Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜBİTAK TARAFINDAN DESTEKLENEN BİLİM ŞENLİKLERİNE (4007) YÖNELİK İLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN VE ATÖLYE LİDERLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 52 - 67, 20.08.2019

Öz

Bilim şenlikleri genellikle Milli Eğitim Bakanlığı’na
bağlı okullar marifetiyle gerçekleştirilen ve TÜBİTAK tarafından desteklenen
(bütçe, materyal vb.) bir araştırma ve proje çalışması etkinliğidir. Bilim
şenliklerinin en önemli amacı öğrencilere farklı bakış açıları kazandırmak ve fen
bilimleri alanına yönelik olumlu tutum geliştirmelerini sağlamaktır. Bu amaçla
yapılan bu çalışmada, Kastamonu ilinde 2018-2019 eğitim öğretim yılında
gerçekleştirilen TÜBİTAK 4007 Bilim Şenliği projesi ilköğretim öğrencileri ve
atölye liderlerinin görüşleri doğrultusunda incelenmiştir. Araştırma sürecinde
tarama yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak organizasyon değerlendirme
ve katılımcı değerlendirme ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu
10-11 Ekim 2018 tarihleri arasında bilim şenliğini ziyaret eden 1200 ilkokul ve
ortaokul öğrenci ile yine aynı tarihlerde bilim şenliğinde görev yapan 50 kişilik
atölye liderleri oluşturmaktadır. Elde edilen çalışma sonuçları SPSS 23.0
programı kullanılmak suretiyle betimsel analize tabi tutulmuştur. Çalışma
sonucunda ilköğretim öğrencilerinin ve atölye liderlerinin oldukça yüksek
düzeyde memnuniyet duydukları ve benzer projelerin tekrarlanması konusunda
görüş belirttikleri belirlenmiştir.  

Destekleyen Kurum

Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) 4007 - Bilim Şenlikleri Destekleme Programı

Proje Numarası

118B787

Teşekkür

118B787 nolu “Tüketimden Üretime, Hayallerden Bilime Koşalım, Haydi Kastamonu!-2” projesine maddi ve manevi olarak vermiş olduğu desteklerden dolayı TÜBİTAK Kurumuna ve emeği geçen herkese teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Aydınlı, B., & Avan, Ç. (2017). Yeni eğitim yaklaşımlarına öğretmen adaylarının başlangıç algıları: Ters-yüz yöntemi. Route Educational and Social Science Journal, 4(7), 465-474.
  • Aypay, A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Başar, M., Doğan, C., Şener, N., & Doğan, Z. G. (2018). Bilim şenliği etkinliklerinin öğrenci veli ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, XI (Haziran), 132-147.
  • Bellipanni, L. J. (1994). The science fair experience: Profile of science fair winners. Education Resources Jnformation Center. International Journal of Science Education, 33(23), 182-196.
  • Bencze, J. L., & Bowen, G., M. (2009). A national science fair: Exhibiting support for the knowledge economy. International Journal of Science Education, 31(18), 2459-2483.
  • Biber, M., & Başer, N. (2012). PDÖ sürecine yönelik nitel bir değerlendirme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 12-33.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak., E., Akgün, Ö, E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Camcı, S. (2008). Bilim şenliğine katılan ve katılmayan öğrencilerin bilim ve bilim insanlarına yönelik ilgi ve imajlarının karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Creswell, J. W., & Plano-Clark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Czerniak, M. C., & Lumpe, A. T. (1996). Predictors of science fair participation using the theory of planned behavior. School Science and Mathematics, 96(7), 355-361.
  • Çetin, O., & Şengezer, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin proje çalışmalarına ilişkin görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 14(1), 24-49.
  • Çorlu, M., & Aydın, E. (2016). Evaluation of learning gains through integrated STEM projects. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 20-29.
  • Çorlu, M. S., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: implications for educating our teachers for the age of innovation. Eğitim ve Bilim, 39(171), 74-85.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2003). Fen ve matematik eğitiminde proje çalışmalarının yeri, önemi ve değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), l 17-132.
  • Dionne, L., Reıs, G., Trudel, L., Guıllet, G., Kleıne, L., & Hancıanu, C. (2011). Students' sources of motivatıon for participating in science fairs: An exploratory study within the Canada-wide science fair 2008. International Journal of Science and Mathematics Education, 12(10), 669-693.
  • Doğanay, K. (2018). Probleme dayalı STEM etkinlikleriyle gerçekleştirilen bilim fuarlarının ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına ve fen tutumlarına etkisi. Yüksek lisans tezi. Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education, Fifth Edition. New York: McGraw-Hill.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (sixth Ed.). Boston: Pearson.
  • Sayır, E. (2018). “Bu benim eserim” proje yarışmalarının nitelik ve nicelik olarak geliştirilmesine yönelik durum analizi. Yüksek lisans tezi. Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Sülün, Y., Ekiz, S. O., & Sülün, A. (2009). Proje yarışmasının öğrencilerin fen ve teknoloji dersine olan tutumlarına etkisi ve öğretmen görüşleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 75-94.
  • Şahin, Ş. (2012). Bilim şenliklerinin 10.sınıf öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutumlarına olan etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 89-103.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Allyn ve Bacon.
  • Tortop, H. S. (2014). Examining of the predictors of pre-service teachers’ perceptions of the quality of the science fair projects in Turkey. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 8(1), 31-44.
  • Yavuz, S., Büyükekşi, C., & Işık Büyükekşi, S. (2014). Effect of science fair on epistemological beliefs. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 2, 168-174.
  • Yayla, Z., & Uzun, B., (2008). Fen ve teknoloji eğitiminde proje çalışmaları ve bilim şenlikleri. XVII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. 1-3 Eylül 2008. Sakarya.
  • Yıldırım, H. İ. (2018). Bilim şenliklerinin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 390-409.
  • Yılmaz, A., & Ertuğrul Akyol, B. (2017). Required quality standards for augmented reality applications. International Journal on Lifelong Education and Leadership, 3(2), 13-21.
  • Yılmaz, A., Gülgün, C., Çetinkaya, M., & Doğanay, K. (2018). Initiatives and new trends towards STEM education in Turkey. Journal of Education and Training Studies, 6(11a), 1-10.

DETERMINATION OF THE VIEWS OF WORKSHOP LEADERS AND PRIMARY AND SECONDARY SCHOOL STUDENTS ABOUT SCIENCE FAIRS SUPPORTED BY TUBITAK

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 52 - 67, 20.08.2019

Öz

Science fairs are a research and project activity
supported by TUBITAK (budget, material, etc.), which is organized by schools
affiliated to the Ministry of National Education. The most important aim of
science fairs are to provide students with different perspectives and to
develop positive attitudes towards science. In this study conducted for this
purpose, the TUBITAK 4007 science fair project which was conducted in the
2018-2019 academic year in Kastamonu province was examined in accordance with
the opinions of primary and secondary school students and workshop leaders. Survey
method was used in the research process. Organization evaluation and
participant evaluation scales were used as data collection tools. The sample
group of the study consists of 1200 primary and secondary school students who
visited the science fair between 10-11 October 2018 and workshop leaders of 50
people who participated in the science fair on the same dates. The results of
the study were subjected to descriptive analysis using SPSS 23.0 program. As a
result of the study, it was determined that primary and secondary school
students and workshop leaders were highly satisfied and expressed their opinion
about the repetition of similar projects.

Proje Numarası

118B787

Kaynakça

  • Aydınlı, B., & Avan, Ç. (2017). Yeni eğitim yaklaşımlarına öğretmen adaylarının başlangıç algıları: Ters-yüz yöntemi. Route Educational and Social Science Journal, 4(7), 465-474.
  • Aypay, A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Başar, M., Doğan, C., Şener, N., & Doğan, Z. G. (2018). Bilim şenliği etkinliklerinin öğrenci veli ve öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, XI (Haziran), 132-147.
  • Bellipanni, L. J. (1994). The science fair experience: Profile of science fair winners. Education Resources Jnformation Center. International Journal of Science Education, 33(23), 182-196.
  • Bencze, J. L., & Bowen, G., M. (2009). A national science fair: Exhibiting support for the knowledge economy. International Journal of Science Education, 31(18), 2459-2483.
  • Biber, M., & Başer, N. (2012). PDÖ sürecine yönelik nitel bir değerlendirme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 12-33.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak., E., Akgün, Ö, E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Camcı, S. (2008). Bilim şenliğine katılan ve katılmayan öğrencilerin bilim ve bilim insanlarına yönelik ilgi ve imajlarının karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Creswell, J. W., & Plano-Clark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Czerniak, M. C., & Lumpe, A. T. (1996). Predictors of science fair participation using the theory of planned behavior. School Science and Mathematics, 96(7), 355-361.
  • Çetin, O., & Şengezer, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin proje çalışmalarına ilişkin görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 14(1), 24-49.
  • Çorlu, M., & Aydın, E. (2016). Evaluation of learning gains through integrated STEM projects. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 20-29.
  • Çorlu, M. S., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: implications for educating our teachers for the age of innovation. Eğitim ve Bilim, 39(171), 74-85.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2003). Fen ve matematik eğitiminde proje çalışmalarının yeri, önemi ve değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), l 17-132.
  • Dionne, L., Reıs, G., Trudel, L., Guıllet, G., Kleıne, L., & Hancıanu, C. (2011). Students' sources of motivatıon for participating in science fairs: An exploratory study within the Canada-wide science fair 2008. International Journal of Science and Mathematics Education, 12(10), 669-693.
  • Doğanay, K. (2018). Probleme dayalı STEM etkinlikleriyle gerçekleştirilen bilim fuarlarının ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına ve fen tutumlarına etkisi. Yüksek lisans tezi. Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education, Fifth Edition. New York: McGraw-Hill.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (sixth Ed.). Boston: Pearson.
  • Sayır, E. (2018). “Bu benim eserim” proje yarışmalarının nitelik ve nicelik olarak geliştirilmesine yönelik durum analizi. Yüksek lisans tezi. Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Sülün, Y., Ekiz, S. O., & Sülün, A. (2009). Proje yarışmasının öğrencilerin fen ve teknoloji dersine olan tutumlarına etkisi ve öğretmen görüşleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 75-94.
  • Şahin, Ş. (2012). Bilim şenliklerinin 10.sınıf öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutumlarına olan etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 89-103.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Allyn ve Bacon.
  • Tortop, H. S. (2014). Examining of the predictors of pre-service teachers’ perceptions of the quality of the science fair projects in Turkey. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 8(1), 31-44.
  • Yavuz, S., Büyükekşi, C., & Işık Büyükekşi, S. (2014). Effect of science fair on epistemological beliefs. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 2, 168-174.
  • Yayla, Z., & Uzun, B., (2008). Fen ve teknoloji eğitiminde proje çalışmaları ve bilim şenlikleri. XVII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. 1-3 Eylül 2008. Sakarya.
  • Yıldırım, H. İ. (2018). Bilim şenliklerinin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 390-409.
  • Yılmaz, A., & Ertuğrul Akyol, B. (2017). Required quality standards for augmented reality applications. International Journal on Lifelong Education and Leadership, 3(2), 13-21.
  • Yılmaz, A., Gülgün, C., Çetinkaya, M., & Doğanay, K. (2018). Initiatives and new trends towards STEM education in Turkey. Journal of Education and Training Studies, 6(11a), 1-10.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cihan Gülgün

Adem Yılmaz 0000-0002-6411-159X

Çağrı Avan

Buket Ertuğrul Akyol

Kamil Doğanay Bu kişi benim

Proje Numarası 118B787
Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2019
Gönderilme Tarihi 5 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 20 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gülgün, C., Yılmaz, A., Avan, Ç., Ertuğrul Akyol, B., vd. (2019). TÜBİTAK TARAFINDAN DESTEKLENEN BİLİM ŞENLİKLERİNE (4007) YÖNELİK İLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN VE ATÖLYE LİDERLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ. Journal of STEAM Education, 2(1), 52-67.

Bu dergide yer alan içerikler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

30516