Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Sanatlar Öğretmen ve Öğrencilerinin Görüşleriyle Çizgi Filmlerde Kültür ve Görsel Kültür Aktarımı

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 12, 12.07.2024
https://doi.org/10.56590/stdarticle.1442712

Öz

Giriş ve Çalışmanın Amacı: Çizgi filmler çocukların ve hatta yetişkinlerin severek ve eğlenerek izlediği programlardır. Çizgi filmlerdeki görseller izleyen bireylerin hafızalarında kalıcı olarak yer edebilmektedir. Bazı davranışların ve bilgilerin görseller yoluyla izleyiciye aktarılmasında önemli rolü olan çizgi filmler kültür hakkında da önemli bilgiler vermektedir. Çizgi filmlerin öncelikli olarak hitap ettiği kitle olan çocuklar gelişim ve öğrenme çağında olduğu için de çizgi filmlerin önemi artmaktadır. Bu araştırmanın amacı çizgi filmlerin kültür aktarımında ve görsel kültür imgelerini aktarma aracı olarak önemli bir yeri olduğunu öğretmen ve öğretmen adaylarının görüşleri ile ortaya çıkarmaktır.
Kavramsal/Kuramsal Çerçeve: Araştırmanın kavramsal çerçevesi çizgi filmler, kültür ve görsel kültür aktarımı başlıkları altında ele alınmıştır.
Yöntem: Bu araştırmada bir nitel araştırma yöntemi olan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Görsel Sanatlar alanından 15 öğretmen adayı ve 15 görsel sanatlar öğretmeni ile yapılan görüşmelerin dökümü ve analizi sonucunda elde edilen verilerden tema ve kodlara ulaşılmıştır.
Bulgular: Kültür ile ilgili verilen cevaplar doğrultusunda uzman görüşü alınarak kodlar tekrar incelenmiş ve kültürel bilgi, kültürel etkileşim ve farklı kültürler temalarına ulaşılmıştır. Bulguların yorumlanması sonucunda çizgi filmlerde kültür, farklı kültürler ve kültürel farkındalık hakkında görseller kullanıldığı ve bu görsellerin kültür hakkında görsel ve kavramsal bilgi aktardığı görülmektedir.
Sonuç: Kültür ile ilgili öğrenmeler arasında öne çıkan görsel ve kavramsal katkıların yemek kültürü, tarihi kişiler, kültürel farkındalık, farklı kültürlere ait yemek, giyim, ülke ve milletler, dil gelişimi, aile ve çevre gelişimi vb. kültürel özellikler olduğu ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • ÇAKIR, M. (2014). Görsel Kültür ve Kürüsel Kitle Kültürü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • ÖZESKİCİ, D. (2014). Çizgi Filmlerin Görsel Sanatlar Dersi Açısından Önemi Hakkında Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Niğde: Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • BARNARD, M. (2010). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. (G. Korkmaz, Çev.) Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • CAN, A. (1996). Çocuk ve Çizgi Film (1 b.). Konya: Öz Eğitim Yayınları.
  • DUNCUM, P. (2003). The Theories and Practices of Visual Culture in Art Education. Art Education Policy Review, 2(105), 19-25.
  • GÜLER, A., HALICIOĞLU, M. B., & TAŞĞIN, S. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (1 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • KAMACIOĞLU, B. (2017). Çizgi Filmlerin Kültür Aktarımındaki Rolü ve Hayao Miyazaki Çizgi Filmleri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(2), 1-18. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.393478
  • KONGAR, E. (2013). Kültür Üzerine (10 b.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • SELANİK AY, T., & KORKMAZ, Ç. (2017). Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Değerler ve Kültürel Ögeler Bağlamında “Küçük Hezarfen” Çizgi Filmi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 49-62.
  • TÜRKCAN, B., & YAŞAR, Ş. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Görsel Dünyayı Anlamlandırmasında Görsel Kültür Çalışmalarının Rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(11), 1549-1570.
  • TAVIN, K. M. (2003). A critical pedagogy of visual culture as art education: Toward a performative inter/hypertextual practice . The Pennsylvania State University: The Pennsylvania State University, The Graduate School, School of Visual Art.
  • YILDIRIM, A., & ŞİMŞEK, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (2 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YAĞLI, A. (2013). Çocuğun Eğitiminde ve Sosyal Gelişiminde Çizgi Filmlerin Rolü: Caillou ve Pepee Örneği. Turkish Studies, 8(10), 707-719.
  • YIN, R. K. (2009). Case Study Research: Design and Methods. Sage.

Transfer of Culture and Visual Culture in Cartoons with the Perspectives From Visual Arts Teachers and Students

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 12, 12.07.2024
https://doi.org/10.56590/stdarticle.1442712

Öz

The Purpose of the Study: Cartoons are programs that children and even adults watch with pleasure and enjoyment. The visuals in cartoons can remain permanently in the memories of individuals who watch them. Cartoons, which play an important role in conveying some behaviors and information to the audience through visuals, also provide important information about culture. The importance of cartoons is increasing as children, the audience that cartoons primarily appeal to, are in the developmental and learning age. The aim of this research is to reveal, through the opinions of teachers and teacher candidates, that cartoons have an important place in cultural transmission and as a means of transferring visual culture images.
Conceptual/Theoretical Framework: The conceptual framework of the research is discussed under the headings of cartoons, culture and visual culture transfer.
Method: In this research, case study design, which is a qualitative research method, was used. Themes and codes were reached from the data obtained as a result of the transcription and analysis of the interviews held with 15 teacher candidates and 15 visual arts teachers from the field of Visual Arts.
Findings: In line with the answers given regarding culture, the codes were re-examined by taking expert opinion and themes were reached. As a result of the interpretation of the findings, it is seen that cartoons use images about culture, different cultures and cultural awareness, and that these images convey visual and conceptual information about culture.
Conclusion: It turns out that there are cultural characteristics, the visual and conceptual contributions that stand out among culture related learning, such as food culture, historical figures, cultural awareness, food of different cultures; clothing, countries and nations, language development, family and environmental development.

Kaynakça

  • ÇAKIR, M. (2014). Görsel Kültür ve Kürüsel Kitle Kültürü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • ÖZESKİCİ, D. (2014). Çizgi Filmlerin Görsel Sanatlar Dersi Açısından Önemi Hakkında Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri. Niğde: Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • BARNARD, M. (2010). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. (G. Korkmaz, Çev.) Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • CAN, A. (1996). Çocuk ve Çizgi Film (1 b.). Konya: Öz Eğitim Yayınları.
  • DUNCUM, P. (2003). The Theories and Practices of Visual Culture in Art Education. Art Education Policy Review, 2(105), 19-25.
  • GÜLER, A., HALICIOĞLU, M. B., & TAŞĞIN, S. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (1 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • KAMACIOĞLU, B. (2017). Çizgi Filmlerin Kültür Aktarımındaki Rolü ve Hayao Miyazaki Çizgi Filmleri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(2), 1-18. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.393478
  • KONGAR, E. (2013). Kültür Üzerine (10 b.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • SELANİK AY, T., & KORKMAZ, Ç. (2017). Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Değerler ve Kültürel Ögeler Bağlamında “Küçük Hezarfen” Çizgi Filmi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 49-62.
  • TÜRKCAN, B., & YAŞAR, Ş. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Görsel Dünyayı Anlamlandırmasında Görsel Kültür Çalışmalarının Rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(11), 1549-1570.
  • TAVIN, K. M. (2003). A critical pedagogy of visual culture as art education: Toward a performative inter/hypertextual practice . The Pennsylvania State University: The Pennsylvania State University, The Graduate School, School of Visual Art.
  • YILDIRIM, A., & ŞİMŞEK, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (2 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YAĞLI, A. (2013). Çocuğun Eğitiminde ve Sosyal Gelişiminde Çizgi Filmlerin Rolü: Caillou ve Pepee Örneği. Turkish Studies, 8(10), 707-719.
  • YIN, R. K. (2009). Case Study Research: Design and Methods. Sage.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Canlandırma-Animasyon, Görsel Kültür
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Deniz Özeskici 0000-0002-8471-5227

Nalan Okan Akın 0000-0003-2553-7229

Erken Görünüm Tarihi 10 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 12 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2024
Kabul Tarihi 12 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özeskici, D., & Okan Akın, N. (2024). Görsel Sanatlar Öğretmen ve Öğrencilerinin Görüşleriyle Çizgi Filmlerde Kültür ve Görsel Kültür Aktarımı. ART/Icle: Sanat Ve Tasarım Dergisi, 4(1), 1-12. https://doi.org/10.56590/stdarticle.1442712

ART/icle: Sanat ve Tasarım Dergisi

ISSN: 2718-1057
e-ISSN: 2791-7665