The literacy rate of the women is lower than men
nearly ali around of the world societies, in new
Millennium. This rate difference is the same in Turkey
too. When the literatüre browsed, it will be seen that
one of the best w ay to reach women for be İng educate
de them is distance education. First of ali, the position of
women both in the world and Turkey, literacy rate, educational
career, educational demand and neccessity of
distance education to satisfy. This demand will be discussed
in the study.
Than, two-year Home Economy Pre-licence
Programme of Anadolu University Öpen Education
Faculty; will be evaluated from point ofview of the benefits
to the Turkish women's social life. This programme
will be evaluated according to;
•Entrance conditions ofwomen,
• Preference reasons to registration to the pro
gramme,
•Given lecture and their contents for printed materials,
• Television programs and their contents which prepared
for this programmes
•Number of success rate of graduates, Number
of sex graduates (male-female) rate,
• The graduated students' application of the information
which gained from programme to daily life,
• The lecture which given in programme is fit (suitable)
for which women and help of the women as an
individual to develop themselves and socially benefits
of the program.
The television programs which belongs to this programme
are broadcasted both night and day and
viewed by many people instead of students therefore
serve women in the name ofactive education.
Çalışmada öncelikle uzaktan öğretim, dünyada ve Türkiye'de kadının konumu, okuma-yazma oranları, eğitim durumları, eğitime olan talep ve bu talebi karşılamada uzaktan öğretime olan gereksinim üzerinde durulacaktır.Daha sonra, Türkiye'de şu an uygulanmakta olan Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi önlisans projelerinden Ev idaresi önlisans Programı değerlendirmeye alınacaktır. Bu programın değerlendirilmesi şu açılardan yapılacaktır. Programa giriş koşulları, tercih nedenleri, Programda okutulan dersler, içerikleri (basılı materyaller açısından), Bu program için hazırlanan televizyon programları ve içerikleri, Dersler bazında başarı durumu, kadın-erkek oranları, Programdan mezun olan öğrenci sayısı, kadınerkek oranları,Programdan mezun olanların aldıkları bilgileri günlük yaşamlarına geçirebilme durumları,Programda okutulan derslerin içerik olarak hangi kadına yönelik olduğu kadının birey olarak kendini geliştirmesine katkısı olup olmadığı.Bu programa ait televizyon programlarının gündüz ve gece yayınlanması, öğrencileri dışında da izleniyor olması nedeniyle kadınlara yaygın eğitim hizmeti vermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2004 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Sayı: 7 |