This research, planned to determine the effect of education on cholesterol, is done in 2005, includes 48 women who applied Training Center in Adapazarı. Research with survey method, with the characteristics of experimental research without control group is used; pre-test-process-post-test model was applied. After a five-week education and achievement test was applied as post-test. According to the research results, 81.3 % of the women are between the ages 15 -25 and 37.5 % of the women are primary school graduated. The average of the overweight women is 18.8 %. The average mark of the women, that evaluates their knowledge level about cholesterol was 14.85 } 4.36 before the education increased to 20.77 } 3.73 in the post-test applied after the education. This difference is highly important (p<0.05). The conclusion is, education is effective in increasing women's knowledge level about cholesterol, and it is an important in protection from cardiovascular diseases.
Kolesterol konusunda verilen eğitimin etkisinin
değerlendirilmesi amacıyla, 2005 yılında yapılan
bu çalışmaya Adapazarı ilindeki Halk Eğitim
Merkezi'ne devam eden 48 kadın alınmıştır.
Araştırmada ön-test-işlem(eğitim)-son-test
modeli, kontrol grupsuz olarak uygulanmıştır.
Kadın-lara eğitimden önce düzey belirleme testi
uygulanmıştır. Kolesterol ile ilgili 5 haftalık bir
eğitim verilmiş ve düzey belirleme testi son-test
olarak tekrar uygulanmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, kadınların
% 81,3'ünün 15-25 yaş arasında, % 37,5'inin
ilkokul mezunu, beden kitle indeksine göre kilo
fazlalığı oranı % 18,8'dir. Eğitimden önce, kolesterol
bilgi düzeyine ilişkin verilen ilk testten alınan
puanların ortalaması 14.85 ± 4.36 iken, eğitim
sonrası uygulanan son-testte 20.77 ± 3.73'e yükselmiştir.
Bu fark istatistiksel olarak önemlidir
(p<0.05). Verilen eğitim, kadınların kolesterol ile
ilgili bilgi düzeylerini arttırmada önemli derecede
etkili olmuştur. Kardiyovasküler hastalıklardan
korunmada ve bu tür hastalıkların azalmasında,
kolesterol ile ilgili verilen eğitimler etkili olacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Sayı: 10 |