The Importance of Family Life Cycle (FLC) in Resolving Social Problems
Yıl 2009,
Sayı: 16, 7 - 18, 01.03.2009
Doç. Dr. Şuayıp Özdemir
Doç. Dr. Celalettin Vatandaş
Prof. Dr. Ömer Torlak
Öz
Family life cycle (FLC) is an important tool for understanding family and its functions that affects on both person and society. FLC is a long process that begins before the marriage and continues through the death of last member of the family. FLC approach takes up the family stages related to time variable. This characteristic of FLC requires observing the families for a long time period. The studies about the stages of FLC and the different characteristics of families contribute to comprehend social problems of families and to resolve these problems. This study examines theoretically the important of FLC with specific reference to Turkish families.Ocak - Şubat - Mart 2009
Kaynakça
- Ahuja, Roshan D. and Kandi M. Stinson. (1993). “Fema- le-headed Single Parent Families: An Exploratory Study of Childrens’ Influence in Family Decision Making.” In Advances in Consumer Research 20 . Eds. Leigh McAlister and Michael L. Rothschild. Provo, UT: Association for Consumer Research, 469-474.
- Aktaş, Aliye Mavili (2004) “Aile Terapisinde Sosyal Hiz- met Yaklaşımı” Aile ve Toplum, Cilt 6, No:2, s.33- 40.
- Arpacı, Fatma ve Ali Fuat Ersoy (2007) “Kadının Çalış- masının Ailenin Yaşam Kalitesine Etkisinin İnce- lenmesi” Aile ve Toplum, Cilt 9, No:3, s. 41-50.
- Arriagada, Irma. (2006), “Changes and Inequality in Latin American Families” Journal of Comparative Family Studies; Autumn 2006; 37, 4; Academic Research Library, pg. 511
- Assael, Henry. (1992), Consumer Behavior Marketing Action, (fourth Ediditon, PWS-Kent Publishing company, Boston.
- Ayan, Dursun (2004) “Tüketiyorum Öyleyse Varım Gös- terimlik Tüketim ve Tüketici Kimliğinde Aile” Aile ve Toplum, Cilt 6, No:2, s.81-90.
- Özmete, Emine (2004) “Ailelerin Öznel Refah (Subjec- tive Well-Being) Düzeylerine ilişkin Bir değerlen- dirme”, Aile ve Toplum, Cilt 6, No:2, s.9-21.
- Reilly, Michael D (1982). “Working Wives and Conveni- ence Consumption.” Journal of Consumer Rese- arch 8 (March): 407-418.
- Rindfleisch, Aric, James E. Burroughs, and Frank Den- ton. 1997. “Family Structure, Materialism, and Compulsive Consumption.” Journal of Consumer Research 25 (December): 312-325.
- Rosen, Dennis L. and Donald H. Granbois (1983). “De- terminants of Role Structure in Family Financial Management.” Journal of Consumer Research 10 (September): 253-258.
- Saracel, N., B. Özkara, M. Karakaş, Ş. Özdemir, R. Yel- ken, S. Dündar ve Y. Karaca (2002). Afyon İli Tü- ketim Analizi, Tüketici Davranışları ve Eğilimleri, Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayınları.
- Schiffman, L. G., Kanuk, L. L. (1983) Consumer Beha- vıor, Prentice Hall, Inc., New York.
- Michael R. Solomon (2000) Consumer Behavior, Bu- ying, Having and Being, Prentice Hall, Nev York.
- Strober, Myra H. and Charles B. Weinberg (1980). “Stra- tegies Used by Working and Non-working Wives to Reduce Time Pressures.” Journal of Consu- mer Research 6 (March): 338-348.
- Weinberg, Charles B. and Russell S. Winer (1983). “Working Wives and Major Family Expenditures: Replication and Extension.” Journal of Consumer Research 10 (September): 259-263.
- Yavas, Ugur, Emin Babakus, and Nejdet Delver (1994). “Family Purchasing Roles in Saudi Arabia: Pers- pective of Saudi Wives.” Journal of Business Re- search 31 (September): 75-86.
- dernized Family Life Cycle”, Journal of Consu
- mer Research (pre-1986); Jun 1979; 6, 1; ABI/
- INFORM Global, pg. 12
Sosyal Problemleri Çözmede Aile Yaşam Döngüsünün (AYD) Önemi
Yıl 2009,
Sayı: 16, 7 - 18, 01.03.2009
Doç. Dr. Şuayıp Özdemir
Doç. Dr. Celalettin Vatandaş
Prof. Dr. Ömer Torlak
Öz
Aile Yaşam Döngüsü (AYD) hem bireyi hem de toplumu etkileyen aileyi ve işlevlerini anlamada önemli bir araçtır. AYD evlilikten önce başlayan ve ailenin son üyesinin ölümüne kadar süren uzun bir süreçtir. AYD yaklaşımı aileyi zaman değişkenine bağlı olarak ele almaktadır. Ailenin zamana bağlı olma özelliği aileyi uzun bir zaman boyunca gözlemeyi gerektirmektedir. AYD’nin aşamalarını ve farklı özelliklerini ortaya koymaya çalışan akademik araştırmalar aynı zamanda sosyal problemlerin anlaşılmasına ve çözümlerinin bulunmasına da katkı sağlamaktadırlar. Bu çalışma, Türk ailelerine has AYD ve özelliklerinin ortaya koyulmasının gerekliliğini literatüre dayalı olarak teorik bir şekilde ortaya koymaya çalışmaktadır.
Kaynakça
- Ahuja, Roshan D. and Kandi M. Stinson. (1993). “Fema- le-headed Single Parent Families: An Exploratory Study of Childrens’ Influence in Family Decision Making.” In Advances in Consumer Research 20 . Eds. Leigh McAlister and Michael L. Rothschild. Provo, UT: Association for Consumer Research, 469-474.
- Aktaş, Aliye Mavili (2004) “Aile Terapisinde Sosyal Hiz- met Yaklaşımı” Aile ve Toplum, Cilt 6, No:2, s.33- 40.
- Arpacı, Fatma ve Ali Fuat Ersoy (2007) “Kadının Çalış- masının Ailenin Yaşam Kalitesine Etkisinin İnce- lenmesi” Aile ve Toplum, Cilt 9, No:3, s. 41-50.
- Arriagada, Irma. (2006), “Changes and Inequality in Latin American Families” Journal of Comparative Family Studies; Autumn 2006; 37, 4; Academic Research Library, pg. 511
- Assael, Henry. (1992), Consumer Behavior Marketing Action, (fourth Ediditon, PWS-Kent Publishing company, Boston.
- Ayan, Dursun (2004) “Tüketiyorum Öyleyse Varım Gös- terimlik Tüketim ve Tüketici Kimliğinde Aile” Aile ve Toplum, Cilt 6, No:2, s.81-90.
- Özmete, Emine (2004) “Ailelerin Öznel Refah (Subjec- tive Well-Being) Düzeylerine ilişkin Bir değerlen- dirme”, Aile ve Toplum, Cilt 6, No:2, s.9-21.
- Reilly, Michael D (1982). “Working Wives and Conveni- ence Consumption.” Journal of Consumer Rese- arch 8 (March): 407-418.
- Rindfleisch, Aric, James E. Burroughs, and Frank Den- ton. 1997. “Family Structure, Materialism, and Compulsive Consumption.” Journal of Consumer Research 25 (December): 312-325.
- Rosen, Dennis L. and Donald H. Granbois (1983). “De- terminants of Role Structure in Family Financial Management.” Journal of Consumer Research 10 (September): 253-258.
- Saracel, N., B. Özkara, M. Karakaş, Ş. Özdemir, R. Yel- ken, S. Dündar ve Y. Karaca (2002). Afyon İli Tü- ketim Analizi, Tüketici Davranışları ve Eğilimleri, Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayınları.
- Schiffman, L. G., Kanuk, L. L. (1983) Consumer Beha- vıor, Prentice Hall, Inc., New York.
- Michael R. Solomon (2000) Consumer Behavior, Bu- ying, Having and Being, Prentice Hall, Nev York.
- Strober, Myra H. and Charles B. Weinberg (1980). “Stra- tegies Used by Working and Non-working Wives to Reduce Time Pressures.” Journal of Consu- mer Research 6 (March): 338-348.
- Weinberg, Charles B. and Russell S. Winer (1983). “Working Wives and Major Family Expenditures: Replication and Extension.” Journal of Consumer Research 10 (September): 259-263.
- Yavas, Ugur, Emin Babakus, and Nejdet Delver (1994). “Family Purchasing Roles in Saudi Arabia: Pers- pective of Saudi Wives.” Journal of Business Re- search 31 (September): 75-86.
- dernized Family Life Cycle”, Journal of Consu
- mer Research (pre-1986); Jun 1979; 6, 1; ABI/
- INFORM Global, pg. 12