Geçmişten günümüze insan bedeninin çıplaklığı ve içerdiği mesaj,
medya sektöründe birçok yönden alıcısının/izlerkitlenin ilgisini
çekmeyi başarmıştır. Okuyucunun ilgisini çeken ticari amaçlarla
metalaştırılmış insan bedeni; görselliğin hayatımızdaki yerini
arttırmasıyla da literatürde üzerinde çalışmalar yapılan bir alan
olarak öne çıkmaya başlamıştır. Kadın bedeninin
sıradanlaştırıldığı günümüz magazin dergilerinde artık
izlerkitlenin dikkatini çekebilecek bir unsur olarak erkek bedeni
kullanılmaya başlanmıştır. Bu bağlamda, insan bedeninin;
tüketici kitlenin ilgisini çekmeye yönelik bir araç olarak nasıl
kullanıldığı ve erkek bedeninin bu çerçevede nasıl
konumlandırıldığı bu araştırmanın çıkış noktasını
oluşturmaktadır. Araştırma, Gentlemen ve Cosmopolitan isimli iki
farklı derginin, dört farklı sayısı üzerinden gerçekleştirilmiştir. Bu
kapsamda, Gentlemen ve Cosmopolitan dergilerinin erkek
bedenini nasıl işlediklerine yönelik bulguların toplanılması ve
toplanan bulguların erkek bedeninin nasıl araçsallaştırıldığı ve
hangi mesajları iletmekte kullanıldığı belirlenmiştir. Dergilerde yer
alan görseller daha iyi okuma yapılabilmesi için çeşitli
kategorilere ayrılmış; metinler ve görseller arasındaki ilişki,
okuyucuya verilmek istenen mesajlar; anlam ve yan anlam
boyutunda incelenmiştir. Gentlemen ve Cosmopolitan dergilerinin
Temmuz 2019 ve Mart 2020 sayılarının rastlantısal örneklem
olarak belirlendiği araştırmada, nitel analiz yöntemlerinden,
karşılaştırmalı betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca
araştırma kapsamında, konuyla ilgili daha önce gerçekleştirilmiş
araştırma verileri irdelenmiş olup analiz unsuru olarak semiyotik
biliminden de yararlanılmıştır.
İnsan Bedenlerinin Metalaştırılması Karşılaştırmalı Betimsel Analiz Semiyotik;
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 2 |