Üniversiteler, Orta Çağ'dan bu yana toplumsal değişimlerle
birlikte üç temel aşamadan geçmiştir. Başlangıçta geleneksel
öğretim yönü ağır basan üniversiteler, sanayi toplumu ile
araştırma misyonunu da üstlenmiştir. Günümüzde ise üçüncü
misyon olarak ekonomik ve sosyal kalkınmaya katkı sağlamayı
benimseyerek girşimci üniversiteye dönüşmüştür. Girişimci
üniversite kavramı, üniversitelerde üretilen bilginin lisans, patent,
akademik girişim (spin-off rma) gibi araçlarla toplum yararına
ticarileştirilmesini vurgular. Girişimci üniversite modeli, ilk olarak
19. yüzyılın sonlarında ABD'nin MIT ve Stanford üniversitelerinde
ortaya çıkmıştır. Avrupa'da ise, 1990'larda benimsenmeye
başlamıştır.
Bu çalışmada, İrlanda'nın Shannon Bölgesi'nde 1972 yılında
kurulan Limerick Üniversitesi'nin (UL) girişimci üniversiteye
dönüşümü, öğretim, araştırma ve girişimcilik faaliyetleri ile ele
alınmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi
tekniği ile yapılan analizle şu hususlar tespit edilmiştir: Limerick
Üniversitesi (a) Ülkede girişimcilik eğitimi ile öne çıkmıştır. (b)
Ülkenin ilk teknoparkı gibi Ar-Ge altyapılarına sahiptir. (c)
Yenilikçilik ve girişimcilik faaliyetleri ile yükseköğretim kurumları
arasında öne çıkmıştır. (d) Yerel kalkınmada Shannon Kalkınma
Ajansı (SD) ile işbirliği yaparak bölgeye özgü bir kalkınma modeli
(SD-UL Modeli) geliştirmişler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kalkınma İşbirliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 2 |