişim becerileri olan
ebelerin yetişmesi açısından önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • 1. Steiner C. (2003) Emotional literacy; Intelligence with a heart, http://emotional-literacy-training.com/wp-content/uploads/2015/09/Steiner-Emotional-Literacy.pdf, Erişim Tarihi: 01.11.2017.
  • 2. Palancı M, Kandemir M, Dündar H, Özpolat RA. Duygusal Okuryazarlık Ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Human Sciences. 11(1): 481-494. doi: 10.14687/ijhs.v11i1.2806.
  • 3. Kandemir M., Dundar H., Duygusal okuryazarlık ve duygusal okuryazar öğrenme ortamları, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (2008): 83-90.
  • 4. Bocchino R., Emotional literacy: To be a different kind of smart, Corwin Press, Inc, California;1999.
  • 5. Ersanlı K, Balcı S. İletişim Becerileri Envanterinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 1998;2(10):7-13.
  • 6. Çetinkaya Ö, Alparslan MA. Duygusal zekanın iletişim becerileri üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2011;16(1):363-377.
  • 7. Türken H, Es B, İldan Çalım S., Öğrenci ebelerin duygusal zekaları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. CBU-SBED. 2016; 3(4): 447-452.
  • 8. Sakar T., Özorhan E.Y., Duygusal zekânın gelişimi ve sağlık alanında duygusal zekâya bakış. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi/ International Refereed Journal of Nursing Research. 2014; 01 (01):78-92.
  • 9. Akerjordet K, Severinsson E. Emotional intelligence in mental health nurses talking about practice. International Journal of Mental Health Nursing. 2004; 13: 164-170.
  • 10. Korkut, F. (1996). İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği’nin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2 (7): 18-23.
  • 11. Korkut, F. (2005). Yetişkinlere yönelik iletişim becerileri eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28: 143-149.
  • 12. Tutuk A, Al D, Doğan S. Hemşirelik Öğrencilerinin iletişim becerisi ve empati düzeylerinin belirlenmesi. C. Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi. 2002; 6:36-41.
  • 13. Bekmezci H, Ejder Apay S, Özkan H. Duygusal Zekâ ve Ebelik. HSP. 2014; 1(2):95-101.
  • 14. Kuzu A, Eker F. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2010; 3: 14-29.
  • 15. Bingöl G, Demir A. Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri, Göztepe Tıp Dergisi. 2011; 26(4):152-159, doi:10.5222/J.GOZTEPETRH.2011.152.
  • 16. Aydın Avcı İ, Altay B, Gök Uğur H, Yılmaz A, Güzeltemel N. Sağlık hizmetlerinde çalışan ebelerin iletişim becerileri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012; 15 (3): 161-166.
  • 17. Ertekin Pınar Ş, Duran Aksoy Ö, Cesur B, Dağlar G. (2017). Ebelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve iletişim becerileri: Yıllara göre izlem çalışması. Journal of Human Sciences. 14(2): 1117-1128. doi:10.14687/jhs.v14i2.4250.
  • 18. Erci B, Çokbekler N, Işık K. Aile sağlığı merkezlerinde çalışmakta olan ebe ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi, Bozok Tıp Derg. 2017; 7(1): 49-53.
  • 19. Namdar H, Sahebihagh M, Ebrahimi H, Rahmani A. Assessing emotional intelligence and its relationship with demographic factors of nursing students. IJNMR. 2008; 13(4): 145-149.
  • 20. Rahkar Farshi M, Vahidi M, Jabraeili M. Relationship between emotional ıntelligence and clinical competencies of nursing students in Tabriz Nursing and Midwifery School. Res Dev Med Educ. 2015; 4(1): 91-95.
  • 21. Yılmaz Kuşaklı B, Bahçecik N. Yönetici hemşirelerin duygusal zekâ yetenekleri ve liderlik davranışları, İ.Ü.F.N. Hem. Derg. 2012; (20)2: 112-119.
  • 22. Ünsar S, Yıldız Fındık Ü, Kurt Sadırlı S, Erol Ö, Ünsar S. Edirne Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri. Üniversite ve Toplum; 2009;9 (1).
  • 23. Avşar G, Kaşıkcı M, Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zeka düzeyi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2010; 13 (1):1-6.
  • 24. Taşlıyan M, Hırlak B, Harbalıoğlı M. Duygusal zeka, iletişim becerileri ve akademik başarı arasındaki ilişki: üniversite öğrencilerine bir uygulama. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi. 2015; 3: 45-58.
  • 25. Fırat Kılıç H, Çaglıyan S, Sucu Dag G. Hemsirelik ögrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2017;14 (4): 275-282.
  • 26. Karakaş SA, Küçükoğlu, S. Bir Eğitim Araştırma Hastanesinde çalışan hemşirelerin duygusal zeka düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(3): 8-13.
  • 27. Sevindik F, Uncu F, Güneş Dağ D, Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. F.Ü.Sağ.Bil.Tıp Derg. 2012; 26 (1): 21- 26.
  • 28. Tuncer M, Demiralp M. Psikiyatri kliniklerinde çalışan hemşirelerde duygusal zekâ ve iletişim becerileri ilişkisi: çok merkezli bir çalışma. TAF Preventive Medicine Bulletin; 2016;15(5): 389-395.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Büşra Cesur 0000-0002-2813-7733

Şükran Ertekin Pınar

Z. Burcu Yurtsal Bu kişi benim

Özlem Duran Aksoy

Tuba Uçar

Zümrüt Yılar Erkek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

AMA Cesur B, Ertekin Pınar Ş, Yurtsal ZB, Duran Aksoy Ö, Uçar T, Yılar Erkek Z. The Relationship Between Emotional Literacy Levels and Communication Skills of Midwifery Students. Sakarya Tıp Dergisi. Mart 2018;8(1):108-116. doi:10.31832/smj.382539

30703

SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır