Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanatsal Bağlamda Takılar ve Günümüz Takı Haftaları

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 171 - 186, 04.07.2025
https://doi.org/10.56590/stdarticle.1573703

Öz

Giriş ve Çalışmanın Amacı: Bu çalışma, takının tarihsel süreçte bir ifade aracı olarak nasıl evrildiği ve modern takı haftalarının bu sanata nasıl katkıda bulunduğu sorularına yanıt aramaktadır. Çalışma, takının sanat eseri olarak kabul gördüğü süreçleri ele alarak, günümüzdeki etkinliklerin bu algıya katkısını inceleme amacını taşımaktadır. Takı sanatının gelişimi ve toplumsal/kültürel dönüşümdeki rolü üzerine bir bakış sunmayı hedeflemektedir.
Kavramsal/Kuramsal Çerçeve: Takı sanatının başlangıçtan itibaren toplumsal ve kültürel anlamlar taşıyan bir ifade biçimi olduğu ve 19. yüzyılda Art Nouveau gibi sanat akımlarının etkisiyle farklı bir boyuta ulaştığı bilinmektedir. Bu çalışma, özellikle 20. yüzyılın ortalarından itibaren takının sanat olarak kabul edilmesi sürecini ve günümüzde takı haftalarının sanat takılarını görünür kılmadaki rolünü inceleyerek literatürdeki bu alandaki boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır.
Yöntem: Çalışmada literatür taraması yöntemi kullanılarak takı sanatının tarihsel gelişimi ve takı haftalarının sanata katkıları üzerine araştırmalar değerlendirilmiştir. Veriler, çeşitli uluslararası sergiler, takı haftaları ve bu etkinliklerin sanatçıların toplumsal eleştirilerini yansıttığı bir mecra olarak nasıl kullanıldıkları bağlamında analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırma bulguları, takının tarih boyunca sanatsal ve politik bir ifade biçimi olarak benimsendiğini ve günümüzde gerçekleştirilen takı haftalarının, bağımsız inisiyatifler sayesinde bu algıyı daha da güçlendirdiğini ortaya koymaktadır. Takı haftalarının, sanatçıların kavramsal ifadelerini ve sosyal eleştirilerini yansıtma alanı sunduğu ve izleyiciyle doğrudan iletişim kurmalarına olanak tanıdığı gözlemlenmiştir.
Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre, takı haftalarının günümüzde takı sanatının küresel çapta tanınmasına ve sanat eseri olarak takının değer kazanmasına önemli katkılar sağladığı görülmektedir. Bu çalışmanın, takı sanatının sosyal bir iletişim aracı olarak işlevini güçlendirmeye ve sanat takılarına yönelik algıyı geliştirmeye yönelik katkı sunması beklenmektedir. Araştırmacılara, takı haftalarının kültürel ve sanatsal etkilerinin daha kapsamlı değerlendirilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • ASUTAY, B. (2018). Antik Yunan Kültürü, Aydınlanma ve Fın De Sıecle (Yüzyıl Sonu) Üçgeninde Sanatçı Sorunsalı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(55) s;31-36
  • ÇEBER, T. (2017). İzleyiciyi İzlemek; Sanat Eseri, Sanatçı ve İzleyici İlişkisi Üzerine. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi (38), 87-97.
  • DİRLAM, M. D. (1986). Art Nouveau: Jewels And Jewelers, Gems & Gemology (Winter), 208-228
  • GALİ, A. (2015). Re-Public Jewellery – Social Potential in Contemporary Jewellery. Report presented at the seminar in Munich. Erişim Tarihi: 22.01.2025 https://www.academia.edu/118861097/Jewellery_Art_and_the_Public_Sphere
  • GERE, C., & RUDOE, J. (2014). Jewellery at the 1862 Exhibition. The Journal of the Decorative Arts Society 1850 - the Present, 38, 82–105. Erişim Tarihi: 10.05.2024 http://www.jstor.org/stable/24395448
  • GRAHAM H, (1961). International Exhibition of Modern Jewellery, 1890–1961. London: The Worshipful Company of Goldsmiths, 10.
  • GREENBAUM, T. (2018). Shows And Tales, Benjamin Lignel (Ed.). Italy by Faenza Group, Erişim Tarihi: 20.06.2024 https://artjewelryforum.org/wp-content/uploads/2018/08/Shows-and-Tales_Digitized.pdf
  • ILSE-NEUMAN, U. (2018). Shows And Tales, Benjamin Lignel (Ed.). Italy by Faenza Group, Erişim Tarihi: 20.06.2024 https://artjewelryforum.org/wp-content/uploads/2018/08/Shows-and-Tales_Digitized.pdf
  • MULLA, G. (2016). Evrensel Sergilerden Çağdaş Sanat Fuarlarına Mekan Deneyimleri. Tykhe Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(1), 15-32.
  • ULUDAĞ, K. (1998). Seramik Sanatının Kimlik Sorunu, Türkiye’de Sanat Dergisi, 33, s.36-38 Erişim Tarihi: 22.06.2024 http://www.kemaluludag.com/14F471998seramikkimlik.pdf
  • YÜKSEL, G. (2019). Tarihi ve Kültürel Mekanların Sergi Alanı Olarak Kullanımında Yaşanan Sorunlar: KKTC Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(1), s.36-56. Erişim Tarihi: 25.06.2024 https://doi.org/10.20488/sanattasarim.600010
  • Görsel 1. George Louis Palmella Busson Du Maurier, 1862, Büyük Sergideki Mücevherler / Jewels- At the Great Exhibition. The Journal of the Decorative Arts Society 1850 - the Present. Erişim Tarihi: 10.05.2024 https://www.jstor.org/stable/24395448?seq=1
  • Görsel 2. René Lalique, 1897-1899, Broş / Brooch. Rijksmuseum, Amsterdam, Hollanda. Erişim Tarihi: 12.05.2024 https://www.dailyartmagazine.com/rene-lalique-master-art-nouveau-jeweller/
  • Görsel 3. Takı Düzenlemesi, Modern Handmade Jewelry, 1946, Museum of Modern Art (MoMA), New York. Erişim Tarihi: 20.05.2024 https://artjewelryforum.org/wp-content/uploads/2018/08/Shows-and-Tales_Digitized.pdf
  • Görsel 4. The Exhibition of Modern Jewellery, 1890 - 1961, Goldsmiths’ Hall, London. Erişim Tarihi: 01.06.2024 https://artjewelryforum.org/wp-content/uploads/2018/08/Shows-and-Tales_Digitized.pdf
  • Görsel 5. Hansel Tai, 2023, Budapest Jewelery Week, Gallery Alice Floriano Ödülü. Erişim Tarihi: 02.06.2024 https://www.budapestjewelryweek.com/awarded.html
  • Görsel 6. Milano Takı Haftası (MJW), Şehre yayılmış takı sergileri haritası. 2024. Erişim Tarihi: 15.06.2024 https://munichjewelleryweek.com/events/tales-from-home
  • Görsel 7. Naser Giv Ghasab, 2024, A Dive into the Depths of Imagination Koleksiyonu. Erişim Tarihi: 22.01.2025 https://nargence.com/blogs/news/a-fusion-of-art-and-jewelry-at-munich-jewellery-week-2024
  • Görsel 8. Romanya Takı Haftası (RJW), Seminer, Atölye ve Sergi alanı, 2023. Erişim Tarihi: 25.06.2024 https://www.romanianjewelryweek.com/

Jewelry in an Artistic Context and Contemporary Jewelry Weeks

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 171 - 186, 04.07.2025
https://doi.org/10.56590/stdarticle.1573703

Öz

Introduction and Purpose of the Study: This study seeks to answer how jewelry has evolved as a medium of expression throughout history and how contemporary jewelry weeks contribute to the art. By examining the processes through which jewelry became accepted as an art form, the study aims to explore the impact of modern events on this perception. The research provides insight into the development of jewelry as a cultural and societal artifact.
Conceptual/Theoretical Framework: Jewelry has historically held societal and cultural significance as a form of expression, with movements like Art Nouveau in the 19th century adding new dimensions to the field. This study aims to address the gap in literature by analyzing the trajectory of jewelry’s acceptance as art, especially since the mid-20th century, and investigating how contemporary jewelry weeks play a role in amplifying the visibility of artistic jewelry.
Methodology: A literature review approach is utilized, examining the historical development of jewelry art and the contributions of jewelry weeks to this field. Data is analyzed in the context of various international exhibitions, jewelry weeks, and the role of these events as platforms for artists to convey societal critiques.
Findings: The findings indicate that jewelry has historically been embraced as a form of artistic and political expression, and contemporary jewelry weeks, supported by independent initiatives, further reinforce this perception. These events serve as valuable spaces for artists to present conceptual expressions and social critiques, facilitating direct communication with audiences.
Conclusion: According to the findings, contemporary jewelry weeks significantly contribute to the global recognition of jewelry art and enhance its value as an art form. This study is expected to support the role of jewelry art as a tool for social communication and to promote greater appreciation of artistic jewelry. Further studies are recommended to examine the cultural and artistic impact of jewelry weeks in more comprehensive terms.

Kaynakça

  • ASUTAY, B. (2018). Antik Yunan Kültürü, Aydınlanma ve Fın De Sıecle (Yüzyıl Sonu) Üçgeninde Sanatçı Sorunsalı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(55) s;31-36
  • ÇEBER, T. (2017). İzleyiciyi İzlemek; Sanat Eseri, Sanatçı ve İzleyici İlişkisi Üzerine. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi (38), 87-97.
  • DİRLAM, M. D. (1986). Art Nouveau: Jewels And Jewelers, Gems & Gemology (Winter), 208-228
  • GALİ, A. (2015). Re-Public Jewellery – Social Potential in Contemporary Jewellery. Report presented at the seminar in Munich. Erişim Tarihi: 22.01.2025 https://www.academia.edu/118861097/Jewellery_Art_and_the_Public_Sphere
  • GERE, C., & RUDOE, J. (2014). Jewellery at the 1862 Exhibition. The Journal of the Decorative Arts Society 1850 - the Present, 38, 82–105. Erişim Tarihi: 10.05.2024 http://www.jstor.org/stable/24395448
  • GRAHAM H, (1961). International Exhibition of Modern Jewellery, 1890–1961. London: The Worshipful Company of Goldsmiths, 10.
  • GREENBAUM, T. (2018). Shows And Tales, Benjamin Lignel (Ed.). Italy by Faenza Group, Erişim Tarihi: 20.06.2024 https://artjewelryforum.org/wp-content/uploads/2018/08/Shows-and-Tales_Digitized.pdf
  • ILSE-NEUMAN, U. (2018). Shows And Tales, Benjamin Lignel (Ed.). Italy by Faenza Group, Erişim Tarihi: 20.06.2024 https://artjewelryforum.org/wp-content/uploads/2018/08/Shows-and-Tales_Digitized.pdf
  • MULLA, G. (2016). Evrensel Sergilerden Çağdaş Sanat Fuarlarına Mekan Deneyimleri. Tykhe Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(1), 15-32.
  • ULUDAĞ, K. (1998). Seramik Sanatının Kimlik Sorunu, Türkiye’de Sanat Dergisi, 33, s.36-38 Erişim Tarihi: 22.06.2024 http://www.kemaluludag.com/14F471998seramikkimlik.pdf
  • YÜKSEL, G. (2019). Tarihi ve Kültürel Mekanların Sergi Alanı Olarak Kullanımında Yaşanan Sorunlar: KKTC Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(1), s.36-56. Erişim Tarihi: 25.06.2024 https://doi.org/10.20488/sanattasarim.600010
  • Görsel 1. George Louis Palmella Busson Du Maurier, 1862, Büyük Sergideki Mücevherler / Jewels- At the Great Exhibition. The Journal of the Decorative Arts Society 1850 - the Present. Erişim Tarihi: 10.05.2024 https://www.jstor.org/stable/24395448?seq=1
  • Görsel 2. René Lalique, 1897-1899, Broş / Brooch. Rijksmuseum, Amsterdam, Hollanda. Erişim Tarihi: 12.05.2024 https://www.dailyartmagazine.com/rene-lalique-master-art-nouveau-jeweller/
  • Görsel 3. Takı Düzenlemesi, Modern Handmade Jewelry, 1946, Museum of Modern Art (MoMA), New York. Erişim Tarihi: 20.05.2024 https://artjewelryforum.org/wp-content/uploads/2018/08/Shows-and-Tales_Digitized.pdf
  • Görsel 4. The Exhibition of Modern Jewellery, 1890 - 1961, Goldsmiths’ Hall, London. Erişim Tarihi: 01.06.2024 https://artjewelryforum.org/wp-content/uploads/2018/08/Shows-and-Tales_Digitized.pdf
  • Görsel 5. Hansel Tai, 2023, Budapest Jewelery Week, Gallery Alice Floriano Ödülü. Erişim Tarihi: 02.06.2024 https://www.budapestjewelryweek.com/awarded.html
  • Görsel 6. Milano Takı Haftası (MJW), Şehre yayılmış takı sergileri haritası. 2024. Erişim Tarihi: 15.06.2024 https://munichjewelleryweek.com/events/tales-from-home
  • Görsel 7. Naser Giv Ghasab, 2024, A Dive into the Depths of Imagination Koleksiyonu. Erişim Tarihi: 22.01.2025 https://nargence.com/blogs/news/a-fusion-of-art-and-jewelry-at-munich-jewellery-week-2024
  • Görsel 8. Romanya Takı Haftası (RJW), Seminer, Atölye ve Sergi alanı, 2023. Erişim Tarihi: 25.06.2024 https://www.romanianjewelryweek.com/
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Tarihi, Teori ve Eleştiri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nesrin Yeşilmen 0000-0002-8179-9728

Erken Görünüm Tarihi 2 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2024
Kabul Tarihi 29 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yeşilmen, N. (2025). Sanatsal Bağlamda Takılar ve Günümüz Takı Haftaları. ART/Icle: Sanat Ve Tasarım Dergisi, 5(1), 171-186. https://doi.org/10.56590/stdarticle.1573703

ART/icle: Sanat ve Tasarım Dergisi

ISSN: 2718-1057
e-ISSN: 2791-7665