Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STEAM Döngüsü Kapsamına Beyin Haritalarının Entegre Edilmesi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 50 - 78, 31.12.2018

Öz

En değerli sermayenin ‘bilgi’ olduğu ‘Endüstri 4,0 çağında; düşünme hızı ve öğrenme stratejileri hakkında yapılan çalışmalar sayesinde geliştirilen yeni öğrenme teknikleri ve bu tekniklere toplum katmanlarının ulaşabilirliği büyük önem taşımaktadır.Bu araştırmada, bu yöntemlerden biri olan Beyin Haritaları’nın STEM çerçevesinde öğrencilerin öğrenme, analitik-yaratıcı düşünme ve değerlendirme, kavramlar ve konular arasındaki ilişkileri görme becerilerine olan katkısı incelenmiştir Araştırmada insan beyninin çalışma prensipleri, dikkat ve hafızasını kullanma biçimleri üzerinde durulmuştur.

Kaynakça

  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M.S., Öner, T.,ve Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu “Günün Modası mı Yoksa Gereksinim mi?. Hacettepe Üniversitesi Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Eğitimi ve Uygulamaları Laboratuvarı sitesinden erişilmiştir: http://www.hstem.hacettepe.edu.tr/tr/menu/yayinlar-5 Aktan. C.C. Aktan ve Tunç, M. (1998). Bilgi toplumu ve Türkiye. Yeni Türkiye Dergisi, 1 (1), 118-134. Amabile, T. (1983). The social psychology of creativity. New York, Springer: NY. Balay, R. (2004). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 37(2), 61-82. Bell, R. L. (2008). Teaching the nature of science through processs kills. Boston: Allyn Bacon. Biggs, J. (1987). Students approaches to learning and studying. HawthomVic: Australian Council for Educatinal Research (ACER). Bloom, S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (D.A.Özçelik, Çev.) Ankara: MEB Basımevi. Bozkurt, H. (2018). Bilimsel makale hazırlama ve yayımlama. 11. 21.2018 tarihinde http://193.140.138.177/~fenbil/images/sunular/[06]%20Bilimsel%20makale%20turleri%20(4.11.16).pdf adresinden alındı Buzan, T. v. (2012). Zihin haritaları yaratıcılığınızı ortaya çıkarır hafızanızı güçlendirir hayatınızı değiştirir. (G. Tercanlı, Çev.) İstanbul:Alfa Basım Yayım Dağıtım San. Ve Tic. Ltd.Şti. Caine, R. N., & Caine, G. (1994). Making connections: Teaching and the human brain. Menlo Park, Calif: Addison-Wesley Pub. Co. Caine, R. (2002). Beyin temelli öğrenme. (G. Ülgen, Çev.) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Caine, R. C. (1990). Understanding a brain-based approach to learning and teaching. Education, Leadership, (1)1, 66-70. Canan, S. (2015). Değişen beynim. İstanbul: İnkılap Kitabevi. Çökelez, A. (2016). Öğrenme- öğretme kuramları ve uygulamadaki yansımaları. (G. Ekici, Dü.) Ankara: Pegem Yayınları. Craft, A. (2003). The limits to creativity in education: dilemmas for the educator. British Journal of Educational Studies, 51(2), 113-27. Davis, M. (2010). Concept mapping, mind mapping and argument mapping: What are the differences and do they matter? . Business Media. 1 (62) doi:10.1007/s.10734-010-9387-6. De Bono, E. (1990). Lateral thinking: creativity step by step. (HarperCollins, Dü.) New York: NY. Dönmez, İ. (2017, 10 8). STEM eğitimi çerçevesinde robotik turnuvalara yönelik öğrenci ve takım koçlarının görüşleri (Bilim kahramanları buluşuyor örneği). Eğitim, Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 2(1), 25-42. Drucker, P. (1993). Kapitalist ötesi toplum. İstanbul: İnkılap Kitapevi. Duman, B. (2007). Neden beyin temelli öğrenme? Ankara: Pegem,A,Yayıncılık. Duman, B. (2008). Öğrenme-öğretme kuramları ve süreç temelli öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık. Duyar, M. (1996). Fotografik hafıza teknikleri. Ankara: Yeni Stratejiler Eğitim Hizmetleri Ltd.Şti. Eppler, M. (2006). A comparison between concept maps, mind maps, conceptual diagrams and visual metaphors as complementary tools for knowledge constructions and sharing. Information Visualization, 5(1), 202-210. Farrand, P. F. (2002). The efficacy of the ‘mindmap’ study technique. Medical Education, 36(5), 426-431. Florida, R. (2002). The rise of the creative class: and how it’s transforming work, leisure, community and everyday life. New York: Basic Books,NY. Genesee, F. (2000). Brain research implications for second language learning. Center for Research on Education, Gömleksiz, M. N. (2007). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 76-88. Greake, J. (2008). Neuro my thologies in education. Educational Research, 50(2), 123-133. Gülhan, F. Ş. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, 602-620. Hay,D., , I. & Lygo-Baker, S. (2008). Making learning visible: The role of concept mapping in higher education. Studies in Higher Education, 33(3), s:295-311 Horne T., W. S. (2011). Beyninizi eğitin. (İ.Şener, Çev.) Optimist Yayın ve Dağıtım . Jensen, E. (2006). Beyin uyumlu öğrenme. (A.Doğanay, Çev.) Adana: Nobel Kitabevi. Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. İstanbul: Nobel Yayıncılık. Kolb, D. &. (1975). Towards an applied theory of experiential learning. (C. Cooper, Dü.) Theories of group processes. Koyuncu, B. (2016). Öğrenme-öğretme Kuramları ve Uygulamadaki Yansımaları . (E. G., Dü.) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Kulhavy, R. W. (1985). Conjintretention of maps and related discourse. Contemporary Educational Phycology, 10, 683-699. Kumon, S. (1992). “From Wealth to Wisdom: A Change in the Social Paradigm”. 5 1, 2011 tarihinde http://portal.acm.org/results.cfm?coll=Portal&dl=GUIDE&CFID=17162071&CFTOKEN=67500004 adresinden erişilmiştir. Lederman, N. N. (1997). Less is more? More or less. School Science and Mathematics,. MEB, 97(7), s. 341-343. Margulies, S. (1991). Mapping Inner Space: Learning and Teaching Mind Mapping,. Zephyr, : Tucson.AZ. Mayer R. E. & Gallini, J. K. (1990, 11). When is an illistration worth ten thousand words? Journal of Educational Pychology, (82)1, 715-726. Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (MEB YEĞİTEK GM) (2016). STEM Eğitimi Raporu. 20 Temmuz 2017 tarihinde http://yegitek.meb.gov.tr/www/meb-yegitek-genel-mudurlugu-stem-fen-teknolojimuhendislik-matematik-egitim-raporu-hazirladi/icerik/719 adresinden erişilmiştir. Mento, A. M. (1999). Mind mapping in executive education: applications and outcomes. The Journal of Management Development, 18(4). doi:0262-1711 Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education,Revised and expanded from case study research in education. USA: JB Printing. Morgan, C. T. (2009). Düşünme ve Problem Çözme,Psikolojiye Giriş (18 b.). (E. R. Karakaş S., Çev.) Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları. National Research Council, (2012). A Framework for k-12 science education: practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington DC: The National Academic. Ornstein, P. (1977). The Psychology of Consciousness. New York: Harcourt Brace Jovanovich,. Ornstein, P. H. (2001). Memorry development or the developmant of memeory ? . Current Directions In Psychological Science., 10(6), 202-205. Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme (6 b.). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Rosenbaum, A. (2003), “Chart the course of your negotiation”, Harward Management Communication Letter, Article Reprint C03088
  • Şahin, A. A. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 1-26. Toffler, A. (2008). Üçüncü Dalga: İstanbul Koridor Yayıncılık Torun, İ. (2007). A Pessimistic Analysis of the Violence Rising in the World and Turkey. Köprü Dergisi (98). Treays, R. (2002). Beyin (13 b.). (H. F., Çev.) Ankara: Tubitak Yayınları. Tutkun, Ö. (2012). Bloom’un yenilenmiş taksonomisi üzerine genel bir bakış. suje.sakarya.edu.tr/article/download/1024000034/1024000034 adresinden alındı Twardy, C. (2004). Argument maps improve critical thinking, teaching philosophy. (S. van der Laan, & G. Dean, Dü) Assessment to encourage meaningful learning in groups: concept mapping,, 27(2). Twardy, C. (2004)). Argument maps improvecritical thinking,. Theaching Philosophy, 27, 95-116. Vekiri, I. (2002). What is thevalue of graphichal display in learning? Educational Pychological Review, 3, 261-312. Waldrop, M. (1996). Thetrillion dollar vision of Dee Hock. Fast Company, 1(5), 79-84. Wortock, J. (2002). Brain based learning principles applied to the teaching of basic cardiaccodeto associated egree nursing students using the human patient simülatör. Doctor of Philosophy. Yıldırım, B. A. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen Bilgisi laboratuar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi,2(2), 28-40. Zampetakis, L.A. & Tsironis, L. & Moustakis (2007). Creativity development in engineering education: the case of mind mapping. Journal of Management Development, 26(4), 370-380.

Integrating Brain Maps Into The STEAM Cycle

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 50 - 78, 31.12.2018

Öz

En
değerli sermayenin ‘bilgi’ olduğu ‘Endüstri 4,0 çağında; düşünme hızı ve
öğrenme stratejileri hakkında yapılan çalışmalar sayesinde geliştirilen yeni
öğrenme teknikleri ve bu tekniklere toplum katmanlarının ulaşabilirliği büyük
önem taşımaktadır.
Bu araştırmada, bu yöntemlerden biri olan Beyin Haritaları’nın
STEM çerçevesinde öğrencilerin öğrenme, analitik-yaratıcı düşünme ve
değerlendirme, kavramlar ve konular arasındaki ilişkileri görme becerilerine
olan katkısı incelenmiştir Araştırmada insan beyninin çalışma prensipleri,
dikkat ve hafızasını kullanma biçimleri üzerinde durulmuştur.

Kaynakça

  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M.S., Öner, T.,ve Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu “Günün Modası mı Yoksa Gereksinim mi?. Hacettepe Üniversitesi Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Eğitimi ve Uygulamaları Laboratuvarı sitesinden erişilmiştir: http://www.hstem.hacettepe.edu.tr/tr/menu/yayinlar-5 Aktan. C.C. Aktan ve Tunç, M. (1998). Bilgi toplumu ve Türkiye. Yeni Türkiye Dergisi, 1 (1), 118-134. Amabile, T. (1983). The social psychology of creativity. New York, Springer: NY. Balay, R. (2004). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 37(2), 61-82. Bell, R. L. (2008). Teaching the nature of science through processs kills. Boston: Allyn Bacon. Biggs, J. (1987). Students approaches to learning and studying. HawthomVic: Australian Council for Educatinal Research (ACER). Bloom, S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (D.A.Özçelik, Çev.) Ankara: MEB Basımevi. Bozkurt, H. (2018). Bilimsel makale hazırlama ve yayımlama. 11. 21.2018 tarihinde http://193.140.138.177/~fenbil/images/sunular/[06]%20Bilimsel%20makale%20turleri%20(4.11.16).pdf adresinden alındı Buzan, T. v. (2012). Zihin haritaları yaratıcılığınızı ortaya çıkarır hafızanızı güçlendirir hayatınızı değiştirir. (G. Tercanlı, Çev.) İstanbul:Alfa Basım Yayım Dağıtım San. Ve Tic. Ltd.Şti. Caine, R. N., & Caine, G. (1994). Making connections: Teaching and the human brain. Menlo Park, Calif: Addison-Wesley Pub. Co. Caine, R. (2002). Beyin temelli öğrenme. (G. Ülgen, Çev.) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Caine, R. C. (1990). Understanding a brain-based approach to learning and teaching. Education, Leadership, (1)1, 66-70. Canan, S. (2015). Değişen beynim. İstanbul: İnkılap Kitabevi. Çökelez, A. (2016). Öğrenme- öğretme kuramları ve uygulamadaki yansımaları. (G. Ekici, Dü.) Ankara: Pegem Yayınları. Craft, A. (2003). The limits to creativity in education: dilemmas for the educator. British Journal of Educational Studies, 51(2), 113-27. Davis, M. (2010). Concept mapping, mind mapping and argument mapping: What are the differences and do they matter? . Business Media. 1 (62) doi:10.1007/s.10734-010-9387-6. De Bono, E. (1990). Lateral thinking: creativity step by step. (HarperCollins, Dü.) New York: NY. Dönmez, İ. (2017, 10 8). STEM eğitimi çerçevesinde robotik turnuvalara yönelik öğrenci ve takım koçlarının görüşleri (Bilim kahramanları buluşuyor örneği). Eğitim, Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 2(1), 25-42. Drucker, P. (1993). Kapitalist ötesi toplum. İstanbul: İnkılap Kitapevi. Duman, B. (2007). Neden beyin temelli öğrenme? Ankara: Pegem,A,Yayıncılık. Duman, B. (2008). Öğrenme-öğretme kuramları ve süreç temelli öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık. Duyar, M. (1996). Fotografik hafıza teknikleri. Ankara: Yeni Stratejiler Eğitim Hizmetleri Ltd.Şti. Eppler, M. (2006). A comparison between concept maps, mind maps, conceptual diagrams and visual metaphors as complementary tools for knowledge constructions and sharing. Information Visualization, 5(1), 202-210. Farrand, P. F. (2002). The efficacy of the ‘mindmap’ study technique. Medical Education, 36(5), 426-431. Florida, R. (2002). The rise of the creative class: and how it’s transforming work, leisure, community and everyday life. New York: Basic Books,NY. Genesee, F. (2000). Brain research implications for second language learning. Center for Research on Education, Gömleksiz, M. N. (2007). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 76-88. Greake, J. (2008). Neuro my thologies in education. Educational Research, 50(2), 123-133. Gülhan, F. Ş. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, 602-620. Hay,D., , I. & Lygo-Baker, S. (2008). Making learning visible: The role of concept mapping in higher education. Studies in Higher Education, 33(3), s:295-311 Horne T., W. S. (2011). Beyninizi eğitin. (İ.Şener, Çev.) Optimist Yayın ve Dağıtım . Jensen, E. (2006). Beyin uyumlu öğrenme. (A.Doğanay, Çev.) Adana: Nobel Kitabevi. Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. İstanbul: Nobel Yayıncılık. Kolb, D. &. (1975). Towards an applied theory of experiential learning. (C. Cooper, Dü.) Theories of group processes. Koyuncu, B. (2016). Öğrenme-öğretme Kuramları ve Uygulamadaki Yansımaları . (E. G., Dü.) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Kulhavy, R. W. (1985). Conjintretention of maps and related discourse. Contemporary Educational Phycology, 10, 683-699. Kumon, S. (1992). “From Wealth to Wisdom: A Change in the Social Paradigm”. 5 1, 2011 tarihinde http://portal.acm.org/results.cfm?coll=Portal&dl=GUIDE&CFID=17162071&CFTOKEN=67500004 adresinden erişilmiştir. Lederman, N. N. (1997). Less is more? More or less. School Science and Mathematics,. MEB, 97(7), s. 341-343. Margulies, S. (1991). Mapping Inner Space: Learning and Teaching Mind Mapping,. Zephyr, : Tucson.AZ. Mayer R. E. & Gallini, J. K. (1990, 11). When is an illistration worth ten thousand words? Journal of Educational Pychology, (82)1, 715-726. Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (MEB YEĞİTEK GM) (2016). STEM Eğitimi Raporu. 20 Temmuz 2017 tarihinde http://yegitek.meb.gov.tr/www/meb-yegitek-genel-mudurlugu-stem-fen-teknolojimuhendislik-matematik-egitim-raporu-hazirladi/icerik/719 adresinden erişilmiştir. Mento, A. M. (1999). Mind mapping in executive education: applications and outcomes. The Journal of Management Development, 18(4). doi:0262-1711 Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education,Revised and expanded from case study research in education. USA: JB Printing. Morgan, C. T. (2009). Düşünme ve Problem Çözme,Psikolojiye Giriş (18 b.). (E. R. Karakaş S., Çev.) Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları. National Research Council, (2012). A Framework for k-12 science education: practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington DC: The National Academic. Ornstein, P. (1977). The Psychology of Consciousness. New York: Harcourt Brace Jovanovich,. Ornstein, P. H. (2001). Memorry development or the developmant of memeory ? . Current Directions In Psychological Science., 10(6), 202-205. Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme (6 b.). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Rosenbaum, A. (2003), “Chart the course of your negotiation”, Harward Management Communication Letter, Article Reprint C03088
  • Şahin, A. A. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 1-26. Toffler, A. (2008). Üçüncü Dalga: İstanbul Koridor Yayıncılık Torun, İ. (2007). A Pessimistic Analysis of the Violence Rising in the World and Turkey. Köprü Dergisi (98). Treays, R. (2002). Beyin (13 b.). (H. F., Çev.) Ankara: Tubitak Yayınları. Tutkun, Ö. (2012). Bloom’un yenilenmiş taksonomisi üzerine genel bir bakış. suje.sakarya.edu.tr/article/download/1024000034/1024000034 adresinden alındı Twardy, C. (2004). Argument maps improve critical thinking, teaching philosophy. (S. van der Laan, & G. Dean, Dü) Assessment to encourage meaningful learning in groups: concept mapping,, 27(2). Twardy, C. (2004)). Argument maps improvecritical thinking,. Theaching Philosophy, 27, 95-116. Vekiri, I. (2002). What is thevalue of graphichal display in learning? Educational Pychological Review, 3, 261-312. Waldrop, M. (1996). Thetrillion dollar vision of Dee Hock. Fast Company, 1(5), 79-84. Wortock, J. (2002). Brain based learning principles applied to the teaching of basic cardiaccodeto associated egree nursing students using the human patient simülatör. Doctor of Philosophy. Yıldırım, B. A. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen Bilgisi laboratuar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi,2(2), 28-40. Zampetakis, L.A. & Tsironis, L. & Moustakis (2007). Creativity development in engineering education: the case of mind mapping. Journal of Management Development, 26(4), 370-380.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Lamia Sarıpınarlı

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 28 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarıpınarlı, F. L. (2018). STEAM Döngüsü Kapsamına Beyin Haritalarının Entegre Edilmesi. Journal of STEAM Education, 1(2), 50-78.

The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License 30516