Amaç: Dünyada ebeveynlerin çocuk besleme uygulamaları, çocukluk çağı obezitesinin gelişiminde etkili bir faktör olarak kabul edilmektedir. Bu çalışma ilkokul öğrencilerinin ebeveynlerin çocukluk çağı obezitesiyle ilişkili algı, kaygı ve çocuk beslemesine ilişkili uygulamalarının öğrencilerin beden kitle indekslerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Kesitsel tipte olan çalışma İzmir İli Gaziemir ve Karşıyaka İlçeleri’nde yer alan iki ilkokulda Nisan-Haziran 2019 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini iki ilkokulda öğrenim gören 1480, örneklemini çalışmaya katılmayı kabul eden toplam 550 ebeveyn oluşturmuştur. Veriler BKİ Değerlendirme Formu, Beslenme Özellikleri Değerlendirme Formu ve Çocuk Beslenme Anketi (ÇBA) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Kruskal Wallis varyans analizi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Çalışmaya başlamadan önce DEÜ Girişimsel Olmayan Çalışmalar Etik Kurulu’ndan etik kurul onayı, İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nden kurum izinleri ve ayrıca öğrencilerin ailelerinden yazılı onam alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %6.3’ünün BKİ’si düşük, %70.6’sı sağlıklı ağırlıktadır. Öğrencilerin BKİ’lerine göre Çocuk Beslenme Anketi sorumluluk, (KWχ²=2.759, p=.430) ve izlem (KWχ² =3.711, p=.294) alt boyutları açısından istatistiksel olarak anlamlı fark yokken, ebeveynlerin tartı algısı (KWχ²=11.431, p=.010), çocuğun algılanan tartısı (KWχ²=34.825, p=.000 ebeveynlerin çocukların tartıları hakkındaki kaygıları (KWχ²=10.361, p=.016), kısıtlama (KWχ²=14.709, p=.002) ve yemeğe zorlama (KWχ²=19.085, p=.000) alt boyutlarında anlamlı farklılık vardır. Yapılan ileri analizde bu farklılıkların obez olan gruptan kaynaklandığı saptanmıştır.
Sonuç: Çalışma sonucunda ebeveynlerin çocukluk çağı obezitesine yönelik algı ve kaygı düzeylerinin obez olan çocukların ebeveynlerinde daha yüksek olduğu ve kısıtlama ve yemeğe zorlama gibi beslenme uygulamalarının daha fazla olduğu saptanmıştır. Ebeveynlerin çocukların tartılarına yönelik kaygıları ve beslenme uygulamalarının çocuğun fazla tartılı olması ile sonuçlanabilmesi nedeniyle okullarda çocuk beslenmesine yönelik programların geliştirilmesi önerilmektedir.
Objective: Parents' child feeding practices are regarded as an influential factor in the development of childhood obesity in the world. This study was conducted to examine the effects of parents' perception, anxiety, and child feeding practices associated with childhood obesity on primary school students' body mass index.
Materials and Methods: The cross-sectional study was conducted between April and June 2019 in two primary schools in the Gaziemir and Karşıyaka districts of İzmir. The population of the study consisted of 1480 students at two primary schools, and the sample of the study comprised 550 parents who agreed to participate in the study. The data were collected using BMI Evaluation Form, Feeding Characteristics Evaluation Form and Child Feeding Questionnaire (CFQ). Descriptive statistics, Kruskal Wallis variance analysis and correlation analysis were used in the analysis of the data. Before the study, ethics committee approval and institutional permission were obtained. Also, written consents from the students' families were taken.
Results: 6.3% of the students have a low BKI, and 70.6% have a healthy weight. According to the BMI of the students, there is no statistically significant difference in terms of perceived responsibility (KWχ²=2.759, p=.430) and monitoring (KWχ² =3.711, p=.294) sub-dimensions of the Child Feeding Questionnaire, while there is a significant difference in the perceived parent weight (KWχ²=11.431, p=.010), perceived child weight (KWχ²=34.825, p=.000), concern about child weight (KWχ²=10.361, p=.016), restriction (KWχ²=14.709, p=.002) and pressure to eat (KWχ²=19.085, p=.000) sub-dimensions. Further analysis revealed that these differences were caused by the obese group.
Conclusion: The results of the study indicated that the perception and anxiety levels of parents towards childhood obesity were higher in the parents of obese children, and feeding practices such as restriction and pressure to eat were more common within this group. It is recommended to develop child feeding programs in schools because parents' concerns about children's weight and feeding practices may result in the child being overweight.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 13 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır