This study was performed to analyze the early learning abilities of the children of the families with different socio-economical
status who attend pre-school education institutions. The sample of the research consisted of 150, five-six year old children
of the upper, middle, higher socio-economical status families attending to the National Education 16 pre-school education
institutions in Samsun province. To optain data, “ General İnformation Form” including the questions relared to the children
and their parents was used. “ Socio-Economic Level Determination Scale” including the questions relared to the childrens
parents was used . “The Evaluation Scale for Early Learning Skills” was applied to the children enrolled in study. Consequently;
it is found out that socio-economic levels of the parents have influence on the learning ability of the five-six year old children.
Early Learning Skills Socio-Economical Status Pre-School Education
Bu araştırma farklı sosyo-ekonomik düzeydeki anasınıflarına devam eden beş-altı yaş çocuklarının Erken Öğrenme Becerilerinin
İncelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya Samsun il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı 16 ilköğretim okulunun
anasınıfına devam eden beş-altı yaşlarındaki 150 çocuk ve bu çocukların anne-babaları dâhil edilmiştir. Araştırmada veri
toplama aracı olarak çocuklara ve çocukların anne babalarına yönelik soruları içeren “Genel Bilgi Formu” ile anne babaların
sosyo-ekonomik düzeylerini belirlemek için “Sosyo-Ekonomik Düzeyi Belirleyici Ölçek” ile çocukların erken öğrenme becerilerini
belirlemek için ise “Erken Öğrenme Becerileri Ölçeği” uygulanmıştır. Sonuç olarak; ailelerin sosyo-ekonomik düzeylerinin beşaltı
yaş çocuklarının erken öğrenme becerilerinde etkili olduğu bulunmuştur.
Erken Öğrenme Becerileri Sosyo- Ekonomik Düzey Okul Öncesi Eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 7 Sayı: 30 |