Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) 2017 yılında Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavını (TEOG) kaldırarak yerine Liselere Geçiş Sınavını (LGS) getirmiştir. Bu araştırmada son dört yılda öğrencilere uygulanan çıkmış LGS sorularının içeriğinin analiz edilerek PISA fen okuryazarlık boyutları bakımından değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu bağlamda söz konusu çalışma nitel araştırma paradigmasına uygun bir araştırmadır. Araştırma verileri doküman analizi yöntemi benimsenerek incelenmiş olup çalışmanın veri kaynağını Milli Eğitim Bakanlığı’nın web sitesinde yer alan çıkmış sınav soruları oluşturmaktadır. Veri analizinde içerik analizi kullanılmıştır. MEB’in son dört yılda yayınladığı LGS’de çıkmış soruların içerikleri PISA fen okuryazarlığı boyutları açısından incelendiğinde içerik bilgisine ve olayları bilimsel açıklama yeterlilik alanına ilişkin sorulara 2017-2018 ve 2019-2020, yerel (ulusal) bağlama ilişkin sorulara 2019-2020 ve 2020-2021, fiziksel sistemler içerik alanına ilişkin sorulara 2017-2018 ve 2018-2019 yıllarında daha çok rastlanmıştır. Bununla birlikte yıllara göre incelenen soruların bilişsel düzey açısından daha çok orta düzeyde olduğu görülmüştür. Son olarak Türk Eğitim Sistemi’nde yapılan sınav değişikliği ile uluslararası düzeyde çeşitli becerileri ölçen bir sınava yönelik başarının artması hedeflenirken buna yönelik geliştirici önlemlerin neler olabileceği öneriler kısmında aktarılmıştır.
The Ministry of National Education (MEB) abolished the Transition Examination from Basic Education to Secondary Education (TEOG) in 2017 and replaced it with the High School Entrance Examination (LGS). In this study, it is aimed to analyze the content of LGS questions applied to students in the last four years and to evaluate them in terms of PISA science literacy dimensions. In this context, the study in question is suitable for the qualitative research paradigm. Content analysis was used in data analysis. When the contents of the questions in the LGS, published by the Ministry of National Education in the last four years, are examined in terms of PISA science literacy dimensions, the questions related to content knowledge and scientific explanation of events are examined in 2017-2018 and 2019-2020, the questions related to the local (national) context in 2019-2020 and 2020-2020, questions related to physical systems content area were encountered more in 2017-2018 and 2018-2019 years. However, it was seen that the questions examined by years were mostly at a medium level in terms of cognitive level. Finally, with the change in the exam in the Turkish Education System, it is aimed to increase the success of an exam that measures various skills at the international level, and what can be improved measures for this are explained in the suggestions section.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2022 |
Submission Date | November 3, 2021 |
Acceptance Date | December 19, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |
The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License