1923-1950 arasındaki süreçte Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin
kültür ve sanat politikası kapsamında, ulusal ve modern bir sanat
oluşturma anlayışına yönelik olarak kapsamlı çalışmalar
yapılmıştır. Bu dönemde; yurt dışına sanatçı ve sanat
eğitimcilerinin gönderilmesi, yurt dışından alanında uzman
eğitimcilerin getirilerek görüşlerinin alınması, sanat ve kültürün
yaygınlaştırılıp toplumsallaştırılması için Halk Evleri, Köy
Enstitüleri ve Sanat Okulları'nın açılmasının yanı sıra, müze ve
sergi faaliyetleri dikkati çeken önemli gelişmelerdir. Devletsanatçı işbirliğiyle gerçekleştirilen İnkılap Sergileri ve yurt gezileri
ile sanatın toplumsallaştırılması ve yurt genelinde
yaygınlaştırılarak ulusal bir kültür ve sanat bilincinin
oluşturulmasına çaba harcanmıştır. Ayrıca; Güzel Sanatlar
Akademisi'nde gerçekleştirilen eğitim reformu ve Gazi Eğitim
Enstitüsü bünyesinde kurulan Resim Bölümü, sanat ve sanat
eğitimine verilen önemi göstermektedir.
Deutscher Werkbund aracılığıyla Geç Osmanlı Döneminde
başlayan Türk-Alman yakınlaşması ve Alman kültürel nüfuzu,
Erken Cumhuriyet Dönemi'nde de etkisini sürdürmüş; Bauhaus
felsefesi ve eğitim anlayışı Cumhuriyet dönemi modernleşme
sürecinde etkili bir model olmuştur.
Betimsel tarama ve içerik analizi yöntemiyle gerçekleştirilen bu
araştırmada; 1923-1950 yılları arasında Türk Eğitim Kurumları
ve sanat alanındaki modernleşme çalışmaları ana hatlarıyla
değerlendirilerek, Alman kültürel nüfuzu ve Bauhaus Okulu'nun
Erken Cumhuriyet modernleşme sürecindeki etkileri
değerlendirilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çağdaş Sanat |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 2 |